Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om borgermester Peter Trojel i Bergen

Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Sak nr. 84 i tingboka NORDHORDALAND 1665 (nr. 7)

... Jeg Erich Krag Till Bramming, Kongl. Maytz. Cancelie Raad och obr. Secreterer, ...

... til Ehrlig och Welfornemme Mand Petter Frandtzen ?Trøiel Raadmand udj Bergen, Hans Hustrue och begge deris Arffuinger, ...

... Sampt Nielss Rossen Krandtz til Holbegaard, Høystbemelte Kongl. May. bestalter Obrst Leutenant. och befallings Mand paa ?Jungss Hoffuet, Begge med mig tillige at for Segle och Wnderschriffue, Datum Kiøben Haffn Dend - 9 - Februarii Anno 1665. Erich Kragh. Steen Hunderoff. Nielss Rossen Krantz

Ordlyden i skjøtet tyder som Grete skriver på at Peter Trojel, som den 9 Feb 1665 fremdeles 'bare' var rådmann, på dette tidspunktet hadde 2 barn med sin hustru Anne Wibe, hvilket altså vil si at det fantes et barn i tillegg til Peter f. ca.1663, eller ev. at Frantz' fødselsår (1666) er 'litt for sent'. Anna Dorothea er vel født adskillig senere.

Skal tro om det her er snakk om den Erik Krag (Kragh) som var gift med Vibeke Pallesdatter Rosenkrantz (hvem var hennes foreldre ?) og far til Edel Margrethe Krag (1665-1739 Kærgaard), g. 1685 m. Frederik Gersdorff (1651-1724) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Per Nermo

29

• Remi

12

• Grete Singstad

41

• Wenche Hillstrand

26

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

1) Mange takk for listen over de sju barna !

2) Kjenner man til om Mette Lauritzdatter [Krabbe] kan være søster av hr. Laurits Krabbe (c1560-1619) til Surnadal og Stangvik på Nordmøre ? (Eller var han en 'Nielssøn' ?)

3) Det har du nok helt rett i. Men jeg må nok bare beklage at tiden ikke har strukket til. Så man får ta min database (pt. med ca. 64.000 individer og ca. 400 kildehenvisninger) for det den er. (Håper noen kan ha litt nytte av den ...)

.

Dessverre det vet jeg ikke. Den eneste Mette Krabbe jeg har opplysninger om er

Mette Margrethe Krabbe gift med Fredrik Christopher von Ingenhaeff men han levde fra 1697 død1781.

De eneste Krabbene som står i boken jeg har om middelalderfamilier i Flensburg-Nordfrisland og deres etterkommere

i Danmark -Norge-Tyskland er Bent/Bendix Krabbe-Berete Krabbe gift Freese. Karen Krabbe gift Rosenkrantz-Margrethe Krabbe gift Holch-og tilslutt Friderich Michael Krabbe. Men ingen Lauritz.

Sorry

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frantz Petersen Trojel og Alhed Erichsdatter Lorch sine barn:

1. Peter Trojel født 1698 i København og døpt 1 september 1698 i Holmen kirke i København.

2. Friderich Trojel født 1701 og døpt 13 juni 1701 i Holmen kirke i København.

3. Ahled Dorothea Trojel født 1705 i Bergen og døpt 24 oktober 1705 i Korskirken. Den finner du på side 157 over Korskirken

1698-1719.

4. Christian Wilhelm Trojel født 1708 i Bergen og døpt 11 februar 1708 i Korskirken. Den finner du på side 192 over Korskirken

1698-1719.

5. Christina Sophia Trojel født 1709 i Bergen og døpt 3 august 1709 i Korskirken. Den finner du på side 207 over Korskirken

1698-1719.

6. Christian Trojel født 1714 i København og døpt 4 juni 1714 i Holmen kirke i København. Han hadde Kommandør Kaptein Johan Christiansen Wibe som fadder og også svar på ditt spørsmål som du ikke skjønte??? Død 1 februar 1762 og begravet 10 februar 1762 i Naskov, Danmark. Gift 1744 med Mette Marie Rødsteen.

7. Erich Trojel født 1716 i København og døpt 2 mars 1716 i Holmen kirke i København. Erich døde i Porsgrunn som sjøoffiser 48 år gammel. Død 1764 og begravet 2 mars 1764 i Eidanger. Du finner den på side 286 over Eidanger 1760-1764. Gift med Maren Clausdatter Salfeldt. Vet ikke om hun var dansk eller norsk- har ikke arbeidet med henne enda.

Har filer fra kirkebøker i Danmark på disse barna født i Danmark, men jeg klarer ikke å legge de ut her.

Da jeg ikke flink nok til å forandre til JPG fil, da tlf filer ikke funker i brukerforumet. Men opplysningene er riktige.

Alle disse er litt på siden av min anetavle, da jeg har konsentrert meg mest på Thomas Frantzen Trojel som var bror til Peter Frantzen Trojel som var far til Frantz Petersen Trojel. Da Thomas er min ane.

Angående Anna Wibe. Nå for vi ta dette som antakelser, da vi ikke har funnet noen dåp over henne enda. Heller ikke det endelig beviset. Men så langt fra sannheten er vi nok ikke.

Da skal hun være datter av Toller Johan Michelsen Wibe født ca. 1595 død etter 1654 og hans kone Dorithe Hansdatter Kierut/Kierulf.

Han skal ha vært toller og er far til Michel- Anne -Dorothea-Christian som du nevner.

Hans foreldre igjen skal da ha vært Borgermester Michel Wibe født ca. 1565 og død 30 mars 1624 i København

gift med Mette Lauritzdatter død 23 mars 1599 i København.

Nå begynner vi å operere i 1600 tallet både med Anna Wibe og hennes foreldre, da er det svært begrensede

muligheter for kirkebøker. Men det er nok lettere i Danmark.

En ting Per, når jeg ser på det du selv har lagt ut på nettet så referer du ikke til en eneste kilde. Hadde det ikke vært en fordel for

de som måtte se på tavlen din, slik at de selv kan gå inn å sjekke om de opplysningene er korrekte.

Wenche

Hei Per Nermo

Her kommer det 8 barnet til Frantz Petersen Trojel og Alhed Erichsdatter Lorch

Anna Maria Trojel født 1719 og døpt 9 november 1719 i Holmen kirke i København. Jeg hadde den,

men den ble uteglemt i debatten.

Men nå er det ikke flere.

Wenche

Sak nr. 84 i tingboka NORDHORDALAND 1665 (nr. 7)

«Noch Haffuer Erlig och Welfornehme Mand Petter Frantzen Troiel Borgemester udi Bergen Ladet lesse och forkynde, Hannem aff hr. obr. Secreterer. Welb. Erich Krags giffuen schøde, paa Eidtzuog och des Mølle, Lydendis ord fra ord Som følger,

Jeg Erich Krag Till Bramming, Kongl. Maytz. Cancelie Raad och obr. Secreterer, Kiendis och hermed Witterliggiør at efftersom Hans Kongl. May. til Danmarch och Norge, Min Allernaadigste Herre och Konge, mig iblant andet Goedtz Schiødt och af Hendt haffuer, fra Hans Kongl. May. och des arff Successorer i forne. Arffue Riiger, Danmarch och Norge, effterschne. Gaard och Mølle udi Bergenhus lehn i Norge, udi Norhorlehns fougderje, udi Arne Schibbred, Nemligen Eidtz Wog Schylder Halffierde Slette march penge Jtem tillegende Mølle Huor af giffuis Aarligen Thi Ridr, Da Schiøder och aldelis ?igien af hender ieg Hermed fra mig och mine Arffuinger, forschreffne Gaard och Mølle, til Ehrlig och Welfornemme Mand Petter Frandtzen ?Trøiel Raadmand udj Bergen, Hans Hustrue och begge deris Arffuinger, med Ald dedtz til leggendis eyendom, Landschyld, Grund leye, och Rettig Hed, Sampt tilleggende Land och Wand, Fosser och Strømme, lotter och lunde, Jtem ald Anden indkomst, Rettighed och Herlighed, Vere sig aff Agger, Eng, Schouff, march, Fischeuand och Fægang Weide eller Weide steder, til Fieldtz och udi Fiære, Øde och Aabiugde, Vaat och tørt, inden och Vden Gaardtz, med Bøxssel och tredie tage, och ald anden tilleg och Herlighed Som der nu tillegger, och af Arildtz tiid der tillegget haffr och med Rette dertil legge bør, Aldelis intet Vndertagen i Nogen Maader effter dend Schiøde mig der paa af Høyst bemelte Hans Kongl. May. giffuet er, Som de och deris Arffuinger schall och maa Haffue, Niude følge brugge och beholde och der aff annamme och op berge dedtz landschyld, Och Rettig Hed, Stedtzmaall, Holding, Schouffhug Arbied(), och alt saauit nogen Jord Drott af Sit Oddels Goedtz ?er berettiget, och ellers i alle Andre maader Giøre sig det saa Nøttig och gaffnlig Landtzlougen ?Gemess, Som de best Veed, Will och Kand, til E Vindelig eyendom, at angaae fra Philippi Jacobi Dag udi forleden Aar - 1664. Dog hans Kongl. May. och dedtz Kongl. arff Successorer udj Regieringen ?Sauvoranitetet, Kongl. Regalier och Høyheder af forne. goedtz, lige som af andet desslige Goedtz derudj Norge V-for Krencht och Aldeeles for beholden, Och Kiendis ieg mig och mine Arffuinger, udi forne. Gaard och Mølle, Aldeeles ingen Ydermeere lod, deel, Ret eller Rettig Hed at Haffue i nogen maader, effterdi ieg udaff bemelte Petter Trøel Haffuer Annammet Fyllest och Fuld Werd der for, effter min egen Villie och Nøye, Saa hand det saa friitt och fuld kommen til Arffue och Eye haffuer at bruge, med ald friheder, och omstendigheder Som det mig aff mehr Høistbemelte Hans Kongl. May. til Arff och eye Naadigst Schiødt och Affhendet er,

Till dedtz Ydermere forsichering och bedre foruahring, haffuer ieg dette med egen Haand och Zignetter bekreft tiget och Wenligen ombedt, Erlig, och Welb. Mænd Steen Hundorff til Rønni Holm, Kongl. May. Cammer Raad, Rentemester och Assesser udi Cammer Collegio, Sampt Nielss Rossen Krandtz til Holbegaard, Høystbemelte Kongl. May. bestalter Obrst Leutenant. och befallings Mand paa ?Jungss Hoffuet, Begge med mig tillige at for Segle och Wnderschriffue, Datum Kiøben Haffn Dend - 9 - Februarii Anno 1665. Erich Kragh. Steen Hunderoff. Nielss Rossen Krantz.»

Takk Grethe

Dette var en salig blanding av dansk, hollandsk og tysk.

Få se om jeg skjønner stort av disse dokumentene.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-37

Det er ingen tvil om at han døde 1694 og begravet 13 august 1694 i Korskirken. Her har dere linken til hans begravelse.

Se venstre side.

Wenche

Legg merke til at det kun er ringinger det er snakk om ved både Mariakirken og Korskirken ved Peter sin død. Han er ikke begrave fra noen av de kirkene. Det samme gjelder Peter Trojel sin dater begravet i 1685, det er kun ringinger ved Korskirken, og ikke begravelsen. Det samme gjelder for borgermesternes qvinde i 1678 ved Korskirken. I teksten over notisen står det svart på hvitt: "Liig som ere begrafuen i Fremmede Sogner och Ringet for i Kaars Kierche." Så pr. nå så har ikke jeg sett noen begravelsesnotsi på noen av disse, både Mariakirken og Korskirken er utelukket i Bergen.

Her i Koppskatten 1683 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=kopp1683&gardpostnr=3985&merk=3985#ovre er Peter Trojel med kone og 3 barn, 2 av dem ved Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remi, jeg har også lagt merke til det samme som deg. Kanskje Arna er rette stedet, jfr. innlegg 46.

Fint du fant beviset på at Anne Dorthea og Anne ikke er samme person. Jeg har hele tiden ment at den Anne som ble gift med Abel Mørk er Inger Schjelderups datter, se #3 og 13.

Ingers 2. mann, Johannes Brøgger var Annes formynder, dette kommer fram av Overformyndernes spesifikasjon over verger som mistet hus og eiendom i brannen i Bergen (1702) samt skadene på barnepengekapitaler, 29/11 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed sogn betyr vel annet kirkesogn, så de kan ha vært begravet i Domkirken. Men der har vi ikke noen kirkebøker over begravede på den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordlyden i skjøtet tyder som Grete skriver på at Peter Trojel, som den 9 Feb 1665 fremdeles 'bare' var rådmann, på dette tidspunktet hadde 2 barn med sin hustru Anne Wibe, hvilket altså vil si at det fantes et barn i tillegg til Peter f. ca.1663, eller ev. at Frantz' fødselsår (1666) er 'litt for sent'. Anna Dorothea er vel født adskillig senere.

Skal tro om det her er snakk om den Erik Krag (Kragh) som var gift med Vibeke Pallesdatter Rosenkrantz (hvem var hennes foreldre ?) og far til Edel Margrethe Krag (1665-1739 Kærgaard), g. 1685 m. Frederik Gersdorff (1651-1724) ?

.

Foreldrene til Vibeke Pallesdatter Rosenkrantz var følgende:

Palle Rosenkrantz født 1588 og død juni 1651 i Viborg

Gift 9 august 1584 i Viborg, Danmark

med Ingeborg Nielsdatter Krabbe af Østergaard født 18 mars 1602 og død 28 februar 1651.

Vibeke Pallesdatter Gift 28 august 1653 med Erik Kragh på Endrupholm Gods i Bramming i Ribe, Danmark.

6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Vibeke Pallesdatter Rosenkrantz var følgende:

Palle Rosenkrantz født 1588 og død juni 1651 i Viborg

Gift 9 august 1584 i Viborg, Danmark

med Ingeborg Nielsdatter Krabbe af Østergaard født 18 mars 1602 og død 28 februar 1651.

Vibeke Pallesdatter Gift 28 august 1653 med Erik Kragh på Endrupholm Gods i Bramming i Ribe, Danmark.

6 barn.

Giftermålsdatoen 9 august 1584 (Viborg) er åpenbart feil. (Gjelder den kanskje Palles foreldre ?)

Hvem var foreldre til denne Palle Rosenkrantz (1588-1651 Viborg) ?

Ingeborg Nielsdatter Krabbe (1602-1651) af Østergaard var kanskje datter av Niels Krabbe og Vibeke Gregersdatter Ulfstand f.1559 ?

Det ser altså ut til at det er denne Erik Krag(h) som skjøtet over Eidsvåg i Arna til Peter F. Trojel den 9 Feb 1655.

Den 7. februar 1665 fikk Erik Krag og medinteressenter skjøte (av kongen) på Utstein kloster og Alle Helgens gods til odel og eie. Medinteressentene var Henrik Lindenow, Holger Wind, Niels Trolle, Otto Krag, Axel Urup og sekretær i Kammerkollegiet, Fredrik Giese (Giisse). (Otto Krag og Niels Trolle var svogre).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen domkapitelsprotokoll V 1675-1685 kan det ses at Peter Trojel underskrev en erklæring 14. mars 1662. Dette kan tyde på at han var i Bergen allerede i 1662.

«Oc fremstod CLaus Jensøn som paa Velb: her Geheime Raads Knud Tottes Vegne hafde ladet indcitere S1: Inger Wormbs Arfuinger paa hues Vegne møtte Claus Klocher til Nyekirchen oc Michel Selgen-søn. CLaus efter andviiste Fuldmact dat. Hafn.d. 22. Jul. 82. Jnd-lagde Stefning er dat. Bergen d.22 Jul.82. Sampt Hieronymi Berg-holtzes haandskrift til Velb. Frue Fru Hille RosenCrantz in originali dat. Wogenstrup d. 9 Oct.73. Oc S1. Inger Wormbs skri-fuelse til Frue Helle RosenCrantz d. 28 Jul. 74. Jligemaade Frue Helle Rosen Crantzes Transport til Velb. Knud Tott dat.Hafn. d. 28.Octobr. 81. Noch Borgemest. P. Troiels Erklæring til Tolder N. Lindgaard dat. Bergen d. 14. Mart. 62. Endeligen Claus Jensøns Jndleg dat. Bergen d.13.7br. 82.»

I denne protokollen kan Inger Schjelderup og hennes søskens arv etter foreldrene, Jens Schjelderup og Inger Worm, leses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du fant beviset på at Anne Dorthea og Anne ikke er samme person. Jeg har hele tiden ment at den Anne som ble gift med Abel Mørk er Inger Schjelderups datter, se #3 og 13.

Basert på bl.a. det som har famkommet i de siste innleggene drister jeg meg til å forslå at Peter F. Trojel's barn var som følger :

a ) med Anne Wibe (c1634-1678): 3 barn, hvorav 2 født før Feb 1665 :

- Peter (ca.1663 - 1679/1694)

- Anna Dorothea (før Feb 1665 - ca.1680 ?)

- Frantz (1666 Arna/Bergen ? - 1731)

.

b ) med Inger Jensdatter Schjelderup (1643-1729): minst 2 barn, hvorav 'Anne' nevnt i koppskatten for 1683) :

- Anne (ca.1682 ? - begravet i Korskirken 24 Sep 1685 ?)

- Anne (ca.1686 ? - 1708), g. 1706 m. Abel Abelsen Mørch (1680-1730), foreldre til Inger Lucia, døpt 27 Jan 1708.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftermålsdatoen 9 august 1584 (Viborg) er åpenbart feil. (Gjelder den kanskje Palles foreldre ?)

Hvem var foreldre til denne Palle Rosenkrantz (1588-1651 Viborg) ?

Ingeborg Nielsdatter Krabbe (1602-1651) af Østergaard var kanskje datter av Niels Krabbe og Vibeke Gregersdatter Ulfstand f.1559 ?

Det ser altså ut til at det er denne Erik Krag(h) som skjøtet over Eidsvåg i Arna til Peter F. Trojel den 9 Feb 1655.

Den 7. februar 1665 fikk Erik Krag og medinteressenter skjøte (av kongen) på Utstein kloster og Alle Helgens gods til odel og eie. Medinteressentene var Henrik Lindenow, Holger Wind, Niels Trolle, Otto Krag, Axel Urup og sekretær i Kammerkollegiet, Fredrik Giese (Giisse). (Otto Krag og Niels Trolle var svogre).

.

Det har du rett i. Det er foreldrene til Palle Rosenkrantz som gifter seg 9 august 1584.

De het Børge Rosenkrantz født ca. 1554 på Ørup Slott i Skåne. Gift med Margrethe Pallesdatter Juel.

Kan tilføye at Palle også var gift med Kirsten Abildgaard

Ingeborg Nielsdatter Krabbe født 18 mars 1602 og død 28 februar 1651 i Vesløs kirke i Thisted. Hennes foreldre er dem du nevner.

Niels Krabbe og Vibeke Gregersdatter dette giftemålet skal være 25 oktober 1590 på

Gudmunlund i Ålborg.

Niels Krabbes foreldre var Kjeld Krabbe af Østergaard til Nebel gift med Susanne Jacobsdatter Lykke.

Vibeke Gregersdatter Ulfstands forelder var Greger Holgersen Ulfstand og Anne Eriksdatter Lange.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, det hadde vært fint hvis du kunne fortelle hvor dine opplysninger over stammer i fra. Du etterlyser jo selv flere kilder på nermo.org, da er det jo fint at Per nettopp får kildebelagte opplysninger :)

----------------------------

I Bergen domkapitelsprotokoll V 1675-1685 kan altså leses om Inger Schjelderups krav på arv etter foreldrene – fra 1678.

7. des. 1682 kommer Peter Trojel inn i bildet, som Inger Schjelderups «kiereste».

Utdrag:

«Eodem die [7. des. 1682] blef oc foretaget den Sag imellom Borg. Troiel oc Mag. Samuel, Michel Selgensøn møtte oc Strange paa M. Samuels Vegne som Var i sit Embeds forretning.

Afsiges.

Andg. den | oc || Post, huor her Borgemester Peter Troiel prætenderer, at M. Samuel, som Hans Kierestes Jnger Schelderops Formyndere bør til hannem at betale 1862 RDlr med Rente der af siden Anno 1666. Som hand formeener, at hun meere kunde hafue bekommet udi Arf effter hendes S. Fader, dersom i tide hafde været holden skifte efter hannem, det M. Samuel skal hafue ladet upaatalt udi sidste Skifte holden, efter hendes Sl. Moder, Inger Wormb etc. Da som (1) bemelte Jnger Wormbs Suogre oc børn, som Vare Myndige, da deres Fader M. Jens Schelderop døde, iche hafuer begieret noget…»

I 1683 kan dette leses:

«Eodem die [14. nov. 1683 ] skulle den sag mellom Borg. Troiel oc hans Medarfuinger blefuet foretagen, men blef af parterne begieret det endnu der med noget maatte beroe, i Forhaabning at den Kunde bilegges.

D. 27. Nov. præsentibus Generosiss. D. Lindenow, Ven.d. Episcopo, Mag. Joh. Daberg, Mag. Dithlev. Lucoppid. med de andre Capitularibus, blef Consistorium holden, oc da paa Borgemesters Troiels Vegne møtte Procurator Christen Anderssøn oc paa Mag. Ottes oc Jens Schelderups Vegne Jørgen Pedersøn. Christen Andersøn producerede Borgemesters Forset dat. Bergen d. 27. Nov. 83. Noch blef leveret en Copie af Hans Excell. her Vice Stat holders Høgs skrifuelse til her Amptmand Lindenow, dat, Christ. d. 15 Feb. 83. under Byeskrifverens Thomas Christensøns haand. Jørgen Pedersøn indleverede Mag. Ottes Forset dat. d. 29 Oct. 83. Saa er Jens Schelderups bref dat. Oxford. d. 27. Aug. 83.

Endog Vi hafuer lefuet i Forhaabning, at imellom disse stridende parter, som dog saa nær Venner oc Suogre skulle blefuet troffet en Venlig Composition, till huilchen ende oc saa lang opsettelse i Sagen er giort efter deres egen begiering oc samtyche, saa Fornemmes alligeVel det alt sammen at Være Forgiefues, huorfore nu for Retten Affsagt.

Andgaaende Borgemester Troiels Stefnemaal oc Protestation paa samptlige sin hustru Jnger Schelderups Sødskende oc Medarfuinger For den Fordring som Sl. Inger Worms børn oc Arfuinger ere tilkiendte at betale til Hans Exc. Høyædle oc Velb: Knud Thot, da efterdi Mr Jens Schelderup, som broder oc Beste barn efter Louen i denne Arf iche er i Rigerne, men uden lands oc Derfore iche Louligen stefnt, iche heller, saa som af hans egen indlagde Seddel dat. Oxford d. 27 Aug. 83, Fornemmes hafuer gifuet nogen af sine Suogre Fuldmact i denne sag For ham, at suare, hafuer Vi iche Vidst nu noget Endeligt udi denne sag at Kunde Kiende, men beroer indtil Foregaaende Loulig stefnemaal efter Landslou oc Recessen.

Andg. Borgemester Toiels Stefnemaal oc prætension paa sine Suogre Mag. Otto Schrøder oc Mag. Gert Miltzou For hans hustrues Inger Schelderups Vergemaal oc Formynderskab: Da efterdi

(1) Bte Mag. Otto oc Mag. Gert iche enten udi Skifteregisteringen ere indførte For Inger Schelderups Formyndere, iche heller nogen tid Loulig der til beskichede.

(2) De oc iche meere eller nærmere der til Forplictede end her Jens Bugge, som er den Ældste Suoger oc hafuer Inger Schelderups ældste Søster.

(3) De oc iche udi deres attest gifuen Mag. Samuel til Oberhof Retten anmælder sig at Være Inger Schelderups Formyndere, men nærmest der til efter Louen berettiget oc hafde tæncht sig dette Formynderskab at paatage, efter Skiftets slutning, dersom Borgemester iche imidler tid hafde Faaet hende til Ecte.

(4) Hafuer oc Borgemester Troiel der hand bekom Inger Schelderup til Ecte ladet sig Være Fornøyet med Mag. Samuel oc af hannem annammet hendes Midler, efter Skifte Registeringen oc iche da protesteret paa nogen anden Formyndere for hans Kiereste, Før end hand sig med hendes Gods befattede, oc der med For Valtede efter Egen behag.

(5) Vi oc iche Finder hos det paa beraabte Instrument af Mag. Otto, Mag. Gert, Her Jens Bugge oc Oluf Schelderup under skrefuen, at nogen af dennem For Inger Schelderups Anpart har qvitteret, men alleene attesteret at De deres tillagde deel efter For nøyelse hafuer annammet oc bekommet.

(6) Finder Vi iche udi OberHof Rettens Dom at Borgemester til Mag. Otto oc Mag. Gert meere end til de Andre Vedkommende Medarfuinger henviises at søge sin regress.

Effter saadan beskaffenhed hafuer Vi iche Vidst at Kunde til Kiende Mag. Otto oc Mag. Gert meere end som de Andre Medarfuinger at tilsuare Borgemester som Formyndere For hans Kierestes Arfuedeel.

At ellers Borgemester Troiel udi sit Jndleg her i dag for Retten beraaber sig paa en Missive fra Hans Excell. her Vice Statholder Hog oc der af Fremlagde en Copie; da endog Vi billigen oc tilbørlilgen respecterer oc venererer hans Excell. brefue, saa alligevel efterdi iche Vides, om saadanne med Hans Exc. Villie er skeet, hafuer Vi saadan Copie iche Villet lade udi Reten oplæse eller indføre.»

-------

Er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke disse ulike opplysningene, men det ser ut som Peter Trojel ble gift med Inger i ca 1682.

Flere opplysninger finnes i protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andgaaende Borgemester Troiels Stefnemaal oc Protestation paa samptlige sin hustru Jnger Schelderups Sødskende oc Medarfuinger For den Fordring som Sl. Inger Worms børn oc Arfuinger ere tilkiendte at betale til Hans Exc. Høyædle oc Velb: Knud Thot, da efterdi Mr Jens Schelderup, som broder oc Beste barn efter Louen i denne Arf iche er i Rigerne, men uden lands oc Derfore iche Louligen stefnt, iche heller, saa som af hans egen indlagde Seddel dat. Oxford d. 27 Aug. 83

Ser av flere nettsider at Jens J. Schielderup skal hatt en eldre bror, Jørgen, som angivelig skulle levd på dette tidspunktet (1683). Hvordan kan det da ha seg at Jens er "Beste barn efter Louen i denne Arf"? Dette må da betyr at Jørgen var død også.

Broren Thomas Schielderup er forresten nevnt i protokollen, 8. okt. 1680. I 1682 er han død - nevnt som "salig" 7. des 1682:

«Hvad sig belanger her Borgemesters prætensioner udi den 3.4.5.6.7.8. 9 oc 10 post, huor hand foregifuer oc demonstrerer, at hans Kiereste udi adskillige maader er skeet til Kort udi Skifte Registeringen, sær Ved Misregninger, Sær Ved ufornøyelige tilleggelser udi haandskrifter oc Jordegods, Da som det er billigt, at det Ene barn bekommer lige saa god lod oc deel udi Fædrene oc Mødrene skifte som Det andet, bør hende derfore af Samptlige Med Arfuinger giøres fyldest oc for lods udtages udi den Arf, som dennem nu paa nye er tilfalden, efter deres broder Sl. Thomas Schelderop, saa Vidt hende kan restere oc ey er Skeet nøyactig udleg for det SkifteForvalterne hafuer Vel at tage i act.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, det hadde vært fint hvis du kunne fortelle hvor dine opplysninger over stammer i fra. Du etterlyser jo selv flere kilder på nermo.org, da er det jo fint at Per nettopp får kildebelagte opplysninger :)

----------------------------

I Bergen domkapitelsprotokoll V 1675-1685 kan altså leses om Inger Schjelderups krav på arv etter foreldrene – fra 1678.

7. des. 1682 kommer Peter Trojel inn i bildet, som Inger Schjelderups «kiereste».

Utdrag:

«Eodem die [7. des. 1682] blef oc foretaget den Sag imellom Borg. Troiel oc Mag. Samuel, Michel Selgensøn møtte oc Strange paa M. Samuels Vegne som Var i sit Embeds forretning.

Afsiges.

Andg. den | oc || Post, huor her Borgemester Peter Troiel prætenderer, at M. Samuel, som Hans Kierestes Jnger Schelderops Formyndere bør til hannem at betale 1862 RDlr med Rente der af siden Anno 1666. Som hand formeener, at hun meere kunde hafue bekommet udi Arf effter hendes S. Fader, dersom i tide hafde været holden skifte efter hannem, det M. Samuel skal hafue ladet upaatalt udi sidste Skifte holden, efter hendes Sl. Moder, Inger Wormb etc. Da som (1) bemelte Jnger Wormbs Suogre oc børn, som Vare Myndige, da deres Fader M. Jens Schelderop døde, iche hafuer begieret noget…»

I 1683 kan dette leses:

«Eodem die [14. nov. 1683 ] skulle den sag mellom Borg. Troiel oc hans Medarfuinger blefuet foretagen, men blef af parterne begieret det endnu der med noget maatte beroe, i Forhaabning at den Kunde bilegges.

D. 27. Nov. præsentibus Generosiss. D. Lindenow, Ven.d. Episcopo, Mag. Joh. Daberg, Mag. Dithlev. Lucoppid. med de andre Capitularibus, blef Consistorium holden, oc da paa Borgemesters Troiels Vegne møtte Procurator Christen Anderssøn oc paa Mag. Ottes oc Jens Schelderups Vegne Jørgen Pedersøn. Christen Andersøn producerede Borgemesters Forset dat. Bergen d. 27. Nov. 83. Noch blef leveret en Copie af Hans Excell. her Vice Stat holders Høgs skrifuelse til her Amptmand Lindenow, dat, Christ. d. 15 Feb. 83. under Byeskrifverens Thomas Christensøns haand. Jørgen Pedersøn indleverede Mag. Ottes Forset dat. d. 29 Oct. 83. Saa er Jens Schelderups bref dat. Oxford. d. 27. Aug. 83.

Endog Vi hafuer lefuet i Forhaabning, at imellom disse stridende parter, som dog saa nær Venner oc Suogre skulle blefuet troffet en Venlig Composition, till huilchen ende oc saa lang opsettelse i Sagen er giort efter deres egen begiering oc samtyche, saa Fornemmes alligeVel det alt sammen at Være Forgiefues, huorfore nu for Retten Affsagt.

Andgaaende Borgemester Troiels Stefnemaal oc Protestation paa samptlige sin hustru Jnger Schelderups Sødskende oc Medarfuinger For den Fordring som Sl. Inger Worms børn oc Arfuinger ere tilkiendte at betale til Hans Exc. Høyædle oc Velb: Knud Thot, da efterdi Mr Jens Schelderup, som broder oc Beste barn efter Louen i denne Arf iche er i Rigerne, men uden lands oc Derfore iche Louligen stefnt, iche heller, saa som af hans egen indlagde Seddel dat. Oxford d. 27 Aug. 83, Fornemmes hafuer gifuet nogen af sine Suogre Fuldmact i denne sag For ham, at suare, hafuer Vi iche Vidst nu noget Endeligt udi denne sag at Kunde Kiende, men beroer indtil Foregaaende Loulig stefnemaal efter Landslou oc Recessen.

Andg. Borgemester Toiels Stefnemaal oc prætension paa sine Suogre Mag. Otto Schrøder oc Mag. Gert Miltzou For hans hustrues Inger Schelderups Vergemaal oc Formynderskab: Da efterdi

(1) Bte Mag. Otto oc Mag. Gert iche enten udi Skifteregisteringen ere indførte For Inger Schelderups Formyndere, iche heller nogen tid Loulig der til beskichede.

(2) De oc iche meere eller nærmere der til Forplictede end her Jens Bugge, som er den Ældste Suoger oc hafuer Inger Schelderups ældste Søster.

(3) De oc iche udi deres attest gifuen Mag. Samuel til Oberhof Retten anmælder sig at Være Inger Schelderups Formyndere, men nærmest der til efter Louen berettiget oc hafde tæncht sig dette Formynderskab at paatage, efter Skiftets slutning, dersom Borgemester iche imidler tid hafde Faaet hende til Ecte.

(4) Hafuer oc Borgemester Troiel der hand bekom Inger Schelderup til Ecte ladet sig Være Fornøyet med Mag. Samuel oc af hannem annammet hendes Midler, efter Skifte Registeringen oc iche da protesteret paa nogen anden Formyndere for hans Kiereste, Før end hand sig med hendes Gods befattede, oc der med For Valtede efter Egen behag.

(5) Vi oc iche Finder hos det paa beraabte Instrument af Mag. Otto, Mag. Gert, Her Jens Bugge oc Oluf Schelderup under skrefuen, at nogen af dennem For Inger Schelderups Anpart har qvitteret, men alleene attesteret at De deres tillagde deel efter For nøyelse hafuer annammet oc bekommet.

(6) Finder Vi iche udi OberHof Rettens Dom at Borgemester til Mag. Otto oc Mag. Gert meere end til de Andre Vedkommende Medarfuinger henviises at søge sin regress.

Effter saadan beskaffenhed hafuer Vi iche Vidst at Kunde til Kiende Mag. Otto oc Mag. Gert meere end som de Andre Medarfuinger at tilsuare Borgemester som Formyndere For hans Kierestes Arfuedeel.

At ellers Borgemester Troiel udi sit Jndleg her i dag for Retten beraaber sig paa en Missive fra Hans Excell. her Vice Statholder Hog oc der af Fremlagde en Copie; da endog Vi billigen oc tilbørlilgen respecterer oc venererer hans Excell. brefue, saa alligevel efterdi iche Vides, om saadanne med Hans Exc. Villie er skeet, hafuer Vi saadan Copie iche Villet lade udi Reten oplæse eller indføre.»

-------

Er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke disse ulike opplysningene, men det ser ut som Peter Trojel ble gift med Inger i ca 1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danske Adelskalendere som jeg tok ned fra en dansk kilde (En vi har kontakt med i Danmark)

Det gikk litt fort når jeg sendte han disse opplysningene, det var veldig sent på kvelden.

Pleier alltid å sende enten linker eller referere til kilder, jeg uteglemte det igår. Beklager det.

Wenche

Utdrag:

Afsiges.

I 1683 kan dette leses:

-------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wenche - et lite tips. Hvis du bruker svarboksen helt nederst, istedet for svarknappen under hvert innlegg, unngår du å sitere innlegg hver gang du svarer. Da blir tråden kortere å lese. Sitering er fint å bruke hvis man vil svare direkte på noe, men hele innlegget behøves ikke og gjentas. Du kan da redigere bort det som ikke trengs mellom "quote" øverst og neders i innlegget.

Du kan prøve deg fram ved å forhåndsvise innlegget, da får du se hvordan det vil ta seg ut.

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å vite. Jeg er ikke så dreven bruker på Brukerforumet, da det kan gå lange tider mellom hver gang.

Som regel har de da forandret på ting.

Ha en god søndag du med.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye interessant, Grete, om en slekt som jeg intresserer meg svært for og vet mye om.

Inger Jensdatter Schielderup er tolig nr. 4 i en søskenflokk på totalt 10 barn etter Jens Pedersen Schielderup og Inger Olsdatter Worm.

I innlegg #59 nevnes du Hieronymus Bergholtz, han er gift med Inger og Jens sin 2. barn, Søster, i hennes 1. ekteskap, de ble skilt ved dom 15. okt. 1863.

Så i innlegg #62 nevner du Mag. Otte, som er Otto Hanssen Schrøder, gift med barn nr. 5, Anna.

Jens Schielderup, som er utenlands, er yngste barn i flokken.

Mag. Gert Miltzou er gift med Susanne, som er barn nr. 3.

Jens Bugge er gift med Christina Dorothea, som er barn nr. 1.

Oluf Schieldrup, er Oluf Worm Schieldrup, barn nr. 9.

Jeg kan være enig med deg at Peder Trojel og Inger kan ha blitt gift i 1682.

Og takk for opplysningen om at Thomas døde en gang mellom 8. okt. 1680 og 7. des. 1682. Den var mer nøyaktig enn den jeg hadde tidligere.

Da har jeg barneflokken til Jens Pedersen Schielderup og Inger Olsdatter Worm slik:

1. Christina Dorothea, 2. nov. 1640 - mar. 1705, gift med Jens Samuelsen Bugge.

2. Søster, 1641 - apr. 1729, gift med (1) Hieronymus Bergholtz, (2) Ananias Engelbrektsen Wrangel.

3. Susanne, 1642 - ?, gift med Gerdt Henriksen Miltzow.

4. Inger, 1643 - ?, gift med (1) Peder Trojel, (2) Johannes Larssen Brügger.

5. Anna, ca. 1645 - jan. 1714, gift med Otto Hanssen Schrøder.

6. Thomas, 1647 - (1680-1682), trolig ugift og barnløs.

7. Jørgen, 1648 - ?, trolig ugift og barnløs.

8. Peder, 1649 - 1668, døde som student i England,trolig ugift og barnløs.

9. Oluf Worm, ca. 1650 - trolig død ved Hisingen, Gøteborg den 19. juli 1678, et barn: Magdalene, med for meg ei ukjent mor.

10. Jens, 9. jun. 1658 - 6. jun. 1709, gift med Thale Susanne Hansdatter Wandal.

Kommentarer tas imot med takk.

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Inger, 1643 - ?, gift med (1) Peder Trojel, (2) Johannes Larssen Brügger.

Fint å ha med en Schielderup-ekspert :-)

Johannes Brøgger ble gravlagt i Domkirken 28. jan 1729. Jeg klarer ikke å finne Inger gravlagt i Bergen, hvis ikke den Engel Schieldrup som gravlegges i DK 24. mars 1733 er Inger - "i kircken paa den nordre side under stolene". Kan navnet blitt skrevet feil?

Denne Engel ble gravlagt på samme sted som Søster Schieldrup i 1729 - "under stolene i kircken paa den nordre side"

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 8 (1725-1775), Døde og begravede 1733, side 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på bl.a. det som har famkommet i de siste innleggene drister jeg meg til å forslå at Peter F. Trojel's barn var som følger :

a ) med Anne Wibe (c1634-1678): 3 barn, hvorav 2 født før Feb 1665 :

- Peter (ca.1663 - 1679/1694)

- Anna Dorothea (før Feb 1665 - ca.1680 ?)

- Frantz (1666 Arna/Bergen ? - 1731)

b ) med Inger Jensdatter Schjelderup (1643-1729): minst 2 barn, hvorav 'Anne' nevnt i koppskatten for 1683) :

- Anne (ca.1682 ? - begravet i Korskirken 24 Sep 1685 ?)

- Anne (ca.1686 ? - 1708), g. 1706 m. Abel Abelsen Mørch (1680-1730), foreldre til Inger Lucia, døpt 27 Jan 1708.

.

Jeg prøver meg med:

Peter Frantzen Trojel og Anne Wibes barn:

• Peter, ca 1662- etter 1679
  • Anna Dorothea, ca 1664- død etter 1683 (jfr. koppskatten 1683) og før 1694
  • Frantz, ca 1666-1731

Peter Frantzen Trojel og Inger Jensdatter Schielderups barn:

• Anne, ca 1683-1708
  • datter, 1685-sept. 1685 (Inger var ca 42 år på dette tidspunktet)

I koppskatten 1683 har familien en amme. Dette betyr at de har småbarn i huset, og jeg velger å tro at det er Anne, (bla til neste side for å se ammen).

I koppskatten 1689 er det to barn som bor hjemme. Den ene må være Anne, den andre er enten Anna Dorothea eller Franzt (tror man regnet barn inntil 25 år). Skulle tro at Franzt allerede hadde forlatt hjemmet for å starte sin yrkeskarriere, så helst er det Anne Dorothea, ca 25 år, som fortsatt bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nb.no/utl...#&struct=DIV638

Står på Linken på side 541 at Peter Trojel fød udi Nyborg i Fyn ano 1637.

Ble Rådmann i 1663 og borgermester i 1664

Søk på Trojel i søkeruten. Også Schjelderup for dere som ønsker opplysninger når far til

Inger Schjelderup er født.

Wenche

Kilde: Norske Magasin

Skrifter og opptegnelser av N. Nicolaysen

http://www.nb.no/utlevering/nb/fc54cb1683605bee7891e65f75134155

Denne linken skal fungere bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Frantzen Trojel og Anne Wibes barn:

• Peter, ca 1662- etter 1679
  • Anna Dorothea, ca 1664- død etter 1683 (jfr. koppskatten 1683) og før 1694
  • Frantz, ca 1666-1731

Peter Frantzen Trojel og Inger Jensdatter Schielderups barn:

• Anne, ca 1683-1708
  • datter, 1685-sept. 1685 (Inger var ca 42 år på dette tidspunktet)

Den datteren som blir begravet 24 September 1685 kan godt være Anna Dorothea, Står datter og ikke barn som på en del andre, så muligheten er der da hun dør i mellom 1683 og 1694.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg barneflokken til Jens Pedersen Schielderup og Inger Olsdatter Worm slik:

9. Oluf Worm, ca. 1650 - trolig død ved Hisingen, Gøteborg den 19. juli 1678, et barn: Magdalene, med for meg ei ukjent mor.

Jeg har litt problemer med kronologien for Oluf's datter Magdalene Schjelderup,

som skal ha blitt gift med Peder Olsen Kierulf, f. 1645 i Jylland. Disse skal være foreldre til

- Ole Schjelderup, g. 1706 m. Elisabeth Jensdatter Godtzen

- Nicolai Pedersen Kjærulf, g. 1709 m. enken Karen Andersdatter Neskilen.

Disse to sønnene bør vel da være f. senest rundt 1675/1680, noe som knapt gir plass til Magdalene som datter av Oluf (f. ca. 1650).

Hva kan være feil her ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider