Gå til innhold
Arkivverket

Henriette Petrine Amalie Hansdatter


Jon Revhaug
 Del

Recommended Posts

Dette er spennande!

Minnar litt om ei sak der eg tilslutt hadde funne 8 barn, med 4 forskjellige menn.

 

Mora fekk barn mellom 1899 og 1923, det var ikkje alle som visste om kvarandre, det var mange spørsmål frå nolevande, veldig spennande å finna ut av!!

 

At denne Ferdinand som Kristin har funne er son til denne mora det leitast etter, kan det vel vera liten tvil om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket raskt igjennom Rikshospitalets bøker for 1905 og 1906 uten å finne noen passende kandidat, flere fra Sebbelows stiftelse, men jeg kan jo ha oversett noen! - og hun kan jo ha fått barn et annet sted også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar har det blitt av Revhaug?

 

Jeg er her Flere ganger om dagen, men jeg har hatt litt problemer med tilkoblingen. Derfor har navnet blitt borte. Jeg tat imot tips om hvor jeg kan lete videre. Mvh. Revhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg har sett er det ikkje lagt ut FT1910 med Henriette?

 

Her er ho (beklagar dersom eg har oversett henne i tidlegare innlegg):

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392005674

 

Denne Emma Karoline er ikkje dottera, eg har sjekka i Fet, ho har andre foreldre.

 

Nederst her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6243&idx_id=6243&uid=ny&idx_side=-70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg har sett er det ikkje lagt ut FT1910 med Henriette?

 

Her er ho (beklagar dersom eg har oversett henne i tidlegare innlegg):

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392005674

 

Denne Emma Karoline er ikkje dottera, eg har sjekka i Fet, ho har andre foreldre.

 

Nederst her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6243&idx_id=6243&uid=ny&idx_side=-70

 

Men vil dette nå si at H.P.A.H. var født i 1868 og ikke hverken i 1863 eller 1864 som var antydet i de første innleggene i debatten?

Men mulig det er noe jeg misforstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, ho er nok ikkje f.1868, men enten er det utydeleg skrive, eller så har ho oppgjeve feil.... :blink:

 

Ja jeg vet ikke, men mener å huske fra de første innleggene at hun var født (julaften) 24.12.1863 ?

 

Spørs om registratoren for FT 1910 har tatt 3-tallet for et 8-tall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange feil ved f.dato/år i FT1910

 

 

Jeg har sett fødselår fra 1860 og til 1864, men ikke så høyt. I det notatet jeg fant da jeg var i Oslo Byarkiv sto det at Henriette var tjenestejente på to steder i Eidsberg. Jeg har en teori om hvorfor hun reiste dit. Min tipoldefars søster var gift med en av naboene. Det kan tenkes at hun var et mellomledd.Det må ha vært rundt 1890.

Henriette hadde to barn i Spydeberg, Min bestefar, Hans Bernhard og Anton Ludvig. Det som forvirret meg litt, var at det på nabogården ble født en gutt med samme navn i 1884. Han døde tre år gammel. Vi vet nå at Henriette fikk to barn til, Fredrikke og Ferdinand. Henrikke hadde en kontakt med Sebbelows Stiftelse i 1906 men vi vet ikke hvorfor. Av grunner som jeg ikke vil gå in på, hadde jeg en mistanke om at hun måtte ha levd i 1910. Det er bekreftet nå. Jeg kommer til å kontakte Oslo Byarkiv og Riksarkivet. Dersom det er noen hensikt, blir det nok enda en tur til Oslo. Jeg tar imot forslag om hvor jeg bør lete selv om jeg får gode råd i arkivene. Har jeg ikke sagt det før, så gjentar jeg det nå: Dette hadde jeg ikke klart alene!

 

Mvh. Revhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ingen tvil om kva tid Henriette vart f.? Det er ho som vart funne på fyrste sida av dette temaet, det er jo klart, alt som Revhaug hadde funne på Byarkivet stemde jo, bortsett frå f.året.

 

Må ikkje bli forvirra av at det står feil f.år i FT 1910, det er "heilt normalt".

 

 

Eg trur at dersom me hadde sett i original-teljinga, så hadde 8-talet "endra" seg til eit 3-tal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte i tellingen for 1910. Søkekriteriene var enkle, Fredrikke Johansen, kvinne. Midt på første side fant jeg en ung tjenestepike i Riddervoldgt. Fødselsdatoen stemte,men hun var født et år for fidlig. Hvordan kan jeg finne ut om dette er halvsøster til min bestefar? Jeg lette også etter Ferdinand med etternavn Johansen og Hansen uten å finne noe.

 

Mvh. Jon Revhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(....)

Eg trur at dersom me hadde sett i original-teljinga, så hadde 8-talet "endra" seg til eit 3-tal.

Nå har jeg lagt inn forslag til rettelse av fødselsår for Henriette Petrine Amalie, så da blir det kontrollert mot tellingslisten. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392005674

Trykk på gylden ned-pil ved ...Kristiania kjøpstad, så kommer kommentar-/merknadsfeltet fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg ville gjerne finne en forbindelse melleom denne Fredrikke og Henriette. Det eneste jeg har er fødselsdatoen. Er det nok til at jeg med rimelig sikkerhet kan tro at Fredrikke er Henriettes datter?

Dersom Fredrikke ble plassert hos noen andre i Fattigvesenets regi, er jo opplysningene om henne å finne i en av protokollene etter Kontoret for utsatte. En må vel lete fra datoen hun ble født og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt inn forslag til rettelse av fødselsår for Henriette Petrine Amalie, så da blir det kontrollert mot tellingslisten. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392005674

Trykk på gylden ned-pil ved ...Kristiania kjøpstad, så kommer kommentar-/merknadsfeltet fram.

 

 

Alt du veit Anne-Lise :-)) Ante ikkje at dette gjekk an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1900-tellingen finner jeg en Fredrikke Johansen født 1893. Hun er oppgitt som losjerende syv år gammel. Adresse Toftesgt 14. Kan det være den samme Fredrikke? Jeg har sett etter Ferdinand Johansen og Ferdinand Hansen i 1910-tellingen uten å finne noe.

 

Mvh. Revhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis det er denne Fredrikke du har funnet :rolleyes:

 

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=458&bnr=0003&lnr=01

 

Ville jeg "tro" at hun kanskje er datter av Martine, og søster av Magda??

men dette vet jeg jo ikke, har mere tro på den du fant i 1910 kan være rett person!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Det burde jeg også ha sett. Da kommer jeg vel ikke lengre med Henriette eller Fredrikke i dette forumet. Dersom noen har gode forslag, vil jeg sette pris på det. Jeg skal fortsette å lete etter Ferdinand og hvorfor Sebbelows Stiftelse ble nevn i 1906. Jeg havner nok Oslo Byarkiv og/eller i Riksarkivet igjen. Fordi jeg har fått så mye hjelp, vil jeg fortelle om resultatet. Resultatet vil bli nøye vurdert slik at ingen skal være redd for det som kommer ut.

 

Mvh. Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig.

 

Er ny i forumet og plukket fullstendig vilkårlig ut en tråd for å se litt hvordan diskusjonene foregår.

 

Viser seg at jeg ramler med nesa først rett oppi denne tråden som viser seg å handle om min tiptipoldemor som jeg selv har forsøkt å lete etter uten resultater.

 

Så da får jeg vel bare si tusen takk til deg, Jon Revhaug og til alle dere andre for et fantastisk arbeid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jon Revhaug:

Veit ikkje om du veit om denne sida her:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=ve&fylke=03&embete=Oslo+skifterett&protokoll=SKDR&periode=&navn=

 

Her kan du leita etter Henriette mfl. dei er registrert alfabetisk, så det er ganske enkelt, men sidan du leitar etter Hansen er det ganske mange å leita gjennom kvart år.

 

Sidan du veit at ho levde i 1910, så er det berre til å leita... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig.

 

Er ny i forumet og plukket fullstendig vilkårlig ut en tråd for å se litt hvordan diskusjonene foregår.

 

Viser seg at jeg ramler med nesa først rett oppi denne tråden som viser seg å handle om min tiptipoldemor som jeg selv har forsøkt å lete etter uten resultater.

 

Så da får jeg vel bare si tusen takk til deg, Jon Revhaug og til alle dere andre for et fantastisk arbeid. :)

Hei, dette var sannelig ganske utrolig, dette er så spennende og jeg er nysgjerrig, jeg lurte på om du kunne bekrefte/avkrefte evt. om Fredrikke eller Ferdinand er hennes barn,(dette er det vel Jon Revhaug som skulle spørre om, men siden vi er så mange som leter spør jeg av nysgjerrighet??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var sannelig ganske utrolig, dette er så spennende og jeg er nysgjerrig, jeg lurte på om du kunne bekrefte/avkrefte evt. om Fredrikke eller Ferdinand er hennes barn,(dette er det vel Jon Revhaug som skulle spørre om, men siden vi er så mange som leter spør jeg av nysgjerrighet??)

 

Skulle ønske jeg kunne!

 

Jeg er etterkommer av hennes sønn Hans, og har bare visst om han inntil jeg leste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.