Gå til innhold
Arkivverket

”hustru er på sinnsygeasyl siden januar 91 i Chra”

Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har noe jeg lurer på, som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Jeg har lenge letet etter opplysninger om Eva Karolina Nilsdatter født i Lyngen 21.3.1876. Hun flyttet som barn til Vardø der hun var konfirmert i 1890. Så manglet jeg opplysninger om henne helt til 1910, da hun dukker opp i Austrheim i Hordaland med et lite barn. Formelt er hun da bosatt i Skåre kommune i Rogaland, der hun blir værende til hun dør i 1952.

I går fant jeg nye opplysninger om henne, der hun får et barn i Trondheim i 1899. Av klokkerboken leser jeg at ”hustru er på sinnsygeasyl siden januar 91 i Chra”

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15719&idx_id=15719&uid=ny&idx_side=-122

Nå lurer jeg på om det på Statsarkivet i Oslo finnes en plass der slike opplysninger kunne bekreftes, i første omgang og dernest hva som eventuelt finnes av andre opplysninger i en slik sak

Jeg finner henne forøvrig heller ikke i Folketellingen 1900.

Med vennlig hilsen

Truls Songstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hustruen til Halvor Steen det spørres etter? Opplysninger om ”sinnssyke” under pleie i Kristiania kan man finne flere steder. Arkivet etter Kristiania stiftamt er en god kilde å starte med for 1890-årene. Det gjelder serien Fba-Helsevesen og journalene Oa/28-29

Både protokoller og dokumenter er fritt tilgjengelige for bruk på lesesal.

mvh

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok ikke Halvor sin hustru jeg spør etter. Hun lever tilsynelatende i beste velgående i Stavanger i 1900.Min lenke

Hun er også i Stavanger i 1910, men da som enke.Min lenke

Her går det frem at Halvor sin hustru var i Amerika fra 1895 til hun kom hjem igjen i 1898.

Nå har jeg fått hjelp til å finne Eva Karoline Nilsen i 1900 og det i Trondheim (T.hjems Kommunale Sygehus)

Min lenke

Det forklarer nok det som står i klokkerboken.

Sporet til Christiania var altså et blindspor, men takk for hjelpen i alle fall.

Truls Songstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.