Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok for Skoger i Buskerud

Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Har nå transkribert kirkebok for Skoger/Skoger 1814-1842 som dekker sognene Skoger og Jarlsberg Verk (Konnerud). I denne periode besto Skoger prestegjeld av sognene Skoger, Jarlsberg Verk (fra 1875 kalt Konnerud) og Tangen.

Tangen sogn finnes skannet som Skoger/Tangen 1814-1842

Ut fra det jeg forstår så er dette skannet fra samme bok. I informasjonen for begge de skannede bøkene er det ført i merknader: Den originale kirkeboken er ført felles for hele prestegjeldet, i avdelinger for hvert av soknene. I den digitaliserte versjonen er sidene for de enkelte sokn samlet og fremstår som egne bøker. Lister som er ført felles for flere sokn ligger under hovedsoknet.

Hvorfor har denne kirkebok blitt delt opp på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har denne kirkebok blitt delt opp på denne måten?

Det har å gjøre med begrensninger i programvaren for visning av kirkebøker. Den automatisk genererte innholdsfortegnelsen tar bare med lenke til første side med enhver kombinasjon av listetype og årstall, for eksempel konfirmerte 1832. Så hvis kirkeboka er ført med konfirmerte i sogn A for åra 1832, 1833, 1834 osv, og deretter med konfirmerte i sogn B for åra 1832, 1833, 1834 osv, genererer programvaren kun lenker til sogn A. På grunn av dette har vi sett oss nødt til å "sognedele" en del kirkebøker.

Vi har planer om å lage en ny programvare for visning av kirkebøker, der sogn blir en ekstra metadata-variabel. Da vil vi kunne slå sammen de "sognedelte" kirkebøkene og få et 1:1-forhold mellom fysisk kirkebok og digital kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har planer om å lage en ny programvare for visning av kirkebøker, der sogn blir en ekstra metadata-variabel. Da vil vi kunne slå sammen de "sognedelte" kirkebøkene og få et 1:1-forhold mellom fysisk kirkebok og digital kirkebok.

Takk for svar :P Antar jeg skal transkribere de hver for seg, slik de ligger skannet i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :P Antar jeg skal transkribere de hver for seg, slik de ligger skannet i dag ;)

Hvis du har tenkt å registerer hele kirkeboka, så lag gjerne én, felles registrering. Oppdelinga er jo rent fiktiv, av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Kan du da for sikkerhets skyld kontrollere at mine fakta er riktig. At Skoger / Skoger 1814-1842 og Skoger / Tangen 1814-1842 er samme bok. Så ikke jeg gjør en stor feil :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Kan du da for sikkerhets skyld kontrollere at mine fakta er riktig. At Skoger / Skoger 1814-1842 og Skoger / Tangen 1814-1842 er samme bok. Så ikke jeg gjør en stor feil :rolleyes:

Ja, disse utgjør til sammen Skoger ministerialbok nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse utgjør til sammen Skoger ministerialbok nr. 2.

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.