Gå til innhold
Arkivverket

Morten Mortensen

Jakob Bjørshol
 Del

Recommended Posts

Jeg har tatt opp igjen søk etter en av mine forfedre: Morten Mortensen soldat i Trondheim omkring 1820.

Det eneste jeg vet om vedkommende er at han er far til min tippoldemor Marit Mortensdatter ( f 6 jan 1821). Hennes mor var Marit Zachariasdatter (f 1782 i Røros)

Marit Z var ikke gift og hadde arbeide på Devle/Lysholm da hun fikk datteren Marit. I kirkeboka er far oppgitt som Morten Mortensen soldat i 2 ?? Compagnie i Thjem.

Som nevnt har jeg forsøkt å finne vedkommende tidligere - uten å lykkes, men forsøker igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vere verdt å ta ein tur til Riksarkivet og sjå om det er noko informasjon i militærrullane. Desse kan gje informasjon om fødestad, som kan hjelpe å finne fram i t.d. folketeljinga i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen i 1801 gir ikke så mange holdepunkter. Noen MM som kan være den riktige finner jeg, men dette gir ikke svar.

Jeg har hatt kontakt med riksarkivet om militære ruller for trøndelagområdet for den aktuelle tiden, men jeg ble fortalt at jeg må være tilstede i Thjem og lete selv. Litt problematisk i det jeg bor i Finnmark. Får se om jeg får anleding i løpet av våren sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør eg gjere oppmerksam på at eg med Riksarkivet meiner Riksarkivet - lokalisert i Oslo - og ikkje Statsarkivet. SA i Trondheim har nokre ruller arkivert, men hovudsakleg har eg fått beskjed om at desse ligg i RA. Det gjer det kan hende ikkje lettare med tanke på tilgjengelegheit, men avklaringa er vel grei uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel endel ruller for Trondheim på arkivet i Trondheim også. Jeg tittet ihvertfall i mange for en 10 år siden, da jeg lette etter en forfeder der rundt 1800-1810 som var i millitæret. Tror ikke det er noe særlig med ruller for Trondheim på riksarkivet i Oslo for denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne diskusjonen ha noe med din Morten Mortensen å gjøre? http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=481883&highlight=morten+mortensen#481883

Mvh John Tore

Ja dette er en av fire mulige. Denne Morten (f 1799-1800) synes å være i passende alder mht å være soldat, men når jeg ser på alderen (ca 40 år) til barnets mor kan han være noe i yngste laget, men hvem vet. Takk for hjelp.

Mvh Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider