Gå til innhold
Arkivverket

Elias Aslesen c 1679 - 1751


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Det sies at i slektsforskning oppstår to nye problemer for hvert problem du løser. Vel, i dette tilfellet, da jeg løste et problem jeg hadde slitt lenge med, ga foreldrene seg selv, så jeg fikk 4 nye problemer. Tre av dem regner jeg med å håndtere etter hvert, men den siste har så spesielt navn at jeg slår opp en Wanted-plakat med en gang, det aner meg at jeg står over for en 'stray'.

 

Elias Aslesen ble gravlagt 10. april 1751 i Hurum, 72 år gammel. Kona hans, Gonnor Pedersdatter, var gravlagt kort tid før, 1. november 1750, også hun 72 år gammel. Fra skiftet etter henne ser vi at de ble arvet av tre døtre, Jøran, gift med Jon Arnesen Grav i Røyken, Anne, gift med en Knut Arnesen i Holmsbu, og Pernille, som senere i 1751 ble gift med en Helge Olsen. Den eneste av disse som har fått dåpen registrert i bevarte kirkebøker er Pernille, som ble døpt 2. august 1716. Deter ved denne anledningen vi får vite Elias sitt yrke. Både ved dåpen og i Gonors testamente er adressen oppgitt som Holmsbu, det er vel trolig at det har vært adressen deres i alle fall fra 1716.

 

Gonor Pedersdatter er ikke et helt ukjent navn på Hurum, den mest kjente med det navnet er vel datteren til Per Andersen Liltvet, som var omtrent 30 år eldre enn vår Gonnor. Men noe navn med lignament med Elias Aslesen har jeg ikke støtt på tidligere. Riktignok fantes det enkelte Asle i Røyken og Lier, som teoretisk kan ha vært far til Elias, men jeg synes ikke å ha merket noen tradisjon for bibelske fornavn der heller. Når i tillegg Elias var sjømann, og Holmsbu vokste frem som viktig ladeplass på den tiden, tror jeg at han kan ha flyttet dit fra 'et ukjent sted, trolig langs kysten'.

 

Dersom noen har en Elias Aslesen 'til overs', hører jeg gjene fra dere.

 

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei Per, løfter opp denne igjen !

 

Elias Aslesen var meget sannsynlig sønn av Asle som bodde på Rigesem i Røyken i alle fall 1679 - 1685.

http://slektsforskning.com/Royken/Rigesem.asp

 

Elias Aslesen Rigesem som bor på Holmsbo nevnes her (Nr. 60):

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39912/47/

 

Elias Aslesen Rigesem som bor på Holmsbo nevnes her (Nr. 91):

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39914/11/

Endret av Roger Fossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.