Gå til innhold
Arkivverket

Else Lovisdatter f. 1791-95 på Hedemarken?

Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Else Lovitzdatter blir gift i Stange 1816:

Par 42

og konfirmert i Stange 1809:

Nr. 36

Har sett etter dåp i Stange, Vang, Løten og Romedal uten resultat. Kan selvfølgelig ha oversett dåpen. Alder ved vielse antyder fødsel 1791, men konfirmasjon 1809 kan tyde på hun er noe yngre, men født seinest 1795.

Et problem her kan være farsnavnet som kan tenkes å ha varisjoner som Lovis, Lovits, Lorents, Laurits, eller muligens også Lars?

Noen som finner dåpen?

(Samme etterlysning tidligere lagt inn på Dis sitt Slektsforum - uten svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den helt store hjelpen, men under Frogner i Vang,Hedmark finner vi en Lovis Olssen 27 gift første gang,tjænestefolk.Hans kone er ikke der, hun bor nok et annet sted.

Under samme gård bor også Else Lovisdtr husmoder,enke 50 år spindekone med datteren Anne Lovisdtr?,10 år.Kan være denne Lovis sin mor?

Mulig disse kan ha sammenheng med din Else Lovisdtr, kanskje er hun datter av Lovis Olsen?

Finner ikke denne Lovis døpt i Vang ei heller Anne Lovisdtr, mest sannsynlig er hun vel en Anne Olsdtr og søster av Lovis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet dødsfallet til Else Lovisdtr, med tanke på alder?

Fant forøvrig vielsen til Lovis Olsen han ble gift 2/5 1796 i Vang med ei Magnhild Throndsdtr, begge på Qvæke.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-373

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890581.jpg

Men du hadde kanskje det også? Finner ingen barn av disse to døpt i Vang

Finner heller ikke denne Magnhild Trondsdtr i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forøvrig vielsen til Lovis Olsen han ble gift 2/5 1796 i Vang med ei Magnhild Throndsdtr, begge på Qvæke.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-373

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890581.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt rask med forrige. Takker for din interesse.

Til opplysning:

Siden jeg la inn spørsmålet her fikk jeg i går kveld svar på Dis sitt Slektsforum. Der også henvist til denne vielsen, samt Lovis på Frogner i Vang 1801. Men ikke regsitrert noen dåp på Else. Hvis Else skulle være datter av denne Lovis må hun være født utenfor ekteskap. Vielse 1796 og Else konfirmert 1809. Hun er seinest født 1795.

Jeg er også blitt gjort oppmerksom på ei Else Larsdatter 7 år, pleiebarn 1801 på Nordvie i Stange. Har fått sjekket og bekreftet at originalen også sier Larsdatter, ikke Lovisdatter.

Har likevel en mistanke om at det dreier seg om Lovisdatter. Hvis Else Larsdatter og Else Lovisdatter er to forskjellige, er det også slik at jeg heller ikke finner dåp på denne Else Larsdatter, heller ikke blir hun konfirmert i Stange.

Med tanke på dåp er både Else Larsdatter og Else Lovisdatter sjekket i Stange, Løyten, Romedal, Vang og Nes uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kona til Lovis, tror jeg nok det står Ragnild. Farsnavnet mer usikkert, men kan være Thoresdatter? Jeg finner heller ikke noen god kandidat med det navnet i Ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror du har rett det er nok Ragnhild Thoresdtr,da må det letes på ny.

Enig i at Else bør være f før 1796 så hun må være uægte født i så fall ja.

Ikke mange Elser døpt i Stange, tror ikke jeg fant noen 1791-96. Så dennne pleiedattera er nok født et annet sted.

Har du tilgang til Vangsbøkene så du kan sjekke om det er noen flere opplysninger om Lovisene i Vang? Lovis var på Todderud i 1790 da han ble confirmert.En onkel? Pouel Lovisen er på Ilseng i 1801,1777 gm Ane Svendsdtr http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-351

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890559.jpg Klarer ikke helt bestemme meg for gårdsnavnet her ? Arstad ?

Caut er Lovis Poulsen,far ? Lovis Poulsen Wolds eie blir begravet 7/1 1789 62 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke umiddelbar tilgang til Vangsbøkene, men kan høre på biblioteket her i Bergen en dag. På den annen side er det liten sjanse for at Lovis Olsen dukker opp i bygdeboka. Han var tjener på Frogner 1801, og tjenerklassen gjør lite av seg i kildene og særlig i bygdebøkene.

Men det er klart denne Lovis Olsen er interessant, ikke bare p. g. a. sitt eget navn, men også fordi hans mor heter Else (Lovisdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje moren en omtalt og en eventuell far ? Det skal de ha forfatterene av Vangsbøkene, de har iallefall prøvd å finne ut mest mulig om husmannsfolket. En av de bedre der ! Bare så synd de ikke fikk fullføre prosjektet sitt med alle gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg ikke svarte på alderen til Else Lovisdatter. Hun nevnes som 25 år ved vielsen og blir konfirmert 1809 i Stange. Hennes mann Mats Henriksen dør 23.07.1845 på Staureie i Stange. Ikke funnet Else 1865, heller ikke død før 1865. Men alder ved vielsen sammen med konfirmasjonen skulle gi noenlunde sikker fødsel i tidsrummet 1791-95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Jensen Kvæken og Else Lovisdtr viet i 1769, en bror ? Nils Lovisen viet i 1771. Begynner å bli ei stor slekt dette hvis den er rett da, hvis vi bare hadde funnet Else Lovisdtr sin dåp! Den er vel i det prestgjeldet moren? Ragnild Toresdtr kom fra!

Forøvrig er gården Kvæka omtalt i bind 1. Har desverre ikke bøkene, men skulle gjerne hatt, har mange aner i Vang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del trenger du ikke legge så mye arbeid i Elses mulige aner bakover.

Grunnen til at jeg etterlyser Else Lovisdatter, er at jeg, for noen norskamerikanere, har tatt på meg å se på forfedrene til hennes mann Mats Henriksson. Han er av finneslekt og kommer fra Våler i Solør. Men siden han som enkemann ble gift med Else kunne det være greitt også å få med når og hvor Else var født. Det er altså ikke egen slekt dette dreier seg om. Å utrede hele Elses evetuelle slekt ligger utenfor det jeg har tatt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei,sånn å forstå :) Men da vil jeg bare legge til at Lovis ikke var på Todderud ved konfirmasjonen, men hos Todderud som jo var oberst boende på Ager. Lykke til med søket etter Elses dåp, og skulle jeg ved leilighet snuble over det et eller annet sted i landet så melder jeg fra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider