Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon i en kildehenvisning - hva skal med?

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg bruker slektsprogrammet MacFamily (for Mac) og er litt usikker på hva jeg skal legge inn som informasjon om kildene. Til nå har jeg holdt meg til tittel, forfatter og publikasjon men de andre bør vel også brukes smile.gifNoen tips? Vil gjerne få det riktig.

Dette er linjene i "Generell informasjon".

"Tittel" - må jo være f eks "NN f 1840"

"Forfatter" - f eks Riksarkivet, Digitalarkivet, evt et historielag eller privatpersoner

"Publikasjon" - f eks en kildeinformasjon på Digitalarkivet, en utgivelse av noe slag

"Forkortelse" - hva skal forkortes?

"Dato" - er det dato for når kilden legges inn, f eks i dag, eller når hendelsen skjedde - eks her ville blitt 1840?

"Sted" - skal det linkes til "Dato" ?

"Autoritet" - ?

"Referansenummer" - ?

"Referansetype" - ?

Så er det arkfaner for tillegg av tekst, alle typer mediafiler, notater og etiketter for "uferdig", "viktig", "noterbar". Jeg kan også linke til alle andre kildehenvisninger i basen.

Takker for forslag!

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld dei konkrete spørsmåla du har:

Kva skal forkortast? Ei fullstendig kjeldehenvisning kan vere lang. Ein forkorta versjon er ofte brukt i fotnoter etc.

Dato/sted/autoritet: Dette er publiseringsdato (år) og -stad. Autoritet vileg tru er meint utgjevar.

Referansenummer/-type kan vel vere ulikt, men dersom det er arkivmateriale hjå t.d. Stats- eller Riksarkivet har alle kjelder ein arkivreferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er linjene i "Generell informasjon".

"Tittel" - må jo være f eks "NN f 1840"

"Forfatter" - f eks Riksarkivet, Digitalarkivet, evt et historielag eller privatpersoner

"Publikasjon" - f eks en kildeinformasjon på Digitalarkivet, en utgivelse av noe slag

"Forkortelse" - hva skal forkortes?

"Dato" - er det dato for når kilden legges inn, f eks i dag, eller når hendelsen skjedde - eks her ville blitt 1840?

"Sted" - skal det linkes til "Dato" ?

"Autoritet" - ?

"Referansenummer" - ?

"Referansetype" - ?

Så er det arkfaner for tillegg av tekst, alle typer mediafiler, notater og etiketter for "uferdig", "viktig", "noterbar". Jeg kan også linke til alle andre kildehenvisninger i basen.

En kan vel trygt si at disse linjene er tilpasset bøker og publikasjoner, og ikke arkivkilder. Jeg ville kanskje puttet hele arkivreferansen i feltet "tittel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om dine spørsmål.

"Autoritet" kan også brukes for å angi kvalitet/sikkerhet. I det programmet jeg bruker har man som standard en kvalitetsnivå på 0 (ikke bestemt) til 4 (sikker førstehåndskilde).

"Tittel" så som du har det f eks tittel på bok, "Slægten Benkestok"

"Publikasjon" for boka ovenfor, "Christiania, A/S Parman & Co.s Bog og Akcidentstrykkeri, 1904". Internet www. -----

"Dato" der har mitt program både publikasjonsdato og dato for registrering. Om man bare har ett felt ville jeg legge publikasjonsdato så som jeg har vist her i publikasjonsfeltet og bruke "dato" som registrert dato.

"Sted" er sikkert tenkt som publikasjonssted for trykt materiale ("Christiana"), kan man tenke seg "Internet" for hjemmesider, kanskje unødvendig? Det viktigste er att du velger det som er naturlig for deg og er konsekvent.

Når det gjeller Internet som kilde må en sikre seg så man får med permanente lenker. Arkivverket er flinke til å oppgi hva som er permanent og hva som kan forsvinne. Så som gamle databaser. Private hjemmesider kan ofte ha lenker som endres når databasene oppdateres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to!

Nyttige linker som jeg skal lese - og en takk til Kristian - det gjorde jobben mye enklere!

Anne

Takk også til Niels for gode forslag! Det med lenker som endres er noe å tenke på..

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider