Gå til innhold
Arkivverket

Lage miniatyrbilder på en enkel måte

Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Lage miniatyrbilder

Det finnes programvare (software) som er 'snertern' og utrolig enkel å bruke for den som vil lage skjermbilder/miniatyrbilder av hele eller deler av det som er framme på skjermen på datamaskinen, f.eks en oppføring i en kirkebok

Vil ikke drive produktreklame i forumet, men sender gjerne tips om programmet hvis noen er interessert

(bruk gjerne privat melding-funksjonen i tilfelle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laste opp bilder fra datamaskinen til forumet

Fikk inn noen spørsmål om opplasting av bilder. Legger ut svarene her i fall flere kan ha nytte av de

Det er ganske lett å laste opp bilder. Prøver her å forklare det så enkelt som mulig, skritt for skritt

1. Rett under boksen der du skriver teksten i innlegget ser du "Legg til vedlegg" (til venstre). Under den igjen er det en knapp "Bla gjennom". Den kobler seg til filene i din datamaskin, f.eks. til mappen 'Mine bilder'. Søk deg fram til den mappen der bildet eller filen du vil laste opp er lagret på din datamaskin

2. Skriv begynnelsen av navnet på bildet (filen) i ruten du ser til venstre for "Bla gjennom" knappen, f.eks. bi hvis bildet du har heter bilde123.jpg

3. Når du har funnet rette bildet trykker du på den mørkeblå "Legg ved denne filen-knappen"

4. Helt tilslutt trykker du enten på Opprett nytt emne hvis det er en ny tråd du starter, eller på "Svar nå"-knappen hvis det er et svar på et innlegg i en tråd du poster. Det bildet du lastet opp følger da automatisk med

4b. Hvis det er et svar på et innlegg, og du vil legge ved et bilde, må du først bruke 'bruk full editor'-knappen under boksen der det står hurtigsvar for å få åpnet "Legg til vedlegg"-funksjonen. (så følger du punkt 1-2-3 og trykker på "Svar nå")

Test det ut, og med litt øvelse går det bra

---

FORMINSKE STORE BILDER

Programvaren jeg nevner i innlegg # 1 klarer lett å formiske store bilder (dvs. de som er større enn 500 kb som er grensen forumet har)

Framgangsmåten er denne :

Hvis du har et stort bilde, zoom det først mindre på datamaskinen din. Deretter bruker du programmet for å lage ny versjon av bildet av bildet mens det er zoomet mindre. Dermed kan du få et som er i passelig størrelse, f.eks. mindre enn 500 kb

Når jeg åpner bilder fra mappen "Mine bilder" på min maskin får jeg automatisk opp zoom inn, zoom ut-funksjonene rett under bildet som jeg har åpnet. Regner med at det er lignende funksjoner på de fleste datamaskinene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at jeg tester her post-260-0-91100600-1328221159_thumb.jpg

Gikk jo greit,hjertelig takk for grei og lettfattelig fremgangsmåte ! Mvh Anne

Fint bilde, er det potetopptaking? Og artig denne kjøredoningen. Og når kan bildet være tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne

Kjekt at du fikk det til, og at jeg klarte å forklare det forståelig. Her er samme bildet i litt forminsket versjon (et skikkelig fint bilde forresten !)

post-2595-0-81562900-1328221578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetopptaking på gården der jeg vokste opp,og kjøredoningen er det min far og hans bror som har "laga" sjøl! Regner med at dette er i etterkrigstida,og at de har benyttet etterlatt tysk materiell.Men vet ikke sikkert desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider