Gå til innhold
Arkivverket

turistguide i Jotunheimen, død i ulykke ca 1865

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Christoffer Olsen Eg ble født 1820 i Vardal, Oppland. Han ble ugift far til 2 barn f. 1857 og 1861 i Vardal, Oppland. Jeg finner ham ikke i 1865-tellingen.

I bygdeboken for Vardal står det at han kunne engelsk, og at han var turistguide i Jotunheimen. Han omkom ved en ulykke i Landåsbygden (Søndre Land). Men det står ikke når.

Jeg har ikke klart å finne dødsfallet til Christoffer Olsen Eg.

Kan noen hjelpe?

Dette temaet omhandler barna til Chr. O. Eg: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/176187-oppslag-bygdebok-vardal-oppland/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke mer enn det som står i bygdeboka. Ikke er dato, årstall eller kirkesogn nevnt heller. Jeg kunne håpe på at noen med lokalhistorisk kapasitet kjente til denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke mer enn det som står i bygdeboka. Ikke er dato, årstall eller kirkesogn nevnt heller. Jeg kunne håpe på at noen med lokalhistorisk kapasitet kjente til denne saken.

Tyder vel på at noen må ha visst noe den gangen bygdeboka ble forfattet, men de er vel ikke tilsnakkendes lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-144

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70117340745.jpg

Her fant jeg dødsfallet til Jakob Olsen Eg, bror til han Christoffer Olsen Eg som jeg søker.

Er dette da min Kristoffer Eg f 1820, her notert f. 1829?

Jeg fant denne Kristoffer Eg. Sen. f 1829 i Vardal. Ugift, yrke: Kortspill (humoristisk!) (min kandidat skal være f. 1820, Vardal).

Kan han være far til Ole Kr. Eg f 1857, Vardal?

Nummer Bosted navn Matrikkel nummer Kommentar

582 SLOTTET

Personer registrert på bosted:

Fornavn Etternavn Stand Gift/Ugift/

Enke Stilling Født Fødested

OLE TORGERSEN Husfar G GAARDBR. 1821 HOF S.LAND

JOHANNE HANSDATTER Ektefelle G 1820 FLUBERG S.LAND

ANTON OLSEN Barn U SNEDKER 1849 FLUBERG S.LAND

LAURITS OLSEN Barn U 1861 FLUBERG S.LAND

MARIE OLSDATTER Husfar U DAGARBEIDER FORSKJ. 1824 FLUBERG S.LAND

MATEA HANSDATTER Barn U SYPIGE 1848 FLUBERG S.LAND

ANTON LARSEN Barn U SKOMAGER 1858 FLUBERG S.LAND

KRISTOFFER EG. SEN A U KORTSPIL 1829 VARDAL

HANS OLSEN Barn U SNEDKERARBEIDER 1843 FLUBERG S.LAND

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenken på nytt da din ikke virker:

FT 1875 Søndre Land

Det er jo fristende å tro at dette er din Kristoffer Eg, alderen kan jo være ført feil ved tellingen.

Kan legge til at Slottet var en plass under Nerby norde i Fluberg, Søndre Land. Navnet ble ellers skrevet Sløtet og Sløtte, og dagens uttale av navnet er Sløtte'

Plassen ligger ikke langt fra Landåsbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns også at det kan være han. Fint å få plassert gården. Så spørs det om jeg finner dødsfallet til denne Kristoffer Ek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider