Gå til innhold
Arkivverket

Fødselstidspunkt for Ole Johan Jakobsen, Gildeskål

Jan Roger Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en forfader av meg med navnet Ole Johan Jakobsen, som ifølge senere kilder skal ha blitt født i Gildeskål i 1830. Han flyttet senere til Lofoten, antakelig Borge eller Eggum, der han giftet seg med Gurina Marie Johannesdatter i 1856. De fikk i alle tre fall barn der, før de i 1866 flyttet til Guvåg (Guvaag) i Bø i Vesterålen. Problemet er at jeg ikke har lykkes i å finne ham i kirkebøkene for Gildeskål, så hvis noen kan hjelpe meg med det blir jeg veldig glad. Faren hans skal forresten hete Jakob Olsen, men jeg vet ikke navnet på moren hans. Jeg blir glad for all slags hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant, jeg har selv forfedre i Gildeskål.

Det kan hende det er opptil flere som vil hjelpe hvis du forteller oss hva du heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank: Ja klart. Jeg var bare usikker på om det var vanlig å bruke nick her eller ordentlige navn her da jeg registrerte meg, derfor ble det noe rimelig absurd. Men nå har jeg i alle fall på plass en signatur.

Bengt: Takk for det, men alt det der har jeg på plass. Mitt problem er at jeg ikke finner ham i Gildeskål, og i Buksnes er det rimelig mye som mangler. Fødselsåret kan, har jeg erfart, være veldig feil i både kirkebøker (altså fra vielse og også konfirmasjon) og folketellinger, så det må man ta med en stor klype salt. Jeg har gått fjennom kirkebøkene for Gildeskål for 1829 til 1834 uten å finne ham, så jeg skal prøve å bla meg enda lenger bakover. Det er veldig mange som heter Ole Johan, men hittil har jeg ikke funnet noen med en far med et slikt navn. Nå kan farsnavnet, som jeg har funnet i kirkeboka for vielsen, også være feil, men jeg tviler sterkt på at så er tilfelle. I alle fall så har jeg ikke noe mer enn det å gå etter. Jeg har forøvrig ikke klart å finne noen dødsdato for Ole Johan heller.

På forhånd takk for all mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt ved navn Ole Johan Jakobsen konfirmeres i 1849, 18 1/2 år gammel, i Gildeskål. Som fødested oppgis Læknes i Buksnæs prgj. Foreldre er Jakob Jakobsen og Anna Jensdatter:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=105692&urnread_imagesize=full&show=174#toppen

Kan dette være et spor å følge?

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johan som du, Randi, fant var 18 1/2 ved konfirmasjonen; det skulle gi et fødselår 1830-1831. Finner denne Ole Johan i vaksinasjonslistene for Buksnes og Hol. Faren heter Jacob Jacobsen og fødested for Ole Johan er Leknes:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=va18601823&gardpostnr=824&personpostnr=2639&merk=2639#ovre

Ole Johan var 1,5 år da han ble vaksinert i september 1832, da er han vel født i løpet av første halvår 1831.

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi: Takk skal du ha! Antakelig så er det ham, for jeg finner ingen Ole eller Ole Johan med en Jakob som far i fødselslistene for Gildeskål for 1929 til og med -32. Og kirkebøkene for Buksnes for de årene mangler. Det jeg heller ikke finner er noen registrering om når han flyttet fram og tilbake, kun den da han flyttet med familien til Bø i Vesterålen. Men jeg antar at dette ikke ble registrert så nøye den gang? Eller hvilke erfaringer har dere med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider