Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om borgermester Peter Trojel i Bergen

Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Jeg tror Glenn har rett, Anne Dorothea døde 24-9-1685, etter skatten i 1683 og før borgermesterens skifte i 1694. Og det var vel som Grete skriver, Anne var et lite barn i 1683 og trengte en Amme, og hun døde i 1708. Jeg ser ikke at Inger Schjelderup hadde mer enn ett barn, Anne. Anne's mann, Abel Arendtsen Mørch, er opført i Drengar inflytta til Bergen..., og var født 1683...

Anne's barn fikk navnet Inger etter mormoren Inger Scjelderup, men hvor kommer mellom-navnet Lucia fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Per Nermo

29

• Remi

12

• Grete Singstad

41

• Wenche Hillstrand

26

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

....

Jeg ser ikke at Inger Schjelderup hadde mer enn ett barn, Anne. Anne's mann, Abel Arendtsen Mørch, er opført i Drengar inflytta til Bergen..., og var født 1683...

Anne's barn fikk navnet Inger etter mormoren Inger Scjelderup, men hvor kommer mellom-navnet Lucia fra?

Vi kan vel ikke se bort fra at Peter Trojel's 2. hustru kanskje 'egentlig' het Inger Lucia Jensdatter Schjelderup ? (da passer jo 'Engel' enda bedre ...)

(Hun skal være født i Bergen i 1643, men dåpen har jeg ikke sett ....)

Flg. andre 'i slekta' (og sikkert flere) bar navnet Lucia(e) :

1) Lucia Pedersd. Schjelderup (c1670-etter1723) fra Støren, g.m. Christian Rasbech (LP var datter av Inger's fetter)

2) Lucie Pedersd. Schjelderup (c1710-før1755) fra Tolga ('død s. ung' el. g.m. gullsm. Jens (Jensen ?) Schjelderup ?) (brordatter av #1)

__ (hennes mor, mormors mor og sistnevntes mormor het også Lucia)

3) Lucie Rich.dat. Schjelderup (1749-1827) fra Meldal (brordatter av #2).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den datteren som blir begravet 24 September 1685 kan godt være Anna Dorothea, Står datter og ikke barn som på en del andre, så muligheten er der da hun dør i mellom 1683 og 1694.

Ja, det kan være Anne Dorothea som døde i 1685. Det ble ringt for borgermester Peter Trojels datter i Korskirken 24. sept. 1685, men begravelsen skjedde i et annet sogn. Det eneste jeg i så fall undrer meg over er at en ca 21 år gammel borgermesterdatter ikke skulle bli nevnt med navn.

Hvis det var Anne Dorothea som døde i 1685 betyr det at det var Frantz, ca 23 år, og Anne, ca 6 år, som ble nevnt som barn i koppskatten 1689.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være Anne Dorothea som døde i 1685. Det ble ringt for borgermester Peter Trojels datter i Korskirken 24. sept. 1685, men begravelsen skjedde i et annet sogn. Det eneste jeg i så fall undrer meg over er at en ca 21 år gammel borgermesterdatter ikke skulle bli nevnt med navn.

Du må nok regne med at hun daglig på den tiden gikk under tittelen "Borgemester datteren", og når kirker utenom hennes sogn blir bedt om å ringe for Borgemester datteren, så ser jeg ikke det umulig at det er medvirkene årsak.

Men også det faktum at hun var umyndig og sikkert bodde forsatt hos foreldrene har noe å si.

Men dette er kun teori, og man får nok ikke svar på det.

I min database har jeg skrevet død 1683-1694 med notis på at "mulig den datteren som det ble ringet for i Korskirken den 24 Septemeber 1685"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Søster, 1641 - apr. 1729, gift med (1) Hieronymus Bergholtz, (2) Ananias Engelbrektsen Wrangel.

Kommentarer tas imot med takk.

Søster Schielderup fikk det siste barnet sitt, datteren Inger, i 1696. Dette betyr at Søster skal ha vært godt og vel 55 år. Nå kan jo noen kvinner få barn så sent, men det er ytterst sjeldent. Jeg vil tippe hun er minst 10 år yngre enn antatt. Hva er kilden for fødselsåret 1641?

Kilde: Inger Ananiædatter Wrangel, døpt i Os 10. des. 1696: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1697, side 60.

Men dette er kun teori, og man får nok ikke svar på det.

Men det er en bra teori!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden er ikke spesielt god. Det er Simon Ellefsen sine sider om slekten Schjelderup: http://web.archive.org/web/20080417113751/http://www.nose.dk/Norge/schjelderup1.html#3 Han har heller ikke noen kilder på denne datoen.

Vi skal absolutt ikke se bort ifra at fødselsårene til barna og rekkefølgen dem imellom er annerledes enn jeg har skissert i innlegg #68.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vurdering er at Frantz som ble født rundt 1666, og senere ble Admiral, var til sjøs i militaeret da han var 23 år gammel, så mest sannsynlig var det et annet barn som ble nevnt i skatten i Bergen i 1689. Kanskje hadde Inger Schjeldrup et ukjent lite barn før 1689, og hun ville da, etter det normale systemet, fått navnet Inger etter mormoren Inger Worm. Lille Inger må da ha dødd tidlig, og jeg spekulerer at det var denne Inger, Anna's lille søster, Anna oppkalte barnet sitt etter i 1708, så hun fikk navnet Inger Lucie...

Men dette ble spekulativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men kaster bare inn Anne Ottesdatter, som KAN ha vært etterkommer av de nevnte slektene Bloch, Lorch og Krag. Se f.eks http://www.tore-nyga.../troms/3378.htm

Det er ikke meningen å starte en diskusjon om hennes avstamming i denne tråden, men bare for vise at disse tre slektene kan ha hatt sammenfall flere steder.

Hmmm .... intet navn, ingen signatur.... dette ser ikke bra ut .... Jeg antar at 'moderator' ikke 'liker' slike innlegg, selv om innholdet er interessant nok.

(Med ørlite detektivvirksomhet finner man jo ut at forfatteren er en anerkjent og dyktig slektsforsker som sterkt misbilliger at forfatter-identiteten blir søkbar på Internett ...)

.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm .... intet navn, ingen signatur.... dette ser ikke bra ut .... Jeg antar at 'moderator' ikke 'liker' slike innlegg, selv om innholdet er interessant nok.

(Med ørlite detektivvirksomhet finner man jo ut at forfatteren er en anerkjent og dyktig slektsforsker som sterkt misbilliger at forfatter-identiteten blir søkbar på Internett ...)

.

.

Ja, jeg holder på og skal avslutte kontoen min og husket ikke at jeg allerede hadde strøket signaturen. Får jeg behov for å gå inn igjen, skal jeg i stedet lage meg en med Ole Olsen, Oslo også kalt OOO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med kronologien for Oluf's datter Magdalene Schjelderup,

som skal ha blitt gift med Peder Olsen Kierulf, f. 1645 i Jylland. Disse skal være foreldre til

- Ole Schjelderup, g. 1706 m. Elisabeth Jensdatter Godtzen

- Nicolai Pedersen Kjærulf, g. 1709 m. enken Karen Andersdatter Neskilen.

Disse to sønnene bør vel da være f. senest rundt 1675/1680, noe som knapt gir plass til Magdalene som datter av Oluf (f. ca. 1650).

Hva kan være feil her ?

.

Jeg kjenner ikke godt nok til denne grenen og lurer på hva som er kilden for at Magdalena skal være Oluf Schjelderups datter? Her er det så trangt om plassen at man må spørre seg om hun i det hele tatt er hans datter. Aldersmessig passer hun best som lillesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kilde til dette er: Biskop i Bergen Jens Pedersen Schjelderup : efterslægt. Håndskrift (ca. 23 sider - fotokopi) på Frederiksberg Bibliotek [99.9 Sc 35.9] Genealogisk Samling. Forfatter ukjent. Her antas det at Oluf Worm er far til Magdalene. Bevis mangler.

Jeg har vært klar over dette problemet i mange år, men det er vanskelig å finne informasjon som kan gi oss mer opplysninger.

I Kristiansand bys skifteprotokoll, nr. 2, kan vi på fol. 201a lese dette:

I datteren Johanna sin ektemann Abraham Jacobsen sitt skifte står der: Anno 1725 dend 14 Junij vare Skiffte forvalteren udi Stærvboed med de 2de Vurderings Mænd forsamlede, som tilspurte Enchen (Johanna Pedersdatter): 1. Hvor lenge dett er siden Hendis Moder Ved døden afgich, suarede: at hun døde nu nytaars afften, og til førstkommende nytaar, er det 11 aar siden hun døde. 2: Om der er holdne nogen Skiffte forrætning effter bemte. hendis Sl. Moder, suarede Nej. 3: Hvad aarsage at effter hende iche er bleven holden skiffte af dend Lidz Magistrat, eller dend som paa deris Vegne til Skiffte forvalteren Var beskichet, Suarede: der var dend tiid iche nogen umøndige arvinger, Men alle hendis effterladte børn myndige.

Så Magdalene dør 31. desember 1714 og alle barna er da myndige.

Jeg tror ikke at Magdalene er datter av Jens Pedersen Schielderup og Inger Olsdatter Worm. Mest fordi at de fleste kildene jeg har sett nevner at de fikk 10 barn, og jeg har navnet på alle. (Selv om jeg har sett tallet 11 barn nevnt.) Derimot er rekkefølgen og fødselsår på 8 av dem usikre. Jeg har nøyaktig dato på Christina Dorothea (02.11.1640) og Jens (09.06.1658). Jeg tror at sønnen Oluf Worm er født tidligere enn 1650, mest fordi han er oppkalt etter hans morfar og etter oppkallingsreglene burde være sønn nr. 2, men Tore Vigerust mente at Oluf Worm ikke kunne være født stort tidligere enn 1650 med begrunnelse i hans militære grader og hvor gammel han trolig var når han steg i gradene.

Dere kan se diskusjonen her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=16297&start=0 der Per Nermo også nevnte dette problemet i slutten av januar 2007, se et lite stykke nedover på siden. Jeg har ikke funnet ut så veldig mye mer siden.

Og ja, teoretisk kan kanskje Magdalene være barn nr. 11, men før jeg endrer henne til barn nr. 11 etter Jens og Inger må jeg nok ha mer bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal være holdt et skifte i 1719 iflg Simon Ellefsen.

Worm & Schillerup: Vedr. Slægterne Worm/Schillerup - I anl. af et Skifte 1719, Det kgl. Biblioteks Ny kgl. Saml. fol. 743 2°

Mvh

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Oluf (Ole) Worm Schjelderup d. 1722 (ikke kildebelagt)

Student 1669 [C. Delgobe]. Deltog som Officer 1676 i den svenske Krig ved Wenersborg, som blev indtagen af de Norske. Var 1678 Kaptein over Gyldenløwes Livkompagnies Dragoner, senere oberst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kilde til dette er: Biskop i Bergen Jens Pedersen Schjelderup : efterslægt. Håndskrift (ca. 23 sider - fotokopi) på Frederiksberg Bibliotek [99.9 Sc 35.9] Genealogisk Samling. Forfatter ukjent.

Her antas det at Oluf Worm er far til Magdalene. Bevis mangler.

Er denne 'Magdalene' altså den samme som i tidligere innlegg er omtalt som 'Magdalene Schjelderup', og som (rundt 1670-1675) ble

gift med kjøpmann i Kristiansand, jyden Peder Olsen Kierulf (f. ca. 1645) ?

Og det er alstå snakk om professor Oluf Worm (1588-1654) i København ?

(Han hadde såvidt jeg vet i sitt 3. ekteskap en (yngste) datter Magdalene (f. ca. 1655 ?) som i 1678 ble

trolovet med sogneprest i Vor Frue Kirke, Johan Adolph Bornemann (1643-1698), men hun døde før bryllupet).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt, Per.

MIchael: Ovenstad sier at Oluf Worm Schielderup døde på Hisingen ved Göteborg den 19. juli 1678 i et slag mot svenskene. Han ble begravet under högmessan i Göteborg, men resten av soldatene ble begravet i en massegrav. Dette siste i henhold til Tore Vigerust.

Hvem skal det være holdt skifte etter i 1719, Michael?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Oluf (Ole) Worm Schjelderup d. 1722 (ikke kildebelagt)

Student 1669 [C. Delgobe]. Deltog som Officer 1676 i den svenske Krig ved Wenersborg, som blev indtagen af de Norske. Var 1678 Kaptein over Gyldenløwes Livkompagnies Dragoner, senere oberst.

Den Oluf Worm (Schjelderup ?) (Kierulf) som døde i 1722 må kanskje heller ha vært Magdalene Schjelderup's sønn Ole (c1678-1722),

som var prest og ble begravet i Stavanger 22 Mar 1722.

Offiseren Oluf Worm (Jensen) Schjelderup (f. ca. 1643 i Bergen) skal ha falt som kapteinløytnant på Hisingen, Bohuslän, 19 Juli 1678.

og skal være begravet året etter i Göteborgs domkirke (under högmessan). (I så fall stemmer det neppe et han senere ble oberst).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at yngstebror, Jens Schjelderup blir kalt «som broder oc Beste barn efter Louen i denne Arf», 27. nov. 1683. Det må bety at alle hans eldre brødre var døde på dette tidspunktet, dvs. Peder, Oluf, Thomas og Jørgen.

"Andgaaende Borgemester Troiels Stefnemaal oc Protestation paa samptlige sin hustru Jnger Schelderups Sødskende oc Medarfuinger For den Fordring som Sl. Inger Worms børn oc Arfuinger ere tilkiendte at betale til Hans Exc. Høyædle oc Velb: Knud Thot, da efterdi Mr Jens Schelderup, som broder oc Beste barn efter Louen i denne Arf iche er i Rigerne, men uden lands oc Derfore iche Louligen stefnt, iche heller, saa som af hans egen indlagde Seddel dat. Oxford d. 27 Aug. 83, Fornemmes hafuer gifuet nogen af sine Suogre Fuldmact i denne sag For ham, at suare, hafuer Vi iche Vidst nu noget Endeligt udi denne sag at Kunde Kiende, men beroer indtil Foregaaende Loulig stefnemaal efter Landslou oc Recessen"

Kilde: Bergen domkapitelsprotokoll V 1675-1685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at yngstebror, Jens Schjelderup blir kalt «som broder oc Beste barn efter Louen i denne Arf», 27. nov. 1683. Det må bety at alle hans eldre brødre var døde på dette tidspunktet, dvs. Peder, Oluf, Thomas og Jørgen.

... og såvidt jeg ser stemmer altså dette for alle, på Jørgen nær, som skal ha dødd først i 1706 (ugift og barnløs ?) på Horg i Melhus, tre år før Jens døde på Sjælland.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du trolig rett i, Grete.

Thomas dør før 1680 (ikke kildebelagt opplysning hos Simon Ellefsen).

Jørgen har jeg ingen opplysninger om når han døde.

Peder dør i 1668 i England.

Oluf Worm dør i 1678.

Per: Jeg har dødsdatoen til Oluf Worm Schielderup som 19. juli 1678, mens du skriver juni. Min kilde er Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner også om at Thomas Schjelderup døde etter 8. okt. 1680 og før 7. des 1683, se innlegg 63 :-)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per: Jeg har dødsdatoen til Oluf Worm Schielderup som 19. juli 1678, mens du skriver juni. Min kilde er Ovenstad.

Skrivefeil hos meg. Jeg har rettet det ovenfor.

Jeg har desverre ikke notert kilden til informasjonen om at Jørgen Jensen Schjelderup (f. 1648 i Bergen) skal være død i 1706 på Horg i Melhus, ST.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider