Gå til innhold
Arkivverket

Soldat Haagen Abrahamsen på Eiker

Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har noen opplysninger om soldat Haagen Abrahamsen? Han står oppført i Eiker Kirkebok I8 som far til 2 uekte barn: Mari født 15/12 1778 og til Anne født 12/2 1785. Moren er i begge tilfeller Lisbeth Torgersdatter. Ved fødselen til Mari i 1778 er han oppgitt å være soldat ved Major (Hans) von Selchiers Compagnie og i 1785 ser det ut til at han bor på Narverud. Moren Lisbeth bor ved begge tilfelle på Solberg.

Jeg har sjekket kompanirullene for Major Hans von Selchier sitt Egerske Compagnie. Der står Rifleskytter Haagen Abrahamsen Stenshorne oppført i 1776, 1777 og 1778. I 1778 er han oppgitt å være 29 år, han har tjent i 6 år og han er gift!!! og er "tiener". De samme opplysninger står også i 1777 og 1776. I 1776 er han oppgitt å være 28 år og har tjent i 3 og 3/4 år. Dvs. han har vært soldat fra ca. 1772.

Dette er det eneste jeg har funnet i kildene om Haagen Abrahamsen. Han er ikke nevnt i FT. 1801 og han er ikke konfirmert eller døpt i Eiker etter det jeg kan se. Dersom opplysningene i militærrullene stemmer er han født ca. 1749. Nå er det en lakune i kirkebøkene for Eiker i tiden 1753 til 1764 - dette kan jo være en årsak til at jeg ikke kan finne ham. Men jeg synes det er rart at han ikke finnes i hele landet i 1801 og jeg har ikke funnet noen dødsfall for ham heller.

Hvor har denne karen gjort av seg og hvor kommer han fra? Han blir kalt for Haagen Abrahamsen Stenshorne i militærrullen, men det betyr vel bare at han var soldat for dette legdet? Jeg har ikke funnet noen Abraham fra Stenshorne han kan være sønn av. Kan han være en inflytter til Eiker tro?

Jeg hadde vært svært takknemlig for enhver informasjon om Haagen Abrahamsen!

Med vennlig hilsen

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt en Haagen Abrahamsen i Aker i 1750:

Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 8 (1749-1765), Fødte og døpte 1750, side 16.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7681&idx_id=7681&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-15

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106050342.jpg

jf.: (FS, her står det Oslo, men Aker ble ikke del av Oslo før i 1948):

Name: Haagen Abrahamsen

Baptism/Christening Date: 16 Aug 1750

Baptism/Christening Place: Oslo, Oslo, Norway

Father's Name: Abraham Jansen:

Mother's Name: Else Engelbretsdaatter

Men dette kan være et skudd helt i blinde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det giftet en ungkar Haagen Abrahamsen seg i Aker i 1781 med Anne Torgersdatter fra Saugerne (Sagene). Mulig det er den samme Haagen som jeg fant døpt i 1750, i så fall er vel ikke dette din Haagen, siden han iflg militære ruller var gift på 1770-tallet:

Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 9 (1765-1785), Ekteviede 1780-1784, Trolovede 1781, side 242.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7682&idx_id=7682&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-17

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107010105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det er rart at han ikke finnes i hele landet i 1801 og jeg har ikke funnet noen dødsfall for ham heller.

Han kan være uteglemt i 1801. Det finnes dessverre flere eksempler på det, at både enkeltpersoner og hele familier er uteglemt i tellingen. Men flere kirkebøker er også upålitelige når det gjelder å føre inn begravelser. Jeg stammer selv fra en person i Eiker som var død før 1801, men hvor begravelsen ikke lar seg gjenfinne, så dette kan også være en mulighet når det gjelder Haagen Abrahamsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det giftet en ungkar Haagen Abrahamsen seg i Aker i 1781 med Anne Torgersdatter fra Saugerne (Sagene). Mulig det er den samme Haagen som jeg fant døpt i 1750, i så fall er vel ikke dette din Haagen, siden han iflg militære ruller var gift på 1770-tallet:

Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 9 (1765-1785), Ekteviede 1780-1784, Trolovede 1781, side 242.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7682&idx_id=7682&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-17

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107010105.jpg

Hei Grethe,

Tusen takk for ditt svar!

Jeg tror nok ikke dette er "min" mann, men det er greit å få klarert den Haagen som er født i Aker i 1750 ut av saken. Min Haagen er jo far til uekte barn på Eiker i 1785.

Jeg setter stor pris på innstill, igjen tusen takk!!

Med vennlig hilsen

Jan Sortland

Han kan være uteglemt i 1801. Det finnes dessverre flere eksempler på det, at både enkeltpersoner og hele familier er uteglemt i tellingen. Men flere kirkebøker er også upålitelige når det gjelder å føre inn begravelser. Jeg stammer selv fra en person i Eiker som var død før 1801, men hvor begravelsen ikke lar seg gjenfinne, så dette kan også være en mulighet når det gjelder Haagen Abrahamsen.

Tusen takk for svar!

Du har helt sikkert rett - vi kan ikke alltid stole på kildene! Også den kvinnen Haagen Abrahamsen fikk barn med; Lisbeth Torgersdatter, er ikke å finne i 1801. Men hun lever i Eiker og dør der i 1830.

Med vennlig hilsen

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider