Gå til innhold
Arkivverket

Eric Hansen Clemetsen

Runi  Teigen
 Del

Recommended Posts

Iflg. Ministralbok for Modum nr. 3 s. 723 gifter bergmand Eric Hansen Clemetsen og Randi Nielsdatter seg den 14 Juli 1783 og de bosetter seg på hennes hjemsted Jaer.

Noen ganger brukes etternavnet Hansen Clemetsen andre ganger bare Hansen.

Han dør på Jaer 1 mai 1800 47 år gammel -Modum MINI nr. 3 s. 1066.

Jeg har ikke funnet ham i kirkebøkene for Modum før giftemålet. Det er imidlertid flere Eric Hansen på Modum i det aktuelle tidsrommet, både på Lofthus, Skretteberg og Hilsen, men han er ingen av dem.

Eric og Randi hadde 6 barn, men ingen av deres faddere ser ut til å være fra hans familie. Dersom de har fulgt vanlig oppkallingsskikk burde Erics mor hete Ingeborg Maria.

Siden han var begmand av yrke er det vel sannsynlig at han arbeidet på Blåfarveverket og kom utenbygds fra, men hvor?

Mvh Runi Teigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke noesvar på hvor Eric Hansen Clemetsen kom ifra, men jeg syntes det står Kongsrud på vielsen, men jeg er ikke sikker.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-344 Venstre side.

Det står 47 år på han dør i 1800, så det er trolig at han er født ca. 1753 +/-.

"Eric Hansen er litt omtalt i boka til Leif Hellerud, "Folk og boplasser i Vestre Sponefjerdingen"

Han bodde på en plass som hette Nedre Smiugrinna. Den første som en vet som bodde her, er Eric Hansen Jareie. Han var husmann og bodde her i 1780 årene. Han ble viet til Randi Nielsdatter, f.1758. De hadde disse barna:

Hans f.1783

Niels f.1785

Ingeborg Marie f.1789

Anders f.1791

Kari f.1793

Ole f.1797

Eric Hansen døde før 1801. Hvor lenge Randi Nielsdatter var i Nedre Smiugrinna etter at hun ble enke er ikke kjent.

Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Komperud ved vielsen.

Det kan jo være mulig at faren hans het Hans Clemetsen siden han har hengt på Clemtesen bakerst i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle sjekke denne gutten Eric Hansen døpt i 1752 i Sandsvær http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=61&filnamn=SVDP1755&gardpostnr=810&merk=810#ovre

Hei,

Tusen takk - dette så spennende ut.

Her har jeg noe å jobbe videre med!

Var inne på at faren kanskje het Hans Clemet, men kom ingen vei med det heller.

Det er ikke umulig at han brukte Hansen Clementsen, siden det var flere med samme navn og noenlunde samme alder.

mvh Runi Teigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke noesvar på hvor Eric Hansen Clemetsen kom ifra, men jeg syntes det står Kongsrud på vielsen, men jeg er ikke sikker.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-344 Venstre side.

Det står 47 år på han dør i 1800, så det er trolig at han er født ca. 1753 +/-.

"Eric Hansen er litt omtalt i boka til Leif Hellerud, "Folk og boplasser i Vestre Sponefjerdingen"

Han bodde på en plass som hette Nedre Smiugrinna. Den første som en vet som bodde her, er Eric Hansen Jareie. Han var husmann og bodde her i 1780 årene. Han ble viet til Randi Nielsdatter, f.1758. De hadde disse barna:

Hans f.1783

Niels f.1785

Ingeborg Marie f.1789

Anders f.1791

Kari f.1793

Ole f.1797

Eric Hansen døde før 1801. Hvor lenge Randi Nielsdatter var i Nedre Smiugrinna etter at hun ble enke er ikke kjent.

Alf.

Tusen takk for svar! :)

I Ft 1801 står Randi Nielsdatter og ungene oppført under gården Jaer. Hun lever av håndarbeide og pensjon fra Blåfarveverket. Kanskje det er noe å finne i deres arkiver?

mvh Runi Teigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider