Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om borgermester Peter Trojel i Bergen

Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Hei!

Peter Trojel f. ca. 1637 på Fyn i Danmark d. 1694 i Bergen

gift 1. gang med Anna Vibe f. ca. 1643 d 1678 i Bergen

gift 2. gang med Inger Schjelderup

Inger var datter av biskop Jens Pedersen Schjelderup og Inger Worm

Pter ble borgermester i Bergen i 1665. Før den tid var han rådmann.

Barn:

a. Frantz f. ca. 1666 d. 1731 g. 1697 m. Alheid Eriksdtr. Lorch f. ca. 1677 d. 1737. Bosted: København

Har noen kjennskap til Peters foreldre? Anna Vibes foreldre?

Var det flere barn i disse ekteskapene utenom Frants?

Håper noen kan hjelpe.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Per Nermo

29

• Remi

12

• Grete Singstad

41

• Wenche Hillstrand

26

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

På 31.1.2012 den 19.15, Ann-Mary Engum skrev:

Ser ut til at Peter Trojel hadde en datter som het Anne også.

http://stromsnes.inf...ekten.ged&tab=0

Anne Trojel var gift med Abel Mürch (Mørch), og da deres datter, Inger Lucia ble døpt 27. jan. 1708 var "Commendeur Captein" Frans Trojel en av fadderne.

Hun er vel helst Inger Schjelderups datter, når man tenker oppkalling.

Døypte m/fadre i Korskirken i Bergen 1686-1760

Anne var også fadder for Frantz' datter, Alhet Dorothea 24. okt. 1705, hun var da ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Anna Wibe 5. sept. 1679. Hun etterlot seg:

1. Sr. Frantz Blocq (Bloch), borgermesterens stesønn

2. Peter Troyel

3. Frantz Troyel

4. Anna Dorothea Troyel

Anna Vibe må altså vært gift før.

Se også: nermo.org - (Men her er det feil - Frantz Trojel er jo Anne Vibes sønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2012 den 17.15, Kenneth Bratland skrev:

Dette var imponerende. Tusen takk!

Mvh.

Kenneth Bratland

Hei Kenneth

Foreldrene til Peter Trojel er

Frantz Thomsen Trojel. Borger og kirkeverge i Nyborg Danmark. Han døde 1640.

og Anne Pedersdatter Teiste.

Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2012 den 19.58, Wenche Hillstrand skrev:

Hei Kenneth

Foreldrene til Peter Trojel er

Frantz Thomsen Trojel. Borger og kirkeverge i Nyborg Danmark. Han døde 1640.

og Anne Pedersdatter Teiste.

Hilsen Wenche

Jeg kan jo også nevne at jeg var på Nasjonalbiblioteket i København og fikk en del opplysninger

spesielt om Thomas Trojel som er Peter Trojels bror. Thomas er min ane så jeg var naturlig nok

mest interessert i opplysninger om han. Hvis du vil vite mere om hvem som var farfar til Peter Trojel og

Peters søsken så svar på dette innlegget så kan jeg sende deg en mail. Lorch familien kommer fra Tyskland,

vet ikke om Alhed Eriksdatter Lorch tilhører den familien, har ikke sjekket det enda. Ellers har jeg

en del opplysninger om denne familie, da boken Middelalderfamilien over Flensburg og Nordfriesland tar for seg

Lorch familien blandt annet.

Hvis hennes far Erik kommer fra denne familie, så kan vi nok følge den familien helt til 1400 tallet.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var fint å få på plass foreldrene til Peter Trojel.

Men i min sammenheng har jeg ikke bruk for opplysninger om hans søsken.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2012 den 10.53, Grete Singstad skrev:

Wenche, kan du legge ut hvem som var Peters farfar her?

Thomas Trojel Borgermester i Nyborg. Død 1608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  På 31.1.2012 den 22.09, Grete Singstad skrev:

Det ble skiftet etter Anna Wibe 5. sept. 1679. Hun etterlot seg:

1. Sr. Frantz Blocq (Bloch), borgermesterens stesønn

2. Peter Troyel

3. Frantz Troyel

4. Anna Dorothea Troyel

Anna Vibe må altså vært gift før.

Se også: nermo.org - (Men her er det feil - Frantz Trojel er jo Anne Vibes sønn)

Skal vi av dette trekke følgende slutninger :

- at alle tre barna (se over) til borgermester i Bergen, Peter Frantzen Trojel (1637-1694) var fra hans første ekteskap (inngått etter 1659) med Anne Vibe (c1634-1678) (av ukjent opphav),

- at datteren Anne som nevnes i hans skifte i 1694 er identisk med 'Anna Dorothea' i skiftet i 1679 etter Anne Vibe,

- at sønnen Peter er død før 1694, og

- at borgermesteren ikke fikk barn som levde forbi 1694 med sin andre hustru Inger Jensdatter Schjelderup (1643-1729) ?

Anslåtte leveperiode for Peter og Anna D. kan dermed kanskje bli som følger:

- Peter Troyel (ca. 1663 - før 1694)

- Frantz Troyel (1666-1731)

- Anna Dorothea Troyel (ca. 1675 - før 1710, da Abel Mørch gifter seg pånytt).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11 - Takk, Wenche.

Anna Dorothea og Anne er kanskje den samme, men det er en mulighet for at Anna Dorthea døde som barn, og at Peter Frantzen Trojel og Inger Jensdatter Schjelderup fikk en datter Anne - oppkalt etter Anne Vibe. Inger måtte i så fall begynne å nærme seg 40 år da hun ble mor. Et moment støtter dette - Annes datter fikk navnet Inger Lucia (Inger Jensdatter Schjelderup var for øvrig en av fadderne).

I Koppskatt for Bergen 1689 er paret oppført med to barn (= barn under 25 år?).

Abel Mørck og Anne Trojel ble viet 10. okt 1706.

Skiftet etter Anne Trojel ble påbegynt 23. mars 1708. Hun etterlot seg 9 uker gamle Inger Lucia - som ble døpt 27. jan. 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2012 den 18.15, Grete Singstad skrev:

I E-boka Stiftelser og Gavebreve i Bergens Stift fra 1774 finnes "Trojels Legatum" (s. 222).

Peter Trojel ser på s. 223 ut til å ha signert legatdokumentet egenhendig den 14 august 1696,

og opplysningen om at det skal ha vært skifte etter ham den 2 Des 1694

stemmer i så fall ikke, medmindre han holdt skifte i levende live.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Anna Vibe i 1679 nevner Anna Dorothea som datter, så kanskje Anna's mor var en Dorothea. Ifølge Per Nermo's nettsted var Anna Vibe først gift med Peter Bloch, og hadde sønnen Frantz Pedersen Bloch med ham. Han hadde igjen en datter (Anna Maria Bloch) født 1681, så Anna Vibe var vel født rundt 1630... Men hvem var foreldrene?

Et kandidat sett er Johan Michelsen Wibe (about 1595 til 1654) med konen Dorite Hansdatter Kierut. Johan's far Michel Christiansen Wibe (1565 til 1624) var handelsborger og borgermester i København. Kansje dette er et godt sted a lete litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2012 den 0.06, Per Nermo / Ekeberg / Oslo skrev:

Peter Trojel ser på s. 223 ut til å ha signert legatdokumentet egenhendig den 14 august 1696,

og opplysningen om at det skal ha vært skifte etter ham den 2 Des 1694

stemmer i så fall ikke, medmindre han holdt skifte i levende live.

Hm, ja dette var rart - det ble nemlig ringt for borgermester Peter Trojel i Mariakirken 13. aug. 1694 og skiftet 2. des. 1694.

Alt vi har er sekundærkilder, men to av dem sier dødsåret er 1694 og én 1696, jeg tror derfor opplysningene i boka "Stiftelser og Gavebreve i Bergens Stift" er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
  På 28.3.2012 den 11.11, Grete Singstad skrev:

Hm, ja dette var rart - det ble nemlig ringt for borgermester Peter Trojel i Mariakirken 13. aug. 1694 og skiftet 2. des. 1694.

Alt vi har er sekundærkilder, men to av dem sier dødsåret er 1694 og én 1696, jeg tror derfor opplysningene i boka "Stiftelser og Gavebreve i Bergens Stift" er feil.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8671&idx_id=8671&uid=ny&idx_side=-157

Peter Trojel Borgermester i Bergen hadde også en datter som ble begravet 24 september 1685 i Korskirken.

Se øverst på på høyre side.

Hva dette barnet het, har jeg ikke klart å liste ut enda.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2012 den 10.48, Wenche Hillstrand skrev:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-157

Peter Trojel Borgermester i Bergen hadde også en datter som ble begravet 24 september 1685 i Korskirken.

Se øverst på på høyre side.

Hva dette barnet het, har jeg ikke klart å liste ut enda.

Wenche

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8677&idx_id=8677&uid=ny&idx_side=-37

Det er ingen tvil om at han døde 1694 og begravet 13 august 1694 i Korskirken. Her har dere linken til hans begravelse.

Se venstre side.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2012 den 10.54, Wenche Hillstrand skrev:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-37

Det er ingen tvil om at han døde 1694 og begravet 13 august 1694 i Korskirken. Her har dere linken til hans begravelse.

Se venstre side.

Wenche

Men det var altså angivelig i Mariakirken at det ble ringt for ham denne dag .... (ref. innlegg #17 over)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2012 den 18.14, Per Nermo / Ekeberg / Oslo skrev:

Men det var altså angivelig i Mariakirken at det ble ringt for ham denne dag .... (ref. innlegg #17 over)

.

Stemmer det, men jeg ville bare avklare diskusjonen om han døde i 1694 eller 1696.

Ringing i Mariakirken ble gjort for alle som kunne betale for det, noen ganger ble det også ringt i samtlige kirker

til samme tid, men da hadde du skikkelig god råd eller var en meget betydelig person.

De ringte også i Korskirken samtidig med Maria kirken når Peter Trojel døde. Men så var han trots alt borgermester.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Dorothea Petersdatter Trojel døde kort tid etter datteren Inger Lucia ble født, og det ble ringet for henne (Abel Murch's kone) 10-2-1708 i Maria Kirken. Jeg tror navnet hennes kom fra Anne Pedersdatter Teiste, farmoren, og Dorite Hansdatter Kierut, mormoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av Peter Trojer. Hans sønn Frantz Trojel som var Admiral/Kaptein Kommandør i Danmark Bl.a

som var gift med Ahled Erichsdatter Lorch (Far: Erich Lorch) hadde som jeg funnet hittill 7 barn. Et av barnen Erich har opplyst at hans mor var av adelig ætt.

Se utskrift fra Vigerust innlegg på internett.

Innberetning fra stiftamtmann i Aggershus stift, Otto Friderich von Rappe, om adelige familier, 1.7 1747

Adel Utgitt av Adelsprosjektet, redigert av © kane.benkestokk.teiste forlag (Tore Hermundsson Vigerust)

Laurvigs Bye Søe-Lieutenant Trojel, een Søn af afg. Admiral Trojel, beretter, at hands Moder, afg. frue Alhed Lorch, med Adels-Brev var forsynet og af gammel Adel nedstammede.

Hvem var hans familie: Tilhørte han Familien Lorch i Tyskland. Ellers så drev jo Erich Lorch med Hvalfiske i står stil. Tok Erich Lorch en spansk en,

eller tilhørte de en adelig familie.

Noen som vet noe om dette.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2012 den 19.30, Wenche Hillstrand skrev:

Litt på siden av Peter Trojer: Hans sønn Frantz Trojel, som var Admiral/Kaptein Kommandør i Danmark, bl.a,

var gift med Ahled Erichsdatter Lorch (far: Erich Lorch), og hadde som jeg funnet hittill 7 barn. Et av barna Erich har opplyst at hans mor var av adelig ætt.

Se utskrift fra Vigerust innlegg på internett :

'Innberetning fra stiftamtmann i Aggershus stift, Otto Friderich von Rappe, om adelige familier, 1.7 1747

Adel Utgitt av Adelsprosjektet, redigert av © kane.benkestokk.teiste forlag (Tore Hermundsson Vigerust)

Laurvigs Bye Søe-Lieutenant Trojel, een Søn af afg. Admiral Trojel, beretter, at hands Moder, afg. frue Alhed Lorch, med Adels-Brev var forsynet og af gammel Adel nedstammede.'

Hvem var hans familie: Tilhørte han Familien Lorch i Tyskland ?

Ellers så drev jo Erich Lorch med Hvalfiske i står stil.

Tok Erich Lorch en spansk en, eller tilhørte de en adelig familie ?

Noen som vet noe om dette ?

Dersom Alhed Lorch "af gammel Adel nedstammede" så innebar vel dette at nedstammingen skal ha vært

gjennom mannslinje. Noen slik nedstamming ser jeg ikke umiddelbart, men hennes 2 x tipp oldefar

(ev. gjennom tre kvinneledd) kan kanskje ha vært Ludvig Ludvigsøn Munk (1537-1602) til Nørlund

(forutsatt at sistnevntes mulige datter Anne sin (ukjente) 'Hansdatter' var gift med ('bondeplageren')

Otte Jacobsen Lorck/Lorch, fogd i Orkdal (1624), bergskriver i Kvikne (1634), borgermester i Trondheim

(hvortil han i 1617 skal ha ankommet som 'skipper fra København'). Otte var Alhed's farmors far.

Ludvig Munk var stattholder i Norge 1577-1583, og vel adelig som få ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider