Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan komme videre?

Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Ole Hansen, sersjant fra Vågå i Gudbrandsdalen ble i 1775 utlagt til far for et uekte barn som Chirsten Jensdr Tronhuus hadde født i Osen i S-Trøndelag. (Se lenke, 17. søndag etter trefoldighet).

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16176&idx_id=16176&uid=ny&idx_side=-137

Paret blir trolovet og gift tidlig på året i 1776. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16176&idx_id=16176&uid=ny&idx_side=-138

Nytt barn døpes på slutten av året, og nå er faren kalt Ole Hansen Osen. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16176&idx_id=16176&uid=ny&idx_side=-140

I 1779 er familien kommet til garden Fossum i Soknedal i Støren prestegjeld, der sønnen Jens døpes 23. sønd etter trinitas. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2402&idx_id=2402&uid=ny&idx_side=-114

Etter at familien har slått seg ned i Soknedal bruker Ole Hansen konsekvent etternavnet Sandboe, et navn som ikke har vært brukt i bygda før. Ved folketellingen 1801 er Ole oppgitt å være 57 år gammel, og når han dør tre år senere er alderen 60. Vi kan av dermed slutte at han må være født omkring 1744. Jeg har forsøkt å finne ham igjen i konfirmantlistene for Vågå men uten hell. (Riktignok litt ødelagt disse sidene i kirkeboka noen steder). Heller ikke blant de døpte finner jeg noen med navnet Sandbu, men nå kan han jo vært fra en annen gard? Kanskje han har tatt Sandbunavnet etter å ha tjent der, evt bodd der som innerst? Han oppgis jo i kirkeboka fra Bjørnør/Osen å være fra Vågå, men det betyr kanskje ikke nødvendigvis at han var født der?

Har noen et tips om hvor jeg kan lete videre? Vil det for eksempel finnes militære kilder i Riksarkivet som kan kaste lys over hvilke sersjanter som fantes i Vågå pgj, og evt også med opplysninger om hvor de kom fra? Takknemlig for enhver ledetråd.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg dumpet inn på det nå. En del på DIS Slektsforum, Vågå.

Gå dit og søk på Tronhuus (2 mil fra Sandbu). Jeg blir nå enda mere opptatt. Hilsen

Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Jeg har sjekka den linken du refererte til, og har vært i kontakt med den dama som kunne se ut til å ha videre opplysninger om dette. Dessverre ingen sikre ledetråder for hvem Ole Hansen var. Det antydes at Ole Hansen Tolstad, døpt 21.10.1742 kan være vår mann, men som nevnt i DIS-linken finnes det flere Ole Hansen som er døpt i den aktuelle perioden. Og jeg har ikke lykkes med å gjenfinne noen av dem som konfirmerte, så for alt jeg vet kan alle av dem være døde som spebarn. Det er heller ingen av dem som lar seg knytte direkte til Sandbunavnet. Så fremdeles føler jeg at kirkebøkene ikke gir meg noe sikkert svar. Men er det noen som vet om andre kilder som kan kaste lys over dette? Militære kilder?

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Har ikke sett etterlysningen før i dag, så kan jeg ikke får svar på mitt spørsmål, jeg spør jo mest for og være nysgjerrig , og kan ikke bistå i noen løsning. Denne familien ser ut til og holdt til svært kort tid i Osen , de er ihvertfall ikke nevnt i Bjørnørfolket av det jeg finner ut. Så mitt spørmålet blir , om noen har tanker om hva de gjorde i Osen, de hadde kanskje slektninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var Interessant . Elen Margrethe Von Aphelen var gift med Andreas Aarlum som var godseier i Osen. Hun hadde tidligere vært gift med lensmann Morten Aagesen Aagaard i Namdalseid. Hun hadde med seg tre barn til Osen

1. Johan ( 12 år i 1769)

2. Margrethe ( 10 år i 1769), konf i Osen 1775, g 1777 med Nils Nilsen Nordmeland

3. Gunnhild ( 8 år i 1769 ) konf 1776, g 1786 med enkemann Hans Pedersen Bessaker

Andreas og Elen hadde en sønn

1. Peder f 1766 i Osen , kontorist.

Det gikk tydeligvis ikke så bra økonomisk for Andreas, i 1777 vart det auksjon over hans eiendeler. Mathias Dahl hadde da alt fått skjøte på jordeiendommene i 1776. Andreas flytta tilbake til Trondheim , og han døde i 1787, og er begravet ved domkirken. Om kona Elen er det sagt at hun døde i København.

Mathias Dahl tok over som godseier i Osen etter Andreas, han var eier av godset fram til 1781, hvor Generalmajor Wilhelm Schested som solgte gårdene til oppsitterne i 1782. Dermed er godseier tida i Osen over, som hadde vart fra omkring 1682 da Morten Jørgensen ble ene eier og bruker av Osen gård.

Elen har forøvrig stor etterslekt i Bjørnør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider