Gå til innhold
Arkivverket

Anders Andersen

Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til Anders Andersen. Han står i folketellingen 1801 som husmand uden jord på gården Sønsegaard i Berg, Smaalenene (Østfold)med sin familie. Har giftet seg 26/4-1794 med Oliana Hansdatter i Berg. Er det mulig å finne foreldre og søsken?

Mvh Anne Marie Thoreløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie - Det eneste jeg er sikker på omkring dette paret Oliana og Anders,

er at de flyttet fra Berg til Halden 20 nov 1820.Begge nevnt med alder 60 år.

Ellers har jeg funnet en mulig kandidat på Oliana Hansdatter,født 22 mai 1760 på

Hvaler.Foreldre:Hans Sivertsen Edholmen og Inger Andersdatter.Det var mye forbindelser

mellom Skjebergsiden og Hvaler på denne tiden.

Angående Anders Andersens fødsel,så fant jeg en kandidat i Idd,Anders født 20 jan 1761.

Foreldre:Anders Halvorsen Boe og Ingeborg Larsdatter Boe.Dette er kun kandidater for

din Anders og Oliana,og langt fra sikkert. Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie - Det eneste jeg er sikker på omkring dette paret Oliana og Anders,

er at de flyttet fra Berg til Halden 20 nov 1820.Begge nevnt med alder 60 år.

Ellers har jeg funnet en mulig kandidat på Oliana Hansdatter,født 22 mai 1760 på

Hvaler.Foreldre:Hans Sivertsen Edholmen og Inger Andersdatter.Det var mye forbindelser

mellom Skjebergsiden og Hvaler på denne tiden.

Angående Anders Andersens fødsel,så fant jeg en kandidat i Idd,Anders født 20 jan 1761.

Foreldre:Anders Halvorsen Boe og Ingeborg Larsdatter Boe.Dette er kun kandidater for

din Anders og Oliana,og langt fra sikkert. Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny!

Tusen takk for dine oppslag. Jeg er selv på veldig usikker grunn ang. dette paret. Det jeg undrer på er om de har noen tilknytning til min mulige tipp-tipp-tipp oldemor, Maren Andersdatter. Hun må være født omkring 1750, fikk min tipp-tipp oldefar Halvor Rasmussen i 1769 i Fredrikstad (usikkert) - men sikkert er det at han var fadder på gården Nordby i 1797 - sammen med en Anders Andersen. Jeg vet ikke om jeg er på rett spor - famler omkring dette.

Der Anders Andersen bor i 1801 bor også en svoger av Halvor (gift med Grethe Jørgensdatters søster) som inderst. Så for meg virker det som det er en forbindelse med sted og mennesker på Sønstegaard og Nordby nordre, hvor Beate jørgensdatter ble gift med Johan Friderik Mathisen, og hennes søster Grethe Jørgensdatter (min tipp-tipp) og hennes tilkommende mann Halvor Rasmussen var faddere til deres datter Ingeborg Maria Frideriksdatter. Egentlig er jeg ute etter sikre holdepunkter for at Halvor virkelig er Maren Andersdatters sønn og født i Fredrikstad. Dette er detektivarbeide. Det passer jo bra med at Anders er født på Idd, for min kandidat Maren Andersdatter er født 24. apr. 1750 på Idd - men kan allikevel ikke være søster da far her er Anders Henrichsen og mor Ingeborg Friderichsdr. Hmmm. dette ble mange navn og antagelser....

Mvh

Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie - Barn av Anders Henrichsen og Ingebor Friderichsdatter,alle døpt i Idd:

Hendrich 20 des 1733 - Jacob 20 mars 1735 - Erich 25 nov 1736 - Anne 1 feb 1739 -

Christense 29 sept 1743 og Maren 24 apr 1750.Mulig det er flere,det er langt opphold mellom

de to sist nevnte barn.

Halvor Rasmussen døpt 26 sept 1769 i Østre Fredrikstad.Foreldre:Rasmus Halvorsen og Maren Andersdatter.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie - Barn av Anders Henrichsen og Ingebor Friderichsdatter,alle døpt i Idd:

Hendrich 20 des 1733 - Jacob 20 mars 1735 - Erich 25 nov 1736 - Anne 1 feb 1739 -

Christense 29 sept 1743 og Maren 24 apr 1750.Mulig det er flere,det er langt opphold mellom

de to sist nevnte barn.

Halvor Rasmussen døpt 26 sept 1769 i Østre Fredrikstad.Foreldre:Rasmus Halvorsen og Maren Andersdatter.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Karl Johnny - Takk igjen for alle opplysninger. Det er i allefall den Maren jeg tror kan være min tipp-tipp oldefars mor, men jeg vet jo ikke sikkert.Jeg kan ikke her se noen forbindelse til Anders Andersen, som kanskje kunne ha vært en forklaring til Halvors tilknytning til Nordby nordre, eller om det er på grunn av Grethe Jørgensdatter eller rett og slett bare tilfeldig. Men egentlig var det vel ikke så tilfeldig den gang, ofte var det jo slekt og bekjentskaper som førte folk sammen...Hmmm, noe skal en jo lure på.. :rolleyes:

Mvh Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie- Beklager sen tilbakemelding.Har sett på dåpen til alle barna,men det er

ikke nevnt noen gårdsnavn,Mulig du kan finne ut noe ved å se på fadderne.

Hva gjelder din Halvor Rasmussen,så er det kun på "Family search"jeg har funnet ham med

fødsel 1769.Har også søkt i kirkebøkene for Halden uten å finne hans fødsel.Men det er

vel han du finner i 1801 i Halden.Høker Halvor Rasmusen (30 år ?)gift med Grethe Jørgensdatter

31 år.To barn er da nevnt Andreas døpt 30 okt 1797,og Maren døpt 1 aug 1800.trolig oppkalt

etter Halvors mor.Fant tre barn til:Inger Marie 6 jan 1804 - Dorthea 9 okt 1805 og Anne

11 mars 1808.

Grethe Jørgensdatter ble døpt 21 okt 1770 i Berg,hun hadde syv søsken:Beate 1754 - Maline 1756 -

Anne 1759 - Inger 1761 - Sophie 1763 - Ellen 1767 og Rasmus 1773,tror det er han du finner i 1801

på gården Wegene i Berg,gift med Marte Andersdatter.

Grethes Far:Jørgen Rasmussen født 12 nov 1724 på Melleby skjeberg,hans foreldre:Rasmus Taraldsen

og Beate Jacobsdatter.Grethes mor: Ingebor Gudesdatter født 1730,hennes foreldre:Gude Nilsen og Maline

Clausdatter.

Grethe Jørgensdatter døde 23 feb 1818 i Halden,48 år gammel.Halvor Rasmusen gifter seg på ny med

Marie Ingebretsdatter 21 jan 1820 i Halden,bruden nevnt med alder 27 år.Har ikke funnet noen barn

av dette ekteskapet.

Maren Halvorsdatter født 1 aug 1800 i Halden,Mener jeg å ha funnet igjenn i i 1865 tellingen for

Fredrikstad,her nevnt som enke/inderst 66 år gammel.Du får se på personene rundt henne i samme

telling om noen der passer inn i din slekt.Mulig det er hun som gifter seg i Borge 29 nov 1819

med ungkar og artelerist Henrik Syversen 30 år.Maren nevnt som tjenestepige på Begby under Borge

sogn 20 år gammel.

Her er det mange personer å forholde seg til.Skal forsøke å finne Halvor Rasmusens fødsel,men hvor?

Mvh Karl Johnny Sommer

med ungkar og artelerist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie- Beklager sen tilbakemelding.Har sett på dåpen til alle barna,men det er

ikke nevnt noen gårdsnavn,Mulig du kan finne ut noe ved å se på fadderne.

Hva gjelder din Halvor Rasmussen,så er det kun på "Family search"jeg har funnet ham med

fødsel 1769.Har også søkt i kirkebøkene for Halden uten å finne hans fødsel.Men det er

vel han du finner i 1801 i Halden.Høker Halvor Rasmusen (30 år ?)gift med Grethe Jørgensdatter

31 år.To barn er da nevnt Andreas døpt 30 okt 1797,og Maren døpt 1 aug 1800.trolig oppkalt

etter Halvors mor.Fant tre barn til:Inger Marie 6 jan 1804 - Dorthea 9 okt 1805 og Anne

11 mars 1808.

Grethe Jørgensdatter ble døpt 21 okt 1770 i Berg,hun hadde syv søsken:Beate 1754 - Maline 1756 -

Anne 1759 - Inger 1761 - Sophie 1763 - Ellen 1767 og Rasmus 1773,tror det er han du finner i 1801

på gården Wegene i Berg,gift med Marte Andersdatter.

Grethes Far:Jørgen Rasmussen født 12 nov 1724 på Melleby skjeberg,hans foreldre:Rasmus Taraldsen

og Beate Jacobsdatter.Grethes mor: Ingebor Gudesdatter født 1730,hennes foreldre:Gude Nilsen og Maline

Clausdatter.

Grethe Jørgensdatter døde 23 feb 1818 i Halden,48 år gammel.Halvor Rasmusen gifter seg på ny med

Marie Ingebretsdatter 21 jan 1820 i Halden,bruden nevnt med alder 27 år.Har ikke funnet noen barn

av dette ekteskapet.

Maren Halvorsdatter født 1 aug 1800 i Halden,Mener jeg å ha funnet igjenn i i 1865 tellingen for

Fredrikstad,her nevnt som enke/inderst 66 år gammel.Du får se på personene rundt henne i samme

telling om noen der passer inn i din slekt.Mulig det er hun som gifter seg i Borge 29 nov 1819

med ungkar og artelerist Henrik Syversen 30 år.Maren nevnt som tjenestepige på Begby under Borge

sogn 20 år gammel.

Her er det mange personer å forholde seg til.Skal forsøke å finne Halvor Rasmusens fødsel,men hvor?

Mvh Karl Johnny Sommer

med ungkar og artelerist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny!

Nå har jeg begått en dum feil igjen, unnskyld, unnskyld, jeg har funnet Halvor sin dåp i Fredrikstad, og hans foreldre, problemet er at jeg ikke vet om det er han...Men sikkert er det at den Halvor som fins i folketellingen for 1801, er min. Gjennom Thomles bok fam. Hofgaard i Norge, har jeg også funnet hans etterkommere, og Grethes forfedre har jeg vært så heldig også å ha funnet i boken Liv etter Liv.

Du lurer kanskje på hvorfor plutselig Hofgaard, han han tatt dette navnet og overtatt forretningen etter sin avdøde arbeidsgiver Amund Linnes Hofgaard, og står for Halvor Rasmussen Hofgaard i manntallet i 1817, slik at slektsnavnet blitt Hofgaard.

Men jeg skal se om jeg finner dåpen til Maren fra Idd og navnene for fadderne her, om det kan si meg noe.

Jeg tenker at Halvors foreldre i Fredrikstad må stå i folketellingen der for 1769 - du har ikke tilfeldigvis tilgang til den. Halvor er uækte står det, og faren heter jo Rasmus Halvorsen og er constabel, det er vel en militær tittel da noen Gamst comp- er nevnt.

Takk for alt arbeide du har nedlagt.

Vennlig hilsen Anne Marike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det gjelder Maren Halvorsdatter Hofgaard, har jeg dette om henne, dersom det skulle være av interesse for noen: Hun var søster til min tipp-tipp oldefar Andreas Hofgaard, som var far til min oldefar Gustav Hofgard, m.fl. Jeg har data på alle disse. Hun var i 1818 i Aalborg, men kom i 1823 igjen tilbake til Fredrikshald som husholderske hos Kjøbmand D. Mamen.

Gift på Fredrikshald med Styrmann Carl Christian Wold. f. på Fredrikshald 30. mars 1800 (døpt 22. april s.a.) død der 20. febr. 1847 (begr. 26 s.m. ) 46,5 år gammel, sønn av sadelmaker Petter Eriksen og Johanne Margrethe Wold. Han ble 2) gift i Berg 22. des. 1835 med Anna Christine Børresen, f. 1812, død på Fredrikshald 26. april 1837 (begr. 2. mai s.å.) 22 år gml. Datter av Børre Eliassen Sponvika og 3) på Fredrikshald 22. des. 1844 med Bodel (Bolette) Helene Gimmen, født i Idd 25. des. 1820 (døpt 18. feb. 1821), død på Fredrikshald 3. april 1862 (begr. 11. s.m.) 41år gammel, datter av Hans Jacobsen Gimmen og Berte Olsdatter.

Data på Maren: Født, 24/2-1799, døpt 31/3-1799, konf. 21/4-1816,gift 31/8-1831, død 23/1-1834. (Jeg kan ikke se at hun har fått noen barn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider