Gå til innhold
Arkivverket

Waaler, Hjalmar 1857-

Helga Reinhardsdóttir
 Del

Recommended Posts

Jeg söger information om Hjalmar Waaler f. 1849-d? som var gift med Jacobine van der Lippe Parelius 1859-1921, de fik 5 börn, Johann Sigurd 1883, Fredrik 1885, Vivvo Dick 1886, Ebba parelius 1889 og Hjalmar 1896. Jacobine er född på Opdal Prestegård. De bliver gift 5.5.1876 i Kristiansand. Jeg finder dem i FT 1900 i Kristiansand, Hjalmar Waalr har titeln "Major". Kender nogen till denne familie?

Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Carsten, tak for informationen, den hade jeg ikke. Ja, det er efterkommerne som jeg er intresseret av, jag har set at sonen Johan Sigurd har stillingen stud.art. - kan han have blevet kunstner? Men eller har jeg meget lidt information om barnen.

Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1902, utgitt 1952:

Johan Sigurd Waaler. Journalist, f. 8-3-1883, død 14-7-1931. Etter 25-årsjubileet arbeidet han som journalist og språklærer i Oslo til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 24-6-1913:

Bryllup feires lørdag 28de ds av frøken Hildur Saxlund, datter av avdøde overlærer Saxlund og frue født Meidell og hr. Fredrik Waaler søn av oberstløitnant Hj. Waaler og frue f. Dick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for dit svar, nu vet jeg hvorfor jeg ikke har fundet ham efter 1910. Viggo Dick Waaler f. 1886 blir gift med Nora Bertine Johnson i 1913, hun er datter av Niels Ingevart Johannesen (1865-1895) d. i Wisconsin og en Berthe Erlandsdatter f. 1861 . Nora er född i Wisconsin så det er stor mulighed for att Viggo har emigreret. I FT 1910 er flere av familien i USA tillsammen med deres mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 29-10-1918:

Hovedkasserer i Det norske aktieselskab for elektrokemisk industri, Fredrik Waaler, er idag afgaaet ved døden af lungebetændelse, kun 33 aar gammel. Waaler var en i sit arbeide meget interessert mand. Han var paa grund af sit vindende retlinjede væsen særdeles afholdt af alle, som kom i berøring med ham og vil blive savnet af over- og underordnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak Carsten for dine svar, de brödre fik ikke et langt liv, nu skal jeg bare finde söstern Ebba Parelius, Viggo og lillebror Hjalmar. Har du nogen tips?

Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 5-9-1945

Min kjære mann, vår eiegode far, svigerfar, bestefar og bror kand. Viggo Waaler gikk hjem til Gud idag 4. september 1945.

Nora Waaler

Kåre, Frida, Ebba og Eva

Magnhild

Hans Viggo og Fred Reidar

Hjalmar og Ebba U.S.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Carsten,

Det her er intressant. Tror du att familjen Nora og Fredrik Waaler boede i Norge? (Aftenposten) Det står ingen om hvor han döde. Men da hans söskene er "placeret" i USA i annoncen, skulle man tro att de andre er boende i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått med deg denne datteren Ebba Parelius? Hun døde den 12. februar 1889.

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 16A (1880-1890), Fødte og døpte 1888, side 231.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=901&idx_id=901&uid=ny&idx_side=-249

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060105010249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle,

Tak for al hjælp. Jeg hade ikke noteret at det fandes 2 piger med samme navn i familjen. Så den ældre Else Parelius f. 30.5.1888, d. 12.2.1889 og den yngre Else parelius er f. 30.12.1889. Kender nogen til hendes d.d.? Hun ser ut til at bo sammen med sin bror Hjalmar og hans kone Edla i Sioux City i Iowa.

Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Arne,

Ja, Hjalmars dd. hade jeg set, det findes ikke exakt datum, bare måned og år og de to damer har jeg ikke heller fundet. Desværre. Men tak for hjælpen.

Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider