Gå til innhold
Arkivverket

Geni.com og kildekritikk.

Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Merkelig diskusjon. 

Alle som driver med slekts-undersøkelser (amatører eller såkalte proffe) vet vel, eller får rimelig kjapt vite at Geni ikke er noe troverdig oppslagsverk.

Selv bruker jeg et annet program og hadde 400 "lettkjøpte" slektninger på blokka før jeg viste ordet av det. At det var så lett å komme i gang med å  finne slekta, var det som gjorde at jeg fattet interesse for faget.

Så kom nedturen og tilbake til start. Men da var  interessen for slekta allerede etablert, og gleden desto større når ting lot seg rette opp.

Så går det en tid og så kommer smell nr 2.

Bygdebøkene, leksikon (både Wikipedia og andre mer tradisjonelle). Bøker og tidsskrifter fra såkalte forskere og historikere etc etc. Florer med feil

Så i senere tid har jeg tenkt: Kirkebøker, folketelling osv - kan man stole på det da ?

Så-klart ikke.

Så da er det vel bare DNA igjen da !!

Men det vil jo resultere i at det kommer en ny gruppe slektsforskere på banen og det er nok mange her som ikke vil finne seg i uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Johansen Kaaby står med både Maren Pedersdatter Stadel og Hilleborg Pedersdatter Stadell som koner.  Om det er rett, vet jeg ikke, men de er nå begge nevnt som hans koner på denne profilen: https://www.geni.com/people/Hans-Kaaby/6000000003051176344?through=6000000013207402435

Hans Johansen Kaaby og Marie Pedersdatter Stadel er nevnt som foreldre til Bergitte Hansdatter Kaaby i denne boka:

https://books.google.no/books?id=hZZUCAAAQBAJ&pg=PT89&dq=%22Hans+Johansen+Kaaby%22&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwiTxseUqLfNAhWibZoKHfNuAT8Q6AEIHjAA#v=onepage&q=%22Hans%20Johansen%20Kaaby%22&f=false

Igjen; jeg vet ikke om det er rett.

Ingen av disse kildene har noen grad av troverdighet i det de mangler nødvendige kildehenvisninger. Hvor er kilden(e) der denne Maren Pedersdatter Stadel sitt navn fremgår? Vi har en eksakt identisk problemstilling i en annen debatt der det i en sekundærkilde fremgår at kona til Jacob Pettersen Falch het Margrete. I den debatten har vi drøftet muligheten av at den opplysningen kan være feil. Det er den type debatter som kan lede til ny kunnskap i det det settes spørsmålstegn ved opplysninger som vi ikke kan finne kildegrunnlag for. Uten å stille spørsmål og lete etter kilder vil slike opplysninger stå uimotsagt til evig tid likegyldig hvor feil de måtte være. Din tilnærming til problemstillingen er fornuftig.

Lars Østensen, du tillegger meg synspunkter jeg ikke har og ikke har skrevet. 

Nei, Øyvind, det gjør jeg ikke: Ref. ditt innlegg # 207

"Nå har jeg skummet gjennom alle innleggene her og har fått vite litt mer om Geni. Hovedinntrykket etterpå er likevel at det er en sørgelig hatsk tone i diskusjonen overfor oss glade amatører. Det er jo et så vidt spenn mellom interesser, kunnskaper, mål og holdninger, og det må da respekteres?"

"Til dere som skriver så nedsettende her om glade amatører, vil jeg spørre: hvorfor hisse seg så voldsomt opp over det som publiseres i Geni? Dere dømmer det jo nord og ned og kan jo bare la være å lese det som står der? Eller har dere rørende omsorg for alle andre?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse kildene har noen grad av troverdighet i det de mangler nødvendige kildehenvisninger. Hvor er kilden(e) der denne Maren Pedersdatter Stadel sitt navn fremgår? Vi har en eksakt identisk problemstilling i en annen debatt der det i en sekundærkilde fremgår at kona til Jacob Pettersen Falch het Margrete. I den debatten har vi drøftet muligheten av at den opplysningen kan være feil. Det er den type debatter som kan lede til ny kunnskap i det det settes spørsmålstegn ved opplysninger som vi ikke kan finne kildegrunnlag for. Uten å stille spørsmål og lete etter kilder vil slike opplysninger stå uimotsagt til evig tid likegyldig hvor feil de måtte være. Din tilnærming til problemstillingen er fornuftig.

Ditt svar til meg ble lagt ut samtidig som jeg redigerte mitt innlegg, så du så sikkert ikke de to lenkene jeg la til.  De bekrefter ikke ekteskap med Hans Johansen Kaaby per se, men de bekrefter i hvert fall at Maren Pedersdatter Stadel har levd :)

Jeg måtte ha tydehjelp til skiftet, som du ser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 228 Jeg har lest skiftet etter søsteren til Peder Pedersen Stadel, og han hadde uten tvil en (ikke navngitt) datter (= Hilleborg i hht den kilden jeg fant). I den andre kilden jeg linket til i det opprinnelige innlegget mitt fremgår det at Hans Johansen Kaaby var Peder Pedersen Stadel og Lisbeth Johansdatter Mechlenborg sin svigersønn så den opplysningen trenger du ikke tvile på.

post-1909-0-36779300-1466455193_thumb.jpg

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#229:

Da var jo det greit.  (Jeg sliter med å lese skiftet, får bare med meg deler av innholdet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lyst til å dele eit konkret eksempel på korleis eg meiner at Geni kan brukast til å nå ut med rett informasjon ("om"-feltet). I dette tilfellet er det 4 "smart matches" frå Myheritage, der to av dei er samanblanding av to ulike personar. Dei andre to er rette.

Eg har ikkje betalt abonnement på Myheritage, så det er fint dersom nokon har mogelegheit til å kontakte administratorane av dei to trea med feil i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider