Gå til innhold
Arkivverket

leter etter foreldre til Oleanna Lovise Strøm Ovesdtr

sigrun
 Del

Recommended Posts

Hei Sigrun,

Du må gi litt mer informasjon om Oleanna, hvor hun er født og om du vet hvor hun og Ibbenhardt levde.

Og som du kan se i reglene så må du oppgi fullt navn, i det minste i signaturen, men du ser att de fleste har det med også i brukernavnet. Du endrer brukernavnet enkelt i profilinnstillingen, om du behøver hjelp, gi beskjed.

Lykke till videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det gamle forumet om Ibenhardt Ingebrigtsen:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=83455&sok=Sverdine&nr=1&antinnlegg=26&startnr=&antall=&spraak=#anker

Mulig du har dette fra før . . .

Her er konfirmasjonen i Buksnes, 1870, nr. 19:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=134744&urnread_imagesize=full&show=180#bunnen

Foreldre er Ove Jørgen Christofersen og Karen Lovise Olsdatter.

Kan dette være Oleanna Lovise som fosterdatter på Aadden, Buksnes i ft. 1865?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1860&kenr=004&bnr=0012&lnr=00

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei..

Beklager. Men jeg skulle skrive mer, men bom...

Ja, altså Oleanna jeg ikke finner foreldre, men fant det, foreldre heter Ove Jørgen Christoffersen og Karen Lovise olsdtr. Men er usikker om foreldre deres er gift,

og hvor kommer de fra? Men jeg har send til statsarkivet i trondheim, så venter jeg på svar... Ja, fikk vite av en jeg kontakt med at oleanna er fosterbarn, hm.

Ellers Sverdine er min oldemor, hun har i alt 6 barn. En av barn er min farmor. Og ibenhard er min tippoldefar.

Jeg kan prøve kontakt med Inger via email..

mh

sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fant en gammel interessant debatt her ja, og min oldemor Laura Jensine Larsdatter var halvsøster av dinSigrun) sin forfar Ibenhart Johan Ingebrigtsen. Det var også en dame som spurte

på gammelforumet om Oleanna:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=13638&sok=Inger+Krabbestig&nr=10&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=n#anker

I klokkerboka for Buksnes finner en at det var lysning for Ibenhart Johan og Oleanna den 13.12.1874, og de ble gift 03.01.1875. Olianna døde 02.08.1926 ifølge opplysninger på

Slektsforum(som jeg skal se om jeg finner lenke til)

Altså blir Ibenharts mor og min oldemor Lauras mor Dorthea Ovidia Larsdatter vår felles formor(min tippoldemor og din 2 ganger tippoldemor). Sitter på mye informasjon om hennes aner, og

det kunne ha vært artig å høre hva du har. Hennes far Lars Olsen Lie var fra Bergen, og hennes mor Doreth Anna Nilsdatter fra Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Er kanskje ikke så rart at du ikke så svaret mitt før i dag, siden jeg svarte flere måneder etter at du spurte. Sverdine var din oldemor skriver du, Siden Sverdines far Ibenhart

og min oldemor Laura Jensen(født 1862 i Buksnes og død i Trondheim i 1924) var halvsøsken, blir min mors far Leif Emil Kristensen(1896-1967) (sønn av Laura) og Sverdine

halvt søskenbarn, og så blir vel min mor og din farmor tremenninger, og din far og jeg firmenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

tror jeg har funnet en god kandidat som faren til Oleanna, nemlig Ove Jørgen Christiansen f. 8. juli i Beitstad i Steinkjer, link til dåp (nr. 98).

Grunnen til at jeg tror dette er faren er en kilde jeg litt tilfeldig fant på Statsarkivet i Trondheim for noen uker siden. Denne Ove Jørgen fra Beitstad har nemlig befunnet seg i Buksnes i 1854.

Jeg har skrevet litt mer utfyllende om ham på min slektsblogg.

Bloggen tar utgangspunkt i mine oldeforeldre fra Melbu, og vi har vel noen sammenfallende aner bakover så det kan jo være mer av interesse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

hei.

Ja, fikk lest her idag.. så flott du fant på Statsarkivet i Trondheim.. Ja, ikke så lett å finne, men godt du fant det.. Jeg ikke har sett her pga jeg vært opptatt lenge. Har så mange forskjellig jeg har hobby.. Slektsgranskning tar jeg litt pause en stund.. men jeg les av og til i slektsforum.. her sjelden...

Det får jeg komme tilbake en dag når jeg får tid, men når vet jeg ikke om.. som jeg sa jeg har noe hobby ;) Ja, koselig at du og min far er firemeninger..

mh

sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider