Gå til innhold
Arkivverket

Heidal

Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Ho dansar Eli fra Heidal er omtalt i:

http://www.heidal-historielag.org/heimesida.html

Jeg har lyst til å plassere henne på Lien under Slette i Heidal:

Guttorm Iversen f.1771, g. 1796 m. Kari Olsdtr f.1775

Barn:

1. Iver, 1798-1801

2. Synnev, 1802, gift til Nedre Reiret

3. Marit, 1806

4. Kari, 1809

5. Eli, 1812, dansar Eli som ble ca.94 år gammel. Hun døde 14 år inn i det femte tjueåret.

Virker dette riktig?

Hun fikk en sønn Ole, ? som reiste til Amerika ?

Noen som kjenner til den videre skjebnen til Marit og Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om oppsettet ditt er riktig. Som vanlig oppgir du ikke korrekte kilder. Den du viser til. er egentlig

"I gamledaagaa" av Ivar Kleiven, som ikke nevner om hennes far. Vi bør vite hvorfor du bringer inn

Lien, ellers kan vi ikke vurdere hvor riktig det er. Jeg kan være like useriøs og påstå at

Dansar-Eli av og til hadde tilhold i en stue på Øvre Bergdølmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt med med min referanse. Aktiver knappen "Heidøler" og du får opp Ivar Kleiven`s artikkel, går du videre til knappen "slektsforskning" får du opp hvorfor jeg tror at faren heter Guttorm. Du har selv skrevet noe rett under så dette burde være kjent stoff for deg.

Eli var omvandrende og var husvarm i de fleste hjem i Heidal, ref: Kleiven ovenfor,så hun kan på forskjellige tidspunkt være nevnt både her og der. I FT 1875 er hun inderst på Grindstuen.

Under Slette g.nr.195 finnes Brænden(Slettbrænden) og Sletteeie=Lien.

Jeg har under Sletteeie=Lien ført opp Guttorm og kona Kari med 4 barn. Elie, 1812 kan bli barn nr.5, se under knappen "slektsforskning". At hun ikke husker farens navn er forståelig i og med at faren kanskje døde i 1814.

I forespørselen under knapp "slektsforskning" sies det at Kristen Reirmo og Eli er av samme folket, det kan være riktig.

Brænden(Slettbrænden) og Sletteeie(Lien) kan godt være samme plassen, jeg har plassert Guttorm under Lien. Denne Lien må ikke forveksles med Lien 195/9 under samme gard, skjønt hvem vet, Lien 195/9 er også nevnt som Slettlien,Steinlien og Knarrlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså ikke gått inn på KB dåp til Eli at det står Brænden, men holder på

å variere over Lien til dels med påståtte variante av navnet ?? I papirutgaver av FT 1865 og -75 lyser jo

Brænden i mot deg, og det er to Lien nevnt under Slette. Det ene var i 1865 eid av Horgen

men drevet av Slette og vist som ubeboet i 1875. (Jeg hadde slekt til Slett-Brenna).

Først halvdel av din siste linje er jo regelrett feil.

Hva er knappen "Slektsforskning " ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går inn på Hovedsiden, som er tredelt, så er det i det venstre feltet en hel del valgmuligheter, blant annet Heidøler (nr.4 regnet nedenfra) og Slektsforskning (nr.5 nedenfra)Det er på denne siste ditt innlegg finnes: En slektsamler vil si; Slik er det

En slektsforsker vil si; Det antas å være slik

En slektsgransker vil si; Dette er et arbeidsdokument.

Hilsen

Helge Hålåsæter

Litt ovenfor ditt innlegg finnes:

I Årbok for Gudbrandsdalen står det at dansar-Eli ikkje visste kven som var faren sin . Ho var dotter til Guttorm Brennun og hadde sysken. Ho og Kristen Reiremo var "same folket". Båe hadde musikken i seg. Skulle så gjerne funne fram i dette. Er det nokon som veit noko? Eli var frå Slett-Brennun, no ein nedlagt heim.

Hvis Elie tilhører denne familien på Slett-Brennun eller Sletteeie=Lien så er det riktig at det er slektskap mellom Eli og Kristen Reirmo. Eli`s søster Synnev Guttormsdtr, 1802- er gift med Lars Olsen, 1798-1872 Nedre Reiret. Deres barn Mari, 1829- er gift med Kristen Reiremo.

I Ft1801 er familiens bosted bare et Sletteeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt det er greit i siste innlegg. På min utgave for å lese "slektsforkning" er forfattere sladdet. Kanskje har

jeg selv skrevet avsnittet om Dansar-Eli ? Men familien står under Sletteeie i 1801. Da kan du da

ikke uten kildehenvisning skrive bastant at det var Slettelien når det var Slette-Brenna ved hennes dåp.

og undervurderer ikke andre når de ikke ville forstå meningen med "knappen slektsforskning", for det er

der ingenting som forteller at fokus fortsatt skal holdes på Heidal historielag sin hjemeside.

De/vi er jo da tilbake til innlegget ditt etter å ha lest Ivar Kleiven's artikkel.

Den eneste skriftlige dokumentasjon om hene er, at hun var født i 1812 og var i Heidal 1875.

Det står sannsynligvis mere i KB om barna og angivelig sønn Ole, men det går ikke an å søke linje for linje flere tiår.

Det KAN være ei søster du vil finne i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på hvilket grunnlag peker du bastant på Slette-Lien ?

Hva er dokumentasjonen på hennes søsken ?

Jeg synes selv at jeg er litt morsom selv, når jeg forteller om

3 hovedmåter å undersøke slekt på (Jfr toppen av siste innlegg ). Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lagt ut sønnen, Ole Olsen, til Dansar-Eli på hjemmesiden

til Heidal historielag. Kai, jeg går ut fra at du refererer

til meg og ikke glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli døypt 1812 som Guttorm Brændens pikebarn. Konfirmert 1828 med karakteren god. Er ikkje i bygda i 1865. I 1875 er ho inderst i Grindstugun på Sel. !900 i Skårs-Reiret: Legdslem Eli Brænden. Døyr i Legun i Otdalen 1906. Då oppgjeve fødestad Brenna Slette Heidal.

Gamel Marit Brennun tok seg av Kristen då han vart foreldrelaus (Ivar Kleiven: Elvesøg)og måtte såleis vera skyld honom. Marit Guttormsdotter Brennun var farmor hennar Eli. Farmor hans Kristen var Barbra Guttormsdotter. Ho og familien bur i Langrusten, husmenn under nørdre Prestgard, i 1801. Eg trur(seier trur) at Marit og Barbra Guttormsdøtre var systrer. Kristen Reiremo var født 22.9.1805 av ugifte foreldre Brith Christensdotter og Amund Olsen Prestegardseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint Mari. Eg tok for meg sonen Ola, da det var retta spørsmål om han særskilt,

og det ikkje hadde vore noko kjent om han føre det. 1865: Finn ho ikkje

på landsdekkjande søk heller, så ho var nok utegløymt. (Manglar = feil i folketeljingar).

Derfor kunne ho godt ha vore i Vaage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en liten oppsummering:

Iver g.m. Marit Guttormsdtr, 1741, (Gamel Marit Brennun som tok seg av Kristen.)

Barn:

1. Guttorm, 1771, se under

Guttorm Iversen f.1771, g. 1796 m. Kari Olsdtr f.1775

Barn:

1. Iver, 1798-1801

2. Synnev, 1802, gift til Nedre Reiret 181/10

3. Marit, 1806

4. Kari, 1809

(5. Eli, 1812 Brænden - 1906.)

181/10 Nedre Reiret

Lars Olsson, 1798-1872, g. 1828 m. Synne Guttormsdtr, 1802- frå Lien (195/k)

Barn:

1. Mari, 1829, g.1855 m. Kristen Amundsen fra Bjølstadmo (til Reirmo 181/26)

For at kabalen skal gå opp må Barbra Guttormsdtr, 1753-1842, g.1783 m. Ole Hansen, 1748-1832, i tillegg til Marit, 1785 og Brit, 1792, ha en sønn Amund Olsen f.? som blir far til Kristen, 1805

Det finnes ei Brith Christensdtr, 36 år i 1801 som tjenestefolk på Slette og det er en Amund Olsen, 28 år i 1801 på Heringstad og en på Harildstad, 20 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I startinnlegget etterspør du Dansar-Eli. I summeringen setter du parantes rundt henne (5).

Du har ikke dokumentert noe som helst. (Som vanlig).

Du startet med link til Heidal historielag. Dermed har jeg plassert sønnene hennes der,

en Ole født i 1850 og en i 1854. (Førstnevnte døde som småbarn).

Grei oppsummering av deg, Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at bitene faller på plass, se nederst kolonne 2:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603520321.jpg

Jeg frigjør Eli fra parentesene og plasserer henne som barn nr.5 til Guttorm Iversen f.1771, g. 1796 m. Kari Olsdtr f.1775.

Kan legge til: Eli er nevnt som velkjend karakter blant annet frå "Aksion på Tande" i Visdalen i Bøverdalen i Lom kommune.

Husmannsbruket Tande ble kjøpt av en Heidøl fra Lysaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er bra. Hvis hun skal publisere i nr. 2, så er det greit om det ordlegges som ei vond

skjebne. Oldemor mi hadde det ikke bedre.

Jeg har Varp og Vett på to armlengders avstand . Det står om Tande der.

Til deg Kai privat, så har jeg Lysaker i Wisconsin ganske komplett, men

ikke systematisert (bl.a. 3-4 slektsdiagram) Hilsen Helge p.s.: Paul med familie har jeg

lagt inn som innsendt bilde på HHL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Guttormsdotter, eine syster hennar Eli, gifta seg med Syver Enersen Snerleeie (innpå Vågårusten). Dei busette seg på ein plass kallast Thorgard i Skårvangen. Son deira, Ener, budde ei tid på Rust- heimen, men reiste til Amerika. Kari døydde i 1891, ca.82 år. Eli vart 94 år så det måtte vera sterkhelsa kvinnfolk når ein tenkjer på forholda dei levde i.

Morfar hennar Eli kallast også Guttormsen, Christen(Xsten). I sjeleregisteret er han husmannsbarn under Steinfinnsbø og i 1801 enkjemann og føderådsmann på ein plass under Slette. Kan dette ha noko med Lien å gjera? Skylda mellom Eli og Kristen Reiremo kan vera her au.

Ivar Kleiven fortel om både Eli og Kristen i boka Elvesøg. Båe har små og brune,kvasse augo, gul hamlet og ramsvart hår og etterkomarane hans Kristen held fast på at han vart attlagt av eit taterfylgje på dørhella på Lye (i Heidal). Kyrkjeboka seier det annleis, men det skulle vore artig og kome lengre attende i slekta og sett om det var innkome "framant blod".

Lenke til kommentar
Del på andre sider