Gå til innhold
Arkivverket

Eivind Kittilsen Busnes/Inge Aslesdtr

Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Dette er tydeligvis en mann som har hatt mye penger og eiendom speseilt i Gransherad. Jeg har begynt å ta opp i slektsgranskingen min, og prøver å rydde opp i ting jeg har notert meg for mange år siden. Denne mannen har jeg som direkte ane (18 generasjoner), og jeg har lånt meg Gransheradboka for å prøve å finne noen fler opplysninger om han og hans etterkommere. En gang har jeg notert meg at hans kone het Inge Aslesdtr, men det finner jeg ikke igjen, så jeg vet ikke om det er riktig? Og hvor kommer ev denne konen fra? Men det jeg skjønner er at han antagelig hadde 1 sønn (Jon?) og 2 døtre. Den ene dattern stammer jeg ifra og jeg har notert (en gang) at hun heter Turid og var gift med Halvor Stenersen på Kravik. Utifra Gransheradboka heter ihvertfall den andre dattern Helga var gift med Torgrim Halvorsen på Nes?.

Er det noen som vet noe mer om denne mannen og hans etterkommere, så hadde jeg vært kjempeglad for litt respons og hjelp. Jeg vet at det er gammelt og at det sikkert finnes noen motstridende opplysninger, men kom med det, det er interressant for det.

På forhånd takk, Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den du etterspør er Eivind Kittilsson Busnes, d. e. 1521, så har jeg ikke registrert noen kone på ham.

Jeg har ikke dataene mine for hånden nå, men jeg vet at det er skrevet mye om ætten fra ham i tidligere numre av "Gjallarhorn", tidsskrift for Buskerud og Vestfold slektshistorielag. Det er nok her du finner den mest oppdaterte informasjon om denne ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne mannen, ja.

Jeg har slektstre ute på MyHeritage.com og det som jeg stusser på er at mange der har ført opp en Inge/Inger Aslesdtr som hans kone.

Men det som forundrer med enda mer er at noen har ført henne opp som gift 2 ganger, den ene med Eivind Kittilsen Busnes og den andre med Tore Asle/Glødersen Frøvoll. Noen har til og med satt opp en far til henne som heter Asle Helgesen Frøvoll? Jeg får liksom ikke dette til å "henge helt på greip";-)

Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne mannen, ja.

Jeg har slektstre ute på MyHeritage.com og det som jeg stusser på er at mange der har ført opp en Inge/Inger Aslesdtr som hans kone.

Men det som forundrer med enda mer er at noen har ført henne opp som gift 2 ganger, den ene med Eivind Kittilsen Busnes og den andre med Tore Asle/Glødersen Frøvoll. Noen har til og med satt opp en far til henne som heter Asle Helgesen Frøvoll? Jeg får liksom ikke dette til å "henge helt på greip";-)

Mvh Hege

Det er så vidt jeg kan se av mine notater ingenting som tyder på at Inge Aslesdatter var gift med andre enn Tore (Glødersson) Frøvoll i Eggedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har til og med satt opp en far til henne som heter Asle Helgesen Frøvoll?

Det ser ut til å være riktig at Inges far var Asle Helgesson eller Høljesson Frøvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dataene mine for hånden nå, men jeg vet at det er skrevet mye om ætten fra ham i tidligere numre av "Gjallarhorn", tidsskrift for Buskerud og Vestfold slektshistorielag. Det er nok her du finner den mest oppdaterte informasjon om denne ætten.

Odd Arne Hellebergs arbeid omkring Busnes-ætta er trykt i Gjallarhorn nr. 26-30. Du bør nok lese dette, så ser du hva du står igjen med av spørsmål etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider