Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Søren Vajulsen fra Stange

Dag Rasen
 Del

Recommended Posts

Søren Vajulsen (f. 1719) er født på Sakslund i 1719. Søren gifter seg i 1742 med Mari Olsdtr Vaale. De bosetter seg på Vaale, senere finner vi dem på Askum, Sørlisten og Rå. Søren er eier av Askum fra 1756-1759, samt en andel i Våleødegården i 1763. Søren og Mari får barna, 1) Olive f. 1742, 2) Ole f. 1744, 3) Vajul f. 1746, 4) Oliv f. 1751, 5) Ukjent f. 1753, 6) Ingeborg f. 1754, 7) Anne f. 1755, 8) Peder f. 1759, 9) Lars f. 1762, 10) Tron (1764-1838).

Finnes det skifte etter Søren Vajulsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når døde Søren?

Du kan jo sjekke de skannede skiftene for Hedmark og Sør-Hedmark sorenskriveri. Her er det blant annet skiftekort (kortregistre) som er ordnet alfabetisk på gårdsnavn.

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når døde Søren?

Du kan jo sjekke de skannede skiftene for Hedmark og Sør-Hedmark sorenskriveri. Her er det blant annet skiftekort (kortregistre) som er ordnet alfabetisk på gårdsnavn.

Grethe

Jeg vet desverre ikke når hverken Søren eller Mari dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Vajulsens død er vel en av de som ikke er blitt registrert i kirkeboka. Disse er det ganske mange av på 1700-tallet i Stange. Tror kanskje forslaget til Grethe kan ha noe for seg. Om du finner skiftekortene her på nettet er jeg usikker på. Hedmark slektshistorielag holder på med registreringen, men det tar år og dag. Det ligger noe på deres hjemmeside. Det mulig du må ta deg en tur til Statsarkivet på Hamar.

Det nærmeste jeg kommer når det gjelder Mari Olsdatter er hun som blir gravlagt 23.4. 1769. Hun dør på Raa. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9117&idx_id=9117&uid=ny&idx_side=-71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Vajulsens død er vel en av de som ikke er blitt registrert i kirkeboka. Disse er det ganske mange av på 1700-tallet i Stange. Tror kanskje forslaget til Grethe kan ha noe for seg. Om du finner skiftekortene her på nettet er jeg usikker på. Hedmark slektshistorielag holder på med registreringen, men det tar år og dag. Det ligger noe på deres hjemmeside. Det mulig du må ta deg en tur til Statsarkivet på Hamar.

Det nærmeste jeg kommer når det gjelder Mari Olsdatter er hun som blir gravlagt 23.4. 1769. Hun dør på Raa. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9117&idx_id=9117&uid=ny&idx_side=-71

Jeg har liten erfaring å søke etter skifte. Registreringen er mangelfull, men ifølge Hedmark slektshistorielag skal materialet ligge scannet på nettet.

Uansett er jeg avhengig av online materiale, jeg bor i USA så Statsarkivet på Hamar er uaktuelt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider