Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om borgermester Peter Trojel i Bergen

Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Dersom Alhed Lorch "af gammel Adel nedstammede" så innebar vel dette at nedstammingen skal ha vært

gjennom mannslinje. Noen slik nedstammingen ser jeg ikke umiddelbart, men hennes 2 x tipp oldefar

(ev. gjennom tre kvinneledd) kan kanskje ha vært Ludvig Ludvigsøn Munk (1537-1602) til Nørlund

(forutsatt at sistnevntes mulige datter Anne sin (ukjente) 'Hansdatter' var gift med ('bondeplageren')

Otte Jacobsen Lorck/Lorch, fogd i Orkdal (1624), bergskriver i Kvikne (1634), borgermester i Trondheim

(hvortil han i 1617 skal ha ankommet som 'skipper fra København'). Otte var Alhed's farmors far.

Ludvig Munk var stattholder i Norge 1577-1583, og vel adelig som få ....

.

Da må det ha vært som du sier gjennom Ludvig Ludvigsøn Munk. Han var sønn til Ludvik Munk til Palsgaard

og Kristine Pedersdatter Lykke til Nørlund. Ludvig den eldre tjente som Hoffjunker hos kong Fredrik II i 1561 og deltok i seierrike slag

Han eide flere gods bl.a Lundegaard på Fyn og Nørlund en av de mest betydelsesfulle herregård. I 1571 fikk han Trondhjem samt Hærjedalen og Jæmtland som fylker, blev 1577 forflyttet til Akershus og ble utnevnt til Norges statholder som han ble fratatt på grunn av utsuging av bøndene. Som kuriositet kan nevnes at han hustru Ellen Marsvin skjenket han etter 9 års barneløshet datter Kristine når han var 61 år gammel, hun ble senere som 17 år gammel gift nyttårsaften 1615 med Kong Christian IV av Danmark. (mest sannsynlig var heller konas elsker Otte Knudsen Seeblad som var far til Kristine).

Ellers har jeg godt igjennom alle adelslekterne i Tyskland/Danmark, det finnes ingen der som skulle passe bortsett fra Munk.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Per Nermo

29

• Remi

12

• Grete Singstad

41

• Wenche Hillstrand

26

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Nå var det jo slik at Alhed Eriksdatter Lorch ble viet til Frantz Trojel i Holmen Kirke i København den 17 november 1697.

Så hun er nok av dansk avstammning.

Helt komplett umulig å kopiere filen over til brukerforumet, kan ellers kopiere filen over fra danske kirkebøker til min egen PC. Er det en sperre

i Brukerforum. Jeg fikk den over, men vet ikke om den går at åpne.

data_kirkeboeger_021_1_034C_K02-26-A

Og det gikk ikke, skjønner ikke hvorfor.??

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gikk ikke, skjønner ikke hvorfor.??

Det skylles at man ikke har tillatelse til å laste opp Tif filer på Forumet, av en eller annen grunn.

Dumt egentlig da TIF i bitmap format vil være mindre i fil størrelse enn hva JPG kan klare

Her har du den i JPG format

post-1756-0-09562400-1350604555_thumb.jpg

Holmen, Sokkelund, København 1691-1705 Opslag 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne opphavet til Anna Wibe som var gift med Peter Trojel må vi nok gå til familien Wibe i Danmark.

Når sønnen Christian ble døpt i Holmen kirke i København var Kommandør Kaptein Johan Christiansen Wibe fadder.

Hans far het Christian Wibe til Lundegaard Lister Vandsø i Norge gift med Magdalene Westphal.

I og med at han var fadder og Frantz mor het Anna Wibe. Christian hadde en søster som het Anna (Denne søsteren vet jeg ikke noe om foreløpig)

og en som het Dorothea. Men kanskje denne Anna var konen til Peter Trojel.

Dette er ikke spikret, men det kan være en åpning for å finne opphavet til Anna Wibe.

Skal selv forske fremover på denne grenen for å se hva som dukker opp.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne opphavet til Anna Wibe som var gift med Peter Trojel må vi nok gå til familien Wibe i Danmark.

Når sønnen Christian ble døpt i Holmen kirke i København var Kommandør Kaptein Johan Christiansen Wibe fadder.

Hans far het Christian Wibe til Lundegaard Lister Vandsø i Norge gift med Magdalene Westphal.

I og med at han var fadder og Frantz mor het Anna Wibe. Christian hadde en søster som het Anna (Denne søsteren vet jeg ikke noe om foreløpig)

Dette er ikke spikret, men det kan være en åpning for å finne opphavet til Anna Wibe.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med setningen

'I og med at han var fadder og Frantz mor het Anna Wibe.'

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Siden det var normalt at slektninger eller nære venner var faddere, så er det naturlig å sjekke om det er en kobbling mellom Captain Wibe og Anne Wibe som var bestemor til barnet som ble døpt. På den måten kan man finne ut av hvor og hvem de stammer i fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv forske fremover på denne grenen for å se hva som dukker opp.

Det er vel rimelig å tenke seg at dåpsbarnets mor Anna Wibe var søster eller datter av fadderen, Kommandørkaptein Johan Christiansen Wibe.

En sjekk mot kjent eller antatt alder på de impliserte fører antakelig ganske raskt til at man kan anta med rimelig sikkerhet hvilke slektsforhold som foreligger.

(Mitt spørsmål angående formuleringen 'I og med at ...' var egentlig bare at det syntes å mangle et etterfølgende forslag til slektsforbindelse, basert på de omtalte kjensgjerningene.)

.

(20/10 kl. 00:34: I et innlegg lenger ned antyder jeg at Anna Wibe snarere er faster (tante) til fadderen Johan Christiansen Wibe, og at Anna vel er dåpsbarnets farmor, ikke mor).

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Beklager at du ikke skjønte hva jeg mente, men helheten hva jeg ville frem til forstod du sikker.

Da jeg nevnte kun 1 fadder. Jeg for prøve å skrive mere forståelses fullt heretter.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Vibe (1595- etter 1655) er en god farskandidat til Anna, f. ca 1643. I følge Store Norske Leksikon var han toller i Mandal og far til Christian Vibe til Lundegård på Lista (1635-1716).

Takk Grethe

Ikke umulig det. Han Johan du nevner hadde følgende barn:

Michel Wibe død etter 1654

Anne Wibe (Vår kandidat)

Dorothea Wibe

Christian Wibe født 1635 eller 1638 død 4 september 1716 på Lister Vandsø.

Johan som skal ha vært far til disse barna var gift med Dorithe Hansdatter Kieulf.

Og når man tenker på at Anne Wibe hadde en datter Anne Dorothea så er det ganske sannsynlig en oppkalling etter

både moren og søsteren. (Hvis dette er riktig Anne Wibe). Bekymrer meg litt at Anne Wibe gift med Peter Trojel ikke oppkalte noen av sine sønner til Johan.

Men som sagt dette er ikke en umulighet.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at han var fadder og Frantz mor het Anna Wibe.

Christian hadde en søster som het Anna (denne søsteren vet jeg ikke noe om foreløpig) og en som het Dorothea.

Men kanskje denne Anna var konen til Peter Trojel.

Denne Christian som ble døpt i Holmens kirke i København, var han sønn av Anne Wibe's sønn Frantz Petersen Trojel

(og ikke av Anne Wibe og Peter Trojel, som man nesten skulle tro ut fra teksten din) ?

Når ble denne Christian døpt ?

Frantz Petersen Trojel og Alhed Erichsdatter Lorch hadde altså sju barn.

Jeg kjenner flg. fem : Peter 1698, Friderich 1701, Alhet Dorothea 1705, Christian, Erich 1716.

Hvilke to mangler her ?

Den andre søskenflokken du nevner (Christian 1635/38, Dorothea, Anne c1634 (og Michel)) var altså barn av toller Johan Michelsen Wibe (f. ca. 1595).

Dersom ovennevnte stemmer, og Anne er Peter Trojel's kone, så var fadderen i Holmens kirke, kommandørkaptein Johan Christiansen Wibe (1675-1750) altså en fetter av dåpsbarnets far.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymrer meg litt at Anne Wibe gift med Peter Trojel ikke oppkalte noen av sine sønner til Johan.

De fikk jo bare to sønner - i alle fall som levde opp. Sønn nr. 1 er oppkalt etter Annes første ektemann, Peter Bloch, sønn nr. 2 etter Peter Trojels far, Frantz.Trojel. Sønn nr. 3 ville da blitt oppkalt etter Annes far. Derfor kan Johan Wibe godt være Annes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Vibe (1595- etter 1655) er en god farskandidat til Anna, f. ca 1643. I følge Store Norske Leksikon var han toller i Mandal og far til Christian Vibe til Lundegård på Lista (1635-1716).

Anna Wibe antas vel snarere å være født ca. 1634 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk jo bare to sønner - i alle fall som levde opp. Sønn nr. 1 er oppkalt etter Annes første ektemann, Peter Bloch, sønn nr. 2 etter Peter Trojels far, Frantz.Trojel. Sønn nr. 3 ville da blitt oppkalt etter Annes far. Derfor kan Johan Wibe godt være Annes far.

Det har du helt rett i, har tenkt de tankene selv. De kan ha fått opptill flere. Barnedødligheten var høy dengang.

Skal sjekke i Danmark. Tror ikke noen av de barnen hun fikk sammen med Peter ble født i Norge. Da ville de nok ha benyttet Korskirken.Tror alle ble født i Danmark.

Vet om at de fikk 4 barn

Peter

Frantz

Anne Dorthea

Og en datter som døde i 1675, og det er ikke Anne Dorothea da hun levde under morens skifte i 1679.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Wibe antas vel snarere å være født ca. 1634 ?

.

Det har du helt rett i. Hun må være født før 1643 (dette årstallet står i innlegg 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en datter som døde i 1675, og det er ikke Anne Dorothea da hun levde under morens skifte i 1679.

Her mener du kanskje at Peter Trojel og Inger Schjelderup hadde en datter som ble gravlagt i 1685, jfr ditt innlegg 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Denne ukjente datteren av Peter F. Trojel som ble begravet i KK 24/9-1685

kan altså neppe være født av hans første kone Anne Wibe (c1634-1678),

hvis det er slik at kun Peter, Frantz og Anna Dorothea er nevnt i skiftet i 1679. Stemmer dette ?

Kone nr. 2 Inger Jensdatter Schjelderup levde visttnok 1643-1829.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Christian som ble døpt i Holmens kirke i København, var han sønn av Anne Wibe's sønn Frantz Petersen Trojel

(og ikke av Anne Wibe og Peter Trojel, som man nesten skulle tro ut fra teksten din) ?

Når ble denne Christian døpt ?

Frantz Petersen Trojel og Alhed Erichsdatter Lorch hadde altså sju barn.

Jeg kjenner flg. fem : Peter 1698, Friderich 1701, Alhet Dorothea 1705, Christian, Erich 1716.

Hvilke to mangler her ?

Den andre søskenflokken du nevner (Christian 1635/38, Dorothea, Anne c1634 (og Michel)) var altså barn av toller Johan Michelsen Wibe (f. ca. 1595).

Dersom ovennevnte stemmer, og Anne er Peter Trojel's kone, så var fadderen i Holmens kirke, kommandørkaptein Johan Christiansen Wibe (1675-1750) altså en fetter av dåpsbarnets far.

.

Frantz Petersen Trojel og Alhed Erichsdatter Lorch sine barn:

1. Peter Trojel født 1698 i København og døpt 1 september 1698 i Holmen kirke i København.

2. Friderich Trojel født 1701 og døpt 13 juni 1701 i Holmen kirke i København.

3. Ahled Dorothea Trojel født 1705 i Bergen og døpt 24 oktober 1705 i Korskirken. Den finner du på side 157 over Korskirken

1698-1719.

4. Christian Wilhelm Trojel født 1708 i Bergen og døpt 11 februar 1708 i Korskirken. Den finner du på side 192 over Korskirken

1698-1719.

5. Christina Sophia Trojel født 1709 i Bergen og døpt 3 august 1709 i Korskirken. Den finner du på side 207 over Korskirken

1698-1719.

6. Christian Trojel født 1714 i København og døpt 4 juni 1714 i Holmen kirke i København. Han hadde Kommandør Kaptein Johan Christiansen Wibe som fadder og også svar på ditt spørsmål som du ikke skjønte??? Død 1 februar 1762 og begravet 10 februar 1762 i Naskov, Danmark. Gift 1744 med Mette Marie Rødsteen.

7. Erich Trojel født 1716 i København og døpt 2 mars 1716 i Holmen kirke i København. Erich døde i Porsgrunn som sjøoffiser 48 år gammel. Død 1764 og begravet 2 mars 1764 i Eidanger. Du finner den på side 286 over Eidanger 1760-1764. Gift med Maren Clausdatter Salfeldt. Vet ikke om hun var dansk eller norsk- har ikke arbeidet med henne enda.

Har filer fra kirkebøker i Danmark på disse barna født i Danmark, men jeg klarer ikke å legge de ut her.

Da jeg ikke flink nok til å forandre til JPG fil, da tlf filer ikke funker i brukerforumet. Men opplysningene er riktige.

Alle disse er litt på siden av min anetavle, da jeg har konsentrert meg mest på Thomas Frantzen Trojel som var bror til Peter Frantzen Trojel som var far til Frantz Petersen Trojel. Da Thomas er min ane.

Angående Anna Wibe. Nå for vi ta dette som antakelser, da vi ikke har funnet noen dåp over henne enda. Heller ikke det endelig beviset. Men så langt fra sannheten er vi nok ikke.

Da skal hun være datter av Toller Johan Michelsen Wibe født ca. 1595 død etter 1654 og hans kone Dorithe Hansdatter Kierut/Kierulf.

Han skal ha vært toller og er far til Michel- Anne -Dorothea-Christian som du nevner.

Hans foreldre igjen skal da ha vært Borgermester Michel Wibe født ca. 1565 og død 30 mars 1624 i København

gift med Mette Lauritzdatter død 23 mars 1599 i København.

Nå begynner vi å operere i 1600 tallet både med Anna Wibe og hennes foreldre, da er det svært begrensede

muligheter for kirkebøker. Men det er nok lettere i Danmark.

En ting Per, når jeg ser på det du selv har lagt ut på nettet så referer du ikke til en eneste kilde. Hadde det ikke vært en fordel for

de som måtte se på tavlen din, slik at de selv kan gå inn å sjekke om de opplysningene er korrekte.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sak nr. 142 i tingboka NORDHORDALAND 1668 (nr. 10)

Tingmøte Arna skipreide, 18-12-1668:

«Her B/orgemestere Peter Trojel Indlagde stefning offr Weinche Simens, forme/e/nende(?) hun bør hafue Eidtsuog gaard och Mølle forbrutt formedelst hun iche har betalt ha/nnem Landschyld der af for 1667, met widere steffningens indhold.

Paa Wenchis wegne møtte hendis fuldmegtig Peder Jensen och i Rette lagde hendis Indleg. Och som hun derj foregifr at hun wed Mend och hendis pige har tilbøeden Landschylden, och B/orgemestere den iche willet Annamme, Huortil B/orgemestere nu suarede at det Kon scheede for 2 dage siden \wed de ? Mend/ och dagen tilforn wed hendis Sønnedater sampt 2 dage før wed hendis pige som nu Kand were wed Vngefer 8 dage siden.

Anne Wibe suarede at hun ingen dilation hafde gifuet Weinche at indeholde Landschylden, och at hun det iche heller af hende begierede.

Saa foregaf och Her B/orgemestere at hand Komb hiemb dend 16 Febr/uary 1668, saa hun hafde tid noch at betale hannem Landschylden inden den 14 Ap/rilis som Lougen tilholder.

Peder Jensen indlagde Copie af hendis benaadingsbreff paa Eidtzuog, och sagde derhoes at Weinche {iche} heller hendis børn, iche hafde andre eller fleere Kongelige benaadinger paa for/schrefn/e Eidtzuog gaard och Mølle, Huilchet B/orgemestere begierte at motte indføris….»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sak nr. 84 i tingboka NORDHORDALAND 1665 (nr. 7)

«Noch Haffuer Erlig och Welfornehme Mand Petter Frantzen Troiel Borgemester udi Bergen Ladet lesse och forkynde, Hannem aff hr. obr. Secreterer. Welb. Erich Krags giffuen schøde, paa Eidtzuog och des Mølle, Lydendis ord fra ord Som følger,

Jeg Erich Krag Till Bramming, Kongl. Maytz. Cancelie Raad och obr. Secreterer, Kiendis och hermed Witterliggiør at efftersom Hans Kongl. May. til Danmarch och Norge, Min Allernaadigste Herre och Konge, mig iblant andet Goedtz Schiødt och af Hendt haffuer, fra Hans Kongl. May. och des arff Successorer i forne. Arffue Riiger, Danmarch och Norge, effterschne. Gaard och Mølle udi Bergenhus lehn i Norge, udi Norhorlehns fougderje, udi Arne Schibbred, Nemligen Eidtz Wog Schylder Halffierde Slette march penge Jtem tillegende Mølle Huor af giffuis Aarligen Thi Ridr, Da Schiøder och aldelis ?igien af hender ieg Hermed fra mig och mine Arffuinger, forschreffne Gaard och Mølle, til Ehrlig och Welfornemme Mand Petter Frandtzen ?Trøiel Raadmand udj Bergen, Hans Hustrue och begge deris Arffuinger, med Ald dedtz til leggendis eyendom, Landschyld, Grund leye, och Rettig Hed, Sampt tilleggende Land och Wand, Fosser och Strømme, lotter och lunde, Jtem ald Anden indkomst, Rettighed och Herlighed, Vere sig aff Agger, Eng, Schouff, march, Fischeuand och Fægang Weide eller Weide steder, til Fieldtz och udi Fiære, Øde och Aabiugde, Vaat och tørt, inden och Vden Gaardtz, med Bøxssel och tredie tage, och ald anden tilleg och Herlighed Som der nu tillegger, och af Arildtz tiid der tillegget haffr och med Rette dertil legge bør, Aldelis intet Vndertagen i Nogen Maader effter dend Schiøde mig der paa af Høyst bemelte Hans Kongl. May. giffuet er, Som de och deris Arffuinger schall och maa Haffue, Niude følge brugge och beholde och der aff annamme och op berge dedtz landschyld, Och Rettig Hed, Stedtzmaall, Holding, Schouffhug Arbied(), och alt saauit nogen Jord Drott af Sit Oddels Goedtz ?er berettiget, och ellers i alle Andre maader Giøre sig det saa Nøttig och gaffnlig Landtzlougen ?Gemess, Som de best Veed, Will och Kand, til E Vindelig eyendom, at angaae fra Philippi Jacobi Dag udi forleden Aar - 1664. Dog hans Kongl. May. och dedtz Kongl. arff Successorer udj Regieringen ?Sauvoranitetet, Kongl. Regalier och Høyheder af forne. goedtz, lige som af andet desslige Goedtz derudj Norge V-for Krencht och Aldeeles for beholden, Och Kiendis ieg mig och mine Arffuinger, udi forne. Gaard och Mølle, Aldeeles ingen Ydermeere lod, deel, Ret eller Rettig Hed at Haffue i nogen maader, effterdi ieg udaff bemelte Petter Trøel Haffuer Annammet Fyllest och Fuld Werd der for, effter min egen Villie och Nøye, Saa hand det saa friitt och fuld kommen til Arffue och Eye haffuer at bruge, med ald friheder, och omstendigheder Som det mig aff mehr Høistbemelte Hans Kongl. May. til Arff och eye Naadigst Schiødt och Affhendet er,

Till dedtz Ydermere forsichering och bedre foruahring, haffuer ieg dette med egen Haand och Zignetter bekreft tiget och Wenligen ombedt, Erlig, och Welb. Mænd Steen Hundorff til Rønni Holm, Kongl. May. Cammer Raad, Rentemester och Assesser udi Cammer Collegio, Sampt Nielss Rossen Krandtz til Holbegaard, Høystbemelte Kongl. May. bestalter Obrst Leutenant. och befallings Mand paa ?Jungss Hoffuet, Begge med mig tillige at for Segle och Wnderschriffue, Datum Kiøben Haffn Dend - 9 - Februarii Anno 1665. Erich Kragh. Steen Hunderoff. Nielss Rossen Krantz.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Anna Wibe 5. sept. 1679. Hun etterlot seg:

1. Sr. Frantz Blocq (Bloch), borgermesterens stesønn

2. Peter Troyel

3. Frantz Troyel

4. Anna Dorothea Troyel

hvis det er slik at kun Peter, Frantz og Anna Dorothea er nevnt i skiftet i 1679. Stemmer dette ?

I følge Sollieds samlinger etterlot Anne Wibe seg tre barn med Peter Trojel. Hvem som var eldst av barna vites ikke, bare at Peter var eldre enn Frantz. To barn er i alle fall født før februar 1665, den ene må være Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener du kanskje at Peter Trojel og Inger Schjelderup hadde en datter som ble gravlagt i 1685, jfr ditt innlegg 18.

Bomma der skal være 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Kone nr. 2 Inger Jensdatter Schjelderup levde visttnok 1643-1829.

.

Litt høy alder på Inger når hun døde. Du mener selvsagt 1729.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-6

Her dør ihvertfall Inger Schjelderups ektemann nummer 2 Johannes Larsen Brøgger begravet 28 januar 1729 i Domkirken.

Se høyre side

Der bomma jeg, skal være slik jeg skriver i innlegg 18.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Frantz Petersen Trojel og Alhed Erichsdatter Lorch sine barn:

.....

2) ... Borgermester Michel Wibe født ca. 1565 og død 30 mars 1624 i København

gift med Mette Lauritzdatter død 23 mars 1599 i København.

.....

3) En ting Per, når jeg ser på det du selv har lagt ut på nettet så refererer du ikke til en eneste kilde. Hadde det ikke vært en fordel for de som måtte se på tavlen din, slik at de selv kan gå inn å sjekke om de opplysningene er korrekte.

1) Mange takk for listen over de sju barna !

2) Kjenner man til om Mette Lauritzdatter [Krabbe] kan være søster av hr. Laurits Krabbe (c1560-1619) til Surnadal og Stangvik på Nordmøre ? (Eller var han en 'Nielssøn' ?)

3) Det har du nok helt rett i. Men jeg må nok bare beklage at tiden ikke har strukket til. Så man får ta min database (pt. med ca. 64.000 individer og ca. 400 kildehenvisninger) for det den er. (Håper noen kan ha litt nytte av den ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider