Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av skrift i Tinglysningprotokoll

per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger litt hjelp med å tyde deler av nederste avsnitt av Tinglysningsprotokollen for Lille Damsgård bnr 153 matikkel 307 a

Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: II.A.b.91, Sted: Midhordland sorenskriveri, Askøy tinglag, Oppbevaringssted: SAB. Merknader: http://www.arkivverk...71211650445.jpg

I vedlagte utsnitt av siden kan en lse i det nederste avsnittet; Skyldsetning over en parcel av dene ejendom som "ln 30-ppp skyldsat for rev og urev 1 f gl 0,03i9i7 nø over" med ret til bygdevei....

Spørsmålet mitt er tolkning av sifferne og ordet rev og urev.

Samt hva betyr tallet 1,883083 i nederst linje

Takknemmelig for hjelp

mvh

Per Aase Andresen

post-570-0-45890300-1328461942_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vedlagte utsnitt av siden kan en lse i det nederste avsnittet; Skyldsetning over en parcel av dene ejendom som "ln 30-ppp skyldsat for rev og urev 1 f gl 0,03i9i7 nø over" med ret til bygdevei....

Spørsmålet mitt er tolkning av sifferne og ordet rev og urev.

Samt hva betyr tallet 1,883083 i nederst linje

Skyldsætning over en parcel af denne ejendom som ln. 307ppp skyldsat for rev. og urev. 1 s. gl. sk. 0,031917 mrk smør med ret til vei til bygdeveien ...

307ppp er eiendommens løpenummer (ln.). Matrikkelnummer og løpenummer er et system som senere er erstattet av gårdsnummer og bruksnummer.

Eiendommen skal ha revidert (rev.) skyld 1 skilling, svarende til urevidert (urev.) eller gammel skyld (gl. sk.) 0,031917 merker smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Kristian

Du skal ha tusen takk for hjelpen.

Vet du hva tallet 1,883083 i nederst linje betyr?

mvh

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva tallet 1,883083 i nederst linje betyr?

Det er også landskyld målt i merker smør. Jeg antar det er restskylda til modereiendommen etter at løpenummer 307ppp er skilt ut. 1,915 (i øvre del av utsnittet) minus 0,031917 (skylda til løpenummer 307ppp) er lik 1,883083.

Lenke til kommentar
Del på andre sider