Gå til innhold
Arkivverket

Giftermål 1802 - i Nykirken i Bergen

per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg håper noen kan hjepe meg til å tyde / oversette vedlagte tekst hentet fra

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 8 (1776-1814), Ekteviede 1802, side 126.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8724&idx_id=8724&uid=ny&idx_side=-131

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070416620590.jpg

Ekteparet er Peder Pedersen Sælen født i 1778 i Jølster i Sogn og Fjorande, og Herbor Samuelssdatter født 03.07. 1760.

Dette er Herborg sitt ekteskap nr 2.

De ble gift den 28. mars 1802 i Nykirken i Bergen

Takknemmelig for hjelp.

mvh

Per Aase Andresen

post-570-0-18280900-1328647982_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeldte Ungkarl Peder Pedersen Sælen Sig at være forlovet med Qvinden Ench? Herbor SamuelsDatter som ved Underrettes Dom af 22de Januarj d. A. er skildt med sin forrige Mand Lars Larsen Hetletvedt og havde tilladelse at indtrede i Nytt Ægteskab, og derfor var begierende tillysning af Predikestolen til paafølgende Copulation og Ægtevielse. Han foreviste og vedkommende Sorenskrivers Attest af 28de Januarj sist afvigte angaaende Boes Skifte og deling mellom ovenmelte Lars Larsen Hetletvedt og forrige Hustrue, som og Hans egen Attest fra Sognepræst Prost Fritzels? til Fanøe, om ej der i menigheden at være Bunden til noget Ægteskabs Løfte. d. dato 23de Febr. d. A.

At Intet i øvrigt er til Lovlig Hindring med dette Ægteskab, og for dets fuldbyrdelse i rette tid, ere vi underskrevne Cautionister efter Lov og forordninger.

Hans P. Hansen - Fredr. Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arild.

Jeg er deg meget takknemmelig for ditt hurtige svar på mitt spørsmål om hjelp. :) :)

mvh

Per aase A

Lenke til kommentar
Del på andre sider