Gå til innhold
Arkivverket

Johan Friderich Schultz, fødsel? død?

Steen Trenckner
 Del

Recommended Posts

Hej arkiv og Oddleif Lian.

Min norske oldemors farfar var ovennævnte.

Han bliver gift med Mette Corneliusdatter i Korshavn 18.okt.1808 (M2 Lyngdal 1727-1815) og de får 4 børn, det sidste Nicolai Albrecht Schultz 18.sept.1816 (M A3 Kristiansand). Alle børnene er registreret i Kristiansand.

Som svar på et indlæg i debat forum har jeg fået at vide, at Johan Fr. "..troligen var barnebarn af skarpretteren i Kristiansand..." i følge Bygdebok for Austad II. Der skulle videre stå, at han dør mellem 1816 og 1820, hvad han øjensynligt også gør, da konen gifter sig igen i 1820.

Indtil videre er det ikke lykkedes mig at finde hverken hans fødsel eller død nogen steder. Som forfatter til Bygdebogen har du så nogen anelse om hvor jeg skal lede? Han findes tilsyneladende ikke ved folketællingen i 1801, så KAN han være kommet udefra mellem 1801 og 1808? Eller har han måske været i udlandet i 1801? Man ser ofte personer, der er døde på rejser over Atlanten o.l. så selv om han skulle være død på rejse indenlands eller udenlands burde han vel blive indført i kirkebogen?

Han er nævnt som "kjøbmand" flere steder. Ved det første barns fødsel (Caroline Kirstine 23.jan 1809, M A3 Kristiansand 1778-1818) står der vist nok "Rep." (repræsentant?)

med venlig hilsen

Steen Trenckner, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok trekke tilbake min antagelse i bygdeboka for Austad om at etterspurte Johan Friderich Schultz var barnebarn av skarpretteren med samme navn i Kristiansand. Da Schultz fikk sitt borgerskap til Kristiansand 28. september 1809, ble det nemlig notert i rådstueprotokollen at han var 30 år gammel, født i Bremen i Tyskland, og hadde oppholdt seg i Kristiansand i 2 år. Han aktet å ernære seg i Kristiansand ved vertshushold, høkeri og småhandel og ble følgelig meddelt borgerbrev. Ved datteras dåpsinnførsel i kirkeboka i 1810 er han for øvrig kalt skipper ("Skip." - ikke "Rep."). I 1809 kjøpte han hus i Kristiansand (også da kalt skipper), men solgte dette i 1814. Han kjøpte deretter et nytt hus i byen i 1815 (da kalt kjøpmann), men solgte dette ved skjøte 18. juni 1816. Jeg har ikke funnet Schultz blant døde i Kristiansand 1816-1820 og heller ikke funnet noe skifte etter ham her i samme tidsrom. Han må sannsynligvis ha flyttet fra byen - med eller uten kone og barn - uvisst hvorhen.

OL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok trekke tilbake min antagelse i bygdeboka for Austad om at etterspurte Johan Friderich Schultz var barnebarn av skarpretteren med samme navn i Kristiansand. Da Schultz fikk sitt borgerskap til Kristiansand 28. september 1809, ble det nemlig notert i rådstueprotokollen at han var 30 år gammel, født i Bremen i Tyskland, og hadde oppholdt seg i Kristiansand i 2 år. Han aktet å ernære seg i Kristiansand ved vertshushold, høkeri og småhandel og ble følgelig meddelt borgerbrev. Ved datteras dåpsinnførsel i kirkeboka i 1810 er han for øvrig kalt skipper ("Skip." - ikke "Rep."). I 1809 kjøpte han hus i Kristiansand (også da kalt skipper), men solgte dette i 1814. Han kjøpte deretter et nytt hus i byen i 1815 (da kalt kjøpmann), men solgte dette ved skjøte 18. juni 1816. Jeg har ikke funnet Schultz blant døde i Kristiansand 1816-1820 og heller ikke funnet noe skifte etter ham her i samme tidsrom. Han må sannsynligvis ha flyttet fra byen - med eller uten kone og barn - uvisst hvorhen.

OL

Hej OL

Tusind tak for dit svar, det løser i første omgang mit problem: Skal man eller skal man ikke tro på de historier der verserer i familien? Ofte skal man ikke, de viser sig ved nærmere gennemgang ikke at holde, men i dette tilfælde skal man altså. Mit moster, der er 90 og den sidste nulevende fra den forrige generation har vedholdende hævdet, at hendes mor - min mormor - ofte talte om en tysk kaptajn, der skulle findes i familien. Det lader nu til at historien "holder vand".

Nu er jeg ret ny i denne "branche" så tillad mig at spørge, hvor man finder køb og salg af ejendomme, som du åbenbart har ledt i? Det er vel ikke noget, der findes på nettet? Skifteprotokollen havde jeg ledt i og ikke fundet noget, men kan oplyse til din bemærkning om, at han er rejst fra byen med eller uden kone og børn, at det er UDEN. Konen gifter sig igen 28.febr.1820 med Henrik Tobias Pedersen (M Austad i Lyngdal 1816-1876). Her er hun benævnt ENKE. Der er noget der ikke stemmer. Men ude i Korshavn har de vel ikke vidst meget om hvad der foregik langt borte i Kristiansand, så hun har kunnet slippe af sted med at hævde at hendes mand var død - og ikke bare stukket af - og dermed være "berettiget" til at gifte sig igen. Lyder det ikke sandsynligt? Ellers kunne hun vel ikke blive gift igen, når manden ikke var død og de ikke var skilt?

Den nye mand dør i øvrigt dagen efter brylluppet!!! Så gifter hun sig igen senere samme år.

Det er sandelig spændende at slægtsforske!!

mvh

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Skjøter og andre tinglyste dokumenter finnes innført i såkalte pantebøker ved de ulike rettsembetene. Dette materialet er blitt skannet (fra mikrofilm) og lagt ut på Digitalarkivet under "Skannede tinglysingsdokumenter". De aktuelle skjøtene vedr. eiendommene til Schultz i Kristiansand by er disse (referansene er panteboknr.-sidenr.-dokumentnr.):

Kjøp av hus nr. 134, skjøte tinglyst 03.10.1809, Kristiansand pantebok 8-521-1. Link

Salg av hus nr. 134, skjøte tinglyst 31.01.1815, Kristiansand pantebok 9-182b-2. Link

Kjøp av hus nr. 298, skjøte tinglyst 03.10.1815, Kristiansand pantebok 9-205-5. Link

Salg av hus nr. 298, skjøte tinglyst 25.06.1816, Kristiansand pantebok 9-227-7. Link

Hvis du har et spørsmål til i denne saken, er det best om du sender e-post til Statsarkivet i Kristiansand.

OL

Lenke til kommentar
Del på andre sider