Gå til innhold
Arkivverket

Henry Sommerschales ( Schild / Schold ) og hustru Anne Rorig / Raier


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Tror det ble tullball i forrige innlegg, det er vel antagelig ingen som heter Jens Hornemann?

 

Ser ut som i denne Rendalsboka at Maren Jensdatter er datter av Præsten Jens Bundisøn til Aamot-Rendalen og en Nils Eriksen Bolstad`s Enke Maren Eriksdatter fra Bolstad i Aamot, men dette er vanskelig for en som ikke er trenet til å sette seg inn i gamle præster, men er det noe jeg kan bidra med så er det bare artig :)

 

Til opplysning så er vi nå på Negård Nordset i Rendalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ble tullball i forrige innlegg, det er vel antagelig ingen som heter Jens Hornemann?

 

Ser ut som i denne Rendalsboka at Maren Jensdatter er datter av Præsten Jens Bundisøn til Aamot-Rendalen og en Nils Eriksen Bolstad`s Enke Maren Eriksdatter fra Bolstad i Aamot, men dette er vanskelig for en som ikke er trenet til å sette seg inn i gamle præster, men er det noe jeg kan bidra med så er det bare artig :)

 

Til opplysning så er vi nå på Negård Nordset i Rendalen!

 

Denne sogneprest i Åmot 1646-1685, Jens Bondesen (Bundesen/Bundisen) (Hornemann ?) skal ha vært fra Jylland.

Jeg har intet grunnlag for min hypotese ovenfor, som innebærer slektskap til Hornemann-familien i Trondheim.

 

Jens fikk sønnen Oluf Jensen Hornemann (f. ca. 1645 ?) (kapellan i Åmot fra 1670, sogneprest 1685-1728) med sin første kone Anna Nilsdatter,

og altså datteren Maren Jensdatter (Hornemann ?) (c1655-1701) (g.m. Erik Olsen Wærdal, pers.kap. 1695-1733) med sin andre kone, enken Maren Eriksdatter.

 

Hvem av disse var det som bodde på Negård Nordset i Rendalen ?

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sogneprest i Åmot 1646-1685, Jens Bondesen (Bundesen/Bundisen) (Hornemann ?) skal ha vært fra Jylland.

Jeg har intet grunnlag for min hypotese ovenfor, som innebærer slektskap til Hornemann-familien i Trondheim.

 

Jens fikk sønnen Oluf Jensen Hornemann (f. ca. 1645 ?) (kapellan i Åmot fra 1670, sogneprest 1685-1728) med sin første kone Anna Nilsdatter,

og altså datteren Maren Jensdatter (Hornemann ?) (c1655-1701) (g.m. Erik Olsen Wærdal, pers.kap. 1695-1733) med sin andre kone, enken Maren Eriksdatter.

 

Hvem av disse var det som bodde på Negård Nordset i Rendalen ?

 

.

 

Skal prøve meg på første ledd på Negard Nordset:

 

Her bodde Kapellanen Hr. Simon Pofvelson (d. 1697) g. 1663 m. Kapellan Erik O. Wærdals senere hustru Maren Jensdatter (d. 1701). videre se mitt forrige innlegg!

 

Barn: Marta, Margrete (d. før 1721), Johanna.

En datter g. m. C. Bjørnstad i Aamot.

Maria (f. 1680 d. 1753). g.m. Lars Gjermundsen Gammelstu Elvvaal (f. 1665).

Malen (f. 1676 d. 1755) g. m.Haagen eriksen Søndre Haarset (f. 1676 d. 1755)

Katarina

Ingeborg.

Anne (f. 1667 d. 1751) . g.1696 m. Gunder Olsen Nordstu Handgård (f. 1680 d. 1741).

En søn (d. før 1721).

Pål.

Bondi eller Bundi. Navnet sikkert efter oldefaren Jens Bundisøn

 

Moren stævner 1696 paa tinget sin søn Jens, der hadde overtat Nordset efter farens død 1696, for at faa gaarden tilbake, da hun sat igjen med 6 uforsørgede barn. De enedes om at dele Gaarden (6 1/2 skind til hver av parterne), saalenge Moren levde; men der opstaar ny strid og nyt forlik, da enken Maren Jensdatter gifter sig igjen med Kapellanen Hr. Erik Olsen Wærdal. I 1698 kjøper Jens 3 skind av sin bygsel.

 

Etter dette første leddet kommer 8 generasjoner med etterslekt og blir for omfattende å gå løs på.

 

Vet ikke om dette var noe å bli klokere av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta med noe rart fra hovedbølet Nordset også og det står i et avsnitt: Tore Bergersen Negaard døde før 1660 og hans enke Kari Jonsdatter måtte fraflytte gaarden (som hun hadde forsømt) i 1662. Den blev da utlagt av Kirken som residens for den residerende Kapellan i rendalen Simen Pofvelson, efterat den tidligere residens søndre Høye var bevilget den avgaaede vanvittige Kapellan Lasse Jakobsen Swante som Naadesbolig.

 

Lurer på hva som menes med at sistnevnte var vanvittig?

 

Kan også nevne at dette ser ut som det er gårder som var berørt av disse, men nå bruker jeg ordet: Vanvittige hekseprosessne som det var en del av i Rendalen!

 

Ser ut som det har vært noe knivbruk mellom bønder og prester så denne vanvittige -betegnelsen har visst bakgrunn i dette.

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeordinansen 1539 ga presteenker i kjøpstedene rett til fri bolig og eventuelt en viss fattigunderstøttelse, mens presteenker på landet kun hadde krav på nådens år.

 

Hva betyr "nådens år"?

 

Er hun prisgitt almuen`s velvillighet for å si det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

 

Jeg vil bare få nevne en gammel tråd i det gamle forumet nr. 75772: Hjelp med Jens Bondesen og Simon Pofvelsen - Rendal

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=75772&sok=jens+bondesen&nr=1&antinnlegg=60&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Tore Vigerust døde desverre før saken ble avklart.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå endret mine tidligere innlegg så det ikke skall bli noen missforstålese. Til det eventuelt kommer fram informasjon fra testamente eller andre dokumenter utover det som står i kirkebøkene så får vi akseptere att Henry var etterkommer av den vidt forgrente familien Somerscales fra Giggleswich. Han oppgir selv att han er født i Settle som ligger i i dette området.

 

Hans mor er enten Ellen/Eleanor Foster eller Elizabeth Foster. Foster familien er om mulig enda større enn Somerscales. I det minste om en ser på antallet døpte, gifte og begravde i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innlegg og en spesiell takk til Reidar som har pløyd seg igjennom disse bygdebøker . Jeg skal gå igjennom det jeg har fått og legger ut evt. nytt som jeg finner som vedkommer saken . Så langt er det ingen indikasjoner på hvor kapelanen Erik OLsen Wærdal kommer ifra , bortsett fra Nermo sine indikasjoner om Verdal i NT . Jeg skal følge opp den .

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå endret mine tidligere innlegg så det ikke skall bli noen missforstålese. Til det eventuelt kommer fram informasjon fra testamente eller andre dokumenter utover det som står i kirkebøkene så får vi akseptere att Henry var etterkommer av den vidt forgrente familien Somerscales fra Giggleswich. Han oppgir selv att han er født i Settle som ligger i i dette området.

 

Hans mor er enten Ellen/Eleanor Goster eller Elizabeth Foster. Foster familien er om mulig enda større enn Somerscales. I det minste om en ser på antallet døpte, gifte og begravde i kirkebøkene.

 

Takk til Niels

 

Er meget nysgjerrig på denne Anna Rorig / Raier og hennes ætt bortsett fra at hun var av engelsk herkomst og etter sigende druknet seg i Nidelven så vet man vel ikke mer om henne og hennes opphav / ætt . Siden alle barna av Henry og Anne er født i Trondheim så er det vel nærliggende å tro at Anne og hennes foreldre var bosatt i Trondheim når de to møttes . Det var vel noen Engelske familier som var etablert i Trondheim på denne tiden . Eller tar jeg feil .

 

Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken beholdt prestens lønn og bolig i et 'nådens år' etter mannens død.

Tusen takk for forklaringen Per, og da regnes "Nådens år" i ett kalenderår etter mannens dødsdato for å spikke litt fliser, etter det må hun klare seg sjøl?

 

Tusen takk for gode innlegg og en spesiell takk til Reidar som har pløyd seg igjennom disse bygdebøker . Jeg skal gå igjennom det jeg har fått og legger ut evt. nytt som jeg finner som vedkommer saken . Så langt er det ingen indikasjoner på hvor kapelanen Erik OLsen Wærdal kommer ifra , bortsett fra Nermo sine indikasjoner om Verdal i NT . Jeg skal følge opp den .

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å trykke på feil knapp ved lesning av innlegg fra Bjørn A. i forrige, og klarer ikke å redigere det vekk, men det jeg skulle si var at det kan hende jeg har att mer å pløye gjennom:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å trykke på feil knapp ved lesning av innlegg fra Bjørn A. i forrige, og klarer ikke å redigere det vekk, men det jeg skulle si var at det kan hende jeg har att mer å pløye gjennom:-)!

 

Hei Reidar , da fikk du jo løftet tråden også ;) krysser fingrene for at du kanskje finner mer .

 

vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare få nevne en gammel tråd i det gamle forumet nr. 75772: Hjelp med Jens Bondesen og Simon Pofvelsen - Rendal

http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

 

I en annen DA-debatt (10607: 'Jens Bondesen, slottskapellan ved Akershus, før 1646') antydes det

i innlegg #13 at pers.kap. i Åmot (Rendalen), Erik Olson Wærdal (1662-1733) kan ha vært en 'Schancke' !

 

Hvilket i så fall vel styrker muligheten for bånd til Trøndelag ?

 

(Jeg har kontaktet forfatteren av innlegget for å høre hva som bakgrunnen for 'Schancke'-antydningen).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen DA-debatt (10607: 'Jens Bondesen, slottskapellan ved Akershus, før 1646') antydes det

i innlegg #13 at pers.kap. i Åmot (Rendalen), Erik Olson Wærdal (1662-1733) kan ha vært en 'Schancke' !

 

Hvilket i så fall vel styrker muligheten for bånd til Trøndelag ?

 

(Jeg har kontaktet forfatteren av innlegget for å høre hva som bakgrunnen for 'Schancke'-antydningen).

 

Forfatteren av nevnte debatt-innlegg har nå informert meg om at Erik Olsen (Wærdal) mens han (i 1662) var personell-kapellan i Verdal

skrev seg for Erik Olsen 'Schanke'. Dette framgår også av NSFs "Norsk Prestehistorie".

 

Hvis Erik Olsen virkelig var p.kap. i Verdal i 1662 så er han mao. antakelig født rundt 1637 eller noe tidligere, altså ble han minst 96 år (!).

 

Dette bringer oss i så fall et betydelig skritt videre i å fastslå hans herkomst.

 

Den eneste 'Ole/Oluf/Ola/Olav/Olaf Schancke/Schanche/Skanke/Skunk/Skonk' jeg har registrert 'hos meg' er

rådmann i Trondheim, Oluf Fastesen Scancke (c1620-1668) fra Värmland, men det finnes 'sikkert' en Ole eller fler blant dennes aner/slektninger ...

 

Oluf F. Schancke's første hustru Anna Nielsdatter Tønder (1644-1701) var som det framgår av lenken over en

datterdatter av Henrich (Henry) Sommerschield (1584-1664) (rådmann, borgermester og president i i Trondheim),

og dermed en nokså nær slektning (kusine ?) av hr. Erik Olsen Wærdal (død 1733) sin 2. hustru Anne Cathrine Henr.d. Sommerschield (1676-1766).

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Etter Oluf F. Schancke's død giftet Anna Nielsdatter Tønder seg i 1669 med rådmann i Trondheim, Henrich Hornemann (1644-1716) fra Flensburg.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg ser nå at Oluf F. Schancke sin grandtante Gullov Jensdotter Schancke (f. c1579)

var gift med en Olof Eriksen (c1579 Fäste i Häckås, Jämtland - 1657 Trondheim),

og at disse fikk en sønn Erich Olufson Schancke, som var kapellan i Verdal fra 1644 til 1662 (f. ca. 1605 ?).

 

Dette 'ligner fært' på 'vår mann', men samme mann kan det vel ikke ha vært, dersom det stemmer at 'vår mann' døde først i 1733.

 

Erich eide gården Sundby i Verdal, men skal ha bodd på Mo, der jeg har notert at han døde rundt 1662 !

 

Denne Hr. Erich Olson Schancke til Verdal skal ha giftet seg ca.1660 med prestedatteren Sophie Eriksdatter Blix, og fikk barna Erik, Gullov og Gjertrud.

 

Sophie skal ca. 1666 ha giftet seg om igjen med visepastor til Verdal, Jens Kristofersen Svaboe (c1630-1687), som (også) døde på Mo.

 

Dette mer enn antyder jo at det ikke kan være snakk om samme Erik Olsson Schanke, om han da ikke ble skilt ...

 

Det må mao. avklares hva som ev. er feil i det ovenstående, og, dersom dette er to ulike Erik Olson (Schancke), hvilken slektsforbindelse

som ev. eksisterer mellom dem. (Kan den yngste Erik være en sønn av den eldste Erik's eventuelle bror Oluf ?)

 

Jeg håper på hjelp til dette !

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt tid til å lese nøye igjennom Pers alle innlegg her, men jeg ser att det kretser mye omkring personene som nevnes i Tøndernes Æt, Det coldevinske slægtsregister fra Dønnes. Jeg har ikke sett dette slektsregisteret så ofte nevnt som kilde, men i og med att det er skrevet på 17- og 1800 tallet av personer som er i samme kretser, kan det kanskje gi noen bra indikasjoner på etterslekten til Henrik Sommershield. I innledningen står det att det kanskje er en del feil, men det er det jo i alle disse sekundærkildene vi strir med ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn,

Du spør om jeg har noen tanker om hvor Anna Rørigsdatter kommer fra. Jeg har nok like lite konkret å komme med som alle andre, men jeg er litt skeptisk till hennes eventuelle engelske bakgrunn. Det eneste jeg kan komme med i den sammenheng er att de har fem døtre. To av dem med "gode" engelske navn, Elisabeth og Eline/Ellen. De andre tre har tyskklingende navn, Stinchen, Cannillechen og Hilchen. alle tre med den tyske dimunitiv formen "-chen". Hilchen betyr lille stridkvinne ifølge en hjemmeside med navn.

 

Begge sønnene har "Somerscales navn", Henrich og Richard, så det kan ikke hjelpe oss med å fastslå Annas bakgrunn.

 

Jeg har inntrykk av att Henrik reiste mye som handelsmann før han flyttet til Norge. Han kan jo ha truffet Anna på en reise og så tatt henne med til England og videre til Norge. Ren spekulasjon selvfølgelig, men till noen eventuelt finner henne nevnt i ett sammenheng der hennes bakgrunn nevnes, så får vi nøye oss med hennes navn.

 

Jeg ser på en hjemmeside att det spekuleres i att Eline/Ellen var den første av døtrene og derfor ble oppkalt etter Henriks mor. Vi vet ikke sikkert når de forskjellige barna ble født. Det skulle i så fall ha hjulpet oss i å bestemme om Henriks mor var Ellen eller Elisabeth Foster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på en hjemmeside att det spekuleres i att Eline/Ellen var den første av døtrene og derfor ble oppkalt etter Henriks mor. Vi vet ikke sikkert når de forskjellige barna ble født. Det skulle i så fall ha hjulpet oss i å bestemme om Henriks mor var Ellen eller Elisabeth Foster.

 

Har du altså konkludert med at Henry's far Richard Sommerscales var g.m. både Ellena (Eleanor) Foster og Elisabeth Foster (som altså kan ha vært søstre ?) ?

Førstnevnte var altså ikke hun som døde i 1575. Når døde 'vår' Ellena og Elisabeth, og hvordan 'ble' den 'endelige' fordelingen

av Richards' barn (inkl. barnas f.år ?) på de to (?) konene ?

 

(Fint om du kunne gi en slik kortfattet oppsummering, for dette er ikke så greit så se av alle innleggene m/ korreksjoner ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Per,

 


  •  
  • Det er usannsynlig att den Ellena som døde 1575 er Richards kone. Det sto tjenestepike (ancilla som betyr maid servant) etter navnet i kirkeboka. Richard var om ikke direkte overklasse, så i det minste nesten. Ellenas familie også av de beste i området.
  • Det er to barn som står med far Richard Somerscales i 1587, 28 mai og 13 oktober. Altså to mødre.
  • Richard Somerscales (1) gifter seg med Ellena Foster i 1569 og Richard Somerscales (2) med Elizabeth Foster i 1576. Foster er enda mer tallrike enn Somerscales i området. Slektskapet mellom Ellena og Elizabeth er derfor umulig å fastslå. Jeg finner også to Richard begravd, 23 apr 1612 og 16 feb 1616.
  • Ellena har jeg ikke funnet begravd enda, men Elizabeth:Begr 1623, Aug 16 Elizabetha relicta Richardi Sommerscales de S. Kirkebøkene jeg har kopi av går bare fram til 1626, Ellena døde kanskje senere.

Om det ikke er finnes testamente eller annet som viser slektskap så kan vi bare fastslå att Henrik Engelskmanns far het Richard Somerscales og hans mor var Ellen eller Elizabeth Foster. Vi vet også att familiene kom fra Giggleswich i Yorkshire og var av øvre middelklasse, store landeiere, drev møller og var aktive i styre og stell.

 

De to enste barna vi kan være sikre på er Agnes døpt 30 jul 1570 og Robert døpt 5 sept 1576. De er født før Richard (2) giftet seg med Elizabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Greit. Konklusjonen er da (bl.a.) at den Richard (Sommerscales) som var far til Henry (Henrich) (f. 1584) ikke kan

ha vært gift med både Ellena (Eleanor) Foster og Elisabeth Foster, men kun én av disse, som altså da må

forutsettes å være Henry's mor. Og vi vet heller ikke om Henry's far var den Richard som var sønn av Adam Sommerscales.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.