Gå til innhold
Arkivverket

Hjelpemidler og publikasjoner på NSFs hjemmeside

Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Norsk Slektshistorisk Forening har en del ting som kan være nyttig på sine hjemmesider. Jeg velger å informere dere om dette her og går ut fra vi unngår "reklameforbudet" siden vi ikke på noen måte er en kommersiell aktør. Det meste er åpent for alle, medlem eller ikke.

Vi håper dette kan være til hjelp for dere i deres leting etter slekt.

På siden http://www.genealogi.no/content/kilder-og-artikler finnes:

Navneregister for Norsk Slektshistorisk Tidsskrift

Tilleggsopplysninger og kommentarer til utgivelsen Segltegninger fra kongehyllingene i 1591 og 1610

Danmarks Adels Aarbok - register 1884-2002

Dokumentene fra Agder i avskrift (fra Riksarkivets "Kildeskriftsamling"

En rekke dokumenter angående bybefolkningen

Jørgen Gløersens "Dødsfall i Norge" i tre bind

Folk på landsbygda og middelalderbefolkningen - en rekke tekster

Engebret Hougens sigiller og dokumenter fra Bø i Follebu fra middelalder og fremover

Register over Skifteprotokoller fra Christiania 1692-1728 av Geir K. Berntsen

Prestearkivet av Bastian Svendsen

Genealogen fra 1987-1999

Under http://www.genealogi.no/content/personalhistorie finnes:

Birket-Smidt, S.: Kjøbenhavns Universitets Matrikel (1611-1829)

Finne-Grønn, S.H.: Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814

Gløersen, Jørgen: Dødsfall i Norge, bind 1-3

Lund, Kjell Tærud: "Han far" - prestehistorie og bygdeliv Vang i Valdres (foreløpig på gammelt nettsted)

Melbye, Osvald: Tollere gjennom 300 år 1563-1886

Olafsen, Arent: Våre sorenskrivere

Ostermann, H.: Examinati juris 1736-1814

Ovenstad, Olai: Militærbiografier: den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814

Petersen. H. Friis: Studenterne ved Københavns Universitet 1479-1602

For medlemmene har vi (dette krever innlogging):

Genealogen for årene 2003-2009

NST bind 1 hefte 1

NST bind 7

Slektsbøker (også for medlemmene)

Diverse eldre slektsbøker fra Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek, frigitt for publisering.

Blehr (flipbok)

Dorph (flipbok)

Eidboe (Morten Perleff og Elling Hansen, 1921) (flipbok)

Stamtavle over familierne Ellerhusen og Görbitz (pdf-fil)

Stamtavle over den falkensteenske gren av familien Bonnevie 1715-1915 (pdf-fil)

Familien Rendtler i Norge (E.A. Thomle, 1891) (flipbok)

Thaulow (F.D. Juell, 1876) (flipbok)

Familierne Trescow og Wiel (S.H. Finne-Grønn, 1908) (flipbok)

Våpenbøker (for medlemmer)

Frederik Rostgaards "Nye våbenbog" fra 1690-årene (i arbeid, publiseres fortløpende med nye sider. Fotografert Oslo og København fra juni 1996 til april 2010)

Birgitte Seeblads norske vaabenbog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell årsak til at Genealogen 2000-2002 ikke er gjort tilgjengelige digitalt? Alle øvrige årganger 1987-2009 er jo tilgjengelige for medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell årsak til at Genealogen 2000-2002 ikke er gjort tilgjengelige digitalt? Alle øvrige årganger 1987-2009 er jo tilgjengelige for medlemmer.

Hei Asbjørn

Det er egentlig bare et spørsmål om menneskelige ressurser til å gjøre jobben. De kommer nok på nett de også. Vi har liggende massevis av saker og ting i kø for skanning og publisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med Wangensteen da, Rune :-)

Mvh

Helge Berntsen

Wangensteen gjør en skikkelig bra jobb på siden sin, og det skal han ha all ros for. NSF ønsker imidlertid ikke å legge egne utgitte tidsskrifter på andres sider.

Dermed må Genealogens manglende nummer vente. Det er heller ikke fritt fram for andre å publisere så nytt stoff.

Når det gjelder NSFs bøker fra vårt bibliotek er det to hensyn som spiller rolle. Det ene er at vi ønsker å dele med andre som ikke bor i nærheten av biblioteket og det andre er at (altfor) ofte forsvinner bøker fra samlingen vår. De skannede bøkene vil bli innelåst i skap slik at de ikke blir tilgjengelige, og dermed ikke til å stikke med seg i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hensyn synes å tale klart for en økning i scanningvirksomheten, jo før jo heller, og det er ingen skam å søke hjelp hos de som er eksperter på dette :)

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hensyn synes å tale klart for en økning i scanningvirksomheten, jo før jo heller, og det er ingen skam å søke hjelp hos de som er eksperter på dette :)

Mvh

Helge Berntsen

Det er bare å strømme på for alle som har lyst til å melde seg til skanning. Adressen er leder(at)genealogi(dot)no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg Rune, men når et stort antall av medlemmene bor utenfor Oslo, og det blir færre og færre bøker i foreningens bibliotek, så synes dette å være en mer kritisk sak for styret i NSF enn å sitte og vente på frivillige som kan gjøre jobben på dugnad. Men det er jo opp til styret å vurdere, og ikke meg. Du spør imidlertid stadig om hva medlemmene ønsker styret skal fokusere på, og bevaring av biblioteket burde jo være en naturlig og viktig oppgave - også for medlemmene.

Hilsen en litt grumpy old man i Tallinn, som gleder seg over alt som blir tilgjengelig på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg Rune, men når et stort antall av medlemmene bor utenfor Oslo, og det blir færre og færre bøker i foreningens bibliotek, så synes dette å være en mer kritisk sak for styret i NSF enn å sitte og vente på frivillige som kan gjøre jobben på dugnad. Men det er jo opp til styret å vurdere, og ikke meg. Du spør imidlertid stadig om hva medlemmene ønsker styret skal fokusere på, og bevaring av biblioteket burde jo være en naturlig og viktig oppgave - også for medlemmene.

Hilsen en litt grumpy old man i Tallinn, som gleder seg over alt som blir tilgjengelig på nettet..

Alternativt blir det for de som er interesserte at de donerer penger til å ansette en person som skanner. Og hvis bevaring av biblioteket er en viktig sak, mener jeg at frivillige burde meldt seg i store antall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik forespørsel om hjelp er vel ingen dårlig idè, men den den burde vel rettes direkte til foreningens medlemmer (via e-mail) - ikke som et rop om hjelp på digitalarkivets debattforum ? PS: Unnskyld at jeg vendte din positive "kunngjøring" til en meningsutveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik forespørsel om hjelp er vel ingen dårlig idè, men den den burde vel rettes direkte til foreningens medlemmer (via e-mail) - ikke som et rop om hjelp på digitalarkivets debattforum ? PS: Unnskyld at jeg vendte din positive "kunngjøring" til en meningsutveksling.

Kunngjøringen går jeg ut fra er positiv fremdeles, og at det er nyttig for de som besøker forumet å vite hva som fins der ute på den store verdensveven.

En større registrering av mdlemmers epostadresser er forøvrig nært forestående, Helge,og da vil nok de som har meldt sin epostadresse til oss få både bedre og mer informasjon fra NSF enn de har vært vant til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo også et tilbud til de mange digitale surfere du snakker om og med din interesse burde du jo gi et bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge jeg har vært medlem, Rune, så først får jeg se om dere får til noe :-) Men jeg imøteser forespørselen !

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det materialet som allerede er publisert på nett er kjempebra. Det er ikke lenge siden jeg selv uttrykte misnøye med NSF fordi jeg om og om igjen hadde prøvd og opprette kontakt med representanter i NSF for bestilling av diverse utgivelser uten og få noen som helst form for konstruktiv hjelp. Det er kjempefint og se at NSF allerede er godt på vei inn i digitalalderen. All ros til NSF for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligere 6 slektsbøker er lagt ut til foreningens medlemmer siden i går ettermiddag:

Stamtavle over Familien Bendz med alle Descendenter (F.E. Hundrup, Roskilde 1854)

Stamtavle over Søren Blochs Descendenter (F.E. Hundrup, Roskilde 1851)

Stamtavle over Slægten Boesen (Jul. Bidstrup, Kjøbenhavn 1887)

Stamtavle over Efterkommerne af Georg Fredrik Ulrik og Anna Magdalena Herbts (R. Carstensen, Kjøbenhavn 1897)

Selgjords-ætt (Ved T.F., Skien 1924)

Stamtavle over Familien Thorne (Martin Arnesen, Kristiania 1885)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med det som er tilgjengelig. Det forstemmende er den slagsida det har. Det avspeiler at kritikken som er blitt reist mot NSF tidligere fremdeles gjelder? Jeg tenker på kritikk, som for å si det stygt, går på at noe/noen er finere å forske på enn annet. Jeg arbeider med slekt for en hel kommune, men kan knapt se at jeg skulle ha nytte av noe av det som Rune regner opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med det som er tilgjengelig. Det forstemmende er den slagsida det har. Det avspeiler at kritikken som er blitt reist mot NSF tidligere fremdeles gjelder? Jeg tenker på kritikk, som for å si det stygt, går på at noe/noen er finere å forske på enn annet. Jeg arbeider med slekt for en hel kommune, men kan knapt se at jeg skulle ha nytte av noe av det som Rune regner opp her.

Nei, her er det helt klart en slagside til embetsmannsslekter og andre «fine» familier, men det avspeiler også hvem som hovedsaklig drev med slektsforskning inntil for noen tiår siden. Jeg husker godt at min far påsto at det var snobberi å drive med genealogi, og ut fra hvordan det var den gangen han levde var nok det en temmelig korrekt oppfatning. Enkelte sider ved denne eldre forskningen minner meg mest om kjendissladderet i Se og Hør.

Idag er nok bildet et helt annet. Jeg vil tro at det er langt flere av oss med «alminnelige» folk som aner som er medlemmer av NSF nå for tida enn det var, - si fram til 80-tallet, og dette vil jeg tro kommer til å fortsette til NSFs medlemsmasse «klassemessig» og politisk tilsvarer et gjennomsnitt av befolkningen. Vi er nok ikke helt der i dag, men jeg kan ikke se noen grunn til at utviklingen skal stoppe opp.

(Det store vendepunktet kom da man tok PCen i bruk i slektsforskningen, noe som gjorde det langt enklere og mer interessant å følge slekter av almuestanden. Det førte som kjent også til det store skismaet i norsk slektsforskningsmiljø. I dag er det neppe noen som tviler på nytten av data i slektsforskning.)

Det omtalte stoffet har kanskje relativt liten verdi for de fleste av oss i dag, men det er sånt som hyllene i biblioteket vårt er fulle av. Jeg ser ikke noe galt i å få det scannet og lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trøst for oss mer allminnelige dødelige får være at vi ofte kan føre vår slekt til dels betydelig lenger tilbake i tid enn disse "fine" embetsslektene, hvor det stort sett ser ut til å stanse opp på 1600-tallet ;)

Men NSF har gjort en solid innsats for de av oss som kan føre slekten tilbake til middelalderen også - nemlig i tidsskriftet sitt. Så det er i høyeste grad interessant for såkalt vanlige folk å være medlem av NSF også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kritikk var egentlig ikke rettet mot innholdet; men tilgjengeligheten av innholdet. Det faktum at NSF viser seg fram med stadig flere nettutgivelser er veldig positivt i den sammenhengen. Jeg har heller ikke umiddelbar nytte av de nevnte slektsbøkene, men er takknemlig for digitaliseringsinnsatsen likevel. Det er imidlertid mye materiale i NSF som jeg har (og har hatt) nytte av. Hvorvidt en slekt er "fin" eller ikke er likegyldig for meg - det som er viktig for meg er at den er relevant for mitt forskningsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif har egentlig sagt det samme litt lenger opp i diskusjonen, men hovedårsaken til at nettopp dette stoffet legges ut er todelt. Det ene er at stoffet er så gammelt at det er fritt fram for digitalisering. Skal vi legge ut nytt stoff må vi søke tillatelse hos forfatter, eller hos slektninger om forfatter har vært død i mindre enn 70 år.

Den andre årsaken til at stoffet har slagside er at slektsforskningen i de tider ofte var en hobby for "de fine" og dermed fikk stoffet en slik karakter.

Vi lover imidlertid også stoff som er annerledes, blant annet studentårbøker og lignende.

Ellers takker jeg for det som er sagt om NST og det gjelder også Genealogen, at det er stoff der som omfatter både middelalder og "bondeslekter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Ken - så jeg ser virkelig frem til at resten av NST-heftene blir tilgjengelig på nett. Ingen uoverkommelig oppgave skulle en tro :-)

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Ken - så jeg ser virkelig frem til at resten av NST-heftene blir tilgjengelig på nett. Ingen uoverkommelig oppgave skulle en tro :-)

Mvh

Helge Berntsen

På nett kommer de ikke med det første, Helge. De er hard valuta, og som du sikkert vet foreligger de 20 første årene på CD til en meget rimelig penge, og slik vil det bli med de neste 20 årene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider