Gå til innhold
Arkivverket

Sverige-hjelp

Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk en forespørsel om hjelp til å finne slekt i Sverige, men det er ikke "mitt" område, håper at vedkommede kan få hjelp her.

"Om du hadde kunne lagt ut et innlegg på digitalarkivet så hadde det vært supert! Det er tippoldefaren min på mamma sin side og familien/slekten hans jeg er interessert i å vite mer om. Jeg har litt informasjon om tippoldefaren min, men ikke så veldig mye om før han kom til Norge og nesten ingenting om familien hans. Her er informasjon jeg har om han:

Navn: Wilhelm Olsson (skiftet navn til Olsen senere). Født i Stockholm 22/6 1861 eller 1862, døde 14/3 1934. Konfirmert i Älvsborgs län 1876. Giftet seg med Thea Godal 18/4 1881. Han var sønn av Ole Olsson, som var gårdbruker.

Bosted i Sverige: Han skal ha bodd i Dalsland men skal også ha vært i militæret i Stockholm. Dragon ved festningen i Stockholm. Når han flyttet til Norge var han steinarbeider/gråsteinsmurer/"Graastensarbeider".

Har også hørt et rykte om at han var politimann, men det er det ingen som har fått bekreftet.

Er andre som har forsøkt å finne ut mer om han, men jeg tror de ga opp. Så også en dame som hadde lagt ut en etterlysning på nettet om han og slekta hans, men det var i 2006, så tenkte jeg i hvert fall skulle forsøke å finne ut noe mer.

På forhånd, tusen takk!"

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger bare inn Wilhelm og kona med tre barn i Gjerpen i Telemark i 1900, som et utgangspunkt: http://digitalarkive...&merk=4701#ovre

Jeg har ikke funnet ham i 1880-tellingen i Sverige. men kan ha oversett ham. Vet hun når han reiste fra Sverige?

Litt mer om familien fra Gamlegjerpen.no v/ Gard Strøm: http://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Godal/Nystua.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger bare inn Wilhelm og kona med tre barn i Gjerpen i Telemark i 1900, som et utgangspunkt: http://digitalarkive...&merk=4701#ovre

Jeg har ikke funnet ham i 1880-tellingen i Sverige. men kan ha oversett ham. Vet hun når han reiste fra Sverige?

Litt mer om familien fra Gamlegjerpen.no v/ Gard Strøm: http://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Godal/Nystua.htm

Tusen takk for svar! Nei, vet desverre ikke når han reiste fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det eneste jeg fant som var i nærheten

Post 1880-1-11-4323

Olsson, Axel Vilhelm

Gardist

f. 1861 i Enköpings-Näs (Uppsala län, Uppland)

Ogift man, ensam i familjen

Terra Nova N:o 2

Hedvig Eleonora rote 11 (Stockholms stad, Uppland)

Kyrkobokföringsort: Svea Livgarde

Registrerad födelseort: Enköpings-Näs Uppsala län

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Axel Vilhelm som Berit nevner i forrige innlegg, er født 26/5 1861. Hans far het Olof Eriksson,så da er det nok ikke han.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Fødselsåret hans står både som 1861 og 1862.

Fant en i Rotemansarkivet som en mulig kandidat. Han er f. 22/6 1861,men i Ryr i Älvsborg. Fant han i Rotemansarkivet,han bodde i Stockholm 1886-1889.

Personuppgifter

Namn:Wilhelm Olsson

Titel:Arbetskarl

Födelseuppgifter:1861-06-22 (Ryr), Älvsborgs län

Status:Ogift, Utan hushåll

Inflyttningsuppgifter

Inflyttad:1886

Som:Inflyttad från ort utanför Stockholm

Från:Vaxholm

Boendeuppgifter:

Gata: Tyskbagaregatan,11

Församling: Hedvig Eleonora

Fastighet: Wedbäraren,5 10

Littera: T 4

Häftets nummer och tidsperiod: 12025 (1886-1892)

Arkivrote och stadsdel: 11 (Östermalm)

Utflyttningsuppgifter

Utflyttad:1889

Som:Utflyttad till bilagan

Till:

Fant han i fødsel/dåpsbok i Ryr, hans far er Olof Olsson.

Kanskje verdt å undersøke nærmere?

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Berit Gullbekk som tok bryet med å lete, selv om Kari fant ut at det ikke var riktig mann!

Og tusen takk til Kari Aabelvik, som har funnet en meget lovende kandidat! Jeg har sett på Wilhelms fødselsår ved barnas dåp, og det skifter mellom 1861 og 1862 - kanskje han ikke visste selv hvilket år som var det riktige?

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Begge årstall forekommer jo på Wilhelm,så hvilket år det egentlig er,er usikkert.

Han jeg fant f. i Ryr,Älvsborg,har jeg fulgt opp gjennom husforhør.

Han står 7/11 1881 som rekrutt og utflyttet til Carlsborg garnisonsförsamling.

I Rotemansarkivet der jeg fant han i Stockholm, står han innflyttet fra Vaxholm. Det er i Stockholms området og er også en garnisonsfors.

Så helt klart har Wilhelm f. 1861 i Ryr vært noen år innen militæret.

Vi mangler likevel en del for å si at dette er rett mann.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Kari!

Har du funnet navnene til moren til den Wilhelm som var født 22.06.1862 i Ryr?

- - - - -

Takk også til Berit Knudsen som fant Vilhelm (avgårde på jobb?) i 1910.

Jeg fant familien - Vilhelm og Thea med 5 barn i 1910-tellingen. Der er Vilhelm oppført med fødselsdatoen 22.06.1866!

Det må vel være feil, eller . . . .

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036516000236

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila!

Fra fødsel/dåpsbok Sundals Ryr (Ryr):

født 22/6 1861,døpt 23/6

Wilhelm

foreldre: torpare Olof Olsson og Maja Andersdtr., Kärr.

Legger ved utklipp av husforhør Sundals Ryr 1861-1865, side 283 Linneskogen. De bodde i Kärr da Wilhelm ble født,flyttet til Linneskogen 1862.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Kari!

Jeg tenkte at det er greit å ha navnet i tilfelle noen av barnebarna skulle være oppkalt, men det ser ikke slik ut hos denne Wilhelm Olsen.

En hard nøtt å knekke, denne her! Prøver å finne ham innflyttet, men har ikke fått napp hittil.

Hilsen Laila K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var merkelig at Wilhelm ikke var med i den oversikten.

Har funnet disse søsknene til Wilhelm som ikke var med i husforhør:

Maja Cajsa f. 16/10 1855, død 11/2 1857

Jan Peter f. 27/1 1867, død 20/2 1868

Maja Christina f. 4/8 1870.

Her er familien i folketelling 1880 med de barn som da bodde hjemme:

Olsson, Olof 1824 Far

Andersdotter, Maja Kajsa 1831 Mor

(Barn), Vilhelm 1861 Barn

(Barn), Frans Gustaf 1864 Barn

(Barn), Maja Kristina 1870 Barn

Hilsen Kari

Lenke til kommentar