Gå til innhold
Arkivverket

Wahlgren - Oslo 1900-1950

Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere fått god hjelp omkring disse, men trenger mer - og har funnet noe mer.

Tema i det gamle brukerforum: http://forum.arkivve..._1#entry1315167

I dag gjorde jeg noen notater fra adressebøker for Oslo:

a) Jeg finner ikke familien under "Wahlgren" i Oslos adressebok 1913.

b.) Men i Adressebok for Oslo 1918 finner jeg - på side 1442 i digitalisert utgave - "Wahlgren, O. E., kemiker, Majorstuvn. 39 I."

c) I 1940 bor familien fortsatt i Majorstuveien 39 I. O. E. er omtalt som kjemiker, Ernst er lagerekspeditør ved Elektrisk Bureau og Evy omtales som "frk". (f1624).

d) I 1945 bor (i alle fall) de tre fortsatt i Majorstuveien 39 I. O.E. er kjemiker, Evy "frk", men Ernst er blitt "assist." ved elektrisk Bureau. (f1226).

Hvordan kan jeg finne mer om disse i så nær fortid. (Kanskje jeg må til med telefonkatalog og skattelister....?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Ernst Osian Wahlgren som dør i 1948,meldt Oslo skifterett 22/12,

nr 1573

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 48 (Hbe 0048), 1948-1948, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27259/71/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090513360989.jpg

Statsarkivet i Oslo vil kunne opplyse om hva som står i dødsfallprotokollen

I Oslo byarkiv finnes det kommunale folketellinger tilgjengelig t.o.m.1951

Oslo byarkiv har også skattelister som fra ca midt på 1960 tallet er sortert etter f.dato/år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vet ikke om du har dette fra før, men Ruth dør i 1914.

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_aftenposten_null_null_19140916_55_468_1

Sønnen Ernst dør i 1946. Her er hva som står i hans dødsannonse i Aftenposten 1. mai 1946:

Vår inderlig kjære sønn, bror og min uforglemmelige forlovede

Ernst Weber Wahlgren

Døde plutselig fra oss i dag

Oslo 27. april 1946

På familiens vegne

Ossian og Thrine Wahlgren

Evy Wahlgren David Nilsen

Dagny Karlsen

Bisettes i Det nye krematorium lørdag, 4. mai 1946

Når Thrine dør senere samme år står det følgende dødsannonse i Aftenposten 15. oktober:

Min hustru og min gode, snille mamma

Trine Wahlgren

døde plutselig fra oss 10. oktober.

Ossian Wahlgren.

Evy Wahlgren. David Nilsen (forlovede).

Bisettes i Det nye krematorium onsdag 16 ds. kl. 1445.

I 1948 står følgende i Aftenposten den 27. desember:

Min far

Ernst Ossian Wahlgren

døde stille 22. desember 1948

Evy Wahlgren

Bisettes i det gamle krematorium onsdag 29. desember kl. 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg har jaktet i Aftenposten uten treff. Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke traff. Mener jeg brukte riktig skrivemåte.

Ellers er det nyttig å få vite når Ruth døde. Det fortelles i familien at hun ble påkjørt av en trikk. Jeg har et lite håndskrevet dikt til henne.

- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg har jaktet i Aftenposten uten treff. Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke traff. Mener jeg brukte riktig skrivemåte.

Ellers er det nyttig å få vite når Ruth døde. Det fortelles i familien at hun ble påkjørt av en trikk. Jeg har et lite håndskrevet dikt til henne.

- Jarl -

Hei igjen

En god hjelp for meg er å søke på Det digitale Nasjonalbibliotekets hjemmeside først for så å finne riktig utgave i Aftenposten etterpå. Hos Nasjonalbiblioteket har de også scannet dødsannonsene som tekst slik at de er mulig å få treff på. I Aftenpostens søk tror jeg disse er scannet som bilder.

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett, Hanne. Og tenker jeg meg godt om har jeg vært klar over dette tidligere. Men nå skal jeg gå på på nytt på noen av de jeg til nå ikke har fått treff på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider