Gå til innhold
Arkivverket

Debatter ikke lenger med i listen over 'Mine innlegg' !


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Ser at dette er et problemet fortsatt. Skulle lete opp en gammel debatt jeg selv hadde startet og gikk via "mine innlegg jeg har startet", men der var det ingen eldre enn 18. sept 2011.

Nå finner jeg den nok igjen, men det hele blir mer tungvint. Håper dere får ordnet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette er et problemet fortsatt. Skulle lete opp en gammel debatt jeg selv hadde startet og gikk via "mine innlegg jeg har startet", men der var det ingen eldre enn 18. sept 2011.

Nå finner jeg den nok igjen, men det hele blir mer tungvint. Håper dere får ordnet dette.

 

Vi skulle gjerne hatt en løsning på dette, men så vidt jeg vet, er det ikke det. Programvaren for debattene er standard hyllevare og selv om vi kanskje kunne klart å vri og vende på koden, så ville alt forsvinne neste gang vi får en oppdatering fra programvareleverandøren. Vi er derfor mest interessert i at dette fikses hos de som er ansvarlig for koden - Invision Power.

 

Dette kan mao. ta tid. Jeg beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invision Power Board brukes jo på mange fora, og noen av disse er kjempestore. Man skulle kunne tro at dette ikke er det eneste forumet hvor dette problemet er belyst. IP.Board's eget forum er her. Kanskje man oppfordre brukere til og rapportere slike feil direkte til programvareleverandøren via det forumet? Programvaren støtter for øvrig det de kaller "hooks". Små programsnutter som endrer eller forbedrer enkelte funksjoner i forumet. Disse forsvinner, etter det jeg har skjønt, ikke mellom hver oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lenger noen forhåpninger om at

funksjonaliteten vil bli noe bedre enn den er,

og, gammel som jeg er, drømmer jeg meg heller

tilbake til 'Brukarforumet' ....

(Der var det i alle fall litt 'fart og driv', her er det

mer som i en gravferd ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lenger noen forhåpninger om at

funksjonaliteten vil bli noe bedre enn den er,

og, gammel som jeg er, drømmer jeg meg heller

tilbake til 'Brukarforumet' ....

(Der var det i alle fall litt 'fart og driv', her er det

mer som i en gravferd ... )

 

Til Anette;

 

Har dere umaket dere med å oversende en detaljert beskrivelse av problemet til leverandøren 'Invision Power Board', og

har dere mottatt tilbakemelding om at a ) dette ikke lar seg løse, eller b ) de ikke gidder å løse det (les: 'vri og vende på koden') ?

 

(Hvis svaret er 'ja' på et av disse spørsmålene, så har dere etter min vurdering gjort et beklagelig dårlig valg av 'standard hyllevare' !)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt på forumsidene til IPB og det kan se ut som om oversikten over "Mine Innlegg" har en øvre begrensning på ett år (noe Anette også informerte om tidligere i dette emnet). Jeg kunne heller ikke finne en eksisterende "hook" som fjerner denne begrensningen. Merkelig nok så fant jeg ingen brukerinnlegg på IPB sine forumsider som kritiserer denne begrensningen. Det eneste jeg fant var sider hvor man konstanterte at denne begrensningen eksisterte men ikke noe videre om hvordan den eventuelt kunne fjernes.

 

I skrivende stund abonnerer jeg ikke på emner eldre enn ett år; kan noen bekrefte at samme begrensningen (på ett år) også finnes i listen over "Innhold jeg følger"?

 

Jeg ønsker også at dette kunne rettes på, men uansett ser jeg jeg ingen grunn til og mimre tilbake til det gamle brukerforumet. Bortsett fra manuell oppdatering av korga, fantes denne funksjonen heller ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, synd at programvaren ikke ivaretar dette. Håper likevel på en snarlig løsning.

 

Per, jeg drømmer meg ikke tilbake til Brukarforum, men jeg drømmer om at flere deltar her - særlig i debattene som omhandler de eldre tider innen slektsforskning. Du har vært en viktig bidragsyter i disse debattene og er savnet på forumet.

 

Ken, det er ikke noe problem i forhold til "innhold jeg følger", så vidt jeg kan se. Det er derfor rart at innlegg jeg selv har startet går ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken, det er ikke noe problem i forhold til "innhold jeg følger", så vidt jeg kan se. Det er derfor rart at innlegg jeg selv har startet går ut på dato.

Ja, hvis det er tilfelle så synes jeg også det er litt merkelig. Lurer på hva som, rent praktisk sett, motiverte Invision til og lage en slik begrensning for "Mine Innlegg" men ikke for "Innlegg jeg følger". Sistnevnte er jo ganske lik korga fra gamle forumet, så hvis begrensningen ikke finnes der kan man jo alltids bruke denne til og holde styr på emner som er viktige for en.

 

Per, jeg drømmer meg ikke tilbake til Brukarforum, men jeg drømmer om at flere deltar her - særlig i debattene som omhandler de eldre tider innen slektsforskning. Du har vært en viktig bidragsyter i disse debattene og er savnet på forumet.

Det er jeg også enig i! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg endelig ett foruminnlegg der dette problemet er omtalt, og der kom det fram at man må søke etter egne innlegg eldre enn ett år. Det finnes en egen søkefunksjon for nettopp dette. Hvis man går til siden for avansert søk (her) og skriver inn medlemmens fulle visningsnavn i feltet for "Finn etter forfatter" så skal det fungere. Jeg prøvde med både eget navn og andre medlemmers navn som inneholder norske bokstaver (æ, ø, og å) og det gikk fint for meg. Jeg vet vi har snakket tidligere om problemer med søk der norske bokstaver inngår, men har så langt ikke opplevd det problemet ved slike forfattersøk. Kanskje verdt og teste litt videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg endelig ett foruminnlegg der dette problemet er omtalt, og der kom det fram at man må søke etter egne innlegg eldre enn ett år. Det finnes en egen søkefunksjon for nettopp dette. Hvis man går til siden for avansert søk (her) og skriver inn medlemmens fulle visningsnavn i feltet for "Finn etter forfatter" så skal det fungere. Jeg prøvde med både eget navn og andre medlemmers navn som inneholder norske bokstaver (æ, ø, og å) og det gikk fint for meg. Jeg vet vi har snakket tidligere om problemer med søk der norske bokstaver inngår, men har så langt ikke opplevd det problemet ved slike forfattersøk. Kanskje verdt og teste litt videre?

 

Det er ikke dette jeg vil ha.

 

Jeg vil at debatter der jeg 'siden tidenes morgen' selv har skrevet ett eller flere innlegg i skal 'poppe opp' automatisk øverst i listen over 'Mine innlegg',

og jeg vil ha tilsendt varsel på email samtidig. Og dette skal skje uavhengig av hvor lenge det er siden jeg startet å 'følge' denne debatten

(dvs. når jeg første gang skrev et innlegg der).

 

Dette er etter min mening den eneste måten jeg med rimelig innsats kan greie å å følge med i debatter jeg har spesiell interesse for.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dette jeg vil ha.

 

Jeg vil at debatter der jeg 'siden tidenes morgen' selv har skrevet ett eller flere innlegg i skal 'poppe opp' automatisk øverst i listen over 'Mine innlegg',

og jeg vil ha tilsendt varsel på email samtidig. Og dette skal skje uavhengig av hvor lenge det er siden jeg startet å 'følge' denne debatten

(dvs. når jeg første gang skrev et innlegg der).

 

Dette er etter min mening den eneste måten jeg med rimelig innsats kan greie å å følge med i debatter jeg har spesiell interesse for.

.

Jeg oppnår akkurat det samme ved og bruke "Merk dette forumet som lest". Uleste fora og emner vises med mørkeblå (bold) tekst, mens leste fora vises med lysere blå farge (ikke bold tekst). Når jeg har lest alle emner i ett fora som er interresant for meg klikker jeg "Merk dette forumet som lest". Da skifter alle uleste emner i forumet farge fra mørk til lys blå. Neste gang jeg går inn i samme forumet vises alle nye emner (eller emner med nye innlegg) med mørk blå farge (emner med nye innlegg vil dessuten alltid vises på toppen av forumets emneoversikt).

 

Hvis du bruker denne metoden for og markere hva du har lest/ikke lest kan du dessuten bruke knappen "Vis nytt innhold" på forumforsiden for og vise alle nye innlegg siden forrige besøket. Det fine er at emner du selv har deltatt i vises med en liten blå stjerne ved siden av emnetittelen (emner du ikke har deltatt i har bare en blå prikk).

 

Du har da ihvertfall fire måter og holde styr på din aktivitet på forumet:

  1. Markere emner og fora som lest hver gang du besøker, slik at nye innlegg og emner vises med mørkeblå tekst neste gang du besøker forumet.
  2. Bruke oversikten "Mine Innlegg" (men dessverre med begrensningen på ett år).
  3. Følge emner og fora som er av spesiell interesse for deg og bruke knappen "Innhold jeg følger" for og holde styr på disse
  4. Finne eldre egne emner og innlegg v.h.a. forfattersøk

 

I gamle forumet hadde vi korga og en veldig begrenset søkefunksjon.

 

Slik jeg skjønte det var problemet at listen over "Mine Innlegg" var begrenset til ett år. Hvis det ikke er tilfellet så har jeg i så fall misforstått originalspørsmålet for dette emnet; nemlig "Debatter ikke lenger med i listen over 'Mine innlegg'". Men for og likevel svare på problemet du understreker i ditt siste innlegg så skal du vel få varsel på nye innlegg dersom du abbonnerer (følger) emnet. Mulig jeg tar feil; men selv om listen over "Mine Innlegg" er begrenset til ett år, så skal varselene ikke ha en slik begrensning. Dersom det faktisk er tilfelle at epostvarsler ikke sendes for emner man abbonnerer på dersom disse er eldre enn ett år, så er jo dette veldig beklagelig og bør i høyeste grad ordnes. Men den beste metoden for og holde styr på all ny aktivitet på forumet er likevel, etter min mening ihvertfall, og konsekvent markere emner og fora som lest hver gang man er innom forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om å markere (alle tema i) forumet som 'lest'. Skal prøve ...

 

Du har oppfattet det korrekt mht. at problemet er at listen over 'Mine innlegg' ikke går lenger tilbake enn ett år (derfor min formulering om innlegg 'siden tidenes morgen').

 

Jeg er ikke lenger helt sikker på om man blir varslet om nye innlegg i debatter man opprinnelig 'abonnerte' på for mer enn et år siden. Men det lar seg vel teste ...

(Selv har jeg som sagt etterhvert mistet noe av interessen for å følge opp dette ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lenger helt sikker på om man blir varslet om nye innlegg i debatter man opprinnelig 'abonnerte' på for mer enn et år siden. Men det lar seg vel teste ...

 

Da har jeg gjort en test med debatten om Schade, opprettet 31. jan. 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om å markere (alle tema i) forumet som 'lest'. Skal prøve ...

 

Du har oppfattet det korrekt mht. at problemet er at listen over 'Mine innlegg' ikke går lenger tilbake enn ett år (derfor min formulering om innlegg 'siden tidenes morgen').

 

Jeg er ikke lenger helt sikker på om man blir varslet om nye innlegg i debatter man opprinnelig 'abonnerte' på for mer enn et år siden. Men det lar seg vel teste ...

(Selv har jeg som sagt etterhvert mistet noe av interessen for å følge opp dette ...)

.

Jeg håper du får det til! :) Hvis man markerer emner og fora som lest er det ihvertfall lett og se hva som er kommet av nytt innhold siden siste besøk. Men hvis man vil lete opp emner eldre enn ett år der det ikke har vært nylig aktivitet så må man vel dessverre nøye seg med søk (og egne emner kan man finne via forfattersøk). Jeg håper virkelig at det fungerer for deg; jeg skjønner godt at det kan være frustrerende og måtte bruke tid på programvaren når man heller vil bruke tiden på og lese og skrive innlegg.

 

Da har jeg gjort en test med debatten om Schade, opprettet 31. jan. 2011.

Jeg er spent på resultatet av denne testen Grete. For hvis det fungerer kan man ihvertfall abonnere på eldre emner og finne tilbake til dem på den måten (ganske likt korga i det gamle forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to lister over "Mine innlegg". Listen for "Mine innlegg" under ens brukerprofil innholder ikke emner vi abonnerer på, men en liste over ens egen aktivitet på forumet det siste året. Emner man abonnerer på vises enten under "Kontrollpanel->Forum->Emner du abonnerer på" eller "Mine Innlegg" på framsiden (under "Emner"-fanen). Listen over emner jeg abonnerer på viser alle temaer jeg abonnerer på uavhengig av emnets alder. Sistnevnte ser ut til og være begrenset men sender likevel varsler. Selvsagt er det uheldig at det ikke finnes en måte (bortsett fra og søke) og vise alle egne innlegg i emner en ikke har abonnert på. Men jeg kan ikke se at dette er forskjellig fra det gamle forumet? Vi hadde korga der, men den innebar jo at vi manuelt la emner inn i den. Selvsagt ønsker jeg også en måte og se min aktivitet på forumet (etter noen år kan jeg jo tenke meg at det blir snakk om ganske mange innlegg), men at "gamle" brukere skal begynne og emigrere over dette kan jeg ikke skjønne. "Gamle" brukere fra det gamle forumet vil jo allerede være vant med og abonnere på viktige emner gjennom korga?

 

Jeg kan ikke (lenger) finne

"Emner man abonnerer på" under "Kontrollpanel -> Forum -> Emner du abonnerer på".

 

Er disse menyvalgene fjernet i den siste versjonen av programvaren ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort en test med debatten om Schade, opprettet 31. jan. 2011.

 

Jeg la nettopp inn et nytt inlegg i Schade-debatten, jeg også.

(Dette er altså en debatt som jeg første gang abonnerte på for adskillig mer enn ett år siden,

og problemet var derfor at denne ikke 'poppet opp' øverst i listen over 'Mine innlegg').

 

Debatten havnet denne gang på toppen av listen over 'Mine innlegg'. Og jeg mottok varsel om nytt innlegg.

(Jeg fikk også varsel om de andre nye innleggene i nevnte debatt tidligere i dag).

 

Da skal du jaggu se at det eneste problemet som gjenstår kanskje er at 'Mine innlegg'

ikke går lenger tilbake enn ett år. (Medmindre det er altså er snakk om debatter der det kommer nye innlegg).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gjennomført et eksperiment med en noe eldre debatt :

 

Debatten Søker etterkommere etter Peder Magnussen Hagen, f. 1863, Helgøya hadde ikke vært 'rørt' siden 2. mars 2011

inntil jeg nettopp la inn et nytt innlegg.

 

Denne debatten 'poppet' også opp i listen over 'Mine innlegg'. Dette ser ut til å fungerer også når det er noen andre som lager et nytt innlegg.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Av en eller annen grunn fungerte varsler ikke for meg for emner eldre enn ett år, men siden jeg sjelden bruker varsler så er det mulig det er noe kluss i varselsoppsettet hos meg. Flott at det fungerer nå for deg ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.