Gå til innhold
Arkivverket

Barna til Barthold Hansen Stuve(r) (1626-1702) i København

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Jeg finner i kirkeboken for Helsingør, St Mariæ eller Olai ekteskap Anno 1712 d.3.april, side 448 mellom en Niels Reigelsen og Bendte? Jensdatter

Og en Joen Reigelsen samme kirkebok, Anno 1713 d.12.nov.side 474 viet med Bendte? Pedersdatter. Joen signerer med Bryggeri mand?

Disse kan være brødre av Vincent. Mener jeg har lest et sted at i huset til Vincent var det et bryggeri i kjelleren.

Jeg får dessverre ikke lagt til bildene her, men kan sende deg disse i løpet av helga da er jeg tilbake i Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

I dette skiftet på Bragernes den 13 Mai 1763 refereres det stadig til et skifte den 11 Apr 1764, der Stuve-søstrene var arvinger.

Hvilket skifte var dette ? Kan noen finne det ?

Fant du noengang dette skiftet?

Er datoen faktisk angitt i det originale skiftet? Jeg skumleste skiftet uten å se at datoen faktisk er der. En må jo anta at datoen stammer derifra, eller kan det være at den som registrerte den digitale versjonen hadde flere opplysninger?

Jeg er også interessert i å finne dette skiftet, så kanskje vi burde ta kontakt med den som har registrert og forhåpentligvis finne ut hvor opplysingen kommer fra (med mindre det faktisk er angitt i originalen).

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Drammen by, Bragernes tinglag, Skifteprotokoll 5 (Hba 0005), 1761-1769, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Merknader: Bragernes. Aut. 15.04.1762. Fol. 1-24: Komm.akt 30.06.1739 i boet etter kjøpmann A. L. Smitt.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23778/295/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081022640761.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Da jeg skrev min artikkel om slekten Edler i Larvik (Norsk slektshist. Tidsskr. 2013) var jeg dessverre ikke oppmerksom på at slekten Stuve (Stüver) hadde vært omtalt i Forum. Men jeg kan nå rette på en feil: Magdalene Cathrine Stüver (død 1740), som var gift m.jernverksforvalter Frantz Henrich Edler, ble ikke, som formodet i Forum, gift 2. g. med en Rødlind. Det var hennes datter Catharina Elisabeth Edler som ble gift med Carsten Rødlind (-1736), foged over Ringerike og Hallingdal. Forøvrig finner man slekten Stuve omtalt i: Sommer, F.C.: "Kommerceraad J.A. Løvenstiernes nærmeste Slægt", Personalhistorisk Tidsskrift 3. rekke 2. bind (Københavnn 1894). Det kunne forøvrig være interessant å få mere kunnskap om slektsforholdene til Barthold (Hansen) Stuve (ca. 1626-1702) og hans 1. hustru Karen Hansdatter (-1679), som ble mor til de fleste av hans mange barn. Karen Hansdatter skal, som anført i Forum, ha vært en eldre halvsøster av sogneprest til Røyken Peder Hansen Kielbech (-1701). Bastian Svendsens manuskript om geistligheten i Christiania stift gir en del opplysninger om presten Kielbech, men ingen om hans herkomst. Har noen nærmere kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skrev min artikkel om slekten Edler i Larvik (Norsk slektshist. Tidsskr. 2013) ...

Det hadde vært fint å få vite hvem som skrev om slekten Edler i Larvik, mer enn bare tullenavnet "abrakadabra".

Du bør legge inn fullt navn isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette meningsløse navnet var selvfølgelig en feil/misforståelse i forbindelse med litt prøving og feiling i registreringsprosessen.Nå skulle det være iorden. Som det fremgår av nevnte artikkel, hadde jeg regnet med at Magdalene Cathrine Stüvers opprinnelse var å finne i de samme trakter som mannens, så meget dedsto mere som navnet S. også forekommer i området. Men det var jo ikke så rart at søket var forgjeves når det viste seg at hun var fra København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

En Helene Jensdatter (Elligers ?) var g. m. Johan Runchel (Runkel) og senere med Hans Bartholdsen Stuve (død Kbh. 1728).

Er dette den samme Johan Runchel som ble gift i 1672 med Maria Fuiren (død 1677) (enke etter Strange Christophersen Trøner) ?

(Ovennevnte Helene's mulige søster Anne Cathrine Jensdatter Elligers (f. 1661 i København) og hennes ektemann Jens Heide

døpte en sønn Johan Runchel Heide, død ca. 1725, g.m. Susanna Berendtsdatter Cretz).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du noengang dette skiftet ?

Er datoen faktisk angitt i det originale skiftet ? Jeg skumleste skiftet uten å se at datoen faktisk er der. En må jo anta at datoen stammer derifra, eller kan det være at den som registrerte den digitale versjonen hadde flere opplysninger ?

Jeg er også interessert i å finne dette skiftet, så kanskje vi burde ta kontakt med den som har registrert og forhåpentligvis finne ut hvor opplysingen kommer fra (med mindre det faktisk er angitt i originalen).

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Drammen by, Bragernes tinglag, Skifteprotokoll 5 (Hba 0005), 1761-1769, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Merknader: Bragernes. Aut. 15.04.1762. Fol. 1-24: Komm.akt 30.06.1739 i boet etter kjøpmann A. L. Smitt.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23778/295/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081022640761.jpg

.

Skiftet det henvises til er altså skiftet i København den 11 Apr 1764 etter kommerseråd Peder Arvesen,

som hadde vært gift med Maria Bartholdsdatter Stuve[r] (død 1752). (Jeg har ikke sett dette skiftet).

Av ordlyden i skiftet på Bragernes den 13 Mai 1763 etter Maria Jensdatter (død samme dag)

(g.m. Frans Henrik Rødlind, dattersønn av Magdalena Catharina Bartholdsdatter Stuve[r])

så kan det se ut til at skiftet i København 11 Apr 1764 var felles for begge ektefellene, altså Peder Arvesen

og hans hustr Maria Stuve, som altså var død 12 år tidligere (yngre søster av Magdalena Catharina).

Vet noen hvem som var foreldre til nevnte arvelater Maria Jensdatter og hennes søster Anna Jensdatter (g.m. Tarald Brath) ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider