Gå til innhold
Arkivverket

Åne Ånesen, Evenes i Nordland

Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre Åne Ånesen ble gift i Ofoten/Evenes 27/12 1771: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16674&idx_id=16674&uid=ny&idx_side=-123. Jeg søker bekreftelse på om far hans var Åne Mikkelsen, enkemann som ble viet i Evenes 4/11 1770: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16674&idx_id=16674&uid=ny&idx_side=-122.

Jeg har funnet ut at Ekstraskattemanntallet 1769 for Ofoten/Evenes kan vise slik bekreftelse, men dette Mt. har jeg ikke tilgang til. Kan Arkivverket hjelpe meg?

Fra kirkeboka ser jeg at Åne Mikkelsen og hans første kone dukker opp i Evenes i 1765. Både Åne Mikkelsen og Åne Ånesen flytter tidlig 1770-tallet til Kinn/Kvæfjord. Men hvor kom de fra, det har jeg ikke klart å finne ut av. Kirkebok for Ofoten/Evenes 1732-48 mangler på nett.

Mvh

Werner Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Hei, jeg kommer fra broren til Job Pedersen, Lorents Pedersen. Borgos har en kilde på dette inne i Sortland bygdebok nr. 5 på s. 386. I kilden din står det Åne Mikkelsson og Marith Paulsdotter, noe som kan tyde på at de kom over fra Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er ikke klar over hvilken kilde du sikter til? Det jeg mener er vår riktige Åne, er han og Kirsten Ånutsdtr. som døper sitt 6. barn Anders 1765 i Evenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er nevnt: Jeg brukte opplysninger fra den dyktige slektsforskeren Aslaug Olsen i Snubba. Hun sa at foreldrene til Åne Ånesen (1745-1811) var Åne Mikkelsen og Kirsten Ånesdtr. (Navnet Åne er trolig ei fornorsking av samisk Anut.) Åne gifta seg i 1777 med Anna Paulsdtr (1748-1822), og de flytta til Hinnøya (Kinn - Lovika - Kjerringnesdalen - kanskje flere boplasser). Etterslekta teller minst tusen personer bare i Vesterålen.

Ta kontakt med Várdobáiki samiske senter, jeg tror materialet til Aslaug Olsen ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider