Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Christian Tuxen Viding / Widing som levde på 1700-tallet

Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Hei!

Krigssekretær ved arkivet på Akershus festning Christian Tuxen Viding lyste sin odelsrett på gården Eidsvåg den 22. september 1764.

Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere ham? Hvem var hans foreldre, fødested osv.

I årene mellom 1723 og 1732 eide dette ekteparet Eidsvåg i Åsane:

Sr. Jakob Widing (Eidsvåg bnr. 1) f. ca. 1682 d. 1729, g. 1703 m. Karen Nilsdtr. Lindgaard f. 1686 i Bergen, d. 1767 i Bergen. Madam Widing og hennes datter var til alters ved Hamre 30. mars 1730.

Barn:

a. Abigael

Det kan være flere barn, uten at jeg kjenner navnet på dem.

Jakobs far Jakob Andersen Sem kjøpte Eidsvåg i 1696.

Håper noen kan hjelpe meg.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Da er problemet mitt løst.

Mvh.

Kenneth Bratland

Probkemet er IKKE løst pga. denne hjemmesiden som knapt kan vise til en eneste holdbar kilde. Du har fått en direkte kilde i posten som du tydeligvis har ignorert, men denne hjemmesiden har feil og ikke minst "mangler i fleng".

Nå skal jeg selvsagt reservere meg og ikke pålegge deg en kildekritikk du ikke ønsker. (De fleste opplysninger i slike kilder er dog korrekte, men hvordan skal du skille de korrekte og de gale?). Men jeg har ikke brydd meg om å hjelpe noen på en stund og jeg skal ikke begynne med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hjemmesiden fortæller, tager Jan Tuxen forbehold for fejl og mangler.

Han har altså ingen illusioner om, at alle oplysninger er korrekte, så det er der ingen grund til at læserne skulle få.

Oplysningerne på hjemmesiden kan bruges som udgangspunkt for en nærmere undersøgelse.

At sekundærkilder skal efterprøves er en SELVFØLGE.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Om noen synes at jeg ikke er kritisk til private hjemmesider, og ikke bruker kildekritikk tar de feil.

Jeg ville vite hvem foreldrene til Christian var og det var det opplyst om på hjemmesiden. Dåpen fant jeg også på DA: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=dp12011668&gardpostnr=42050&personpostnr=123380&merk=123380#ovre

Dermed var problemet mitt løst.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider