Gå til innhold
Arkivverket

Hans Isak Hansen Olstad

Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

En inngiftet slektning registrerte opplysninger for mange år siden.Fikk så dataene på papirark av henne.Hun sa den gang at noen av infoen hadde hun funnet i slektsboken "Familien Lieungh" (S.H.Finne-Grønn).Der står det at Dorothea Hansen Olstad (født ca. 1757 iflg. 1801-t Bergen) var datter av Hans Isak Hansen Olstad.Ifølge boka skal hun være født i Christiania.

Mine spørsmål: I hvilke kilder finner man Hans Isak Hansen Olstad nevnt?Hvor ble Dorothea Olstad født?(Christiania kan bety Oslo,Akershus el nabofylker).Fint å få lenker hvis man finner den etterspurte infoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ullensaker BB II under Olstad:

Hans Jacobsen, som var fra Sørum i Gjerdrum, overtok hele gården i 1735, men hadde visstnok hatt endel av den i flere år før. I sitt ekteskap med Lisbet Kristoffersdtr. hadde Hans minst 10 barn, hvorav 6 sønner og 3 døtre var ilive da moren døde i 1748, 40 1/2 år gml.

Hans Jacobsen giftet seg så med Gunhild Enersdtr. og han døde i 1752 og blev 52 år gml. Efter sin manns død satt enken med gården til hun i 1755 overdrog den til stesønnen Hans Hansen, f. ca. 1727. Han var gift med en Berte Olsdtr., som neppe var herfra bygda. I deres gifte omtales 4 barn, født mens foreldrene var på Olstad, 2 sønner og 2 døtre, men minst 2 av dem døde små.

I 1764 overdrog Hans gården til sine 2 brødre Jens og Jakob, som overtok en halvdel hver, og det blev fra nu av 2 brukere på gården. Hvordan det siden gikk med Hans og familen er ikke funnet noe sikkert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Takk for dine innlegg inkl oppslag i bygdeboka.Interessant.

Undres på hvor mellomnavnet Isak er funnet hen.Det er S.H.Finne-Grønn (mener å huske at han var kjent slektsforfatter) som har skrevet infoen i boka.Kanskje noen vet hvilke kilder han brukte for å kunne finne bl.a. navnet Isak som mellomnavn?

Barnebarnet til Dorothea og hennes mann Ellert Ellertsen, som het Ellert Michael Fredrik Ellertsen, distriktslege bodde en tid på Olstadkorset,Ullensaker.Folketelt der 1865.Olstadkorset kan være nabogården/husmannsplassen til Olstad.Bodde der i flere år før han (Ellert Michael Fredrik Ellertsen og hans kone Anna Marie Cecilia Fredland) flyttet til Oslo.Døde der i 1893.Begge to.

Kan det være en sammenheng?

Dorothea ble gift i Bergen i 1787.Første gang for henne.Tredje el andre gang for hennes mann,Ellert Ellertsen.Uklart foreløpig hvor mange gr han var gift.Kirkebøker og andre kilder sier litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delgobe med slektstavler om Ellertsen, men igjen ingen eldre, men navnet hennes står da her.http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43506/410/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit, takk for lenker til Lassens og Delgobes samlinger.

Det var nyttig informasjon.Var ikke klar over at de var digitaliserte.Fant de under Arkivverket-Arkivbevaring-Genealogiske samlinger.Og søke på etternavn.Til info for de som ikke visste det heller.

Hva står evt om Olstadkorset i Ullensaker bygdebok?Det som evt har med Ellertsen slekten å gjøre.

Fortsatt på jakt etter hvor navnet Hans Isak er funnet,hvilke kilder?For å bekrefte riktigheten av info i slektsbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olstadkorset som fra gammel tid var en plass til gården, ja visstnok 2 plasser (måskje endog 3 en tid), og hvor der var hvilested eller krohold. Korset blev i 1823 selveierbruk. (Videre er det nevnt flere brukere, som jeg "hopper over").

I begynnelsen av 1860-årene blev distriktslæge E.M.Ellertsen eier av Olstadkorset og kom til å bo her ca. 20 år. Ellertsen, som også var en interessert og driftig jordbruker, drev op eiendommen betydelig, likesom han kjøpte inntil 2-3 parter av Nordre Olstad, som fremdeles hører til Korset.

Du kan få hele biografien til Ellertsen fra Norges læger hvis det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten,takk for innlegg.Og for tilbud om oppslag i Norges Læger.

Jeg har artikkelen i Norges Læger, men er interessert i å få den her.Slik at andre evt interesserte kan lese den.Så de slipper å ta turen innom Deichmanske,Riksarkivet osv.Og jeg slipper å lete den frem.

Er interessert i å vite hvem som eide Olstadkorset de 100 årene før distriktslegen kjøpte.Er også interessert i å vite om gården Olstad var i Dorthes slekt (brødrene til Hans Hansen) etter 1801 og frem til 1865.Altså hvor lenge etter 1801.(Håper det ikke er altfor mange brukere,slik det blir mye jobb å skrive opp).

Antar at det er tilfeldig at Dorotheas barnebarn, distriktslegen bosatte seg like ved gården der hans bestemor tilsynelatende var fra? Nesten hundre år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starter jeg med lægebiografien i første omgang.

Ellert Michael Frederik Ellertsen, søn af proprietær Ellert E. (f. i Bergen 13-8-1788, død i Aker 13-1-1827) og Sara Marie Brochmann (f. i Aker 23-2-1790, død i Ullensaker 8-10-1872), er født i Aker 19-7-1814, tog januar 1832 preliminærexamen og 9. juni 1838 norsk medicinsk examen med anden character (3,3).

Kort efter erholdt han en privat lægepost i Svelvik, hvor han practiserede, indtil han 21. janr. 1840 blev udnævnt til distriktslæge i Alten og Talvik og til læge ved Altens sygehus. Den 29. novbr. 1845 blev han forflyttet til Nordre Østerdalens distrikt, hvor han i 1846 tog bopæl i Tønset, 26 marts 1853 udnævnt til distriktslæge i Søndre Fosen, 8. juli s.aa. til distriktslæge i Indre Nordhordland med bopæl i Haus og 10. juli 1862 til distriktslæge i Øvre Romerike, hvor han nedsatte sig i Ullensaker.

Ved omregulering af lægedistriktene blev han 18 juli 1863 distriktslæge i Ullensaker. Paa grund av svekket helbred erholdt han efter ansøgning afsked fra 1. janr. 1878, men vedblev at virke som ordfører i Sundhedscommissionerne i Sørum og Gjerdrum, indtil han sommeren 1882 flyttede til Christiania. I Alten og Talvik var han et par aar ordfører i formandskabet. Han døde i Christiania 25. febr. 1893.

Gift i Hurum 12. febr. 1840 med Anne Marie Cecilie Fredland, f. i Hurum 12. janr. 1814, død i Christiania 10. febr. 1893, datter af Mathias F. (død 1818), eier af gaardene Tofte og Rød i Hurum, og Christiane Olsdatter Dahl (f. 1788, død paa gaarden Tofte 1860). - 10 børn (5 sønner, 5 døtre), hvoraf 2 døtre er ilive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint så langt,Carsten.Takk.

Ser at fødselsdatoene/dødsdatoene avviker ca. 1 uke på foreldrene til distriktslegen utfra det jeg har funnet i kirkebøker.Moren, Sara Marie er født 1791 og ikke 1790, men fødselsdato stemmer.Fødselsstedene/Dødsstedene stemmer.Det til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 1 under Søndre Olstad:

Jens Hansen, som i 1764 kjøpte halve gården av sin bror Hans, var g.m. Berte Mikkelsdtr. Henu, Nes, som var av Onsrudslekten. Av barn i dette gifte omtales 2 som levde, Hans, døpt 1766, som fikk gården, og Mikkel, som kom til Lauten. Men Berte døde 1783, 48 1/2 år gml., hvorefter Jens giftet seg med Anne Tomesdtr. Løken, hvilket ekteskap var barnløst. - 1783 var der atter brand på Olstadgårdene, nærmere omtalt under Nordre Olstad. Jens overdrog gården til sin sønn Hans i 1798 og tok føderåd hos ham. Jens døde 1801, 66 år gml. Anne døde 1808 og blev 70 år.

Hans Jensen, der altså overtok farsgården 1798, ektet Inger Kristoffersdtr. Holum, og hadde 4 barn, av hvilke 3, Jens (døpt 1798), Hans og Kristoffer, var ilive ved farens død 1814. Den eldste sønn Jens blev gårdens bruker en tid. Hans Jensen døde 1814, ca. 50 år gml., og enken giftet sig 1817 med Lars Olsen Sørum (Gjerdrum?). Samtidig blev Olstad overtatt av eldste sønnen.

Jens Hansen, som knapt var 20 år gml., og som ektet en Kari (eller Karen) Jensdtr. fra Sørum. I deres gifte er der funnet omtalt 3 barn, Hans, f. 1818, Ole og Jens. Jens Hansen frasolgte i 1823 en liten part av gården, som blev kalt Olstadkorset. Året efter solgte Jens også resten av gården i 2 like parter. Den ene til Ole Gudmundsen Holum og den annen til en Hans Hansen. Jens bodde senere på en plass under gården.

1. halvdel av bruk 1.

Ole Gudmundsen, som i 1824 blev eier av denne part, var sønnen på Nordre Holum og g.m. Margrete Amundsdtr., og i hvilket ekteskap der var flere barn, hvorav den eldste datter Gjertrud, f. 1826, blev g.m. Hans Jensen Holum, og en annen datter, den kjente jordmor Marie Christiansen, g.m. gårdbruker og stasjonsholder O. Christiansen.

I 1834 frasolgte Ole en liten part på 1 1/2 lispd., kalt Sandbakken, som efter 3-4 års forløp kom i Gulbrand Lystads eie, dengang eier av bruk 2 her. Og litt ut i 1840-årene kjøper G.Lystad også det gjenværende av Ole Gudmundsens bruk (hovedparten), som altså herefter blev hørende sammen med bruk 2 på Søndre Olstad. Ole Gudmundsen bodde senere som føderådsmann på en liten part av gården.

2. halvdel av bruk 2.

Den som i 1824 som foran nevnt, kjøpte den annen halvdel av Jens Hansens bruk, var en Hans Hansen, men efter alt å dømme ikke den samme Hans Hansen Faråsen (fra Toten?), som i 2-3- år ved disse tider vear eier av Olstadkorset. Den Hans Hansen som var blitt eier av det her omhandlede bruk, solgte igjen i 1832 til Halvor K. Rud, som var partens eier bare til omkr. midten av 1830-årene, idet den da selges ved auksjonsskjøte til Gilbr. Lystad, som nettop ved disse tider også var blitt eier av hele bruk 2, hvortil henvises.

Ellers sees det, at G. Lystad innen 1838 er blitt eier av 3/4 deler av Søndre Olstad. Og i 1840-årene kom han som tidligere berettet også i besiddelse av Ole Gudmundsens part, og dermed var han eier av omtrentlig hele Søndre Olstad. Undtatt var eiendommen Korset og en annen liten part.

Bruk 2.

Jakob Hansen, der i 1764 som før fortalt kjøpte halve Søndre Olstad av sin bror Hans, 1.g.m. enken Ingeborg Halvorsdtr. Stanger og bruker av Stanger en tid, før han overtok Olstad. Ingeborg hadde en datter Anne ilive efter sin første mann Paul Stanger og i hennes ekteskap med Jakob hadde hun 3 barn som levde. 1. Dorte, døpt 1758, kom til Løken. 2. Lisbet, til Gjerdrum. 3. Hans, døpt 1770, fikk gården. Ingeborg døde i 1800 og Jakob i 1813. Hun blev 78 år og han 83. Ved skiftet efter Ingeborg i 1800 stod boet godt, det blev vel 1500 rdlr. i arvemidler.

Hans Jakobsen, som overtok foreldregården i 1801, ektet Johanne Johansdtr, Dragvoll. Og det omtales ved skiftet efter faren i 1822 6 barn ilive, fra 21 til 9 år gamle. Barna var: 1. Jakob, døpt 1801, fikk gården. 2. Johan. 3. Ingeborg, g.m. Lars Gystad. 4. Berte. 5. Dorte. 6. Anne, g.m. Jens Lauten. Hans Olstad døde 1819, henved 50 år gml.

Ved skiftet 3 år senere viste boet velstand. Sistnevnte år ektet enken Johanne, Jens Amundsen Ramby. (Han var på Ramby da han i 1808 blev konfirmert, men var visstnok ikke født her). Jens og Johanne brukte derefter en part av gården en kortere tid, inntil Johannes sønn i første ekteskap,

Jacob Hansen, overtok bruket, muligens ikke for alvor forenn i 1825, da han giftet sig. Sistnevnte år ektet han enken Anne Gulbrandsdtr. Taugland. Hun døde allerede 1828, 45 år gml. og uten barn med Jakob. Samme år ektet Jakob Karen Jensdtr, Olstadkorset, og det var her 1 barn, en sønn Hans Jakob, f. 1830, måskje død som barn?

Karen Jensdtr. døde (30 år gml.) samme året som sønnen blev født. Og Jakob blev senere (for 3.gang) g.m. Berte Pettersdtr. Flatbyseter. Hans gårddel, halve Søndre Olstad, blev i 1835 ved auksjosskjøte solgt til Gulbrand Lystad, som omtrent samtidig også kjøpte Halvor Kr. Ruds part, fjerdedelen av bruk 1. Og da han i 1840-årene også erhvervet Ole Gudmundsens part av bruk 1, blev altså Gulbrand Lystad eier av hele Søndre Olstad, undtatt som før nevnt et par småparter.

Han brukte derefter Olstad under ett bruk en tid (bodde dog ikke her), inntil han overdrog gården til sønnen Johan Gulbrandsen, som begynte som bruker på Olstad 1849. I Johan Lystads ekteskap med Dortea Jensdtr. Laache, (biskopens søster), var der bare ett barn, datteren Anne, f. 1849 og g.m. nedennevnte Albert Andersen, som overtok gården. I midlertid døde Johan Gulbrandsen allerede i 1851, 39 år gml., hvorefter enken Dorthea senere ektet,

Paul Kristensen Sørum, f. i Nes 1830 og som var underofficer. Av barn i dette ekteskap kan nevnes: Knut Hjalmar, f. 1857 (officer, major, bodde på Låke), og Johannes f. 1863, en tid bruker av Lystad. I 1870-årene blev Øvre (Søndre) Olstad overtatt av forannevnte A. Andersen, g.m. Strøms stedatter Anne Lystad, som altså var odelsberettiget til gården. P.Strøm flyttet derefter til Nedre (eller Nordre) Olstad.

Olstadkorset.

Korset blev i 1823 selveierbruk og skyldlagt for 2 lispd. tunge, ved at Jens Hansen på bruk 1, som nylig hadde overtatt gården, frasolgte denne part til en Hans Olsen (Kjølstad). Men i 1826 solgte Hans det meste av Korset til en Jens Jensen, men holdt igjen (en tid) en liten parsell (Segarud) på 1/8 lispd. Imidlertid blev eiendommen allerede i 1829 solgt til den foran nevnte Hans Hansen Faråsen (muligens fra Toten).

Han solgte igjen i 1832 til Erik Nilsen, som blev her en noe lengere tid. Erik som antagelig var fra Aker, kjøpte i 1833 og 40 også endel (2 parter) av Tveiter, så han har en tid eid både Olstadkorset og sine parter på Tveiter. I 1845 solgte han Korset til handelsmann Kristoffer Grønneberg, men fikk det tilbake igjen i 1846.

Eriks hustru het Marte Hansdtr., og den Nils Eriksen, som fra omkr. 1852 stod som eier av Korset en del år, var visstnok sønnen. Nils Eriksen døde 1858, 30 år gml.

Så overtok E.M.Ellertsen i begynnelsen av 1860-årene.

Det var det Kristin. Nå skal jeg drive litt filateli, har kjøpt en kasse med frimerker på auksjon (plukker ut det beste og selger resten videre) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Tusen takk for det du har gjort,et strålende arbeide.Masse info som jeg må studere nærmere og se det i sammenheng med kirkebøker,skifter og folketellinger.Og se om jeg finner flere spor, f.eks. det med Hans Isak navnet.

Har også bra info om Ellertsen i Delgobes og Lassens samlinger.Som Berit var grei til å finne og legge her.Har noen oppskrift på hvordan/hva jeg skal gjøre for å ta en grei utskrift av siden med oversikt over Ellertsen familien? Bilde 412 i Delgobes samlinger.Se lenke av Berit K fra i går.

(Distriktslegen var min 2 tippoldefar).

Carsten, du får kose deg med frimerker.Og en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En inngiftet slektning registrerte opplysninger for mange år siden.Fikk så dataene på papirark av henne.Hun sa den gang at noen av infoen hadde hun funnet i slektsboken "Familien Lieungh" (S.H.Finne-Grønn).Der står det at Dorothea Hansen Olstad (født ca. 1757 iflg. 1801-t Bergen) var datter av Hans Isak Hansen Olstad.Ifølge boka skal hun være født i Christiania.

Mine spørsmål: I hvilke kilder finner man Hans Isak Hansen Olstad nevnt?Hvor ble Dorothea Olstad født?(Christiania kan bety Oslo,Akershus el nabofylker).Fint å få lenker hvis man finner den etterspurte infoen.

Egentlig har jeg sluttet på dette forumet, men gjør et unntak da du nok har kommet feil ut pga. Finne-Grønn's feil (han gjorde en og annen i sin tid).

Hans Hansen (Olstad) het ikke Isak/Isach. Han er født i 1727, døpt 11.05 og du finner dåpen i ministerialboken for Gjerdrum. Familien flyttet til Olstad i Ullensaker. Hans Hansen Olstad giftet seg med Birthe Olsdatter (Gierdrum) og de fikk den Dorthe du etterlyser, ikke i Christiania, men på Olstad i Ullensaker, dåpsdato 10.04.1757. Familien flyttet sist til Christiania (flere barn der) og Hans Hansen Olstad døde i 1773, begravet 26.02 på Vaterlands kirkegård. (Enken giftet seg med Niels Ulrichsen 08.09.1775, hun døde i 1801, begr. 29.06 ).

Derfra skulle du kunne nøste videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.(kmg)

Er glad for at du svarte meg og gjorde meg obs på at Finne-Grønn gjorde noen feil.Ville finne og sjekke nærmere det som stod i Lieungh boka,bl.a. Hans Isak navnet.Kjempefint at du ga meg info om Hans Hansen (far til Dorthe) og hvor de ble av.Til Oslo som du nevner.Da skal jeg følge det opp.Undersøke mer og foreta registreringer/korrigeringer i slektsprogrammet.I MyHeritage og i Delgobes og Lassens samlinger fant jeg ut mer om skjebnen til noen av barna til distriktslegen og hans kone.

Takk igjen.

I gamle Arkivforumet blant mine temaer (bl.a. om Dorothea) er det nevnt en Lars Hansen Olstad, f. 1738.Fra Ullensaker.Han var i Bergen.I Bergen 1801 (1801-t).Da ville jeg sjekke i dag hans foreldre etter info jeg har fått fra Carsten.Både dåp og konfirmasjon i Ullensaker.Og hans foreldre var nettopp Hans Jacobsen og Lisbeth Kristoffersdatter (stod i dåpsinnførselen).Som er omtalt i bygdeboka (se innlegg 3 i dette temaet).Da var Dorthe/Dorothea niesa til Lars.

Det var en god avslutning. :D

Men kan noen gi meg oppskriften på hvordan/hva jeg skal gjøre for å ta en grei utskrift av siden i Delgobes?Bilde 412.

Se en av lenkene til Berit K. :huh: (undringsuttrykk)

Flere har også lurt på hvem Dorothea var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider