Gå til innhold
Arkivverket

Barna til Barthold Hansen Stuve(r) (1626-1702) i København

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Barthold Hansen Stuve (Stuver/Styver) (c16126-1702) i København (sønn av Johan/Hans Styffer ?) var gift to ganger, og hadde ved sin død 8 barn i live, med

g. 1) Karen Hansdatter

g. 2) Helene Sophie Henrichsdatter Mercker.

De 8 barna var såvidt jeg vet følgende :

- Hans (død 1728), g.1) Helene Jensdatter, g. 2) Margrethe Regelsen (Riegels ?),

- Anna (død før 1764), g.m. NN Lund, barn: Helene Sophie (g.m. pastor Konig i Randers) og Catharina Margaretha (g. von Holsteen),

- Else (født 1672), g.m. Christen Jochumsen Grønbech, sogneprest i Askvoll,

- Sophia (død før 1764),

- Karen (død 1744), g.m. Vincents Andreassøn Riegels,

- Barthold (død 1720),

- Magdalena Catharina (død 1740), g.1) Frantz Henrik Edler, tilsynelatende g.2) Rødlind (Røtling ?),

- Maria (død 1752), g.2) kommerseråd Peder Arvesen, skifte 11 Apr 1764.

.

Hvilken av Barthold's hustruer var barn til hvilke av disse, og når levde barna ?

.

Else Stuve og Christen Jochumsen Grønbech fikk flg. barn:

· Karen (Maren ?) Sophie Magdalena, g.m. major Adam Willumsen Bech i Gloppen (hans 4.kone)

· Magdalena Catharina, g.m. sogneprest og prost Dominicus Berentssøn Nagel i Ryfylke

· Hans, g.m. Pernille Marie Nilsdatter Walsøe, i Brønnøy

· Jens, fogd på Helgeland.

Karen Stuve og Vincents Andreassøn Riegels fikk sønnen

· Lucas Vincent Riegels (1713-1783), kammerassessor, bergamtsskriver og skiktmester på Kongsberg, g.m. Mette Marie Andersdatter Harding.

Magdalena Catharina Stuve og hennes 1. ektemann Frantz Henrik Edler fikk

· Helene Sophie, g.m. Gaven Realfsen Wright i Larvik (enkemann etter Johanne Jochumsdatter Coldevin)

· Ulrik Fredrik, g.m. Dorothea Bøckmann, i Larvik

· Magdalene Cathrine, g.m. oberst Carl Ludvig Roepstorff (hans 2. kone av 3) (link til Roepstorff-debatten) (sønn av den adelige oberst Johan Christoph Roepstorff (1659-1731) i Holstein, Danmark).

Magdalena Catharina Stuve og hennes antatte 2. ektemann 'Rødlind' (Røtling ?) (hvem var han ?) ser ut til å ha fått barna

· Magdalene Cathrine Rødlind (Røtling?), i 1763 bosatt i Øster Risør, Aust-Agder

· Anne Birgitte Rødlind, g.m. commissionær Truels Hoff i København (død sommeren 1763, skifte 22 Aug 1763)

· Frans Henrik Rødlind (oppkalt etter konas første mann), sjømann, g.m. Maria Jensdatter (skifte 13 Mai 1763), søster av Anna, g.m. Tarald Brath

Mye av denne informasjonen om barna, ektefeller og avkom bekreftes av ovennevnte skifte i Bragernes den 13 Mai 1763,

etter Maria Jensdatter, som etterlot ektemannen Frantz Henrich Rødlind, sjømann i Englandsfart.

I dette skiftet på Bragernes den 13 Mai 1763 refereres det stadig til et skifte den 11 Apr 1764, der Stuve-søstrene var arvinger.

Hvilket skifte var dette ? Kan noen finne det ?

Jeg ville være meget takknemlig for kommentarer til ovenstående, ev. korreksjoner av slektsforholdene,

sett opp mot innholdet i det ganske omfattende og uoversiktlige skiftet i Bragernes den 13 mai 1763.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

Denne er vanskelig, men har følgende opplysninger:

Bartold Hansen Stuver g.m. Karen Hansdt f.? død ca 1678

Har alle de barna du nevner, men Hans har jeg litt om:

Hans Stuve (1716-28). Han er født 1667 i Kjøbenhavn, Søn af Bartold Stuve og Halvbroder til Politimester Ernst, ligesom en Helbroder af ham blev adlet med Navnet Løvenstjerne. Han tog 1694 Borgerskab som Købmand, blev 1706 en af de 32 Mænd. 7. Feb. 1716 blev han Raadmand og Vice-Stadshauptmand og Stadshauptmand 1719; han blev Raadmand, fordi der ingen Løn tilkom ham som Vice-Stadshauptmand. 1714 blev han Medlem af en Kommission om Guldhuset, 1720 af Sundhedskommissionen, 1722 af Kommissionen for Kanalernes Renselse. Han var gift med med Johan Runkels Enke 1), der var en Datter af Jens Ibsen. Hans Enke hed Margrete Riegels, Datter af Købmand Peder Rigelsen, hun var født i Kjøbenhavn 1673 og døde 22. Maj 1748. Han selv døde 19. Dec. 1728.

Kilde: Københavns Historie og Beskrivelse, Del VI, bog III, kap VI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til:

Sophia Stuver gift 1-gang 14.aug. 1715 med Kønning Andersen i St.Olai-Helsingør (kilde Familysearch

Sophia Stuver gift 2-gang 26 apr. 1730 med Knyd Gyllen i St.Olai-Helsingør (kilde Familysearch)

Jeg vet ikke hvor dette skifte befinner seg dessverre. Men vil tro det kan være i København eller i Helsingør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Stuve (1716-28). Han er født 1667 i Kjøbenhavn, Søn af Bartold Stuve og Halvbroder til Politimester Ernst, ligesom en Helbroder af ham blev adlet med Navnet Løvenstjerne. Han tog 1694 Borgerskab som Købmand, blev 1706 en af de 32 Mænd. 7. Feb. 1716 blev han Raadmand og Vice-Stadshauptmand og Stadshauptmand 1719; han blev Raadmand, fordi der ingen Løn tilkom ham som Vice-Stadshauptmand. 1714 blev han Medlem af en Kommission om Guldhuset, 1720 af Sundhedskommissionen, 1722 af Kommissionen for Kanalernes Renselse. Han var gift med med Johan Runkels Enke 1), der var en Datter af Jens Ibsen. Hans Enke hed Margrete Riegels, Datter af Købmand Peder Rigelsen, hun var født i Kjøbenhavn 1673 og døde 22. Maj 1748. Han selv døde 19. Dec. 1728.

Kilde: Københavns Historie og Beskrivelse, Del VI, bog III, kap VI

Mange takk for svar !

Det framstår ikke klart (for meg) hvem sin 'helbroder [som] blev adlet med Navnet Løvenstjerne'. Hvem var dette, tro ?

Skal tro om ovennevnte Peder Rigelsen var bror av Andreas Riegels (islandsk kjøpmann i Købehanvn), svigerfar til Hans Stuve's søster Karen Stuve (død 1744 i Helsingør) ?

.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia Stuver gift 1-gang 14.aug. 1715 med Kønning Andersen i St.Olai-Helsingør (kilde Familysearch)

Kan denne Kønning (Konig ?) Andersen (død før 1730) (g. i Helsingør i 1715 m. Sophia Stuver) være i familie med

den pastor Konig (Kønig/Kønning ?) i Randers (1763), som var g.m. Helene Sophie Lund, datter av Sophie's søster Anna Stuver (død før 1764) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke klart å få på plass disse Peder og Andreas'ene,

Det jeg vet om Vincent Riegels er: Sønn av kjøpmann Andreas Riegels i København, han var halvbror til Niels Riegels hustru, født Kirsten Pedersdt Riegels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

Har kontakt med Ingrid R. via mail (jeg er i USA), hun skriver følgende og er enig med henne:

Jeg kommer til at Hans Stuver er sønn til Bartholds 2. kone, siden han ikke er arving etter presten i Røyken.

Det passer også med at han et sted er nevnt som bror til Ernst.

Men da er det feil med døddato for Karen Hansdt evt. fødseldato for Hans Stuver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt mer og Karen Stuver

Hun ble gift 1-gang 4 mai 1698 med kjøpmann Bendix Hansen begravet 25 april 1701 i Skt. Mariæ, Helsingør

Kilde:Scannet kirkebok, Helsingør, Skt. Mariæ 1637-1732, døde 1701, side 443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet om Vincent Riegels er: Sønn av kjøpmann Andreas Riegels i København, han var halvbror til Niels Riegels hustru, født Kirsten Pedersdt Riegels

Var det Vincent Riegels eller hans far Andreas Riegels som var halvbror til Niels Riegels' hustru, Kirsten Pedersdatter Riegels ?

Finnes det informasjon om leveperiode for Andreas, Niels, Peder og Kirsten ?

.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

Dette er opplysninger fra "Statsarkivet på Island", de var jo islandske kjøpmenn:

Det eneste jeg har vært i stand til å samle, fra trykte bøker, er at Andres Regels var kjøpmann i Eyrarbakki, sør på Island, i årene 1667-1676 (Saga Eyrarbakka. Samið hefur Vigfús Guðmundsson. Fyrra Bindi, fyrra Hefti . Reykjavík, 1945, BLS. 278-280). Peter Regelsen, muligens Andres sønn, var kjøpmann i Hafnarfjörður, få km sør for Reykjavík, i 1690 (Alþingisbækur Íslands VIII. 1949-1955 Reykjavík, BLS. 282). Han er også blant tre andre kjøpmenn som i 1695 lease den havner i Eyrarbakki og Vestmannaeyjar (øyer sør for fastlandet). Han synes også å være den kjøpmannen på Eyrarbakki i året 1688 (Saga Eyrarbakka. Samið hefur Vigfús Guðmundsson. Fyrra Bindi, fyrra Hefti. Reykjavík, 1945, BLS. 280-281). Så er det også en Niels Regelsen som i 1699 synes å være den kjøpmannen på Vestmannaeyjar (Alþingisbækur Íslands VIII. 1957-1964 Reykjavík, BLS. 101).

Og at de ikke er født på Island, beskriver de slik:

Dessverre er det svært få islandske kirkebøkene bevart fra den aktuelle perioden, de bare blitt vanlig i den siste delen i det 18. århundre. Så Peter Riegels ikke finnes der. Det er også svært lite sannsynlig at hans barn ble født på Island. Den danske kjøpmenn på Island bodde i Danmark og bare kom til Island i løpet av handel sesongen fra vår til høst. Dette var på grunn av en lov vedtatt av Alltinget i 1490 som forbød utlendinger å ha vinterkvarter på Island. De og deres familier bodde i København eller andre steder i Danmark. Deres sønner, kanskje, men har fulgt i sin fars fotspor og bli kjøpmenn på Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til at Hans Stuver er sønn til Bartholds 2. kone, siden han ikke er arving etter presten i Røyken.

Har du en link til dette skiftet den 24 Apr 1702 i Røyken, etter sognepresten der, Peder Hansen Kielbech,

(som altså er en yngre halvbror av Karen Hansdatter, 1. kone til Barthold Hansen Stuver) ?

Hvilke av Karen Hansdatter's barn er ev. nevnt som arvinger i dette skiftet ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla Per, nå er jeg på tynn is, men finner dette:

(siden hvor jeg har funnet dette:http://www.grenlandslekt.no/phorum-5.1.23/read.php?1,9499)du må kopiere inn teksten, jeg vet ikke hvordan jeg får til linken. Jeg finner ikke skifte i Røyken,dessverre

Gift 2.-på Bragernes 8.mai 1704 med byskriver Hans Hansen Kielbech, f.ca.1658, -gravl. i Røyken

kirke 27.feb.1726, forrige bye-skriver paa Bragnes, 67 aar, 10 mnd. og 3 uger gl.

Kielbech hadde ved kgl. bestalling av 17. Feb.1700 etterfulgt avdøde Peder Paulsen som byskriver

på Bragernes. Den 13. Aug.1705 ustedte han pant i sin bygård for lån på 100 rdlr. av Helvig sal.

Christen Lunds i Langesund, som var Sidsel Mogensdatters niece. Lånetiden ble forlenget både i

1708 og 1712, og nevnes som tilstående gjeld 1718 i boet etter Helvig Hansdatters 2. ektemann ,

skipsreder Jørgen Pedersen.

Den 18. Feb.1719 solgte Hans Kielbech sin iboende gård til sin stedatter Annichen ; 7.nov. s. år

solgte han en tomt og lade rett overfor hagen til en Sissel Lauritzdatter.

Hans Kielbech var bror av sogneprest til Røyken Hr. Peder Hansen Kielbech, som døde barnløs 1702.

Ved det etterflg. geistlige skifte 24/4-s.år får vi rede på prestens arvinger som var:

helsøsken Hans Kielbech på Bragernes, Elisabeth Kielbech gift m. toller i Larvik Torben Erichsen

Grønvold, og Sophia Kielbech, sal.Hr. vice-kommandant oberst Lucas Utrechts enke.

Prestens halvsøsken var: sal. Mathias Hansens barn, sal. Jens Hansens barn , sal. Karen Hansdatters

barn: en sønn av 1. ekteskap med Henrik Isaksen og 8 barn av 2. ekte med Bartold Stuver d.e. i

København; sluttelig også Malene Hansdatter.

Sidsel Mogensdatter Schou og Jens Madsens 2 barn var:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg først trodde var "min" Andreas Riegels var denne, men jeg finner ingen konkrete spor som fører dem sammen:

Kjøpmann, kornhandler, skipsreder og kirkeverge i Nakskov.

Andreas Riegels fikk sin handelsutdannelse i København, antagelig hos den rike islandske kjøpmannen Peder Riegels som var hans slektning. Han fikk senere ansettelse i sin fødeby Nakskov hos den velhavende kjøpmann og kirkeverge Peder Hansen Holm, hans datter som han senere giftet seg med.

Andreas Riegels eide en stor to etasjes bygning på Gaasetorvet i Nakskov. Denne har senere tilhørt justisråd Fasting. Her drev han en stor kornforretning, dessuten hadde han flere skip på sjøen. Han drev også et stort avlsbruk og senere ble han en meget velstående mann. Dessuten arvet han flere ganger betydelige summer bl.a etter sine foreldre, sine to brødre og etter 17 års virksomhet sammen med svigerfaren overtok han også denne kjøpmansforretningen.

Sin formue anbragt han senere i jordegods, da adelen og Kongen på den tid var sterkt forgjeldede, og de kongelige godser solgtes på auksjon. Han eide en stor del av byens jorder og omegnens bondegårder.

Han døde i Nakskov, og ble begravet i den åpne murede gravplassen som slekten hadde tilbygget i Nakskov kirke.

Kilde: Slægten Riegels gennem 300 år, skrevet av C.W.O. Riegels

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andreas Riegelsen, begr. 7/8-1732 "med nyt sørgelin og stort ligklæde" i Naskov kirke, hvor viet 21/6-1708 med Karen Pedersdt Holm, f. 1690, død 1760. Han nevnes som en av de 3 anseligste og rikeste kjøpmenn i Naskov, der eide gård på Gaasetorvet, og hvis enke bygde det smukke kobbertekkede kapell på nordsiden av kirketårnet, der i begynnelsen av århundre ble nedrevet, fordi der skal ha manglet kapital til vedlikeholdelse. Med sin mann betenkte hun den lærde skole med et legat og opprettet 2 boliger for 4 fattige. Deres etterkommere nøt et tid lang stor anseelse

Kilde: Røsør slegter skrevet av Finne-Grønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geistlig skifte i Bragernes prosti fant sted den 24 Apr 1702 etter den barnløse sogneprest i Røyken, Peder Hansen Kielbech,

som var en yngre halvbror av Maren Hansdatter (død ca. 1679), g. 2. g. med Barthold Hansen Stuver.

Skiftet er det første som står i registeret for 1702, og selve skifteprotokollen er såvidt jeg skjønner gjengitt på side 1 og 2.

Siden Maren var død før skiftet er hennes barn arvinger, og det skal være nevnt 1 sønn fra hennes ekteskap

med Henrik Isaksen og 8 barn fra hennes ekteskap med Barthold Hansen Stuver.

Jeg klarer ikke lese teksten i skifteprotokollen, og ber vakkert om hjelp til å lese navnene på de 1+8 nevnte barna ! (lenke).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg først trodde var "min" Andreas Riegels var denne, men jeg finner ingen konkrete spor som fører dem sammen:

Hvilke holdepunkter har man for at Vincents Riegels (c1670?-1730) skal ha vært sønn av en Andre(a)s Riegels (Riegelsen / Rigelsen / Regelsen) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geistlig skifte i Bragernes prosti fant sted den 24 Apr 1702 etter den barnløse sogneprest i Røyken, Peder Hansen Kielbech,

som var en yngre halvbror av Maren Hansdatter (død ca. 1679), g. 2. g. med Barthold Hansen Stuver.

.....

Jeg klarer ikke lese teksten i skifteprotokollen, og ber vakkert om hjelp til å lese navnene på de 1+8 nevnte barna ! (lenke).

Roger Fossum har hjulpet med å lese skifteteksten, der det skal stå at Karen Hansdatter's

sønn i første ekteskap het Henrik Isaksen ?? og i andre ekteskap med Barthold Stuve den eldre i København som ennå var i live hadde hun

en sønn Barthold Stuve og 7 døttre: Malene Cathrine, Karen, Else, Maria, Elisabeth, Anna og Sophia.

Dette innebærer at Barthold Hansen Stuver i sitt 2. ekteskap med Helene Sophie Henrichsdatter Mercker (c1645?-1715) antakelig bare fikk 2 barn:

- Johan Adolf Stuve (c1680?-c1735?) (oppkalt etter Helenes forrige ektemann). Johan A. Stuve var prokurator, kst. stiftsamtmann i Kr.sand (1722), kst. lagmann i Lister og Mandal (1723), adlet 'Løvenstjerne' i 1716,

- Hans Stuve (c1682?-1728), rådmann i København (1716-), g.1) Johan Runkel's enke Helene Jensdatter (Elligers ?),

g.2) Margrethe Pedersdatter Riegels (muligens en halvsøster av Vincents Riegels, g.m. Hans' eldre halvsøster Karen Stuve).

(fødselåret 1667 på Hans Stuve ser altså ut til å være nesten 15 år for tidlig).

Fødselsårene for Barthold's 8 barn (som levde i 1702) i 1. ekteskap m. Karen Hansdatter (c1635?-1679) kan dermed muligens være omtrent slik :

- Barthold, (død 1720 i København),

- Ma(gda)lene Cathrine, c1668-1740, (g.m. Frantz Henrik Edler og NN Rødlind),

- Karen, c1670-1744, (g.m. Bendix Hansen og Vincents Riegels),

- Else, 1672-et.1742, (g.m. Christen Jochumsem Grønbech),

- Maria, c1674-1752, g.2) m. Peder Arvesen,

- Elisabeth, c1675 (ikke nevmnt i skiftet som nevnes i innlegg #1, derfor antakelig død før 1763),

- Anna, c1677-før1764, g.m. NN Lund,

- Sophia, c1679-før1764, g.m. Køning Andersen og Knud Gyllen.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe mer informasjon om Vincent Riegels at han er nevnt i boken Riegels slekten gjennom 300 aar

Vincent Riegels og Karen Stuver faar disse barna:

Catharina Maria 1702-1706

Helena Sophia 1703-1738

Anders 1705-1705

Berthel Riegels 1706-1768 (tiendeskriver i Drammen)

Catharina Margrethe 1707-?

Elisabeth 1708-?

Peder 1709-?

Anders 1711-?

Bendix 1712-1727

Lucas 1713-1784

Kan noen av de to foerste barna fortelle noe om Vincents mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe mer informasjon om Vincent Riegels at han er nevnt i boken Riegels slekten gjennom 300 aar

Det virket (tidligere) som du var sikker på at Vincents Riegels var sønn av en Andre(a)s ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne Kønning (Konig ?) Andersen (død før 1730) (g. i Helsingør i 1715 m. Sophia Stuver) være i familie med

den pastor Konig (Kønig/Kønning ?) i Randers (1763), som var g.m. Helene Sophie Lund, datter av Sophie's søster Anna Stuver (død før 1764) ?

.

Av skiftet (15 Mai 1763) framgår det at ektefellene pastor Konig (Kønig/Kønning ?) i Randers (1763) og Helene Sophie Lund

begge er arvinger (etter søstrene Sophia, hhv. Anna Hansd. Stuve).

(Pastoren arver 1720-5-?, og Helena Sophia og hennes søster Catharina Margaretha (enke etter 'von Holsteen') deler samme beløp).

Dette må vel indikere at Helene Sophies ektemann, pastor Kønig, er sønn av hennes tante Sophia Hansdatter Stuver og Køning Andersen ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette skiftet på Bragernes den 13 Mai 1763 refereres det stadig til et skifte den 11 Apr 1764, der Stuve-søstrene var arvinger.

Hvilket skifte var dette ? Kan noen finne det ?

Det omtalte skiftet den 11 April 1764 var etter kommerseråd (i København ?) Peder Arvesen (død 1763 i København), som var ektemann nr. 2 til Maria Bartholdsdatter Stuve (født rundt 1675 ?, død 1752),

datter av Barthold Hansen Stuve (Stuver) (c1616-1702) i København, i hans 1. ekteskap med Karen Hansdatter.

Kan noen være behjelpelig med å finne fram dette skiftet ?

På forhånd mange takk !

.

(Korreksjoner : Maria var selvsagt datter av Barthold, ikke Hans !)

(... og kommerseråd Peder Arvesen skal være død i 1763, i København, og kanskje født rundt 1670/1675 ?)

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det stemmer at Vincents Reigels var sønn av Andreas Riegels og halvbror av Niels Riegels' hustru Kirsten Pedersdatter Riegels (begge deler hevdet i tidligere innlegg)

så må jo det nesten bety at Vincents' og Kirsten's mor var gift med to (brødre ?) Andreas og Peder (Riegels ?).

Jeg drister meg til å konstruere en luftig og ytterst hypotetisk 'løsning på floken' :

Brødrene (?) Andreas Riegels (f. ca.1635 ?), dansk kjøpmann i Eyrarbakki (sør på Island) fra 1667 (kan i denne hypotesen ikke ha levet så lenge som til 1676 !),

og Peder Regelsen (f. ca.1640 ?), dansk kjøpmann i Hafnarfjörður (like sør for Reykjavík) i 1690,

var gift (i denne rekkefølge) med samme kvinne (NN), og fikk følgende barn:

- Niels Riegels (sønn av Andreas, men født i et ekteskap/forhold før NN) (c1665?-et.1699), kjøpmann på Vestmannaeyjar i Island (1699)

- Vincents Riegels (sønn av Andreas og NN) i Helsingør, død der i 1738, g.m. enken Karen Bartholdsdatter Stuve (c1670?-1744)

- Margrethe Pedersdatter Riegels (mor: NN) (1673-1748), 2. hustru til Hans Bartholdsen Stuve (c1682?-1728) (sønn av Bartholds' 2. hustru, Ernst-enken Helene Sophie Henrichsdatter Mercker)

- Kirsten Pedersdatter Riegels (mor: NN) (f. ca. 1675 ?), g.m. ovennevnte Niels Riegels (c1665?-et.1699)

- Andreas Riegels (også sønn av Peder og NN ?) (c1675?-1732), bosatt i Nakskov, Maribo, Lollands Nørre, g. 1708 m. Karen Pedersdatter Holm (1690-1760) fra Nakskov (5 barn i tidsr. 1709-1717).

( ... mer hopotetisk kan det vel knapt bli ... :blink: )

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

Sjekk på www.Geni.com der er det nevnt en Nils Riegels, sønn av Hans Riegels. Jeg har slettet meg fra Geni fordi jeg ikke fikk redigert mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidste mand i rækken har vist en anden far:

http://www.klarskov....e/riegelsen.htm

Takk, Berit !

'Sistemann', Andreas Riegels (c1666-1732), kjøpmann (kornhandler) og skipsreder i Nakskov (g.m. Karen Pedersdatter Holm),

ser istedet ut til å være sønn av en Hans Riegelsen (c1638-1678), kjøpmann i Nakskov, senere i Stege,

som igjen var sønn av Andreas Nielsen Riegels (c1600-1661) rektor i Horsens, sognepræst i Aaby, som eide grunn i Nakskov.

Denne eldste Andreas Riegels (c1600-1661) hadde visstnok også to sønner, Niels, én ble magister i Århus og én ble klokker i Christianshavn.

Rent kronologisk er det med andre ord fullt mulig at denne Andreas også var far til

Andreas Riegels (f. ca.1635 ?), dansk kjøpmann i Eyrarbakki (sør på Island) fra 1667 og

Peder Regelsen (f. ca.1640 ?), dansk kjøpmann i Hafnarfjörður (like sør for Reykjavík) i 1690 (visstnok g.m. Cathrine Johansdatter).

Hvis denne Cathrine først var g.m. (Peder's bror ?) Andreas Riegels (f. ca. 1640?) (ref. min hypotese i tidligere innlegg)

så kan det ikke stemme at sistnevnte levde så lenge som til 1676, slik det er angitt i kilden fra Island) (se over), medmindre han ble skilt ...

Av innholdet på Geni.com (takk, Maya !) ser det forøvrig ut til å herske ulike oppfatninger mht. om det var

Vincents Riegels (g. 1701 m. Karen Bartholdsdatter Stuve) eller hans angivelige far Andreas Riegels

som var halvbror av Kirsten Pedersdatter Riegels (1673-1748) (g.m. sin slektning Niels Riegels) (se innlegg over) (neppe identisk med magisteren eller klokkeren).

(Ellers synes jeg at innholdet på Geni.com virker temmelig uoversiktlig og rotete, og lite egnet som 'kilde' til anvendelig informasjon).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hans Stuve (c1682?-1728), rådmann i København (1716-), g.1) Johan Runkel's enke Helene Jensdatter (Elligers ?),

g.2) Margrethe Pedersdatter Riegels (muligens en halvsøster av Vincents Riegels, g.m. Hans' eldre halvsøster Karen Stuve).

(fødselåret 1667 på Hans Stuve ser altså ut til å være nesten 15 år for tidlig).

Stemmer antakelsen om at Hans Stuve (c1682?-1728) sin første hustru, Johan Runkel's enke Helene Jensdatter

er identisk med datteren med samme navn (f. 1677) av Helene Otmarsdatter Elligers (c1640-1682 St. Nicolai, Kbnh.) og Jens Ibsen (c1625-1676 København) ?

Dette ekteparets barn, Anne Cathrine f.1661, Helene f.1667, Otmar f.1669 og Jacob, benyttet alle etternavnet Elligers.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider