Gå til innhold
Arkivverket

Haavel Christophersen Gaarder – organist på Kongsberg

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Haavel Christophersen Gaarder ble født i 1744 på Gårder i Nordre Land. Han ble gift første gang i 1774 på Bragernes med Edel Dorothea Brügger. Haavel ble ansatt som organist på Kongsberg i 1781. Edel Dorothea døde 13.6.1802. Haavel ble gift andre gang med Maren Kirstine Jonsdtr. Deres datter Maren Helene Dorthea Gaarder ble døpt 19.12.1805.

Er det noen som vet hvor Haavel og Maren Kirstine ble gift? De giftet seg ikke på Kongsberg.

I 1818 malte Haavel Gaarder den norske riksløven på kongestolen i Kongsberg kirke. Finnes det noen bilder av dette på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haavel Christophersen Gaarder

• <li itxtHarvested="0" itxtNodeId="124">Born: 1744 <li itxtHarvested="0" itxtNodeId="123">Marriage: Maren Kirstine Johnsdtr. Kulhuusdalen on 11 Oct 1804 in Hedenstad Kirke, Øvre-Sandsvær, Buskerud
  • Died: 18 Mar 1825, Kongsberg, Buskerud, Norway at age 81

http://www.google.co...HjDkHCD6RALyrNw

Kirkeboken,nederst på venstre side.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316650317.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, det tok ikke mange minutter å få det på plass!

Er det noen som har tips om hvor jeg kan finne bilder av interiøret i Kongsberg kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haavel Christophersen Gaarder ble født i 1744 på Gårder i Nordre Land. Han ble gift første gang i 1774 på Bragernes med Edel Dorothea Brügger. Haavel ble ansatt som organist på Kongsberg i 1781. Edel Dorothea døde 13.6.1802. Haavel ble gift andre gang med Maren Kirstine Jonsdtr. Deres datter Maren Helene Dorthea Gaarder ble døpt 19.12.1805.

På Gårder i Østsinni, Nordre land bodde i sin til postbonde Haavel Johannessen Gaarder, f. ca. 1615,

som med sin 2. hustru Kirsten Eriksdatter Dæli (død 1693) fikk barna Johannes 1644, Tosten 1652 og Marte.

Både Johannes og Tosten fikk etterkommere, men jeg ser ingen Christopher.

Er det noen kjent slektsforbindelse mellom disse og den i innlegg #1 omtalte Haavel Christophersen Gaarder, f. 1744 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gårder i Østsinni, Nordre land bodde i sin til postbonde Haavel Johannessen Gaarder, f. ca. 1615,

som med sin 2. hustru Kirsten Eriksdatter Dæli (død 1693) fikk barna Johannes 1644, Tosten 1652 og Marte.

Både Johannes og Tosten fikk etterkommere, men jeg ser ingen Christopher.

Er det noen kjent slektsforbindelse mellom disse og den i innlegg #1 omtalte Haavel Christophersen Gaarder, f. 1744 ?

.

Ja.

Haavel/Håver Christoffersen f. 1744

Christoffer Johannessen Jensvold, senere Gårder f. 1703

Johannes Håversen Gårder f. ca. 1643

Håver Johannessen Gårder f. ca. 1615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt riktig. Håvel Johannessen hadde Johannes, Torsten og Hans i 1. ekteskap med ukjent kone.

I 2. ekteskap med Kirsten Eriksdatter hadde han Birthe, Jøran, Martha, Kirsten, Maren og Gulbjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektssammenhenget er slik Svein Arnolf har gjengitt ovenfor. Slekten på Gårder i Østsinni i Nordre Land er omtalt i "Boka om Land" bind XV side 264 osv.

Haavel Christophersen Gaarder som jeg spurte om var sønn av Christopher Johannesen Gårder. Christopher var gift to ganger og hadde hele 22 barn. Han var gift første gang med Marit Svendsdtr. Jensvoll og brukte en tid garden Jensvoll som tidligere ble brukt av hans svigerfar. De hadde 10 barn og jeg selv er etterkommer etter datteren Mari som ble gift til garden Rud. Christopher var gift andre gang med Mari Torgersdtr. Berg og hadde 12 barn med henne. De eldste av disse var Haavel som ble organist på Kongsberg. Christopher Johannesen flyttet tilbake til Gårder i 1759. Han døde 28.4.1788 på øvre Skjak i Østsinni (hos sønnen Christopher), han ble oppgitt å være 87 år og skulle etter det være født ca. 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Johannesen flyttet tilbake til Gårder i 1759. Han døde 28.4.1788 på øvre Skjak i Østsinni (hos sønnen Christopher), han ble oppgitt å være 87 år og skulle etter det være født ca. 1701.

Takk for dødsdatoen, Ole Arild, den har jeg lett etter! Jeg har fødselsåret 1703 etter en fotokopi av et "slektsregister for Gaarder og Alfstad" som ble utarbeidet av Ole Christoffersen Gaarder Alfstad (1748-1837) som kom til Øvre Alfstad på Toten, og senere av flere av hans etterkommere, den siste som befattet seg med slektsregisteret var min oldemor, Petra Marie Alfstad (1875-1956). Ole Christoffersen Gaarder Alfstad har også den høyst tvilsomme "æren" for å ha ført stamtavlen til biskop Carl Jemt på Hamar, en sammenheng som ble torpedert for mange år siden i VSLT. Det er også en del andre feil i slektsregisteret, så fødselsåret til Christoffer johannessen behøver ikke være riktig det heller.

Vet du forresten når Christoffers kone Mari Torgersdatter f. 1725 døde? Jeg vet at hun ennå levde i 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke funnet ut når Mari Torgersdtr. døde. Listen i kirkeboka over begravede er svært mangelfull på denne tiden. Det yngste barnet ble døpt 22. søndag etter trinitatis 1768, det er siste gang jeg har funnet henne nenvt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider