Gå til innhold
Arkivverket

Geni.com og kildekritikk.

Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Jeg vet, Rune, og er helt enig med deg, men jeg har valgt å prøve å få folk på Geni til å forstå hvordan genealogi skal utføres. Jeg er nokså vant med nybegynnere siden jeg holder flere slike kurs pr år. Kanskje du har sendt oppfordringene til feil personer. Det er mange som ikke er så veldig aktive. Og dersom du har sendt en oppfordring og ikke fått noen respons, så si ifra til meg, eller rett og slett rett opp i feilen.

Jeg ønsker å få slike oppfordringer og vil prøve å få ting rettet så fort jeg kan. Jeg må bare vite hva som er feil og hvor jeg kan finne det som er riktig om det finnes.

Jeg er en sta mann, så jeg gir meg ikke så lett. Jeg skal nok få en god del av de som er aktive på Geni til å forstå litt av genealogien. David slo Goliat om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild, nei, jeg personlig synes ikke det er verken håpløst eller uholdbart. Når du gjør en profil over en person offentlig på Geni, så forutsettes det at du godtar at andre samarbeider med deg om informasjonen om denne personen. Og dersom noen vil ha sitt slektstre helt privat, så er ikke Geni eller noen av de andre online slektsforskningsprogrammene noe sted for dem å være.

Jeg snakker ikke om å eie eller ha noe privat. Jeg ønsker samarbeid, men det er mer enn bare et ord. Hvis jeg uten videre kan forandre enn annens arbeid er det ikke samarbeid - det heter selvtekt. Prisverdig at du arbeider for å lære opp brukerne. Men med flere millioner brukere skal det ikke mange promillene til før man har ganske mange tullinger som ikke tar imot lærdom. Slik er det desverre blitt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er en betalende kunde så er systemet lagt opp til at du kan forandre på en annens arbeid, om du velger å gjøre det er helt opp til deg og din samvittighet. Som sagt jeg ser ikke noe problem med dette på Geni så lenge informasjonen blir bedre, nøyaktigere og dokumentert. Men, så klart, står der en fødselsdato og du finner en annen fødselsdato, så er det selvtekt i mine øyne å forandre den til noe annet uten å kontakte administrator først. Eneste problemet er dersom det er 10-talls administratorer eller administrator som ikke svarer på kontaktforsøket, men etterhvert så finner du ut hvem du kan spørre, hvem som er aktive, du kan også se hvor aktive admionistratorene er og hva de gjør på Geni. Alt dette er ting jeg tar med meg. Men muligheten for at andre kan endre på "dine" offentlige profiler, må du nok leve med på Geni. Og dersom det ikke er mulig å leve med den muligheten, så bør du ikke bruke online slektsprogrammer der samarbeid om personer er en viktig del av programmet.

Men feil er der, feil vil der trolig alltid være og jobben med å luke dem vekk tar nok aldri slutt. Men nå er nok ikke min egen private database på PC'en hjemme i stua feilfri den heller og jobben med å få bedre informasjon tar nok aldri slutt der heller. Så jobben er egentlig nokså lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humor

Jeg legger inn litt humor til oss alle (uansett ståsted og synspunkter ellers i debatten) :

> Det var han som registrerte seg hos geni.com, og straks etterpå fikk inn Fandens oldemor som ane

:-)

---

Etter å ha fulgt debatten¨på tråden, kan jeg vel ikke se at det er noen som forsvarer de åpenlyst helt ville "slektskoblingene" som noen av brukerne av nettstedet finner på å legge inn der

Med 'helt ville' mener jeg her ikke det om kan oppfattes som hypoteser om mulige slektsledd i middelalderen. Det er legitimt i all forskning å fremsette hypoteser, men de bør ha med noter både om kilder og presiseringer at de kan være usikre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt den tvilsame gleda å oppdage at alle data frå ei slektsoversikt eg laga til distribusjon i familien er lagt ut på Geni, utan at eg er blitt spurd. 2000 etterkomarar pluss dei inngifta er lagt ut av ein fjern amerikansk slektning utan altfor god kjennskap til norske forhold, noko som fører til mange rare namnekombinasjonar (etternamn som førenamn t.d.) og store mengder feil kjønn på personar. Eg har prøvd å rette litt av det, men det er for omfattande, så eg får nok berre leve med det, og beklage til dei som eventuelt skulle finne seg sjølve der med feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg synes Geni er en besnærende ide, og etter det jeg har sett så kan den være veldig nyttig.

Men når jeg kan følge tråder i min slekt tilbake til år 130, via det meste av kongehus og fyrster i Europa, så virker det jo ganske tvilsomt og useriøst.

Hvis man ser bort fra slike ting så sammenfaller det aller, aller meste jeg har funnet fra min slekt med data som jeg allerede hadde fra andre kilder.

Noen årstall kan variere litt, men det gjør de jo innimellom i forskjellige primærkilder også. De var ikke alltid sø nøye på det før heller?

Så på http://rootstech.org ca 5:10t (!) ut i lørdagens videostrøm, hvor en kar fra Geni fortalte om Geni. Mye interessant der :)

Han sa bl.a. også at kuratorene har anledning til å "fryse" personer, slik at ingen kan endre på data, hvis jeg forsto ham rett. Han brukte Karl den store som eksempel, hvor de en periode hadde hatt 800 ulike Charlemagner, som så ble smeltet sammen til én og "låst".

Jeg vet ikke om det er sånn på Geni som på forumer og mailinglister - at man har anledning til å moderere enkelte rabiate brukere?

Det burde det ihvertfall være, for å unngå alt for mye feil og rot?

Og da med tilhæørende varslingsmuligheter slik at man kan melde fra hvis man oppdager noen "turbo-forskere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Etter å ha fulgt debatten¨på tråden, kan jeg vel ikke se at det er noen som forsvarer de åpenlyst helt ville "slektskoblingene" som noen av brukerne av nettstedet finner på å legge inn der

Med 'helt ville' mener jeg her ikke det om kan oppfattes som hypoteser om mulige slektsledd i middelalderen. Det er legitimt i all forskning å fremsette hypoteser, men de bør ha med noter både om kilder og presiseringer at de kan være usikre

En må bare være forsiktig og la hypoteser være hypoteser og ikke legge dem inn i slektstreet.

Men for hver person er det jo et kommentarfelt hvor en kan legge inn opplysninger om personen, også om tenkte slektslinjer videre. Så en dag dukker det kanskje opp en gluping som har funnet kilden som bekrefter eller avkrefter de hypotetiske funderinger. En ting som i allefall er sikkert er at han dukker ikke opp i mitt private slektprogram.

Selv har jeg lagt inn en liten bit av slektstreet og denne debatten har vekket interessen for Geni på nytt og dermed også ført til litt mer bruk. Det er jo egentlig et fantastisk redskap til å dele og utvide slektsopplysninger med andre!

At der er masse tøv, ja selvsagt. Men det gjør da ikke meg noe at det finnes slektstgrener til Jesus og Adam. Det har jo ingenting å gjøre med hva jeg har nytte og glede av. Dessuten så har jo slike fantasitrær hatt en stor plass i norsk slektslitteratur og i et trykkt bokverk kan de ikke forandres. I Geni derimot så kan en både forandre på ting og drive opplysende påvirkning som kan bevisstgjøre andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Kankje hører dette hjemme her, eller kanskje burde det startes et nytt tema ? - Jeg er usikker. --

Det jeg lurer på, er vel at det vel er regler for hva man fritt kan legge ut "på nett" om nu levende personer, uten å spørre om tillatelse ? - Mener det skal være en grense på 100 år. --

Selv ville jeg bli ganske fortørnet, dersom jeg skulle figurere i en eller annen anetavle "på nett", hvor gjerne mye av det som var lagt ut var usant. --

Kan noen avklare reglene om dette ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje avklare reglane, men eg trur ein del program automatisk maskerer opplysningar om personar som ikkje er bekrefta døde - det står t.d. berre "living". Men funksjonar og reglar er ein ting, kva folk gjer i praksis er noko anna. I mitt tilfelle er opplysningane nitid inntasta i Geni, heilt fram til yngste generasjonar, og det er komplett umuleg å få gjort noko med det. Eg blei aldri spurt, og ei eventuell fjerning vil bli like komplisert som å samle inn att snøen som fall i fjor. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene som gjelder er reglene i det landet firmaet er registert, og evt. i hvilket land serverne hvor dataene blir lagret står i.

Nå vet ikke jeg hvor serverne til firmaet Geni står, men firmaet i seg selv er basert ut i fra California og skal derfor følge amerikanske og californiske lover. Hva de lovene sier vet jeg ikke.

I Norge gjelder personopplysningsloven, med forskrifter. Datatiilsynet har sagt dette om navn og fødselsdata: Lenke og dette om Slektsforskning: Slektsgransking

Så navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato, og slektstilknytning kan du ikke nekte bli lagt ut på internett på en norsk hjemmeside, så lenge du er over 15 år.

Døde personer har ingen beskyttelse i det hele tatt, og alle opplysninger kan fritt legges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle seriøse kritikere.

Jeg for min del er relativt ny i denne hobby, som jeg forøvrig finner veldig givende. Jeg bruker ALT jeg finner av informasjon og koser meg med den, både den usikre og den "sikre" informasjonen.

Videre tar jeg det som en selvfølge at de som driver dette seriøst sørger for egne databaser hvor KUN det som er dokumentert er registrert. det gjør i alle fall jeg.

Jeg bruker, blant flere, geni som et utgangspunkt når jeg står fast i en gren. Jeg har også lastet ned et tre på 100 000 personer men tar selvfølgelig ikke dette som "god fisk", men som ren motivasjon, og veileder, for å fortsette.

Når det gjelder geni så må jeg si at jeg har jobbet med en gren lenge som jeg nå sjekker opp mot geni og finner foreløpig alt riktig. Selvfølgelig en og annen endring av dato og stavelse oppgjennom årene, men slikt vet vi skjer blant de beste prester og klokkere..... B)

Kort sagt:

Jeg søker meg fram til all informasjon jeg kan finne, deretter sorteres det som virker troverdig og mulig å dokumentere.

Når dette er gjort søker jeg meg fram til dokumentasjon. Blant annet ved hjelp av dere fantastiskt hjelpsomme på dette forumet: 100 000 takk til de som bidrar når jeg står fast :)

Mulig dette var et innleg som ikke ga mye input, så for å understreke sakens kjerne: BRUK HVA DU VIL FOR Å FÅ LEDETRÅDER, MEN DU MÅ SELV DOKUMENTERE................også den info du får på dette fora :P

Ellers god helg til alle

mvh Morten

ps. håper jeg får hjelp også neste gang jeg setter ut et emne her. Det skjer jo stadig, og man vil jo ikke misbruke andres tid........ B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn ca 40 personer for et par år siden. Det har ikke skjedd noe bakover til Gud, som

Rune forteller. Det formuleres som "Geni gjør", men det er vel mennesker som kobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg viser til mitt innlegg 58, samt svar i innlegg 60. -- Ut ifra dette, klarer jeg ikke å se at det skulle være "fritt frem" for å legge ut hva man vil om nu levende personer på nett. --

Under lenken Slekstsgranskning i innlegg 60, fremkommer at man i prinsippet kan legge ut hva man vil om sine ANER, samt at man står friere i et lukket forum. -

Med aner mener jeg at det er mine egne forfedre det gjelder og ikke etterkommere av sidegrener. -

Slike anetavler settes jo opp på forskjelleig vis. - Noen begynner på en selv og så føres opp alle forfedre så langt man kommer. Hva jeg forstår, da også til "Adam og Eva". - Da er det vel i hovedsak seg selv man dummer ut, dersom man legge ut slikt. -

Andere finner seg en eller annen "storkar" og fører da opp alle dennes etterkommere, også om søsken av egne aner og deres etterkomere, - ned til seg selv og gjerne også sine barn, - på godt og vondt. -

I denne samlingen vil det nok i enhver slekt fremkomme opplysninger om enkeltpersoner som er lite flatterende og som deres etterkommere helst ikke vil ha lagt ut i offentligheten. -

Jeg ser da også for meg at slike opplysninger også kan være til skade for enkelte nu levende personer. -

Det er altså i en slik sammenheng det må være "kjøreregler" for hva man kan legge ut "på nett". -

Slik jeg leser Datatilsynets regler vedr. Slektskgransknng, under lenken i innlegg 60, er det altså regler og slik jeg leser disse, kan man ikke selv legge ut hva man vil. --

Jeg har selv ingen erfaring med Geni, men jeg har ellers sett anetavler "på nett", hvor det også er tatt med små barn og det er vel ingen som har spurt om de ville føres opp. -- Jeg har også sett at det forekommer helt åpenbare feil i slike anetavler. --

Det var vel igrunnen dette jeg ønsket at det kanskje burde settes et litt kritisk søkelys på. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alv.

Aner er ikke nevnt i Datatilsynets skriv om Slektsgransking, så det får stå som din egen tolkning, og det står heller ingenting om at det i så fall skal/bør være dine egne aner.

Datatilsynet viser at det er et stort skille mellom levende og døde når det gjelder vern av personopplysninger. Og at for levende personer er det helt greit å skrive navn og slektstilnytning mellom 2 personer. Det er også greit å skrive fødselsdato, adresse o.l. Og du har rett i at det ikke kan legges ut hva som helst av informasjon ang. nålevende uten samtykke fra dem selv eller deres foreldre for barn under 15 år, men du kan ikke nekte noen å legge ut informasjon om deg selv og hva som er din tilknytning til en slekt. Uansett hvor perifert du tilhører slekten. Så, Alv, du kan ikke nekte at noen har lagt deg inn med navn, fødselsdato, adresse, din plassering i denne slekten, og andre offentlige opplysninger i en slektsdatabase som er offentliggjort på internett. Og disse reglene gjelder kun i Norge. Personer/firmaer som lever i andre land, trenger ikke å følge norsk lovgivning.

Jeg tror din tolkning er for streng og for snever, men jeg er langt fra noen jurist.

Feil finnes i så å si alle databaser, uansett om de ligger på nett eller ikke. Det gjelder min egen database og trolig også din uten at jeg vet noe om det. Men jeg har heller ikke lagt ut min egen slektsdatabase på noen hjemmeside. Ja, jeg har lagt ut noen på Geni, men de er jeg rimelig sikre at opplysningene stemmer på.

Når det gjelder nålevende, barn og slektskretsen rundt dem på Geni, så er det satt opp sikringer slik at de ikke skal bli gjort offentlig uten at det er en aktiv handling fra den som har lagt dem inn. Barn under 13 år får du ikke gjort offentlig uansett hvor mye du vil. Sperringene mellom offentlige og private personer på Geni er satt til administrators (deg selv) 3. tippoldeforeldre og ut til dine 5-menninger, disse er automatisk satt til privat og det er kun din egen familie, eller de du har invitert inn i din familie, som kan få sett noen annet enn initial på fornavn og fullt etternavn. Grensen gjelder også din ektefelle, og dennes foreldre og søsken. Og skal disse bli gjort offentlig, så må du som administrator gjøre en aktiv handling ved å hake dem av som en offentlig profil. Dette er langt strengere enn det som Personopplysningsloven sier og som Datatilsynet har skrevet i informasjon om Slektsgransking. Så for Geni sin del, så er dette tatt rimelig godt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Bare en kort kommentar til siste innlegg av Remi. - Det sies at det ikke nevnes ANE i Datatilsynets regler. J.fr. Lenke i innlegg 60. --

Under avsnittet "Når må en hente inn samtykke", er ane nevnt to ganger. - Hva jeg definerer som ane, er en av mine egne forfedre. - I dette tilfelle altså forfatterens forfedre i oppad stigende grad. -

Jeg har ellers ikke funnet at jeg selv figurerer i noen anetavle "på nett", men det kan det jo være, uten at jeg kjenner til dette. -

Som jeg tidligere anførte, ville jeg bli temmelig "harsk", dersom noen plasserte meg i en anetavle som er satt opp uten noen form for vurdering av om hvorvidt anerekken var noenlunde i samsvar med virkeligheten. -

Selv legger jeg ikke ut noe som helst, da jeg som amatør ikke har nok kunnskap og resurser til å vurdere gamle kilder og disses validitet. - Så hva jeg lager for meg selv "ved kjøkkenbordet" for privat bruk, har ingen noe med. -

Forhåpentlig blir ikke dette en debatt mellom meg og Remi, da det ikke var min hensikt. - Det jeg ønsket å sette lys på, var at man ikke bør kunne legge ut "hva som helst" om personer og som kan virke sårende og støtende for nu levende personer. --

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor forskjell mellom hva som bør legges ut og hva som legges ut.

Noen mener at levende personer ikke skal legges ut på Internett, mens andre mener

at det er helt fritt frem.

En veldig fjern slektning la ut hele min familie, helt ned til barn født etter 2000.

Personlig synes jeg det er litt drøyt, og spesielt ettersom hennes egen nærmeste familie

ikke er lagt ut.

Lite vi kan gjøre med det. Ulike land har ulike lover og regler, og i hennes sted

gjelder vel jeg kan legge ut hva jeg vil om alle dere andre, men dere får ikke vite noe om mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg var nettopp på GENI for å sjekke hvem som var onkel til hvem i en gren jeg ikke har starta å granske enda. Da så jeg at det var en som var utrolig aktiv i denne grenen av slekta mi som administrator (89 av mine forfedre). Det viser seg at han er min 68th cousin 14 times removed!! Jeg skjønner ikke helt motivasjonen her... Er ikke denne personen veldig fjernt beslekta med familien da?? Det dreier seg om en av mine oldemødres familie, og jeg skjønner ikke helt hvorfor en som er så fjernt fra slekta administrerer så mange. Det eneste jeg kan tenke meg er kanskje at boka "Tre ættebøker fra Bjørkedalen" kan ha noe med dette å gjøre, oldemor stammer fra en av forfatterne. Ellers ser jeg jo også at han administrerer profiler i andre land også. Bare et ekstremt behov for å "slektsgranske"?

Dette var kanskje litt off topic, men det var nettopp kildekritikk jeg tenkte på da jeg så hvor fjern denne administratoren var fra familien. Er det ikke lettere å gjøre bommerter når man mangler lokalkjennskap?

Ved ettertanke er det kanskje dumt av meg å snakke bak ryggen på en som har gitt meg min 42 great grandfather Angeltheow of Saxe-Mercia (Angles) Født: 375 Angeln, Schleswig-Holstein, Germany? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp på GENI for å sjekke hvem som var onkel til hvem i en gren jeg ikke har starta å granske enda. Da så jeg at det var en som var utrolig aktiv i denne grenen av slekta mi som administrator (89 av mine forfedre). Det viser seg at han er min 68th cousin 14 times removed!!

Dere har altså felles forfedre snaut 70 generasjoner, eller ca. 2000 år, tilbake i tid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel denne "angelske" kongen det da kanskje... Bare for å gjøre det klart; jeg brukte GENI flittig de første to - tre ukene jeg startet å slektsgranske, det var jo så lettvindt. Men så oppdaget jeg jo hvor mye rart som foregikk der. Nå har jeg det litt for underholdningens skyld + at jeg fremdeles har forfedre der som jeg ikke har ført opp andre steder. Så fort jeg får tid skal jeg fjerne det jeg kan derfra, men da mister jeg jo tilgangen til alle de fantastiske kongelige og mytologiske forfedrene mine. :(

Oj! Ved sjekk ser jeg at denne kongen er tippoldebarnet til Odin - ja han den opprinnelige. Har liksom alltid kjent en slektskap til han, så dette må jo bare være riktig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan, så klart er det frivillig å bruke og mene hva en vil om Geni på samme måte som hver og en av oss kan bruke og mene hva en vil om The Master Geneaologist, Legacy, Disgen, Reunion, Brother's Keeper, Embla, PAF, Family Tree Maker eller noen av de utallig andre slektsprogrammer som finnes der ute.

Unnskyld meg, men - hvordan i all verden kan man sammenligne enkelte både tunge, omfattende, gode og vel ansette slektsprogrammer (selv har jeg erfaring med henholdsvis TMG, Legacy og BK, og har også forsøkt et par av de andre programmene du nevner, hvorav ett ingenlunde holder mål) med en til de grader useriøs sak som "Geni" (hvor hvem som helst når som helst kan legge inn hva som helst), akkurat som det blir gjort på "MyHeritage"?! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildekritikk ? Det går ikke an å vurdere når vi ikke vet hva som er kilden.

Men det går kanskje an å lete etter MULIGE slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programvaren Geni, som sådan, er egentlig ikke så dårlig, den har definitivt sine mangler, men det har mange andre slektsprogrammer også, også noen av de jeg ramset opp.

Jeg vil heller spørre deg, Anne, dersom noen av linjene på Geni hadde blitt importert inn i TMG, Legacy eller BK, hadde seriøsiteten steget? Hvem som helst kan legge hva som helst inn i TMG også, og deretter publisere det på en hvilken som helst hjemmeside. Hadde seriøsiteten steget bare fordi det sto at databasen var laget i TMG før den ble publisert på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må stilles visse krav til "multi-user" slektsprogrammer som ikke nødvendigvis er like viktige i "single-user" programmer. Folk har forskjellige kunnskapsnivåer, ekspertise, forskningsområder, og forhold til kildekritikk. Folk har også forskjellige motivasjoner for og forske på slekta; noen vil lengst mulig tilbake, noen vil finne fjerne nålevende slektninger, noen jobber profesjonelt med en gren. Når man samler så mange forskjellige folk og motivasjoner under én multi-user programvare-løsning så må det nødvendigvis bli tull ut av det. Så det må derfor stilles ekstra krav til slike multi-user løsninger. Hva disse kravene konkret må være er kanskje nærmest ett filosofisk spørsmål, men ett av kravene må vel være at man ikke kan koble opp en hvilken som helst slektslinje mot en hvilken som helst annen. Kildeføring påtar seg en ny tilleggsfunksjon i ett flerbrukersystem -- nemlig det og fortelle andre brukere hva som allerede er gjort av arbeid i forbindelse med en slektslinje eller slektskobling. At noen ønsker seg en kongslinje er ikke nok til og foreta koblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remi, Jeg vet ikke om spørsmålet ditt egentlig var regnet til meg, men du skrev Anne så da var det kanskje det.

Jeg tror de aller fleste kan være enig i at det er mye "skrot" slektsmessig på Internett, hva enten det gjelder

såkalte seriøse sider som LDS, Geni, MyHeritage og alle de utrolig mange slektstrær som finnes. Det sier seg da vel selv

at det ligger like mye "skrot" på de mange PCer i hjem også.

Den store forskjellen er vel at hvis jeg sitter på min PC og der har at Odin er min eldste ane, ja da ligger

"skrotet" på min PC, og blir ikke spredd verden over. Legger jeg det derimot ut på Geni og eller MyHeritage

eller på ulike websider så spres "skrotet" ut til hele verden og blir så "sannhet" for utrolige mange andre.

Så kan man spørre seg hvem har feilen, programmene? Selvfølgelig kommer feilen fra de som legger det ut og

de som sprer feilene videre. Programmene har ikke feilen her selvfølgelig og det spiller ingen rolle overhodet

hvilket program vedkommende som har laget det bruker.

At folk klager på Geni og MyHeritage er vel nettopp at det blir spredd mye "skort" til så utrolig mange.

Jeg kjenner flere som bruke de to og som har kommet i kontakt med nære slektninger de samarbeider

med og er såre fornøyd med begge program. De har heldigvis vært forskånet for at andre har knyttet dem

til en haug med fiktive aner, og for dem fungerer det riktig bra.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tar sjansen på å hive meg på denne debatten.

Jeg får av og til spørsmål om Geni.com og den info som er lagt ut der.

Mitt umiddelbare og enkle råd er:

Glem det, hold deg unna og for all del ikke betal penger for galskapen.

Når noen krever opp til 8 USD i måneden for at du skal kunne legge inn data i et system som skal kunne leses av all og som ikke avkrever den minste grad av kvalitet (les: kilder og kildedrøfting) så burde varsellampene blinke.

8 USD pr mnd ganger veldig mange blir mye penger for ukvalifisert innhold.

Hold dere unna alle nettkilder som ikke oppgir gode kilder (primære eller seriøse drøftinger av indirekte kilder).

Jeg forsøkte nå nettopp å melde meg inn med Basic (ikke penger fra meg) abonnement for å kunne sende melding til de som har lagt inn informasjon om "Myllarguten" (spillemann fra Telemark), ikke helt tilfeldig valgt selvsagt. Det som ligger inne der om hans fødsel er (selvsagt) ikke korrekt.

Men kom ingen vei uten å måtte betale noe. Eller kanskje jeg gjorde noe feil?

Så da blir nok den feilaktige informasjonen om Myllarguten liggende som den evige sannhet.

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider