Gå til innhold
Arkivverket

Ole Augustinussen nevnt i Aker 1736

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Det var alt som sto i boka. Men alderen til Ola Gunnarsen vet jeg ikke. Han kan være godt voksen i 1702 da han overtok bruket etter faren sin.

Det ser nok ut som om Skoger-Florene er bom. Det mangler et ledd mellom Gunder og Ole.

Sjekket Flor-slekta som det ser ut som om disse tilhørte. Gunder Augustinusen (Flor) var vel født senest 1639 og døde mellom okt. 1695 og aug. 1698. Han var handelsborger på Strømsø. Jeg antar at han på sine gamle dager bosatte seg eller drev gården Knive i Skoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser på initialene på tinn i boet (#7) og navnene på Ole Augustinussen og Kari Jensdatters barn – leter vi kanskje etter en Augustinus Olsen og ei Berthe K.datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustinus Olsen høres riktig ut. Skulle gjerne hatt et hint om hvor i landet det var. Ole Augustinnusen f. 1700, som jeg leter etter, har visse særtrekk: Var militær, antakelig lav rang. Bosetter seg på en "Husmannsplass" Castellet under Nordseter (Mølskerud) i Aker. Gifter seg 1724. Får varig leieavtale på plassen Castellet i 1740. Låner ut mye penger til andre på 1740 - 1760 tallet. Blant annet 140 rd til en i familien til hans datter Berthe. Når han dør i 1761 eier han gården Hellerud, hvor et par av de voksne barna hans bor. Han har ingen slekt på Hellerud fra tidligere. I skiftet har han mye kostbare klær og annet. Det kan virke som han har arvet en del penger, men hvordan spore dette? Har sett en del på panteregister og pantebøker. Skifter er også negativt. Har også prøvet diverse navnesøk på Augustin og Augustinussen. Samt sporadisk søk i kirkebøker. Søker videre. Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som han har arvet en del penger, men hvordan spore dette?

Jeg snakket for noen dager siden med historiker Arnfinn Kjelland (Høgskulen i Volda). Han interesserer seg for underoffiserer og fortalte meg at underoffiserene var overraskende godt lønnet - jeg tror det var 30-40 rd årlig. Det kan godt være denne gasjen som var grunnlaget for utlånsvirksomheten og investeringene til Ole Augustiniussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket en del angående soldater og forsvar fra 1660 til 1760. To fullgårder hadde en legd det vil si stilte med en soldat. Soldaten var inne og tjente i 9 år (senere 10 til 12). Oberst Musharts kom til Norge i 1717 og returnerte til Danmark i 1727. Ole Augusstinussen gifter seg i 1724 og er da militær. Jeg har også sett en oversikt hvor lønn var 30 rd i året for korporaler og så stiger det oppover i gradene. Ole tegner husmannskontrakt i 1740. Hvis ole hadde en tittel så har jeg ikke sett den brukt i kirkebøker eller ved tinglysninger.

Fra et innlegg i forumet om en Augustin/ussen: ....på Østlandet kun finnes en Augustin, nemlig i Kaxerud i Ås i Akershus. Mulig er det en linje herfra til Bohuslen, der den neste Augustin finnes, nemlig Augustin i Trankær i Bohuslehn. Kan faren til Ole være i dette området?

Barna til Ole het:

1.Johannes Olsen født 1734,

2.Jacob Olsen født 1736, ble underoffiser ved Akershusiske nasjonale regiment

3.Ole Olsen født 1739

Jentene ikke tatt med her, men faren til Ole har nok navnet Augustin med Johannesen eller Jacobsen som etternavn.

Ole Augustinussen var født ca 1700.

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har i skiftet sett et navn som muligens kan komme fra farsside: Ole Olsen Blomsdorph (sønn til Ole Augustinussen). Er det noen som ser noe sammenheng eller kjenner dette navnet? (Hans Gregersen er svigersønn av Ole Augustinussen)

.....

Yngste Søn Ole Olsen fremleverede et Documente fra hr. Conrector Monrad af 17 Juny sidstl. hvorefter han paatager sig Curatellet

for myndlingen bemelte Ole Olsen, Documentet lyder saaledes:

Da Discipelen Ole Olsen Blomsdorph af mig har begiæret at jeg vilde paatage mig Værgemaalet for ham efter hans afg. Fader

Ole Augustinusen, saa har jeg ikke vildet nægte ham denne hans begiæring men herved Declarerer at være villig til at paa-

tage mig denne Curatellen naar øvrigheden saaledes dermed er fornøjet. Christiania den 17 Juny 1761. S. Monrad

I hvilken henseende og velbemelte hr. Conrector Monrad som Curator for formelte Ole Olsen blev indsat. Samt Hans Gregersen Liae-

broe som nerværende udnevnt at beopagte og imodtage den fraværende Arving Jacob Olsens tilfaldne Fædrene Arvemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider