Gå til innhold
Arkivverket

Født utenfor ekteskap på 1970-tallet

Thor Wold
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk i dag en henvendelse om hjelp til å finne en far. Vdkommende visste navnet på faren. Han hadde bodd i en av Mjøs-byene på 1970-tallet. Det er ca 7-8 personer med samme navn som faren i Norge, men bare en er gammel nok til å være far til vedkommende. Han som ville finne sin far hadde oppsøkt vedkommende som var gammel nok til å være far. "Faren" benektet enhver sammenheng med "saken".

Vi som har lang fartstid som slektshistorikere kan jo ha mange tanker rundt det. Selvfølgelig kan faren være død, emigrert etc.

Jeg vet intet om farskapsbidrag etc. Vet heller ikke om han evt kunne ha vært adoptert, men tror helst ikke det, uansett, han har kontakt med moren uten at hun kan hjelpe.

Jeg er totalt blank på moderne farskapssaker og ber om tips på hvor jeg skal råde ham til å lete i byråkratiet. Statsarkivet, neppe, folkeregisteret i Mjøsbyen, og selvfølgelig kirkeboka hvor han er født.

Min rolle vil nok være en diskret bakspiller som rådgiver. Min grunnleggende etikk og empati (og den er vel helst lik for de fleste slektsforskere), så vil jeg gjøre alt som er mulig for å hjelpe.

JJeg ønsker innspill som kan bidra til å sette meg på riktige skinner!

Pussig dette. Har hatt flerre slike saker i det siste, men da var det bestefaren eller hjelp til å finne etterslekt. Bare så det er sagt. Jeg tar ikke betalte oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de spurt fylkesmannen (sitt kontor)? Det må vel vere i fylket der han er fødd.

Men å finne noko føreset at det er registrert noko....

Dersom mora ikkje ville (eller kunne) oppgje/registrere farskap den gongen, er det ingenting å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de spurt fylkesmannen (sitt kontor)? Det må vel vere i fylket der han er fødd.

Men å finne noko føreset at det er registrert noko....

Dersom mora ikkje ville (eller kunne) oppgje/registrere farskap den gongen, er det ingenting å finne.

Farens navn er kjent. Også hvor han bodde da barnet var født og hva han jobbet med, men ikke for hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars namn er kjent, men kva med fars fødselsår/dato? Er barnet døypt bør fars fødselsår finnast i kyrkjeboka. Det står i innleiinga at den personen som blei kontakta var "gammel nok" til å vere far, men betyr det at fødselsåret er kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du noen til å sjekke folkeregisteret så kan får du vite ganske mye. Eneste problemet er vel kanskje å få tilgang. Helst burde man kjenne noen i noen av de offentlige etatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farens navn er kjent. Også hvor han bodde da barnet var født og hva han jobbet med, men ikke for hvem.

Ja eg fekk med meg det.... Men identiteten er tydelegvis ikkje kjend. Eit namn kan det vere fleire som deler (t.d. 5 som heiter Thor Wold)

På 1970-talet (som i dag) vart folk eintydig identifiserte med personnummer.

Dersom "barnet" har ein formell rett til å få vite opphavet (t.d. på linje med adopterte), så er sannsynlegvis fylkesmannen rett instans.

Iallfall vil dei vite kva reglar som gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein hadde fødselsdato ville ein f.eks. kunne bruke skattelistene frå 2001 frå avisa Sagat, sidan desse også viser fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange gode forslag. Så blir det min oppgave å sortere. Jeg ringte folkeregisteret i går. De svarte ikke på telefon, men en telefonsvarer lovte at en saksbehandler skulle ringe tilbake. Det skjedde ikke i går.

Foreløpig er jeg mest interessert i hvordan man bør forholde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du noen til å sjekke folkeregisteret så kan får du vite ganske mye. Eneste problemet er vel kanskje å få tilgang. Helst burde man kjenne noen i noen av de offentlige etatene.

Folkeregisteret har heldigvis ikkje lov å gje opplysningar om oss til "kreti og pleti". Då eg arbeidde på eit kommunalt kontor, måtte me grunngje skriftleg kva me trong opplysningane til, før me fekk noko,

På ein fødselsattesteller dåpsattest står det nok ikkje fødselsdato på forfeldra, og iallfall ikkje fødselsnummer.

Var faren skriven som far, måtte han nok betala bidrag. På den tida var lensmannen/politiet bidragsfogd,

"Barnet" si mor kan jo ha ein del dokumenter liggjande, og ho burde vita. alder på barnefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er noe som heter utvidet dåpsatest,der står foreldrenes navn. Måtte få en slik for å dokumentere farskap i forbindelse med Nortraskipfondet. Først spurte jeg etter dåpsatest-og fikk dokumentert dåpen.Siden fikk jeg utvidet dåpsatest med foreldrenes navn.Dette gjalt en som var født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innlegg.

I denne saken har ingen av partene slektshistorisk interesse for meg. Men når jeg blir bedt om å hjelpe, så gjør jeg det. Skal jeg skrive brev og be om utskrifter etc fra registere, så er det selvsagt spørreren som spør, underskriver, sender og får svar. Ønsker han videre hjelp, så er det opp til ham. Da gir han meg innsikt dersom det er nødvendig.

Jeg hjelper når han ønsker, men som han sa, jeg er den første som har gitt respons. Slike saker er ømtålelige og mange vegrer seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregisteret har heldigvis ikkje lov å gje opplysningar om oss til "kreti og pleti". Då eg arbeidde på eit kommunalt kontor, måtte me grunngje skriftleg kva me trong opplysningane til, før me fekk noko,

På ein fødselsattesteller dåpsattest står det nok ikkje fødselsdato på forfeldra, og iallfall ikkje fødselsnummer.

Var faren skriven som far, måtte han nok betala bidrag. På den tida var lensmannen/politiet bidragsfogd,

"Barnet" si mor kan jo ha ein del dokumenter liggjande, og ho burde vita. alder på barnefaren.

Ang. folkeregisteret, så tror jeg det kanskje kommer an på hvor du jobber på hvilken tilgang du har. Noen har begrenset, mens andre har full tilgang. Men det er ulovelig for de med tilgang å gi ut opplysninger til hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider