Gå til innhold
Arkivverket

Hjelpemidler og publikasjoner på NSFs hjemmeside

Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

På 24.2.2012 den 10.53, Leif Biberg Kristensen skrev:

Det er etter min mening på høy tid at NSF, DIS-Norge og deres nordiske søsterorganisasjoner vedtar noen retningslinjer for anbefalte og ikke anbefalte formater for kildetranskripsjoner på elektronisk form.

Som et hovedprinsipp skal transkripsjonen være lesbar av et menneske i en teksteditor.

Anbefalte formater kan være: Ren tekst, kommaseparerte filer (CSV), tekstfiler med andre typer av feltseparator, XML (tekstbasert format).

Formater som må frarådes er selvsagt de som ikke lar seg lese av et menneske i en teksteditor, slik som MDB-databaser (binært format). Man må skille mellom binære formater som er utbredt og har åpne spesifikasjoner, slik som PDF, og på den annen side udokumenterte binære formater som eies av ett firma alene (proprietært format). Det kan ikke anbefales å distribuere transkripsjoner i PDF-format, men for artikler og scannede kilder bør det være uproblematisk.

Formater som Microsoft Word ( doc, docx) befinner seg i et grenseland. Selv om formatet er proprietært og eies av Microsoft, er det allikevel såvidt kjent at tredjepartsprogrammer som LibreOffice uten videre kan lese og skrive Word-filer. Det er imidlertid ingen grunn til å anbefale salg av Word-filer, da det man kan tilføre av formattering av teksten i en kildetranskripsjon er av såvidt sekundær betydning at den like godt kan lagres og distribueres som ren tekst.

Det samme gjelder forsåvidt Excel-filer. Disse kan med fordel lagres og distribueres som CSV.

Transkripsjoner på proprietært format skal være vedlagt samme transkripsjon på tekstbasert format. I de tilfellene en transkripsjon er solgt på proprietært format alene, skal kunden ved forespørsel få tilsendt transkripsjonen på tekstbasert format.

Personer eller lag som ikke følger disse retningslinjene bør kunne sanksjoneres, i det minste ved at produktene blir omtalt i foreningenes organer med advarsel om at bruk av slike formater er bundet til bestemte typer programvare som når som helst kan slutte å fungere.

Samtidig må medlemmer av disse organisasjonene bevisstgjøres på at kjøp av kilder på proprietært format kan sidestilles med å «kjøpe katta i sekken».

Forbehold: Dette er mine personlige tanker, men satt fram her som et åpent forslag til ovennevnte organisasjoner.

Eg driv med kjelderegistrering av kyrkjebøker og meiner da vitterleg at Augustus-programmet som er utvikla av våre eigne organisasjonsfolk er Access- og mdb-basert. Har dei hatt eit anna alternativ? Eg berre spør, jf. innlegget over.

Sjølv har eg halde meg til Mac i alle år, men har måtta skaffe meg ein gamal pc til den heilt spesielle oppgåva som kyrkjeboktranskriberinga inneber. Det er eg jo ikkje mykje glad for, men må ein så må ein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2012 den 21.27, Anfinn Bernaas skrev:

Eg driv med kjelderegistrering av kyrkjebøker og meiner da vitterleg at Augustus-programmet som er utvikla av våre eigne organisasjonsfolk er Access- og mdb-basert. Har dei hatt eit anna alternativ? Eg berre spør, jf. innlegget over.

Selv om Augustus er en Access-applikasjon, så er det vel slik at man eksporterer data på ett eller annet tekstformat?

Sitat

Sjølv har eg halde meg til Mac i alle år, men har måtta skaffe meg ein gamal pc til den heilt spesielle oppgåva som kyrkjeboktranskriberinga inneber. Det er eg jo ikkje mykje glad for, men må ein så må ein.

Jeg forsøkte å få Augustus til å virke på min Linux-maskin, men fikk det ikke til. For øvrig registrerer jeg nesten bare kirkebøker fra før 1814, og der mener jeg ordrett avskrift i fritekst er det eneste som duger. Så for meg er ikke Augustus interessant i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF publiserer nytt stoff også i dag:

På medlemssidene følgende bøker:

Stamtavle over Slægten Boesen (Jul. Bidstrup, Kjøbenhavn 1887)

D. Thrap: Stamtavle over Familjen Bonnevie 1715-1885 (Kristiania 1886)

Mikael Sundt: Ny og fuldstændigere stamtavle over den norske, østlandske familje Sundt (Kristiania 1895)

På åpne sider:

Struer, H.: Optegnelser om Johan Friederich Ludolph Stützer og hans Slægt (København 1918)

Fortegnelse over Stiftelsesbreve og Legater i Norge, 7. aargang (utg. år ukjent)

Håper dere kan finne interessant stoff i noe av materialet som er lagt ut de siste to-tre ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2012 den 9.37, Rune Nedrud skrev:

Håper dere kan finne interessant stoff i noe av materialet som er lagt ut de siste to-tre ukene.

Hvordan går det med jobben med å skanne de utrykte diplomene i Riksarkivet, som pågikk en stund? Er dette ferdig, og hvor ligger i så fall materialet publisert? Jeg tror det materialet ville interessere meg mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2012 den 9.42, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Hvordan går det med jobben med å skanne de utrykte diplomene i Riksarkivet, som pågikk en stund? Er dette ferdig, og hvor ligger i så fall materialet publisert? Jeg tror det materialet ville interessere meg mest...

Kort svar på dette: Jobben er ikke ferdigstilt. Det har nok mest å gjøre med at vedkommende i Riksarkivet har fødselspermisjon. Det står ikke på NSF, vi ønsker det ferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2012 den 9.48, Rune Nedrud skrev:

Kort svar på dette: Jobben er ikke ferdigstilt. Det har nok mest å gjøre med at vedkommende i Riksarkivet har fødselspermisjon. Det står ikke på NSF, vi ønsker det ferdig :-)

OK! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

I dag, på selveste 17. mai, har NSF lagt ut nye publikasjoner på www.genealogi.no. Takket være noen gode hjelpere med skanner, får foreningen forhåpentlig mer fortgang i digitaliseringen av eldre genealogisk materiale:

For medlemmer:

• Studenter i Kristiania 1864
  • Studenter i Kristiania 1869
  • Studenter i Kristiania 1870
  • Stamtavle over den yngre fredrikhaldske slægt Stang (Martin Arnesen og N.A. Stang, Fredrikshald 1879)
  • Stamtavle over slægten Sverdup (Martin Arnesen og J. Sverdup, Kristiania 1885)

Åpent for alle:

• Familierne Trellund og Baggesen (J. Kinch: NSFs bibliotek, udatert 1800-tallet)
  • H. Struer: Optegnelser om Johan Friederich Ludolph Stützer og hans Slægt (København 1918)

Forøvrig kan legges til at vi til uken kan levere ut de neste 10 bind av NST (bind 11-20) på CD

Gratulerer med dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider