Gå til innhold
Arkivverket

Aremark fra 1800 og bakover

Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

Aremark er et vanskelig område å forske på da det er dårlig med kildetilfang og de kildene vi har er mangefulle. Dette er kjent for all som jobber med Aremark. Jeg er interessert i å komme i kontakt med andre som prøver å danne seg korrekte bilder av det "lappe-teppe" som de tilgjengelige kildene tilbyr oss.

Akkurat nå jobber jeg med Anders Nielsen Fosbye. Han er nok født ca. 1700-1710. Kona hans het Pernille Olsdatter (1709-1766). Jeg klarer ikke å finne noen begravelse for Anders Nielsen Fosbye. Men jeg har funnet en innførselfra Aremark Kirkebok (1745-95)i 1772 side 36b som lyder:"11. Juni jordet Anders Nilsen Nordbye 68 aar gl.". Det store spørsmålet er om dette er et feilskrift for Fosbye? Alder passer akkurat på Anders Nilsen Fosbye, dvs. født i 1704.

Er det noen som har noen kommentarer til dette? Fantes det en Anders Nilsen også på Nordye denne tiden på samme alder?

Alle innspill om Aremark taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe om han du ettersøker, men har tidligere jobbet med slektsopphav fra Tolsby. Om det er av interesse kan jeg sende en artikkel jeg skrev for noen år siden om slekten der med opphav i dagens Sverige og fra Berg.

Send ev din epostadresse til jarleino (at) online.no

Mvh Jarleif N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg nr. 40 og utover i tema 52871 i Gamle Brukerforumet:

Vinger : Kaptein Grundts enke Marthe Thorsdatter:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52871&sok=Grundt&nr=1&antinnlegg=70&startnr=&antall=&spraak=n#anker

IM

Tusen hjertelig takk Iver. Tema 52871 i det gamle brukerforumet var til stor nytte!

Jan Sortland

Jeg har ikke noe om han du ettersøker, men har tidligere jobbet med slektsopphav fra Tolsby. Om det er av interesse kan jeg sende en artikkel jeg skrev for noen år siden om slekten der med opphav i dagens Sverige og fra Berg.

Send ev din epostadresse til jarleino (at) online.no

Mvh Jarleif N

Hei Jarleif,

Tusen takk for svar. Jeg har sendt deg en e-mail til din e-mailadresse. Det skal bli interessant å lese din artikkel.

Mvh

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider