Gå til innhold
Arkivverket

Ole Augustinussen nevnt i Aker 1736

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Hei, trenger hjelp til å finne gifte til Ole Augustinussen (Augustinssønn) født ca 1700. Ved hans død i 1761 var han gift med Kari Jensdatter, de hadde 5 barn og bodde i Aker. Finner dåp for sønnen Johannes 19. sept 1734 side 36. De bor på Nordseter eie i Aker. Dette var eldste barn så gifte kan ha vært et år eller litt mer før dette. (Augustin er litt uvanlig navn så spor etter faren hadde vært interessant for å se hvor de kommer fra).

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7679&idx_id=7679&uid=ny&idx_side=-16

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106050089.jpg

Takknemlig for hjelp

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som eldste datter var født ca 1725. (Fant henne som 76 år i 1801 telling) Altså bør gifte være litt før dette.

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag: Du skriver: (Augustin er litt uvanlig navn så spor etter faren hadde vært interessant for å se hvor de kommer fra).

Har du sjekket om han kan være en mulig etterkommer etter noen i den sk. "Floor/ Florentinius slekten", der navnet Augustin (us) forekommer svært hyppig... ?

Noen tidligere debatter i det gml DA forumet:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/89893-3935-frants-frantsson-florentinius-prest-paa-nannestad/page__p__750781__hl__floor__fromsearch__1#entry750781

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/159972-74627-frants-frantsens-floors-aner/page__p__1359915__hl__augustinus__fromsearch__1#entry1359915

Det finnesen god del art mv i NST som omtaler Augustinus Flor og slekten

Om navnet Augustinus:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/169180-83846-her-augustinus-geistlig-15321533/page__p__1447858__hl__augustinus__fromsearch__1#entry1447858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustius / Augustiniussen var ikke sjeldent på 1600-1700-tallet. Se bare på FS.

Men for å finne bakover, bør du få tak i første sønns navn. Da er det lettere å sjekke mot de mange som en finner på nettet.

Når det gjelder Augustinius Flor er vel Augustinius Ambrosiussen Flor 1670-1735 mulig, men neppe trolig. Så vidt jeg vet hadde han bare døtre (4 stk født i Rollag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Ole Augustinussen 23. mai 1761 på Castellet, Aker. Han etterlater seg enken Kari Jensdatter og 3 sønner og 2 døtre:

1.  
  2. Johannes Olsen 25 år, gift med Marte Carlsdatter Hellerud, bor på gården Hellerud
  3. Jacob Olsen 25 år, underoffiser ved Akershusiske nasjonale regiment, nå i Holstein
  4. Ole Olsen, 22 år, i Christiania
  5. Berthe Olsdatter, gift med Hans Gregersen, bor på plassen Liaebroe
  6. Maria Olsdatter, 19 år, trolovet med Monsieur Daniel Hansen, begge på gården Hellerud

I boet finnes flere gjenstander med initialer, bl.a.:

Sølv:

•  
  • O:A:S:K:J:D - på flere gjenstander (Som sikkert er Ole Augustinussen og Karen Jensdatter)
  • O:A:S:K:J:D – 1684, og på en annen gjenstand med samme initialer står årstall 1668.
  • L:H:H:J:D og O:A:S.K:J:D (på samme gjenstand)
  • H:K:S:A:P:D - 1727
  • ”Maria Tollevsdatter” + S:J:S:A:W:D - 1684

Tinn:

•  
  • A:O:S:M:J:D – 1728
  • O:P:S:M:T:D – 1719 (flere gjenstander). MTD kan jo være Maria Tollevsdatter
  • A:O:S:B:K:D-T:O:S:B:A:D
  • J:O:S:E:O:D
  • O:B:A:M
  • K:O:D:O:A:S

Fint om noen kan dobbeltsjekke tydingen, og det kan sikkert lønne seg å sjekke dette opp mot det som står i oversikten over delingen av boet.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 10 , 1758-1761, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Augustinussen og Kari Jensdatter hadde datteren Maren til dåpen 13. jan. 1733.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 4 (1732-1734), Fødte og døpte 1733, Døde og begravede 1733, side 9-10.

Hun ble gravlagt 8. feb. 1733 og kalles da Maria.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 4 (1732-1734), Fødte og døpte 1733, Døde og begravede 1733, side 13-14.

Antar at de har hatt flere barn før dette, som døde før skiftet i 1761, men siden det er lakune i kirkebøkene - vet vi bare om Berthe, født ca 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustinus Michelsen får en rekke barn fra 1681 og utover (i kb for Aker) og bl.a. en 1. mai 1685, se lenke som er verdt å titte på. Står det Ole ? Dette er den eneste Augustinussen som finnes via FS i Oslo/Aker i aktuelt tidsrom, men det var jo mange som kom utenbys fra til Oslo i den perioden.

Ole bør ha fått flere barn mellom 1724 og 1733, men pga oppkalling så kan jacob eller Johannes være farens navn. Michel er allikevel mulig, men må da ha dødd før skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk til alle som har kommet med tips. Jeg skal se nærmere på dette. Eller er nok skiftet fra 1761 riktig (jeg har hatt hjelp til å transkribere skiftet så det har jeg).

Ole sitt gifte eller forlovelse er tydet til: 1724 (dato til venstre er trolovelse), Ole var ved oberst Musharts Compani. Forloverne var for ham Joen Svendsen Konstabel (brukes som militær tittel)og for henne Christopher Jens. Lorentzaager.

Har en anelse om at han var militær og senere har oppkalt sitt hus for Kastell (Castellet) litt ironisk. Han bygger huset og senere brukes navnet om han og kona Kari som bor der i 1733. Senere står det i kontrakt på leie av plassen i 1740 (under Mølskerud / Nordseter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er nok skiftet fra 1761 riktig (jeg har hatt hjelp til å transkribere skiftet så det har jeg).

Det er alltid lurt å legge ut all informasjon man har med én gang, jo flere fakta - jo større sjanse er det for å finne svaret, i tillegg slipper man å gjøre en jobb som allerede er gjort.

----

I Ullesaker finnes flere med navn Augustinus, Augustinussen og Augustinusdatter.

Her finner jeg også sersjant, enkemann og bonde Augustinus Olsson fra Hallingstad og Maren Tordsdatter fra Løften gift 30. januar 1700.

Kanskje fikk de en sønn Ole?

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 1 (1689-1701), Kronologisk liste 1700, side 144.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lurt å legge ut all informasjon man har med én gang, jo flere fakta - jo større sjanse er det for å finne svaret, i tillegg slipper man å gjøre en jobb som allerede er gjort.

----

I Ullesaker finnes flere med navn Augustinus, Augustinussen og Augustinusdatter.

Her finner jeg også sersjant, enkemann og bonde Augustinus Olsson fra Hallingstad og Maren Tordsdatter fra Løften gift 30. januar 1700.

Kanskje fikk de en sønn Ole?

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 1 (1689-1701), Kronologisk liste 1700, side 144.

Fra Hallingstad, Bygdeboken, side 487

Augustinius Olsen korporal fikk bygsel på en del av gården 1690 "som hans far oplod for ham" Efter farens død fikk han resten av bruket.Han var 1.gang gift med Karen Henriksdatter som døde 1699, 43 år gml. Annen gang ble han g.m. Mari Tordsdatter Lauten (Hovin) Barn er ikke funnet omtalt i noen av ekteskapene. 1720 dør Augustinius og enken giftet seg på nytt med Bjørn Knutsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var interessant. Det beste tipset så langt. Tenk om det var den rette faren. Her har jeg problemer med å tyde tekst og lete etter en sønn Ole. Synd det ikke sto noe om barn i bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var interessant. Det beste tipset så langt. Tenk om det var den rette faren. Her har jeg problemer med å tyde tekst og lete etter en sønn Ole. Synd det ikke sto noe om barn i bygdebok.

vedr.Hallingstad: Ole Ingelsen omtales som bruker fra 1638 til 1690 årene. 4 sønner omtales: Ole, Augestinius født omkr.1657 fikk gården, Hans og Anders, Ole Hallingstad døde 1696, 97 år gml. Augustinius døde 1720 og Mari Tordsdatter døde 1726.

Det er dessverre alt som står!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er dette Hallingstad under Lier?

Jeg tenkte å se litt i panteregister og pantebøker for å se spor av eiendomsoverdragelse (for å finne skifte senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å se litt i panteregister og pantebøker for å se spor av eiendomsoverdragelse (for å finne skifte senere)

Skifteprotokollene for Øvre Romerike sorenskriveri har register, og i disse kan jeg ikke se at det er skifter etter Augustinius Olsen (død 1720) eller Karen Henriksdatter (død 1699). Det kan jo være årsaken til at bygdebokforfatteren ikke kjenner barn. På den annen side finnes jo kirkebøkene tilbake til slutten av 1600-tallet, så hvis vi tør stole på at bygdebokforfatteren har gått grundig gjennom kirkebøkene, er det mye som peker mot at Augustinius Olsen faktisk ikke hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. #9. Jeg kan ikke se det står Ole der. men det står vel Augustini? Michelsens p.b.(pikebarn) ag, og det ser ikke ut som om noen av barna som blir døpt står oppført med navn. Etter kjønnet på barnet så står det vel enten ag eller slst (Ager eller slottsmenigheten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Ole Augustinussen og Kari Jensdatters gifte i 1724, står det at Ole var ved oberst Musharts Compani. Forloverne var for ham Joen Svendsen Konstabel (en tittel som brukes i forsvaret) og for kona Kari Jensdatter var det Christopher Jens. Lorentzaager.

Fra Riksarkivet: Opplysninger om soldat Ole Augustinussen f. 1701 mv. Når det gjelder opplysninger om offiserer, vil vi vise til Olai Ovenstad: Militærbiografier. Den norske hærs officerer 18. januar 1628 til 17. mai 1814, bd. I-II, Oslo 1948-1949. Her kommer det fram at oberst Christian Eberhard Mushard var sjef for det norske artillerikorps og Akershus artillerikompani 1717-1727. (Før det var han i Danmark i mange år) Vi har ikke kjennskap til at det er utarbeidet noen historisk oversikt over artillerikompaniet. I de militære arkivene finnes det en del ruller som kan inneholde opplysninger om soldatene. Vi kan ikke se at vi har ruller for Akershus artillerikompani fra den aktuelle tiden.

Jeg ser at Ole ikke kan ha kommet med obersten fra Danmark, da Ole var født ca 1700. Men kan det tenkes at Ole har kommet fra Danmark som militær? Vi ser lite til foreldrene til Ole når han gifter seg, og senere ved dåp av 6 barn. Ole låner bort en del penger i 1748 til svigerfamilie, da benevnes han Danemand. Det betyr vanligvis en aktet person, men kanskje det er noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Ole ikke kan ha kommet med obersten fra Danmark, da Ole var født ca 1700. Men kan det tenkes at Ole har kommet fra Danmark som militær? Vi ser lite til foreldrene til Ole når han gifter seg, og senere ved dåp av 6 barn. Ole låner bort en del penger i 1748 til svigerfamilie, da benevnes han Danemand. Det betyr vanligvis en aktet person, men kanskje det er noe her.

Jeg har jobbet med militærruller for kompanier i Vestfold fra 1726. Her er fødested oppgitt for offiserer og underoffiserer/befal. Det er gjennomgående slik at personer med grad fra løytnant og oppover er født annetsteds, gjerne i utlandet (Danmark, Tyskland), mens personer med lavere grader (sersjanter, korporaler og tamburer) i de aller fleste tilfeller er rekruttert lokalt. Enkelte unntak finnes. Du kan derfor ikke se helt bort fra at Ole Augustiniussen var av utenlandsk opprinnelse, men i utgangspunktet ville jeg tro han var nordmann. Det er etter mitt syn ingen grunn til å tro at "dan(n)emand" skal ha å gjøre med at han var dansk.

Når foreldrene glimrer ved sitt fravær ved dåper etc., kan det enkelt forklares ved at de allerede var døde, eller at de bodde litt for langt unna til å delta ved dåpene. Ole kan ha flyttet inn til Aker fra ei av bygdene i Christianias store oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svar fra Danske Rigsarkiv: Der findes ikke nogen registrering af udvandrede danskere i 1700-tallet. Jeg har prøvet at slå Ole Augustinnussen efter i Hirsche og Hirsch: Danske og Norske officerer 1648-1814, og ikke fundet nogen af det navn.

Jeg skulle så gjerne hatt et stedsnavn knyttet til Ole Augustinnussen, jeg håper å finne et spor og leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1664-66 Bragernes = Agger sogn, Tøyen grd. husmann, fornavn Augustinus. -- Agger sogn, Rudstad grd., fornavn Augustinus, tj.dreng, 7 år. Så finnes det mange flere som er eldre i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min leting etter slekt i Skoger sitter jeg med Skogerboka.

Under gården Nedre Knive gnr. 34 fant jeg under brukere:

Gunnar Augustinussen, eiet 1693 mesteparten; han må være død ca.1700. Var gift med Marte Olsdt. som overlevde han. Det var 4 barn:

1)Ola som fikk gården. 2)Ambrosius som brukte Flor som familienavn. 3)Karen gm. Kristen Svendssøn Kierulf. 4)Aarsele gm. Albret Matssøn Falch på Liersundtangen. Enka solgte gården i 1701 til sin svigersønn Kierulf, men sønnen Ola gjorde protest.

Ola Gunnarssøn (br.1702 -), foregåendes sønn løste ut sine slektninger. Augustinus Olssøn Flor på Strømsø og dennes søster Anne Olsdt. Flor gm. Søren Paludan, som 1744 begge hadde med gården å gjøre, må være Olas barn.

Neste bruker Søren Hanssøn (br.1746-1770)hadde kjøpt Knive på auksjon etter en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dette likner litt. Ser at navn Ole(Ola) og Augustinussen brukes. Min Ole Augustinussen er født ca 1700 så det stemmer ikke helt. Mulig det kan være en bror til Gunnar. Vet du ca når Gunnar var født eller om det var noen søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar (Gunder) Augustinussen skal være født omkr. 1639 og da kan han godt være farfar til en som er født rundt 1700, men han hadde tydeligvis ingen sønn ved navn Augustinus.

Hans søsken ser du her: Nermo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider