Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om borgermester Peter Trojel i Bergen

Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Veldig flott at du fant dåpen til Anne Dorothea Trojel, Svein - takk!

Da oppdaterer jeg oversikten:

Peter Frantzen Trojel og Anne Wibes barn:

• Peter, ca 1662- etter 1679
  • Barn, født ca 1664, død før 1679. Evt. kan dette være Frantz.
  • Frantz, ca 1666-1731 (f. ca 1664?)
  • Anna Dorothea, døpt 24.sept.1669- død sept.1685

Peter Frantzen Trojel og Inger Jensdatter Schielderups barn:

• Anne, ca 1683-1708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Per Nermo

29

• Remi

12

• Grete Singstad

41

• Wenche Hillstrand

26

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

• Frantz, ca 1666-1731 (f. ca 1664?)

Hva er grunnlaget for 1664?

Bare lurer på om presten kan ha bommet på alderen når han ble begravet.

Det er jo ikke noe nytt hvis det har skjedd, men det var tross alt en Admiral og kirkens patron dette, og regner med at presten var litt mere nøye, uten at jeg kan si sikkert

post-1756-0-12252100-1351614829_thumb.jpg

Holmen, Sokkelund, København 1730-1744 Opslag 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnlaget for 1664?

Dette:

Sak nr. 84 i tingboka NORDHORDALAND 1665 (nr. 7)

«Noch Haffuer Erlig och Welfornehme Mand Petter Frantzen Troiel Borgemester udi Bergen Ladet lesse och forkynde, Hannem aff hr. obr. Secreterer. Welb. Erich Krags giffuen schøde, paa Eidtzuog och des Mølle, Lydendis ord fra ord Som følger,

Jeg Erich Krag Till Bramming, Kongl. Maytz. Cancelie Raad och obr. Secreterer, Kiendis och hermed Witterliggiør at efftersom Hans Kongl. May. til Danmarch och Norge, Min Allernaadigste Herre och Konge, mig iblant andet Goedtz Schiødt och af Hendt haffuer, fra Hans Kongl. May. och des arff Successorer i forne. Arffue Riiger, Danmarch och Norge, effterschne. Gaard och Mølle udi Bergenhus lehn i Norge, udi Norhorlehns fougderje, udi Arne Schibbred, Nemligen Eidtz Wog Schylder Halffierde Slette march penge Jtem tillegende Mølle Huor af giffuis Aarligen Thi Ridr, Da Schiøder och aldelis ?igien af hender ieg Hermed fra mig och mine Arffuinger, forschreffne Gaard och Mølle, til Ehrlig och Welfornemme Mand Petter Frandtzen ?Trøiel Raadmand udj Bergen, Hans Hustrue och begge deris Arffuinger, med Ald dedtz til leggendis eyendom, Landschyld, Grund leye, och Rettig Hed, Sampt tilleggende Land och Wand, Fosser och Strømme, lotter och lunde, Jtem ald Anden indkomst, Rettighed och Herlighed, Vere sig aff Agger, Eng, Schouff, march, Fischeuand och Fægang Weide eller Weide steder, til Fieldtz och udi Fiære, Øde och Aabiugde, Vaat och tørt, inden och Vden Gaardtz, med Bøxssel och tredie tage, och ald anden tilleg och Herlighed Som der nu tillegger, och af Arildtz tiid der tillegget haffr och med Rette dertil legge bør, Aldelis intet Vndertagen i Nogen Maader effter dend Schiøde mig der paa af Høyst bemelte Hans Kongl. May. giffuet er, Som de och deris Arffuinger schall och maa Haffue, Niude følge brugge och beholde och der aff annamme och op berge dedtz landschyld, Och Rettig Hed, Stedtzmaall, Holding, Schouffhug Arbied(), och alt saauit nogen Jord Drott af Sit Oddels Goedtz ?er berettiget, och ellers i alle Andre maader Giøre sig det saa Nøttig och gaffnlig Landtzlougen ?Gemess, Som de best Veed, Will och Kand, til E Vindelig eyendom, at angaae fra Philippi Jacobi Dag udi forleden Aar - 1664. Dog hans Kongl. May. och dedtz Kongl. arff Successorer udj Regieringen ?Sauvoranitetet, Kongl. Regalier och Høyheder af forne. goedtz, lige som af andet desslige Goedtz derudj Norge V-for Krencht och Aldeeles for beholden, Och Kiendis ieg mig och mine Arffuinger, udi forne. Gaard och Mølle, Aldeeles ingen Ydermeere lod, deel, Ret eller Rettig Hed at Haffue i nogen maader, effterdi ieg udaff bemelte Petter Trøel Haffuer Annammet Fyllest och Fuld Werd der for, effter min egen Villie och Nøye, Saa hand det saa friitt och fuld kommen til Arffue och Eye haffuer at bruge, med ald friheder, och omstendigheder Som det mig aff mehr Høistbemelte Hans Kongl. May. til Arff och eye Naadigst Schiødt och Affhendet er,

Till dedtz Ydermere forsichering och bedre foruahring, haffuer ieg dette med egen Haand och Zignetter bekreft tiget och Wenligen ombedt, Erlig, och Welb. Mænd Steen Hundorff til Rønni Holm, Kongl. May. Cammer Raad, Rentemester och Assesser udi Cammer Collegio, Sampt Nielss Rossen Krandtz til Holbegaard, Høystbemelte Kongl. May. bestalter Obrst Leutenant. och befallings Mand paa ?Jungss Hoffuet, Begge med mig tillige at for Segle och Wnderschriffue, Datum Kiøben Haffn Dend - 9 - Februarii Anno 1665. Erich Kragh. Steen Hunderoff. Nielss Rossen Krantz.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, overså den merklig nok.

Jeg har nok mere tro på at det er ett fjerde barn med Wibe (som du har i listen) enn at det er Frantz som er ett av de 2 barna.

Men 100% sikker er jeg ikke, men som nevnt, ville jeg finne det merklig at Holmen kirke ikke vet nøyaktig alder til deres Patron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ehrlig och Welfornemme Mand Petter Frandtzen Trøiel Raadmand udj Bergen, Hans Hustrue och begge deris Arffuinger"

Når jeg leser denne setningen igjen nå ser jeg at den bør tolkes annerledes. Begge deres arvinger sier jo ikke noe om antallet barn, eller barn i det hele tatt, bare at gården skjøtes over til Peter Trojel og Anne Wibe og deres arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt enig med Grete.

Det må tolkes som de framtidige barn de kommer til å få sammen, men må også inkludere de barn de allerede har - sammen eller hver for seg.

Vi vet jo at Anna Wibe allerede hadde en sønn, Frantz Petersen Bloch, som ble immatrikulert 1673, og vel da er født omkring 1653 (ca. 20 år ved immatrikulering). Dersom det er riktig at Peter (de) Bloch døde allerede 8/6-1659 (Tollere gjennom 300 år) kan man vel anta at Anna har giftet seg igjen ikke så veldig lenge etterpå. Siden Peter Trojel (jr) nevnes først (etter Frantz Bloch) av arvingene etter Anna, må han være eldst, og altså f. før 1666 da Frantz Trojel (iflg. alder ved begravelse) ble født, Anna Dorotheas dåp 1669 er jo funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

1640, 7. september Bergen kunngjøring ; (salg)

UBB:UBBHF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen

Sammendrag

Ifølge påskrift av 6. oktober samme år fremvist for retten i Bergen og innført i byens skjøtebok.

Hans Wibe, fogd i Andenes og Vesterålen, kunngjør at han har utsedt et nytt skjøte til Michel Anderssønn og hans hustru Anne Oluffsdatter på en grunn ovenfor torget i Bergen som han 18. juli 1624 hadde solgt til dem. Det gamle skjøte var ved brannen i Bergen 5. juli 1640 kommet bort eller brent sammen med grunnbrevet.

Beslektet med Anna Wibe?

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbz/L0029/0004/0006, Landskatt påske: Vesterålen, Nordlandene, Vesterålen, 1639-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...ad/rk/20793/11/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...80919610673.jpg

Hans Wibe underskriver.

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbz/L0038/0004/0003, Kirkeregnskap: Lofoten prosti, Nordlandene, Lofoten, 16550624-16580624, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21001/12/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080919650189.jpg

Margrethe Thomasdatter sl: Hans Vibes efterleverske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Skal tro om dette kan være den samme Margrethe Thomasdatter (bosatt som enke på Hoff i Lødingen i 1679),

som skal ha vært g.m.

1) Hans Pedersen (Blix) Schancke, sogneprest Lødingen fra 1650/51, død 24 Aug 1653 (?)

2) Anders (Larsen ?) Paasche, visepastor i Lødingen fra 1646 ?

(Kanskje var hun gift før dette, også, for hun skal være nevnt som enke i lensregnskapet for 1649 ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 133 Kan jeg aldri tenke meg til. Hun bodde på Husby i Hadsel og er nevnt der bla i 1689. Hans Wibe ser ut til å ha dødd etter 1652, men før 1656.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrethe Thomasdatter er av en eller annen grunn av flere på 'DIStreff'

oppført som mor til Karen Christensdatter Vibe (1625 Andøy - 1706 Andøy),

men dette må da tilsynelatende være feil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt fristende å forestille seg at fogd i Andenes og Vesterålen, Hans Wibe (c1580??-c1654) på Husebye i Hadsel (1647)

(som i 1607 skal ha sørget for bygging av ny kirke i Andenes, iflg. et veggteppe, og som i 1624 eide grunn i Bergen)

kan være i (nær) slekt med kjøpmann og borgermester i København, Mikkel Vibe (c1565 Holstebro, Jylland - 1624 København).

Om sistenvente står det på Wikipedia, i en artikkel om Hans Nansen (1598-1667), at han (MV) døde i 1653,

og at Hans Nansen da overok som borgermester i København, etter ønske fra kong Frederik III.

Årstallet for Mikkel Vibes død ser altså ut til å være feil (i Wikipedia-artikkelen). Derimot stemmer det visstnok sånn noenlunde med dødsåret for hans angivelige sønnesønn Michel Johansen Wibe.

Kanskje er Anna Vibe (c1634-1678) g.m. Peter Frantzen Trojel en søster av denne (sistnevnte) Michel,

dvs. datter av toller i Østfold (1647/1649), senere i Flekkerøy, Vest-Agder, Johan Michelsen Wibe og Dorithe Hansdatter Kierut (Kierulf ?) ?

Borgermester Mikkel Vibe (Michel Wibe) skal i 1620 ha ansatt den unge Hans Nansen i sin tjeneste.

Det er fristende å tenke seg at Hans var i slekt med den 'NN Nansen' som Mikkel Vibe angivel skal

ha hatt et forhold til (fått barn med ?) før han giftet seg med Mette Lauritsdatter Krabbe (og Anne Simonsdatter Surbech).

Hans Nansen skal være forfar til 'vår' Fridtjof (1861-1930). Hvordan vet jeg ikke, men jeg tror linjen går via Bornholm.

Heller ikke vet jeg hvem som er Hans Nansens foreldre. Noen som vet ?

.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 135 Hvorfor skulle Margrethe Thomasdatter som var gift med med fogden Hans Wibe være mor til Karen Christensdatter Wibe/Vibe?

.... det var nå liksom derfor jeg antydet at

'dette tilsynelatende må være feil' ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 138 Jeg kjenner ikke kildegrunnlaget for at noen slik du skriver på "DIStreff" har oppført Margrethe Thomasdatter som mor til Karen Christensdatter Wibe, og derav spørsmålet om hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nb.no/nbs...3d75f?index=0#0

Hans Wibe: Se side 211-214 + noter og side 266 for kildehenvisninger til noter.

Med henvisning til altertavle fra Andenes kirke, oppbevart i Tromsø museum (?), anføres at kona til Hans Wibe het Margrethe Trondsdatter. Se side 211, og note 36. Dette stemmer dog ikke i hht hennes farsnavn slik angitt i kirkeregnskapet i 1658 der hun kalles Margrete Thomasdatter sl: Hans Wibes effterleverske.

http://da2.uib.no/cg...did=2&storleik=

http://da2.uib.no/cg...d=245&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider