Gå til innhold
Arkivverket

Hjelpemidler og publikasjoner på NSFs hjemmeside

Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

På nett kommer de ikke med det første, Helge. De er hard valuta, og som du sikkert vet foreligger de 20 første årene på CD til en meget rimelig penge, og slik vil det bli med de neste 20 årene også.

Det er et dilemma i disse tider da alle forventer at alt skal være fritt tilgjengelig på nettet, at en forening som NSF fortsatt er avhengig av den kapitalen som disse tidsskriftene utgjør. De er bokstavelig talt arvesølvet vårt. Men hvis Helge eller andre kan se for seg hvordan NSF skal sikres et godt inntektsgrunnlag og samtidig gi bort tidsskriftene på nett, er styret i NSF selvsagt lutter øre.

Så håper jeg at alle som kjøper CDene med publikasjoner fra NSF er hederlige mennesker som forstår at foreningen trenger denne inntektskilden, og ikke deler innholdet med seg i øst og vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, de 20 neste årene må vel da bli DVD, CD' en er vel snart død og begravet etter som jeg har forstått?

CDen vil nok leve så lenge vi har en optisk lese/skriveenhet på PCene våre. Alle DVD-spillere, og for den saks skyld BluRay-spillere, kan lese CDer.

Etterhvert vil nok denne optiske enheten gå samme veien som diskettstasjonen og bli helt erstattet med USB-pinner - i den grad vi trenger fysiske, transportable lagringsenheter overhodet. Det aller meste ligger jo allerede på nett. Derfor ser jeg nok heller for meg etterhvert at vi kommer til å kunne tilby nedlasting mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har sagt det jeg skal om dette på formannens blog på NSF, Leif. Og salget går sikkert så det suuuuuuuuuuuuser ?????

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Ken - så jeg ser virkelig frem til at resten av NST-heftene blir tilgjengelig på nett. Ingen uoverkommelig oppgave skulle en tro :-)

Får håpe det! Jeg har ingen problemer med og støtte foreningen ved og kjøpe NST i digitalformat. Kr 200 for de ti første bindene er billing og jeg ser også frem til at resten av heftene kommer ut. :) Skulle imidlertid ønske at man kunne kjøpe og laste ned pdf filene, men jeg kan alltids få dem sendt til familie og venner i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det! Jeg har ingen problemer med og støtte foreningen ved og kjøpe NST i digitalformat. Kr 200 for de ti første bindene er billing og jeg ser også frem til at resten av heftene kommer ut. :) Skulle imidlertid ønske at man kunne kjøpe og laste ned pdf filene, men jeg kan alltids få dem sendt til familie og venner i Norge.

Ken, selv om vi ikke har noen «ferdig» løsning for nedlasting er det ikke noe problem å ordne det provisorisk. Send en mail til leif at solumslekt dot org så finner vi nok en måte å få det til på. Dessuten skal jeg ta det opp med styret slik at vi får det inn i ordnede former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken, selv om vi ikke har noen «ferdig» løsning for nedlasting er det ikke noe problem å ordne det provisorisk. Send en mail til leif at solumslekt dot org så finner vi nok en måte å få det til på. Dessuten skal jeg ta det opp med styret slik at vi får det inn i ordnede former.

Tusen takk, det hadde vært kjempeflott! Regner med at betalingen fremdeles må skje via innbetalingsblankett? (kort eller direkte bankoverførsel er ikke mulig?). Jeg sender deg mail direkte litt senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er småting i den store sammenheng, men eksempler på hvilke belastninger norsk post- og bankvesen er for enhver foreningsvirksomhet. Utsendelsen av NST og Genealogen til Tallinn (en drøy times flytur) koster foreningen 92 kroner per utsendelse ! Betaling av medemskontingenten i norske kroner til NSF koster meg 140 kroner i bankomkostninger, og det samme gjør ethvert kjøp av en CD eller andre artikler. Så ja til PDF-filer, og til en "lurere" betalingsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er småting i den store sammenheng, men eksempler på hvilke belastninger norsk post- og bankvesen er for enhver foreningsvirksomhet. Utsendelsen av NST og Genealogen til Tallinn (en drøy times flytur) koster foreningen 92 kroner per utsendelse ! Betaling av medemskontingenten i norske kroner til NSF koster meg 140 kroner i bankomkostninger, og det samme gjør ethvert kjøp av en CD eller andre artikler. Så ja til PDF-filer, og til en "lurere" betalingsform.

Helge, her har du noen særdeles gode poenger. Vi er i ferd med å etablere ny serverløsning for domenet vårt, og jeg regner med at vi skal kunne få på plass både en nettbutikk og mulighet for betaling med kredittkort i løpet av året. Vi bør også etter min mening se på muligheten for utsendelse av nye nummer av NST/Genealogen som pdf-filer og dermed unngå disse skyhøye utgiftene, i første rekke som et alternativ for våre medlemmer i utlandet.

Redigert: Jeg vil bemerke at jeg ikke uttaler meg på vegne av styret i NSF, men som privatperson. Stort sett er vi nok enige, men det er litt nøye å få det presisert ;)

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Leif ! Da ser vi frem til disse skrittene inn i fremtiden, som også forhåpentligvis kan spare både foreningen og medlemmene for noen kroner.

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Helge og Leif. Takket være Leif sitter jeg nå i USA og blar gjennom de første ti bindene av NST bare ett døgn etter bestilligen. Du verden så praktisk, og tids- og kostnadssparende det hadde vært om man kunne velge digitalutgave av nyutgivelsene av NST og Genealogen, særlig for oss som bor i utlandet. Vil en slik digitalutgave føre til merkostnader for NSF, eller sendes disse allerede i digitalutgave til trykkeriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Helge og Leif. Takket være Leif sitter jeg nå i USA og blar gjennom de første ti bindene av NST bare ett døgn etter bestilligen. Du verden så praktisk, og tids- og kostnadssparende det hadde vært om man kunne velge digitalutgave av nyutgivelsene av NST og Genealogen, særlig for oss som bor i utlandet. Vil en slik digitalutgave føre til merkostnader for NSF, eller sendes disse allerede i digitalutgave til trykkeriet?

Hei Ken

Begge utgivelsene sendes digitalt over til trykkeriet, så vi har ingen merkostnader i forhold til en slik utgave. Det som utgjør et stykke tvil er selvsagt i hvor stor grad vi kan forestille oss at en slik utgave distribueres mellom venner, og altså utgjør et tap i medlemsinntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt synd om frykt for ulovlig videredistribuering setter kjepper i hjulene for digitalutgaver, særlig av nyutgivelser, men jeg skjønner problemstillingen. Uansett hva NSF planlegger hva salg av digitalt materiale angår, så er det som allerede er publisert en god start og lovende for fremtiden. Snakk om ny netbutikk med mere praktiske betalingsmåter er også noe og se frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken

Begge utgivelsene sendes digitalt over til trykkeriet, så vi har ingen merkostnader i forhold til en slik utgave. Det som utgjør et stykke tvil er selvsagt i hvor stor grad vi kan forestille oss at en slik utgave distribueres mellom venner, og altså utgjør et tap i medlemsinntekter.

Med en elektronisk utgave vil det nok alltid være en fare for lekkasje i form av fildeling. Jeg ser ikke DRM som noe aktuelt alternativ. Det er dyrt og omstendelig, og hittil har ingen funnet opp en DRM-løsning som ikke lar seg knekke i løpet av 20 minutter av den som går inn for det. Men hvis vi går ut fra at det store flertallet av våre medlemmer er anstendige mennesker som ikke ønsker å frata foreningen sitt eksistensgrunnlag, antar jeg at besparelsen ved elektronisk distribusjon langt vil overstige tapet ved eventuell lekkasje.

For ytterligere å minske faren for uformell fildeling vil jeg også foreslå at vi tilbyr pdf-utgaver av enkeltartikler til stykkpris, eller en enkel prisformel basert på filstørrelse. Dette er en modell som har vist seg å fungere utmerket for mp3-filer.

Når det gjelder medlemmer som befinner seg i utlandet, vil jeg tro at faren for lekkasje er minimal. Dette - i tillegg til de ekstremt store distribusjonskostnadene - er grunnen til mitt forslag om at vi i første rekke bør forsøke å introdusere elektronisk distribusjon som et alternativ for våre utenlandsmedlemmer. Dersom det viser seg å fungere bra, kan vi eventuelt vurdere å utvide ordningen til å gjelde alle medlemmer.

Det er også naturlig å vurdere en differensiering av kontingenten mellom de som ønsker å motta papirutgaven kontra de som vil ha den elektronisk, slik at medlemmet selv bærer en del av kostnaden ved papirdistribusjon.

Igjen: Dette er mine egne tanker som privatperson :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det viser seg å fungere bra, kan vi eventuelt vurdere å utvide ordningen til å gjelde alle medlemmer.

Det er også naturlig å vurdere en differensiering av kontingenten mellom de som ønsker å motta papirutgaven kontra de som vil ha den elektronisk, slik at medlemmet selv bærer en del av kostnaden ved papirdistribusjon.

Så lenge det fortsatt produseres bøker på papir, synes jeg nok NSF også bør utgi sine tidsskifter på papir, uten at hverken biblioteker eller enkeltmedlemmer skal måtte betale noe ekstra for det.

Det er fortsatt mange fordeler med å ha et tidsskrift som er ment å skulle være varig, på papir. Jeg tenker f.eks. på problematikken med migrering av data til nye formater i takt med den teknologiske utviklingen. I tillegg er det vel fortsatt en del eldre mennesker og andre mer konservativt innstilte, som undertegnede, som trives best med et tidsskrift i hendene, som man også både kan notere og streke under i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det fortsatt produseres bøker på papir, synes jeg nok NSF også bør utgi sine tidsskifter på papir, uten at hverken biblioteker eller enkeltmedlemmer skal måtte betale noe ekstra for det.

Det er fortsatt mange fordeler med å ha et tidsskrift som er ment å skulle være varig, på papir. Jeg tenker f.eks. på problematikken med migrering av data til nye formater i takt med den teknologiske utviklingen. I tillegg er det vel fortsatt en del eldre mennesker og andre mer konservativt innstilte, som undertegnede, som trives best med et tidsskrift i hendene, som man også både kan notere og streke under i.

Jeg kan jo snu på problemstillingen og spørre om du synes det er rettferdig at de som ønsker å motta tidsskriftene på elektronisk format skal betale for trykking og distribusjon på papir til de som av en eller annen grunn vil ha det?

Jeg sa også en del av kostnadene. Hvis vi tenker oss en differensiering på 100 kroner i året i medlemskontingenten, tror jeg ikke det på langt nær vil dekke merkostnaden ved trykking og distribusjon. Det bør allikevel være overkommelig for alle.

Samtidig er det da rimelig å la utenlandsmedlemmer med e-distribusjon betale samme kontingent som de innenlandske. Den forskjellen i kontingent vi har i dag (kr. 400,- i Norge/Norden, 450,- i Europa for øvrig og 500,- i resten av verden) eksistererer nok utelukkende for å dekke portoutgiftene. Utenom disse finnes det vel ikke noen fornuftig grunn til at bostedet skal betinge hvor mye det koster å være medlem.

Fortsatt er dette mine personlige synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo snu på problemstillingen og spørre om du synes det er rettferdig at de som ønsker å motta tidsskriftene på elektronisk format skal betale for trykking og distribusjon på papir til de som av en eller annen grunn vil ha det?

Først får man jo se hvor mange som ønsker å motta tidsskriftene elektronisk. Dersom det etter hvert viser seg at det bare er en håndfull medlemmer + biblioteker som ønsker å motta tidsskriftene på papir, vil jeg bedre skjønne argumentet for en differensiering av kontingent. Så lenge det motsatte er tilfellet, ser jeg ikke helt problemet med at alle betaler samme kontingent. Det er jo ikke bare porto man betaler sin kontingent for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først får man jo se hvor mange som ønsker å motta tidsskriftene elektronisk. Dersom det etter hvert viser seg at det bare er en håndfull medlemmer + biblioteker som ønsker å motta tidsskriftene på papir, vil jeg bedre skjønne argumentet for en differensiering av kontingent. Så lenge det motsatte er tilfellet, ser jeg ikke helt problemet med at alle betaler samme kontingent. Det er jo ikke bare porto man betaler sin kontingent for.

Jeg regner med at dette er en prosess som vil strekke seg over flere år. Det styret som vil måtte forholde seg til saken er sannsynligvis ikke dagens styre. Men det er et anerkjent forretningsprinsipp at ulike tjenester hver for seg skal bære sine egne kostnader. Dersom enkelte tjenester skal subsidieres på bekostning av andre, bør dette være et bevisst valg fra foreningens og styrets side.

Fortsatt mine personlige meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er det da rimelig å la utenlandsmedlemmer med e-distribusjon betale samme kontingent som de innenlandske. Den forskjellen i kontingent vi har i dag (kr. 400,- i Norge/Norden, 450,- i Europa for øvrig og 500,- i resten av verden) eksistererer nok utelukkende for å dekke portoutgiftene. Utenom disse finnes det vel ikke noen fornuftig grunn til at bostedet skal betinge hvor mye det koster å være medlem.

Kan det virkelig være lønnsomt for foreningen og sende meg fire forsendelser i året på en 500 kroners medlemskontigent? Jeg hadde inntrykk av at porto kom i tillegg (blant annet en av grunnene til at digitalversjon var og foretrekke). Jeg er ikke medlem enda, men har den siste tiden fått mer og mer lyst til og melde meg inn. Med en enklere betalingsmåte og en fastsatt medlemskontigent som inkluderer porto (eller digitalversjon), så synes jeg 400-500 kr slett ikke er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det å lese lengre artikler etc på PCn enkelt og greit, for andre en plage.

Det er helt klart at mitt medlemskap i NSF er mye pga av de to tidsskriftene, selv

om det er mye uinteressant i dem for meg.

Skulle medlemskapet bli mye dyrere fordi man skulle få dem på papir, blir det vel

en avveiing av hvorvidt det er nok av interesse til å opprettholde medlemskapet.

For all del jeg ser hva du sier og mener Leif, men oppfatter det som at det blir

to sett medlemmer. De som ikke greit sitter å leser på PCen mot de som gjør det.

Man kan selvfølgelig fjerne tidsskriftene som en del av medlemskapet og

selge dem for seg, enten på CD eller på papir og prissette dem for seg.

Dermed kan man ha en lavere medlemsavgift, og man kan kjøpe de tidsskriftene

som har noe av interesse for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange steder som gjør det slik nå. Programvare for eksempel: en pris for programvare og elektronisk manual, og en (høyere) pris hvis man vil ha papirutgaven av manualen. Forskjellige priser på bøker avhenging av om de er "paperback" eller "hardcover". Ansvarlige i NSF vet kanskje best; men jeg kan tenke meg at trykkeri- og portokostnader er betydelige beløp. Det er sikkert mange andre ting medlemsavgiften kan brukes til. Jeg vil også gjerne ha medlemsbladene i papirformat, og hvis medlemsskapet på 500 kr. inkluderer porto så er jo det kjempeflott for min del. Men hvis jeg kan spare 100 kr, og betale 400,- som medlemmer i norge og få digitalutgaven istedet så vinner jo alle; jeg sparer 100 kr og NSF sparer trykkeri- og portokostnader.

Men som Rune gir utrykk for så er nok veien til en digitalutgave av nyutgivelser av NST og Genealogen fremdeles lang (hvis aktuell overhodet) og jeg er bare glad for at gamle utgivelser nå digitaliseres og legges ut for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finner dere nok en løsning på i styret, Leif, og din frykt for kopiering synes noe overdrevet. Det har som kjent vært kopimaskiner tilgjengelig i ganske lang tid nå, og om en først er interessert i en artikkel så finnes det nok gode muligheter til å få en papirkopi fra en vennlig sjel, til beste for slektsforskningen. NSF og dets produkter kvalifiserer neppe til YouTube status :-)

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finner dere nok en løsning på i styret, Leif, og din frykt for kopiering synes noe overdrevet. Det har som kjent vært kopimaskiner tilgjengelig i ganske lang tid nå, og om en først er interessert i en artikkel så finnes det nok gode muligheter til å få en papirkopi fra en vennlig sjel, til beste for slektsforskningen. NSF og dets produkter kvalifiserer neppe til YouTube status :-)

Jeg tror også at frykten for piratkopiering på enkelte hold er en smule overdrevet. Det vi driver med er tross alt en syssel for spesielt interesserte, de aller fleste av oss er godt oppi åra og veletablerte mennesker som synes at det er greit å gjøre opp for seg. Jeg har litt vondt for å se for meg at kidsa kommer til å sitte og laste ned NST-artikler fra Pirate Bay :) - og i den grad de vil gjøre det, skal vi kanskje være glade for å kunne vekke interessen for slektsforskning hos noen av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan man jo mene hva man vil om DIS og deres tidsskrift "Slekt og Data", men dette kan enkelt nedlastes som PDF-fil om man er medlem, og DIS markedsfører det som en av et antall medlemsfordeler, noe som kanskje har bidratt til deres 9000 medlemmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan man jo mene hva man vil om DIS og deres tidsskrift "Slekt og Data", men dette kan enkelt nedlastes som PDF-fil om man er medlem, og DIS markedsfører det som en av et antall medlemsfordeler, noe som kanskje har bidratt til deres 9000 medlemmer ?

Godt poeng, selv om Slekt og Data nok er en mer sekundær medlemsfordel for DIS-medlemmer enn hva NST/Genealogen er for NSFs medlemmer. Personlig tror jeg at en langt viktigere årsak til at DIS er så mye større ligger i lokallagene og det sosiale aspektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig på dette tidspunktet å spå hva dette styret eller fremtidige styrer i NSF kommer til å lande på av digitale versus "analoge" tidsskrifter. Men skulle jeg våge meg på en slags spådom ville jeg vel anta at digitale utgaver vil komme, og som Leif også tenker, først og fremst for spesielt interesserte og muligvis til en redusert pris i forhold til papirutgaven.

Det som er lettere å spå er at en slik ordning vil differensiere prisen på medlemsskapet. Jeg ser vel heller for meg en reduksjon for de som velger digital, enn en økning for de som vil ha papir.

Jeg skal være forsiktig med å mene noe om andre foreningers blader og hvorfor politikken er forskjellig, men kan det ha noe med bestandigheten av innholdet å gjøre? Jo mer dagsaktuelt/nyhetsrelatert stoff, jo viktigere å få det ut mens nyhetsverdien er der. Er det referansestoff, og kilderelatert eller antatt å kunne holde på interessen til nye lesere over lang tid er det kanskje mer aktuelt å gi det ut på papir eller i det minste å "forsinke" de digitale utgavene noen år. Eksempelvis finnes noen tidsskrifter i antikvariater, mens andre er mer dagsaktuelle og faller i verdi ettersom tiden går.

Så tror jeg nok at frykten for spredning av f.eks. NST digitalt til venner og bekjente ikke blir noe stort problem, men det betyr ikke at det ikke vil være tilstede. Erfaringen fra vårt bibliotek viser at også voksne og ellers ansvarbevisste slektsforskere ved anledninger har puttet sjeldne og vanskelig tilgjengelige slektsbøker i sekken "ved en feiltakelse". Vi har dessverre svinn fra hyllene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider