Gå til innhold
Arkivverket

Henry Sommerschales ( Schild / Schold ) og hustru Anne Rorig / Raier

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Kjære forum , søker informasjon om denne ætt og eventuelt tips og linker til litteratur .

Henrick Sommerschild født: Settle, Yorkshire, England , hans foreldre var : Richard Somerscales Død: 1612 i Settle, Yorkshire, England - Begravet: 23 aug 1612 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co , og hans mor var: Ellena Foster Død: 1597 i Settle, Yorkshire, England - Begravet: 24 jul 1597 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co .

Deres foreldre igjen var : Far: Adam Somerscales Død: 1570 i Settle, Yorkshire, England - Begravet: 2 mar 1570 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co . Hans hustru var : Mor: Anne N. N. Død: 1583 - Begravet: 20 sep 1583

Henrick Sommerschild :

Døpt: 28 Sep 1584

Ekteskap med : Anne Rorig ( Raier ) Denne Anne vet man intet om .

Henrick dør i 1664 80 år gammel

Begravet : 29 Mar 1664, Trondheim Domkirke

Født i Settle i Yorkshire, England og døpt i Giggleswick kirke 28 sept. 1584, død i Trondhjem 1664 før 29 mars og begravet på Domkirkegården. I 1625 blev han av borgermester Christopher Biørnssøn efter lensherre Thage Thotts befaling tilforordnet å gi bestemmelser om gravsteder og stole-stader i Domkirken. Henrich Engelskmand nevnes allerede 13/8 1626 som >overkjøbmann< i Trondhjem. Han omtales senere som borgermester. Han drev trelastforetning, skipsrederivirksomhet og eksport og import av forskjellig art, og nevnes hyppig i Trondhjem Lehns tollregnskaper i årene før og efter 1630. Skifte holdtes 6. og 7. juli 1664. Skiftedokumentene eksisterer ikke.

Skifte 6-7 JUL 1664, Trondhjem: <Avdøde Henrich Sommerschel, forr. borgermester og overformynder, en dtr.'s um. sønn, nemlig Ellin Henrichsd.'s sønn Henrich Henrichsen Ravert 274 Rd. Før avdøde h.'s skifte 13/4-63, alle b. mynd. og avdød dtr. (Bet. H.H.Ravert 200 og vergen Lor. Brøchmand 100 Rd.)>.

Henrich giftet seg med Anne Rorig ( Raier ). Anne Rorig ble født i 1584,2 døde før 4 Okt 1660 i Trondheim, Sør Trøndelag 2 og ble begravet i Trondheim Domkirke

Henrich sine søsken var :

Agnes Sommerscales

Født: 1570 i Settle, Yorkshire, England - Døbt: 30 jul 1570 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co

Margareth Sommerscales

Født: 1572 i Settle, Yorkshire, England - Døbt: 28 dec 1572 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co

Robert Sommerscales

Født: 1576 i Settle, Yorkshire, England - Døbt: 5 sep 1576 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co - Død: 1607 i Settle, Yorkshire, England

Adam Sommerscales

Født: 1579 i Settle, Yorkshire, England - Døbt: 28 sep 1579 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co - Død: 20 maj 1621 i Settle, Yorkshire, England

Ann Sommerscales

Født: 1582 i Settle, Yorkshire, England - Døbt: 8 maj 1582 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co

Richard Sommerscales

Født: 1587 i Settle, Yorkshire, England - Døbt: 28 maj 1587 i Giggleswick Church, Settle, Yorkshire Co - Død: 1616 i Horton, Yorkshire Co., England

Ellen Sommerscales

Født: 1591 i Settle, Yorkshire, England - Døbt: 2 maj 1591

Kilde : Simon Ellefsen. Simon Ellefsens database

Jeg er spesielt interesert i deres sønn Henrich Henrichen Sommerchild født ca. 1632 ( født i Trondheim ??? ) og hustru Karen Olufsdatter . Om Karen Olufsdatter sitt opphav vet man intet om , men hun var kanskje fra Trondheim .

- Deres datter var Anne Cathrine Sommerschild født 1676 og død 29 juli 1767 . Hun var gift med Erik Olson Wærdal ( prest i Rendalen ??? )født 1663 og død 4 januar 1733 . Det er vel her nå at den ene slektslinjen min ned til Østerdalen begynner .

- Deres sønn igjen var Kristian Eriksønn Wærdal født 1723 ( notater sier : sønn av presten Rendalen ??? ) Kristian gifter seg med Kari Olsdatter

Langteigen ( Bjønteig. ??? )født 1732 og død 1788 .

All mulig informasjon om ovennevnte mottas med stor takknemlighet , med vennlig hilsen Bjørn Løkken . ( ha meg tilgitt for mulig rotete oppsett )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet en tråd på DIS Slektsforum for noen år siden. Jeg tittet der nå, og oppdager att lenken til den engelske siden ikke fungerer. Jeg fant den på "Wayback Machine". Jeg kommer til å kopiere en del av teksten som ligger der for eget bruk. I tillegg har jeg en del bilder og annet som jeg kan bidra med til de som er interessert, men det er litt vanskelig å finne fram nå.

Som du ser fra tråden på Slektsforum, så er vi ikke i så veldig nær slekt :) , men jeg hjelper selvfølgelig til med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet en tråd på DIS Slektsforum for noen år siden. Jeg tittet der nå, og oppdager att lenken til den engelske siden ikke fungerer. Jeg fant den på "Wayback Machine". Jeg kommer til å kopiere en del av teksten som ligger der for eget bruk. I tillegg har jeg en del bilder og annet som jeg kan bidra med til de som er interessert, men det er litt vanskelig å finne fram nå.

Som du ser fra tråden på Slektsforum, så er vi ikke i så veldig nær slekt :) , men jeg hjelper selvfølgelig til med det jeg har.

Hei Niels , jeg takker så mye for ditt svar , og jeg tar med stor takk imot det du måtte ha av matriell og som du er villig til å dele med meg .Jeg siterer fra ditt innlegg i DIS :

Jeg besøkte Giggleswich og Settle for noen dager siden og ble tatt godt imot av en representant for det lokale historieforeningen "North Craven Historical Research Group", Mr. Phil Hudson. Han tok meg med rundt og viste meg hvor Somerscales hadde bodd og hadde sine eiendommer. En del av husene står fortsatt. Selv om det ikke var mulig å komme inn i de, var det en fin følelse å se hvor mine forfedre hadde bodd. Jeg fikk også en CD med en god del dokumenter, fotografier av originalene og oversettelse fra latin til engelsk. Jeg tok også selv en del bilder i området.

Det er nettopp slikt matriale jeg er på jakt etter til min slektshistorie . Det er først for kort tid tilbake at jeg har begynt å arbeide med "Østerdals linjene" og etter det jeg har funnet så langt ad. Sommerchild ( scales ) så er det vel etter disse jeg nedstammer :

Christian Erichsen Werdal og hustru Kari Olsdatter Langteigen ( Bjøntegaard )Rendalen .

Født 1723 .

Død 22 jul. 1766, Bjøntegård i øvre Rendalen .

Christian Werdal som var mindreverdig bodde på «Langteigen» på Bjøntegården og antente 1766 husene som totalt nedbrente. Både han og hans mor døde samme dag og er sikkert innebrent.

- Deres datter og min stammor var Erika Katarina Kristiansdatter Flaten født ca. 1766 i Rendalen ( Werdal ) og død i 1839 ved Norsen i Kveberg . Hun ble gift med Esten Sjurdson født 1755 Norsen , Kveberg og død 1820 .

Men det som virker litt rart her er at Kari Olsdatter og den nyfødte datteren Erika unnslapp brannen , mens Christian og hans mor brant inne !!!

Jeg sender deg min mail adresse og postadresse i en PM til deg Niels og håper med å få høre fra deg i forhold til det du måtte ha av dokumenter , bilder osv samt øvrig om denne ætten . Og håper på videre kontakt i forumet også da jeg regner med at denne ætten kan være av stor interesse for mange .

Jeg ser også at vår venn Lars Ove Wangensteen nylig har scannet inn boken om ætten Sommerschild http://www.wangensteen.net/

Venter med spenning på flere innspill her . Med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn,

Jeg skall ta fram bilder og annet så snart som mulig. Som en første del i noe som kan være av interesse for alle som har denne familien er GEDCOM filen som man finner her. Det er bra kommentarer i notatene i filen. For de som vil så langt tilbake som mulig, så kan jeg nevne att den første som er med er Thomas Somerscales nevnt 1510 og 1522.

Endring 28 feb. Det viser seg att det er feil i den slektslinja som GEDCOM filen inneholder, se mine senere innlegg

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del om Ravert slekten og dens etterkommere (Ellin Henrichsd.'s sønn Henrich Henrichsen Ravert)

om det er av interesse, kan dette oversendes pr epost.

mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del om Ravert slekten og dens etterkommere (Ellin Henrichsd.'s sønn Henrich Henrichsen Ravert)

mvh

Hans Gangstø

Hei Hans , tusen takk for svar og innspill . Tar gjerne imot det du har sender deg min mail adresse i PM til deg .

vennlig hilsen bjørn løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Sommerschild utga i 1951 Slekten Sommerschild - Sommerschield. Boka anbefales, den kan sikkkert fjernlånes via ditt lokale bibliotek.

Tusen takk til Øystein og Knut for innspill . Mulig dumt spørsmål : er boken på Norsk ? Legger turen innom biblioteket i dag .

Noen som vet om litteratur som bygdebøker etc . som beskriver noe av disse personer og hendelser som nevnt nedenfor ?

Christian Erichsen Werdal og hustru Kari Olsdatter Langteigen ( Bjøntegaard )Rendalen .

Født 1723 .

Død 22 jul. 1766, Bjøntegård i øvre Rendalen .

Christian Werdal som var mindreverdig bodde på «Langteigen» på Bjøntegården og antente 1766 husene som totalt nedbrente. Både han og hans mor døde samme dag og er sikkert innebrent.

Deres datter og min stammor var Erika Katarina Kristiansdatter Flaten født ca. 1766 i Rendalen ( Werdal ) og død i 1839 ved Norsen i Kveberg . Hun ble gift med Esten Sjurdson født 1755 Norsen , Kveberg og død 1820 .

med vennlig hilsen bjørn løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken er på norsk, og med fargebilder av mange gamle uniformer

; o) Knut f

Supert Knut , takk for raskt svar . mvh Bjørn Løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt påfyll:

Da Jørgen Bjelke i 1657 satte opp et nytt regiment i Trøndelag, nok det som ble 2. Trondhjemske Infanteriregiment, til den forventede krig med Sverige, måtte det blant annet skaffes faner og standarter. I skriv av 18. juli 1657 nevnes at standartene ble ferdiggjort hos ”Hinrich Sommerschiell”, det må ha vært Anna og Henriks 4. barn.

Vennlig hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt gjennom diverse norske hjemmesider som har Henrys engelske aner og finner for det meste feil mor til Henry, samt en del feil i eldre generasjoner.For de som er interessert kan jeg vise til GEDCOM filen som nevnes i mitt innlegg #4. I notatene der framgår det hvilke kilder som er brukt.

Min konklusjon er att med de kilder jeg har tilgang til så kan man ikke klart se hvilken av to mulige Richard Henry var sønn av

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt gjennom diverse norske hjemmesider som har Henrys engelske aner og finner for det meste feil mor til Henry, samt en del feil i eldre generasjoner.For de som er interessert kan jeg vise til GEDCOM filen som nevnes i mitt innlegg #4. I notatene der framgår det hvilke kilder som er brukt.

Hei Niels , glemte å takke deg for GEDCOM filen , skummet igjennom den igår og bevares her var det masse tileggsinformasjon og kommentarer .

Når du nevner feil mor Niels er det da denne Ellena Foster du mener ?

Hadde det vært en ide om man i denne tråden begynte å lave et oppsett på denne slekten og hvor man nettopp blant annet tar utgangspunkt i Gedcom filen som du linket opp til . Kunne vært morsomt å startet med begynnelsen for deretter å jobbe seg fremover . Men da må jeg innrømme at min engelsk ikke er av det beste slaget så til det trenger jeg dyktige hjelpere . Så om noen av dere har lyst til å begynne blir jeg meget takknemlig . Tror også at flere da vil komme til etterhvert som har tilknytning til denne ætt . Antar at det vil kunne bli en interesant tråd .

med vennlig hilsen bjørn løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Bjørn,

I all hast, Henrys aner så som den ser ut fra GEDCOM filen.Jeg gjorde en egen database i slektsprogrammet så var den lett å lese.

1 - Thomas Somerscales født beregn 1470 død 27 des 1563 i Settle. Hustru ukjent

2 - Willian Somerscales født bergn. 1490

3 - Adam Somerscales født ber 1510, død 2 mars 1570, hustru Anne (jeg har utskrift av testamente og der nevnes Anne, datter Isabell og sønnen Richard.

4 - Richard Somerscales født beregn 1538, død 23 aug 1612, første hustru Eleanor død 13 des 1575. Andre hustru Eleanors søster Elizabeth Foster.

5 - Henry Someerscales døpt 28 sep 1584 i Giggleswick Parish, død 29 mar 1664

Jeg tar med notatene om Richard, hans koner og barn:

On the 4th September 1569 Richard Somerscales married Eleanor Foster. Agnes the daughter of Richard and Eleanor was baptised on the 30th July 1570. They had no more children and Eleanor died on the 13th December 1575. Her sister Elizabeth comforted the bereft Richard. Her care and understanding went way beyond expectations and they fell in love. So keen were they to start a family that Elizabeth was five months pregnant when she and Richard married on the 30th September 1576,

Denne linjen er en av to mulige med den endringen att Richards (4) hustru ikke døde 1575. Det er derfor to Richard som får barn når Henry blir født. Jeg kan derfor ikke si hvilken Richard som er hans far.

Thomas was born in February 1577. The boy died aged five.

Anna daughter of Richard was baptised 18th May 1582

Henry son of Richard was baptised 28th September 1584

Richard son of Richard was baptised 28th May 1587

Richard's widow Elizabeth was buried on the 16th August 1623 and it was probably Richard's death recorded on the 23rd August 1612.

In 1597 Robert's cousin Richard Somerscales of Settle made Richard a supervisor of his will and Richard was involved in some local property buying with Henry Somerscales, Robert's cousin. The relationships accord with Richard being the son of William who was in London when his father Thomas of Stockdale died.

Jeg har også en del avskrifter av testamenter og andre dokumenter som omhandler slekten. Ikke så mye som gjeller det vi i Norge er mest interessert i, men det viser att det er en seriøs profesjonell slektsforsker som har satt opp denne oversikten.

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken i Giggleswick vises på en del hjemmesider så jeg tar med disse fra gården Sommerscales familien hadde ca 1600. Om Henry bodde her eller inne i Giggleswich når han vokste opp vet vi ikke. Det var en grå og trist dag jeg var der, men det er vel så vi tenker oss Yorkshire i slutten av september <_<

Og ett bilde fra huset familien bygde ca 1602. Dette ligger inne i selve landsbyen Giggleswick. Om det er ett slektsvåpen fra den tid som vi ser over døra, vet jeg ikke.

post-79-0-11824900-1329314608_thumb.jpg

post-79-0-86408800-1329314634_thumb.jpg

post-79-0-75604300-1329315039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken i Giggleswick vises på en del hjemmesider så jeg tar med disse fra gården Sommerscales familien hadde ca 1600. Om Henry bodde her eller inne i Giggleswich når han vokste opp vet vi ikke. Det var en grå og trist dag jeg var der, men det er vel så vi tenker oss Yorkshire i slutten av september <_<

Og ett bilde fra huset familien bygde ca 1602. Dette ligger inne i selve landsbyen Giggleswick. Om det er ett slektsvåpen fra den tid som vi ser over døra, vet jeg ikke.

Tusen takk til Niels for gode og viktige bidrag til tråden .

mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det angis et ca. leve-tidsrom for Ellin Henrichsd.'s sønn Henrich Henrichsen Ravert ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basrt på opplysninger i boken om slekten Sommerschild side 103 var Henrich født ca 1655. Iflg digitalarkivets oversikt over døde i Bergen ble han begravet i Domkirken i Bergen 27.2.1732.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på opplysninger i boken om slekten Sommerschild side 103 var Henrich født ca 1655. Iflg digitalarkivets oversikt over døde i Bergen ble han begravet i Domkirken i Bergen 27.2.1732.

Mange takk.

Dermed kan en vel tenke seg at hans far, en 'Henrich Ravert' (g.m. Eline Henrichsdatter Sommerschield (c1625?-c1663 Trondheim, skifte 30/6-1663) var født rundt 1615/1620.

I mitt register har jeg en noenlunde 'passende' Henrich Ravert, borger i Trondheim, død før 17121, som var

g. 1) (rundt 1660 ?) m. Ellen Lorentzdatter Lossius (død i Trondheim 1705), og

g. 2) m. Gjertrud Wessel fra Bergen.

Er det denne Henrich Ravert som (først ?) var gift med Eline Henrichsdatter Sommerschield ?

'Min' Henrich Ravert var far til

- Kirsten (?) Henrichsdatter Ravert, g.m. 1) Jens Munch og 2) Henrich Christensen, og til

- Henrich Ravert (sjømann ?), som ble g.m. Christine Jansdatter Seehuusen fra Bergen, og fikk 8 barn med henne (i perioden ca. 1700 ca. 1715).

Er sistnevnte identisk med Eline Sommerschield sin sønn ? Hvem var ev. mor til Kirsten (over) ?

Hvem var foreldre til Ellen Kristine Ravert, g.m. Iver Nathanaelsen Melbo fra Stord, som drev handel i Øklandsvågen ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt gjennom diverse norske hjemmesider som har Henrys engelske aner og finner for det meste feil mor til Henry,

Jeg tar med notatene om Richard, hans koner og barn:

On the 4th September 1569 Richard Somerscales married Eleanor Foster. Agnes the daughter of Richard and Eleanor was baptised on the 30th July 1570. They had no more children and Eleanor died on the 13th December 1575. Her sister Elizabeth comforted the bereft Richard. Her care and understanding went way beyond expectations and they fell in love. So keen were they to start a family that Elizabeth was five months pregnant when she and Richard married on the 30th September 1576,

Thomas was born in February 1577. The boy died aged five.

Anna daughter of Richard was baptised 18th May 1582

Henry son of Richard was baptised 28th September 1584

Richard son of Richard was baptised 28th May 1587

Hjemmesidene har fått sine opplysninger fra boka om slekten der det på side 27 står: "I 1584 levde der 2 ved navn Richard Sommerscales som begge er ekteviet der, den ene 4/9 1569 med Ellena Foster, den annen 27/2 1576 med dennes nære slektning Elisabeth Foster og som begge mellom 1578 og 1591 sees å ha døpt sine barn i Giggleswick kirke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesidene har fått sine opplysninger fra boka om slekten der det på side 27 står: "I 1584 levde der 2 ved navn Richard Sommerscales som begge er ekteviet der, den ene 4/9 1569 med Ellena Foster, den annen 27/2 1576 med dennes nære slektning Elisabeth Foster og som begge mellom 1578 og 1591 sees å ha døpt sine barn i Giggleswick kirke".

Jeg har de transkriberte kirkebøkene fra Giggleswich og ser der att det som står i GEDCOM filen er korrekt. Med ett forbehold. Foster familien var like utbredd som Sommerscale familien og det er mange Elizabeth i den. Jeg kan ikke med sikkerhet si att Richards andre kone var Ellenas søster. Det er flere Elizabeth og flere Ellena i Giggleswich som gifter seg eller dør i slutten på 1500 tallet. Om han som har forsket i denne familien i England har mer informasjon som beviser att Richards koner var søstre vet jeg ikke.

Ved kontroll og kontakt med slektsforskere i England er det klart att det som står i slektsboka er korrekt. Det er to Richard men hvilken av disse to som er Henrys far kan men ikke se av kirkebøkene.

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider