Gå til innhold
Arkivverket

Nils Olsson född 1812 i november

Margaretha Berggren
 Del

Recommended Posts

Jag önskar efterlysa Nils Olsson som dyker upp i Funäsdalen, Tännäs församling, i Härjedalen Sverige cirka 1828, då han är 16 år. Kanske heter hans mor Brita. (Hans första dotter heter så)Jag tror att han kommer från Norge, för jag tycker mig se att det står fr. N. i husförhörslängden. Möjligen kan han vara född året före eller efter 1812 men november borde stämma tycker jag.

Hoppas att någon har upplysningar att ge!

Med vänlig hälsning

Margaretha B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen flere opplysninger, så som hvem Nils var gift med? Kom han ensam til Funäsdalen, eller finnes det andre fra Norge som han ev kan være i slekt med?

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungefär vid samma tid och på samma sida i husförslängden som Nils, påträffas Märet Olsdr och Henning Olsson, båda från Norge. Märet uppges vara född 1811, men torde hellre vara född 10/10 1810 i Röros (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16222&idx_id=16222&uid=ny&idx_side=-24) och Henning var född 26/3 1808 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16222&idx_id=16222&uid=ny&idx_side=-15). Henning drunknade 1828. Även deras bror Sivert f.1815 blev gift i Tännäs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe och KG!

Tack för era svar! Nils gifte sig 1843-03-24 med smedsdottern Anna Stina Hedström i Ljusnedal. Han var då hyttdräng och arbetade hos Christian Bur. I Röros födelsebok hittade jag en Niels, född 1812-07-22 med föräldrarna Ole Nielsson Mohle och Barbro Amundsdatter Röe. Vet någon av er vad som hände med honom?

I Norge finns väl inga husförhörslängder att följa honom i?

MVH

Margaretha B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttearbeider Ole Nielsen Mæhles Søn Niels døde 17 februar 1835 23 år gammel, se nr 5:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A08 (1829-1844), Døde og begravede 1835, side 614.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16224&idx_id=16224&uid=ny&idx_side=-469

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid!

Tack för ditt svar! Nu kan jag avföra honom. Han kändes inte riktigt rätt heller, eftersom han hade "fel" namn på modern. Hon borde heta Brita. Dessutom var han inte född i november.Jag får leta vidare.

MVH

Margaretha B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Per!

Jag hittade Nils i Tännäs AI:3 på Funäsdalen 12 hos Måns Jonsson (GID:2227.11.71500)Denna Nils försvinner från Funäsdalen ca 1840 och "min" Nils dyker upp i Ljusnedal som dräng hos masmästaren Christian Bur på Ljusnedals Bruk nr 15 vid ungefär samma tid.(GID:2226.2.99300)När han sedan gift sig med Anna Stina Hedström står det att han är född 1812 /11. Födelseåret kan ju vara fel åt ena eller andra hållet. Det finns inte så många personer i de här trakterna som heter Nils Olsson och som är födda 1812. Har du någon aning om vem Nils är?

MVH

Margaretha B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

En liten väg som jag brukar ha nytta av är När dog "Din" Nils ??

Kanske det finns bouppteckning efter honom och där brukar det stå lite om arv

och släktförhållande, kan vara ett tips.

Hälsning Per Nilsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Per!

Tack för ditt svar! Tyvärr finns det inte någon bouppteckning efter honom. Han dog 1892-07-27 i Hede fs, Härjedalen. Familjen flyttade dit 1860 i november och i Hede uppges han vara född i Ljusnedal. Tycker du också att det står fr.N. efter hans namn, när han är i Funäsdalen? Har du också Nils som ana?

MVH

Margaretha B

Lenke til kommentar
Del på andre sider