Gå til innhold
Arkivverket

Budalen

morten undseth
 Del

Recommended Posts

JEn av mine direkte aner Marit Haakensdatter Budalen (død 78 år gml i 1787) lurer jeg på hvorkan være fra. I Eysteins Eggens, Bygdebok i fra Tolga, Hedemark 1942 s. 162 står hun nevnt med ovvestående fakta. Jeg finner ikke Budalen i Tolga, jeg finner flere Budalen når jeg går på finn.no, men ingen i nærheten av Tolga, jeg tenker jo på 1700 tallet, ei heller senere "gikk man over bekken etter vann", man holdt vel i rimelig nærhet. Er det et gårdsbruk i dette omerådet kanskje? Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEn av mine direkte aner Marit Haakensdatter Budalen (død 78 år gml i 1787) lurer jeg på hvorkan være fra. I Eysteins Eggens, Bygdebok i fra Tolga, Hedemark 1942 s. 162 står hun nevnt med ovvestående fakta. Jeg finner ikke Budalen i Tolga, jeg finner flere Budalen når jeg går på finn.no, men ingen i nærheten av Tolga, jeg tenker jo på 1700 tallet, ei heller senere "gikk man over bekken etter vann", man holdt vel i rimelig nærhet. Er det et gårdsbruk i dette omerådet kanskje? Takknemlig for tips.

Den eneste Marit Håkensdatter død 1787 i Tolga, nevnt i kirkeboka, er Marit Haagensdtr. Stoerbechen gl. 75 aar, jordfestet 9. desember 1787.

Ut fra dette er det ikke godt å si hvorfor Eggen tillegger henne navnet Budalen. Jeg er ikke lokalkjent, og jeg kjenner heller ikke til Eggens bygdebøker og hvilke valg han har gjort, for eksempel med hensyn til navnenormering osv. Jeg finner ikke noe Budal eller Budalen i eller nær Tolga (i Oluf Ryghs Norske Gaardnavne). Kanskje det er snakk om bygda Budalen i Sør-Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit i alle fall om Budalen i Sør-Trøndelag, "over fjellet" nordover frå Tolga...

folk.ntnu.no/dagfinnr/Budal/index.html

Og fra Vingelen så det vel ikke uhorvelig langt til Budal`n, "bare" på andre sida av Forelhogna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten !

Kan du finne noe her ?

http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for både stedsnavntips, hjemmeside tips og kirkebokdokumetansjon. Ja om dette denne Budalen er den nærmeste, så er det vel ikke umulig, så skal jeg se nærmere på den innholdsrike siden du Magne har gitt meg. Og Kristian, jeg tror "tampen brenner på kirkeboksiden du linker til, for hun bor på Storbekken, vestre (g.nr 61, br. nr 1), også kallt "Klokkaran (klokkegården??, egen tolkning...?) iflg E. Eggen på s. 161, (det burde jeg ha skrevet i innledningsspørsmålet mitt..) Bak Storbekken på kirkeboksiden står det to bokstaver, den siste er E, hva er den første? er det med god vilje en V ? Da er det isåfall for Vestre, slik det står i I E. Eggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for både stedsnavntips, hjemmeside tips og kirkebokdokumetansjon. Ja om dette denne Budalen er den nærmeste, så er det vel ikke umulig, så skal Bak Storbekken på kirkeboksiden står det to bokstaver, den siste er E, hva er den første? er det med god vilje en V ? Da er det isåfall for Vestre, slik det står i I E. Eggen

Som anført i mitt første innlegg står det Marit Haagensdtr. Stoerbechen gl. 75 aar, der gl. er forkortelse for gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kanskje greit å være klar over at Budalen ble eget sokn i 1754. Før dette var bygda delt i to, der den vestre delen lå under Støren mens den østre lå under Singsås sokn i Haltdalen prestegjeld. For sistnevnte eksisterer ikke kirkebøkene før fra 1747 eller 48 mener jeg. Og dersom hun på noe tidspunkt skrev seg Budal til etternavn, kan jo det tyde på at hun kom fra de gardene som heter Budal (Lillebudal eller Storbudal), og som befinner seg i den østre delen., altså det gamle Simgsås-Budal.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette at det i E.Eggen (1942)i bygdeboka skriver Budalen, eller rettere sagt "Marit Håkesdatter fra Budalen" (sitat)plasserer henne kommet fra et sted/gård med det navnet, eks som det har kommet til Budalen nord for Forelhogna. Jeg har sett igjennom det linken som du Håvard gav meg, en innholdsrik som sådan, ikke funnet noe, men det lot til at eiere av den siden var godt orientert om stedet, så jeg har sendt han en e-post om ev. kunnskap om dettee. I mellomtiden tar eg fortsatt gjerne i mot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått et imøtekommende og hyggelig svar i fra eieren av nevnte nettsted. Han skrev som du Kjetil nevner, da er det ikke kirkebøker å holde seg til, altså noe vansklig med kilder. . Også faktisk en Marit Haakensdatter født i 1714, men død i Budal i 1773, men ikke den Marit som vi skjønner jeg ser etter.

Han skriver at mannsnavnet Haaken ikke er noe Budals navn, men derimot nord østerdalsnavn, han nevner i middlertid at det var utstrakt vandring av folk mellom disse bygdelagene på 17 tallet, da begge veier og særlig fra Tolga omerådet til Budalen på starten på 1700 Han skriver :"På en av gårdene i Budal dukker det i 1749 opp en Peder Haagensen, født ca. 1719, sønn av en Haagen Hansen som sies å ha kommet fra Dalsbygda ca. 1737. Kanskje hadde Peder en søster som het Marit og som dro tilbake over fjellet og havnet i Tolga? I så fall er hun nok født i Dalsbygda. Det er ellers litt interessant at både Peder og Marit hadde barn som het henholdsvis Dordi (Doreth) og Anders., de samme navnene gikk ofte igjen i familiene." Jeg får da tipset om å lete i bygeboka for Os, og den får jeg prøve å fjernlåne. Igjen, imiddlertid åpen for tips i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det var omfattende vandring mellom Budalen og Nord-Østerdalen på 1700-tallet. Bygdebøkene for Budalen gir mange eksempler på dette. Den dag i dag har dialekten i Budalen særtrekk som vitner om påvirkning sørfra. Spesielt lett legger man merke til at budalingene i motsetning til andre trøndere mangler apokope, dvs at budalingene har beholdt endevokalen i infinitiver. Mens de fleste trøndere sier de skal "kjør te byn", så skal budalingene "kjøre te byn". Normaltrønderen "ska sett se/sæ å spell kort", mens budalingen vil "sette se å spelle kort". For andre trøndere er dette et svært særmerkt fenomen.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ja da har jeg fått titte i bygdeboka for Os, og lett under Dalsbygda, og den som leter den finner... Side 123, under Ytre Nordstu, Håkonsgjelta, br.nr 12 kan vi lese: Nr 3 av 5 barn: Marit, gift med Morten Ellingsen Erlien. Der har vi da samme Marit som er omtalt i Eggens bok og som vi ser dør i 1787. (lenke og bygdebok) gift med også iflg Eggen, Morten Ellingsen Erlien. Hennes far; Håkon/Haagen Perssen Sitat "f. ca 1685 d. 1744 Gift med Dorthea Persdatter som lever og er på Håkonsgjelta i 1762". Det står og en liten historie om hvodan han omkommer under en snøstorm på Dalfjellet, at han først ble funnet 5 mndr senere helt framunder Norderhogna. Ja da ser det ut til at min formor Marit mulig tok turen over fjellet til Budalen etter å ha blitt født og oppvokst i Dalsbygda, for deretter blitt gift til Tolga med Morten Ellingsen, (all den tid Eggen i b.b. kaller henne fra) Budalen. Takk igjen for tips som ledet meg til denne kunnskapen

Lenke til kommentar
Del på andre sider