Gå til innhold
Arkivverket

Anders Nilsen Brunstad (Løken)

Thomas Nilssen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å finne ut hvor det ble av Anders Nilsen Brunstad fra Romedal.

Anders Nilsen Brunstad, er født 1729. Han er sønn av Nils Andersen Løken østre (1685-1744) og Rønnaug Carlsdatter Fuglset (d. 1737) fra Løten.

Anders Nilsen var nr. 4 i en søskenflokk på 7. Han var eldste sønn, og arving etter sin far. Hans far bruker Løken østre fram til 1725, fire år før Anders blir født. Nils Andersen hadde vært uenig om avvirke av Brunstadmarka med garden Brunstads eier, Christian Blickfeldt. Det ble oppnådd forlik mellom de to ved at de makeskiftet garder. Slik kom Nils og Rønnaug til Brunstad i 1725. I Romedalsboka står det at «Nils Andersen tok over Brunstad og satt med denne garden til han døde, men familien som før hadde hørt med til de mer velstilte bønder, sank senere ned i småbruker-og arbeiderklassen» (Romedalsboka bind 1, s. 606).

Nils Andersen Løken østre var altså bruker på Brunstad til han døde i 1744, og enken (Eli Gudbjørnsdatter Domstad – hans tredje kone) brukte garden til 1753.

Anders Nilsen Brunstad lyste sin odelsrett samt pengemangel til innløsning av Løken østre den 16. juli 1744. Han er da 15 år. Noen år senere, i 1752 får Anders´ stemor, Eli, en odelssak mot seg, der brødrene Embret og Christen Olssønner gjør krav på Brunstad gjennom odel. Det går slik at Eli Gudbjørnsdatter 2. april 1753 gir skjøte på garden Brunstad til Christen Olsen Benningstad.

I 1753 og 54 prøver Anders Nilsen seg igjen. Han er da blitt nesten 25 år og han skriver seg da for Anders Nilsen Bratvold. Han hevder gjennom odel å ha krav på Løken østre som hans far måtte gi fra seg. Saken ender med at han får kjøpe garden Løken østre den 1. april 1756. Men han greide ikke å beholde garden, og han selger den igjen – samme dag!! Dette er det siste sikre vi vet om Anders Nilsen Brunstad.

Er det noen som greier å hjelpe meg med å finne ut hvor han ble av?

Thomas Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert ham som far til Tåle Andersen Harstadstuen, men har ingen kilder, ei heller norn kone, så dette blir noe tynt, men det kan muligens dra i gang debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en teori om at det er Anders Nilsen som er far til Taale, men har ingen direkte beviser for det.....

Både min bestemor og bestefar var av den såkalte "Taalesen-slekta", og jeg har alltid gått ut i fra at det er Taale ANdersen Harstadstuen (f. 1772) som er stamfar for denne.

Men i Lautin 1976 (lokalhistorisk årbok for Løten) står det en artikkel om de første thranitterne i Løten. Nr. 79 er John T. Ekereneie (f. 1.01.1816), sønn av Taale Henrichsen og Marte Olsdatter. Det står videre at de "Var av den slekt, om hvem det fremdeles går ordtak i bygda: Guds makt er stor, men Tållisermakta er større" - altså må dette være de samme slekta.

Taale Henriksen er født i 1775 på Hjelseng i Løten, og hans far Henrik Tollefsen (les Taalesen) er sønn av Taale Carlsen på Fuglset i Løten. Min utfordring er nå å greie å koble denne familien til min egen Taalesen-gren.

Taale Carlsen på Fuglset (f. 1693) har ei søster Rønnaug (1686-1737) som ble gift med Nils Andersen Løken østre fra Romedal, som altså er foreldre til Anders Nilsen Brunstad. Så det er denne lenken som jeg prøver å koble sammen.

Men jeg trenger å vite hvor det ble av Anders Nilsen, og om han virkelig er far til Taale Andersen Harstadstuen...

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en teori om at det er Anders Nilsen som er far til Taale, men har ingen direkte beviser for det.....

Både min bestemor og bestefar var av den såkalte "Taalesen-slekta", og jeg har alltid gått ut i fra at det er Taale ANdersen Harstadstuen (f. 1772) som er stamfar for denne.

Men i Lautin 1976 (lokalhistorisk årbok for Løten) står det en artikkel om de første thranitterne i Løten. Nr. 79 er John T. Ekereneie (f. 1.01.1816), sønn av Taale Henrichsen og Marte Olsdatter. Det står videre at de "Var av den slekt, om hvem det fremdeles går ordtak i bygda: Guds makt er stor, men Tållisermakta er større" - altså må dette være de samme slekta.

Taale Henriksen er født i 1775 på Hjelseng i Løten, og hans far Henrik Tollefsen (les Taalesen) er sønn av Taale Carlsen på Fuglset i Løten. Min utfordring er nå å greie å koble denne familien til min egen Taalesen-gren.

Taale Carlsen på Fuglset (f. 1693) har ei søster Rønnaug (1686-1737) som ble gift med Nils Andersen Løken østre fra Romedal, som altså er foreldre til Anders Nilsen Brunstad. Så det er denne lenken som jeg prøver å koble sammen.

Men jeg trenger å vite hvor det ble av Anders Nilsen, og om han virkelig er far til Taale Andersen Harstadstuen...

Thomas

.

Enig i siste linje i innlegget. Jeg er nok mere sikker på den andre grena som går ut fra Fuglset: Tollef Karlsen Fuglset og Else Henriksdatter Dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Enig i siste linje i innlegget. Jeg er nok mere sikker på den andre grena som går ut fra Fuglset: Tollef Karlsen Fuglset og Else Henriksdatter Dalen.

Ja - den grena av slekta er ganske grei. men utfordringen er å koble de to grenene av Taalesen-slekta sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er det i det hele tatt noen kilder fra denne tiden 1760-1790 som det går an å lete i? Kirkebøkene for Romedal er jo brent, så det begrenser seg en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider